Vad har du för stallhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dennis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 6 843
Sv: Vad har du för stallhund?

Jag hade min kinesiska nakenhund med i stallet hela hennes första år (sen slutade jag vara i stallet). Hon var även med ut på ridtur ett par gånger och hängde glatt med i hästens tempo.
Skulle väl inte säga att "kinesen" är den ultimata stallhunden men det funkade bra ändå. När jag tänker ordet "stallhund" så tänker jag mest på schäfer, labrador, större blandraser och så...

Den ultimata (stall)hunden tycker jag, schäfrar passar verkligen till det mesta, jag bara älskar rasen!:love:[/QUOTE]

Håller fullständigt med nikkis!;)
Men unhund har redan anpassat sig mycket bra bland hästarna. Medans min bc ofta kan vara lite mycket för ivägen och på G!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara haft riesen under mina 25 år som häst och hundägare..så jag tycker att det är den ultimata stallhunden! Hade under några år två hundar samtidigt,en rottis/dobermanblandis,också helt super stallhund!

Alla hundar har varit med sen 8v ålder,så dom har lärt sig "stalletikett",den vovven jag har nu,henne fick jag som drygt 4åring,men inga som helst problem att lära sig!

Alla mina hundar har varit med när jag rider!

Och vilken är den ultimata? :D

Alla har vi olika raser och olika skäl till varför vi tycker att just den är den bästa stallhunden... Varför tycker du så? Har du hunden med när du rider? Vad är det som gör just din hund till en riktigt bra stallhund? :confused:

Jag har en Staffordshire Bullterrier.
Han är med mig i stallet hela dagarna eftersom jag jobbar där. Men han vill bara ligga i sadelkammaren där det är varmt och torrt!
Han har sin lilla bur som står öppen hela tiden som han sover i.
Jag ville ha en liten hund som ändå var rejäl och gillade utssende och temperament. Tycker den rasen är perfekt som stallhund! :D
Han hänger med på ridturer, visst jag får ta det lite lugnare då men det går! Är noll jakt i honom, vi har träffat på rådjur, harar, rävar igelkottar men han bryr sig inte även om de springer rakt framför nosen på honom. Han struntar i andra människor och hundar när jag sitter till häst (är bättre när han är lös och jag på hästen än om det bara är jag och hunden som är ute och promenerar).
Just min äter inte hästbajs! Han är inte mycket för att äta saker öht, så jäkla skönt!

Kl

"jag" har en jack russell super bra som stall hund. Orkar hänga med på ridturerna. Men Brukar Frysa på vintern. det är väll den ända nackdelen

*kl*

Jag har 3 borderterriers som alltid hänger med mig bla i stallet. De är perfekta stallhundar! Det står faktiskt tom i deras rasstandard att de ska kunna följa ryttare till häst en hel dag (gamla rävjakter) och komma bra överrens med hästar. Och de gör de sannerligen!

Precis som MrsScabtree skriver så passar terriers mycket bra i stall; blir inte smutsiga, tål ofta värme/kyla mycket bra, självständiga och människovänliga samt mycket duktiga jägare!

Mina 2 älsta hänger alltid med på ridturer (yngsta för ung) och det fungerar toppen. De jagas i gryt och har otroligt bra jaktlust men vet på något vis skillnaden på ridtur och jakt. Vi har sett både rådjur, älgar och bebodda gryt på nära håll, och klart de blir på tårna men de har aldrig stuckit.

Min älsta tik tar jag dock bara med på skrittpromenader, hon tycker det är trist och sackar efter annars...;)

Hanen däremot ÄSKAR fart och blir helt vild bara jag sätter på mig ridkläder. För honom är det nog någon slags jakt där vi jagar tillsammans.. Han hänger med på 1-timmes turer i alla gångarter (men mycket galopp:angel:) över skog och mark utan problem.

Gilly

Rhodesian Ridgeback såklart !
Den är för mig den ultimata stallhunden.

14629799.jpg
[/url][/IMG]

Jag har en golden retriver.. Har den rasen just för att jag fick honom gratis:angel:..

Men han är lättlärd, trevlig, snäll och alla kan hantera honom. Han är med på ridturer och sköter sej oftast.. Oftast säger jag pga att han inte gjorde det i början.. Han har använts i jakt och har lite den instinkten. Så i början försvann han när jag lät han gå lös. Men efter mycket kämpande håller han sej alltid nära.

Det absolut bästa med honom är att han är en apporthund! Han hämtar hästarnas mathinkar då de är klara med dem. Har jag använt koner i träningen så sammlar han in dem då ridningen är klar. När jag ryktat min häst ute så sammlar han in alla ryktborsta mm.

När jag river en hage ger jag stolparna till honom och han springer till en annan person för att ge dem till den personen. Då slipper man kånka o bära på dem.
Han har en enorm respekt för hästarna så han håller sej undan deras ben.

Detta är bara en bråkdel av sysslorna min jycke har i stallet. Och han älskar att utföra sina plikter.:D

Så om jag ska skaff hund igen för att ha i stallet så blir det ännu en apporthund.

Jag har en Jaktgolden och hon är den perfekta stallhunden för att...

Hon tycker det är såå tråkigt i stallet att hon lägger sig antingen utanför eller på hustrappen och väntar. Dvs hon är inte ivägen, inte för nära hästarna o hittar inte på bus på egen hand.

Hon äter inte hästbajs, rullar sig inte i bajs :D

På ridturerna behöver man inte ens fundera på henne, hon är med men inte ivägen. Det är många gånger jag glömt att hon är med...

Hon är väluppfostrad och lyssnar bra, så att möta folk/bilar o andra hundar är inga problem, hon går fot vid hästens sida.

Hon har päls för att klara alla väder, får inga snöstrumpor av att springa i snö. Hon badar visserligen gärna i alla sölpölar hon hittar men i övrigt blir hon inte så skiten -pälsen drar inte åt sig.

Så här ser det ut från hästryggen när vi håller paus vid sjön.
badasmillia.jpg

Enda nackdelen med Smilla som hästhund är att hon gärna får för sig att "stoppa" hästen i galopp genom att springa ut framför och stanna -så som hundar leker sinsemellan. Det har resulterat i att hon vid galopp är förvisad att "gå bakom". Ibland säger vi även "stanna" och så ropar vi på henne igen när vi raceat färdigt.

Hon är lite rolig oxå för hon har ju förstått såpass att hästen är farlig fram, och farlig baktill. Vad säger hundlogiken då? Jo måste man passera hästen o det är trångt, då springer man under magen :rofl:

Vad härlig hon såg ut!!! Fint namn, samma som min fölis:love:

Stall/hushunden jag har nu är en dvärgschnauzer och hon passar rätt bra. hade jag haft en mindre hästhade det varit lättare för henne att hänga med på lite längre turer. Hon jagar inte och håller avstånd från hästarna.
Och nu ljög jaqg. Hon jagar faktiskt möss och är rätt duktig på det :D

Ultimata stallhunden vet jag inte. För mig så är det en inte alltför stor hund, lite vakt, jagar inte och har mycket energi att hänga med ut på skogsturer.

*kl*

Slänger in bilder på när jag rider med mina..

Spöregn!

kopia_av_hayczek_eskil_2007_007_119.jpg

Travar över en åker och vet inte om att jag blir fotad:o Westernekipage som försöker rida i engelsk utrustning.. Bäddar för diverse problem;)
kopia_av_ridning_8_mars_028_1204997.jpg

kopia_av_ridning_8_mars_027_1204997.jpg

Gilly

Jag har två hundar..
En Amstaff tik & en Bordie collie hane :)
Jag jobbar i stall så tiken är med mig varje dag & de funkar super.. Hon följer mer än gärna med när jag rider & det har aldrig varit några problem!
Hanen är lite för mycket ibland så han får inte följa med ut när vi rider då han gärna gör som han själv vill ibland :P

*kl*
Min welsh springer är en ultimat stallhund! Fanns inga tempon som var för höga, inga turer som var för långa och inga väder som var för dåliga. Sen var han snäll mot katterna, funkar med alla andra hundar och skäller i princip aldrig... Nu har jag ju ingen häst längre.

Terriers och småhundar i stallet har jag inte träffat på en enda som är riktigt lämplig, dels tycker jag hästarna verkar ha svårt att hålla koll på små hundar, dels är de ofta ettriga och bjäbbiga. Min häst attackerade små bjäbbiga hundar, medan hon helt och fullt accepterade större och lugna hundar.

Nackdelen med welshen är ju hans päls! Varför göra en aktiv jakthund som älskar vatten och sedan förse den med lååång vit päls som hänger ner??? Men men vi hade spolspilta i stallet :P

Jag har en Rhodesian Ridgeback, hon är en perfekt stallhund. Hon är lugn och uppmärksam i stallet. Lyhörd och läser djuren sså hon inte kommer ivägen. Är uthålig och tycker det är roligt att vara med när man är ute och rider. Ligger alltid brevid när man ska göra iordning hästen så att man inte "glömmer" henne.

Jag tog en valpkull för två år sedan. Jag tror att det är minst 4 valpar av dom som bor hos hästfolk och är med i stallet.

Vi har rätt många sstallhundar (inte mina utan den övriga personalens).

Boxer, han är lugn och trevlig mot alla. Det problem jag ser hos honom är att det kan bli lite för mkt i och med dom andra hundarna i stallet.

(Cocker?)Spaniel, alldeles för mycket! skäller hela tiden är iofs jätte trvlig men jätte jobbig!

Jack russell, tåliga å snälla men gud vad dom jagar! man kan inte ha dom lösa

flatte, jätte trvlig men kan också bli en sån hund som är i vägen, lite för mycket.

Den ultimata stallhunden för mig är nog Schäfer. Lady är iof blandras men hon ser ut och beter sig som en (bruks) schäfer. aldrig i vägen fungerar bra med alla, enkel att hålla koll på henne

Kl

Jag har ju själv en liten blandis-tös; 50% dvärgschnauzer - 50% shih tzu, och ja hon är väldans liten, vår lilla Yda.

Hon är nu 8 månader och har hängt med mig i stallet (både privat och jobb), sedan 10 veckors ålder. De första två veckorna var hon så liten och vädret så dåligt så vi tyckte inte att hon behövde följa med.

Hon är absolut inte den ultimata stall-hunden. Är väl egentligen för liten och har för korta ben, men hon är grymt lyhörd och lyder min minsta vink, så det väger upp oerhört :love:

Hon har än så länge inte varit med på tur när jag har ridit, utan endast på promenad med häst och hund. Jag har då på henne ett vanligt katt-halsband (över hund-halsbandet) med en pingla i, så hästen och jag har stenkoll på vart hon befinner sig, vilket jag varmt kan rekommendera!!

Glömde bild ju!
Här ser ni ju på ett ungefär hur liten hon är, fast nu har hon väl växt till sig lite mer tycker jag.
18764212.jpg

Såhär ser hon ut nu.
20192262.jpg

Senast ändrad:

Jag har en Pappillon/Cavalier-King-Charles-spaniel-korsning (tar en stund att säga ;)) värdelös som stallhund:rofl:. rädd för hästarna och äter inte morötter :angel: har aldrig haft honom med mej på ridtur eftersom han är så energisk och pigg att han "stänger av" när han får komma ut i skogen, väljer därför det säkra före det
osäkra - hunden får stanna hemma. När dörrarna däremot är stängda och inga hästar på gången får han vara lös. då passar han på att hälsa på alla, han äter/ rullar inte i bajs :banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka