Vad har jag för alternativ?

Sv: Vad har jag för alternativ?

Går ju att söka SLUs bibliotek på nätet om man vill (gå in på SLU och databasen LUKAS), gjorde ett försök men jag hittade inget direkt. Antog att du menade en jämförelse? Men all litteratur och forskning finns ju inte där, en del måste man hitta rätt person på SLU för att få tag på...

HH: har för mig att jag kollade Pagan förut och att de bara går att beställa från utlandet, eller har jag fel? Är det krångligt?

Har man bara ett vettigt kontokort är det skitenkelt. Tänka bara på att från USA åker man ofta på både tull o moms. England är oftast bättre.
PL

Ok, ska se om jag vågar...men bör alltså kolla upp alla extraavgifter noga...?

Problemet att söka på LUKAS o inte vara på biblioteket är att det kan bli ganska dyrt att beställa hem allt som ev kan vara intressant.
PL

Du kan ju få söka så kan jag låna och läsa...haha...näe men jag hittade som sagt inget men jag kan kolla lite noggrannare. Men rent generellt tycker jag att det är mycket lite forskning gjord på häst och foder överhuvudtaget, i alla fall om man jämför med ko och gris där varenda liten detalj finns genomforskad ett par gånger (minst).

Tack HH, jag ska kolla och sen ska jag kolla min ekonomi!

Skulle oxå vara intresserad av insulinresponsen. Kunde inte somna, så nu har jag legat och funderat igen - mest på hur vi människor fungerar ytterligare en gång.

Är alldeles för trött för att riktigt uttrycka det jag vill, men det är ju stor skillnad på socker och socker - dvs rent bet/rörsocker och kolhydrater (som ju är samlingsnamn för "allt" socker). Äter du något sött - typ godis, så får ju kroppen en sockerchock som just utlöser en massa insulin ock kortisol - stresshormoner. Blodet får ju väldigt fort för höga nivåer av blodsocker.

Äter du pasta el. dyl, även frukt innehållande naturligt socker (kanske kan jämföras med sockret i hästarnas grovfoder?) så får du aldrig den sockerchocken. Kanske för att det är en process som bryter ner sockret långsamt och kroppen inte pumpar ut samma mängder i blodet - därav en mindre mängd av stresshormoner.

Stresshormoner förstör mkt i kroppen. Min mamma var på en föreläsning om smärta (hon är sjukgymnast). Där berättas forskningsresultat just på för högt sockerintag hos människor. Kommer inte ihåg föreläsarens namn, men de hade kunnat påvisa ett starkt samband mellan kroppsliga/fysiska smärtor hos patienterna och mängden socker i dieten. När sockret drogs ner kraftigt och de fick sockerreducerad diet så försvann de här smärtorna som ingen tidigare kommit åt eller förstått. Det var stark smärta men samtidigt inget som gick att dignosticera och den försvann. De lyckades göra saker de inte gjort det senast årtiendet. Just för att halten stresshormon sänktes.

Så - snabba/långsamma kolhydrater påverkar ju inte kroppen på samma sätt, även om molekylerna vid upptag ser likadana ut. Nånstans är processen inte identisk. Dessutom så blir ju överskott av socker fett, medan överskottet från rimliga intag av andra kolhydrater lagras i levern (även om man enligt dagens atkins och GI anser att man bli fet av potatis -> har inte jag lyckats med).

Så bara en fundering (det här har ingen som helst faktagrund att stå på) - finns det inte ens en gnutta möjlighet att renare socker (betfor/melass) hos hästar - i överskott förstås (inte så hysteriskt som tidigare framställts) - skulle kunna ha någon liknande negativ påverkan? Jag menar om vi kan känna sån pass smärta av för mkt...

När man tex talar om insulinresistenta hästar brukar man inte skilja på den negativa effekten av socker o stärkelse. Sockret i grovfoder är nog nästan lika lättillgängligt som i melass, en skillnad är att det tar längre tid för hästen att äta grovfoder. Angående pasta så innehåller den inte socker utan stärkelse som tar längre tid att spjälka. Det är stor skillnad på att äta godis som innehåller nästan bara socker o på äta socker i mat eller frukt som även innehåller en massa fiber.
PL

Jo - men grovfoder innehåller oxå en massa fibrer. Jag vet att pasta inte är socker, men det är ju inte stärkelsen i korn heller.

Betfor innehåller också en massa fiber likaså lusernpellets.
Alla kraftfoder med tillsatt socker innehåller fiber o annat. Vid en vettig utfodring ger man dessutom grovfoder i samband med kraftfodret.
Jag ser inget skäl till att vara paniskt rädd för just socker, istället tycker jag att man skall se till att inte ge mer lättlösliga kolhydrater än vad som verkligen behövs i förhållande till prestation o om man ger stora mängder är utfodringsrutinerna väldigt viktiga. Jag kollar vidare på vad som finns om insulinrespons men det kommer att ta ett tag.
PL

dee79 skrev:
- men inte en enda av er "kunniga" har lyckats klämma ur sig vad det idag faktiskt finns för alternativ om man vill utesluta sockerrester av betfor och melass.

Men det är väl inte så konstigt :angel: .......... Som du själv säger så är ju korn o lucern bra alternativ då det gäller låga sockerhalter. Lucernen innehåller dessutom lite stärkelse. Havre innehåller ju ännu mindre med det gick ju inte att använda, tyvärr. Ett annat alternativ är ju majs, innehåller mindre socker än korn men mer stärkelse. Sedan har du ju fett.

Sedan har vi ju hårdpressad ensilerad betmassa som innehåller 35-40g socker/kgTs. Du kan säker laka ur mer socker hemma men för att man ska kunna ensilera betmassan så måste det finna lite kvar. Detta kan ju vara ett alternativ, problemet är att det inte säljs i småportioner. Kan du tänka dig detta så ta kontakt med Danisco så får du veta var närmaste mjölkgård ligger som använder detta. Ring bonden o hör om du får köpa småportioner. Detta har begränsad hållbarhet. Det finns också att köpa dirket från fabrik i rundbal som väger kring 1000kg men så mycket kan du ju inte själv förbruka utan att det blir förstört. Har själv provat detta men hästarna gillade det inte så värst bra eftersom det inte smakar så gott (lite socker). Däremot älskar kossor detta :d

Sedan får man ju gå över till grovfodret och planera så att man får låga sockerhalter genom lämplig vallblandning, skördetidpunkt. Gör man ensilage så styr man ensileringen så att när fodret är färdigkonserverat så har man lågt innehåll av WSC. Har sett väldigt låga värden även värdet 0 (noll). Gör du hö så styr du torktiden. Men här måste man veta vad man håller på med annar så drar man på sig andra problem som inte är så bra.

Så gör man allt detta så går det att komponera ihop en bra foderstat med lågt sockerinnehåll :) Men kom bara ihåg att hästens mikrober behöver ha lite bränsle

Senast ändrad:

Ni är ju inte så snälla mot mig! :(

Skratt ni men det är just därför! :D Jag kan inte tänka mig en annan anledning att man skulle ha restriktioner på halm till IR-hästar annars!

Kan hända att det är ett problem Over There, rekommendationerna grundar sig på analyser över hela USA. Jag kan bara konstatera att "min bonde" har en bra tröska!! :p

Eggersman har ett muslifoder som heter Naturmusli däri finns inte ett uns socker/stärkelse enligt återförsäljaren.

Den varning jag hittat för halm som huvudsaklig fiberkälla till IR-hästar syftar på att halm har för låg smältbarhet, det blir för lite näring. Vidare varnas det för "grain hay" men det är en annan sak.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag var och pratade med min veterinär idag om min häst som har väldigt svårt att hålla hullet. Hon behöver bygga muskler och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 367
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 153
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka