Vad har du för stallhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dennis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 6 843
Sv: Vad har du för stallhund?

stallhund och stallhund.. han är hund och får följa med ut i stallet.. ^^ schäfer..

Men nej, han får Inte följa med ut på ridturer - dels anser jag honom vara På tok för ung för dylikt.. dels har vi en del hästar som kommit på det roliga i att jaga hundar.. (tack vare f.d. grannens JRT's, vilka även gjorde mig lätt allergisk mot JRT's..) jag är rädd om min jycke och vill helst inte att han blir sparkad/biten av någon av dom.

När jag rider sover han fint i mitt gamla flickrum ute på gården

Han är suverän på så sätt att han ger tusan i katterna bara man säger till, skiter blankt i ankorna och inte går in i hagarna.. sen hjälper han till att dra loss höet när vi packar påsar (..och bygger sin egen lilla höhög bredvid mattes..) och det är absolut ingen risk att någon överraskar en i stallet längre.. :angel::devil:

Har en jack russel-papillon tjej på 2 år (ser ut som en jack russel).
Hon är alltid med överallt både inne och ute. Håller sig undan från hästarnas ben. När jag tömkör hingsten i skogen (halvblod) så trippar hon glatt berdvid mig eller hästen på 1m avstånd. Vi kan vara ute en timme och när vi kommer hem undrar hon om vi ska ut med någon av dom andra hästarna. Tar man en kaffepaus vill hon gärna vara i knät. Enda nackdelen är att hon inte gillar vara ute när det regnar (vem gör det). Hon är med andra ord super att ha med sig överallt. Hon och katterna är bästa vänner. Hästarna bryr sig inte om henne. Sticker inte. När man säger "gå väck" så går hon och lägger sig på trappen. Bästa stallhunden jag haft. :love:

Jag har de perfekta stallhundarna!

Två stycken VITA hundar med MYCKET päls!! :idea:
20Juni015.jpg

Nä, men är faktist helt ok!
Den stora är perfekt, hon bryr sig inte direkt om hästarna, pälsen är avstötande och hon älskar att springa med ute. Annars lullar hon mest runt i stallet, och hon VET att man inte FÅR gå bakom hästarna!! Så jag är jätte nöjd med henne!!

Den lilla ska snart introduceras för pållarna!=)

Jag har min blandis tik med mig alltid när ja e ute hos hästarna å hon var med på ridskolan där ja jobbade innan å hon var 8 mån då å d funkade utmärkt:) Hennes favvis kompis där var en busig mini shettis :laugh: Dom kunde busa å gosa ihop d va så gulligt att dom fick sån kontakt:laugh: Sen nu när ja köpte min egna häst så följer hon med över allt på uteritter å när man bara står och fixar. Hon kan väl i bland vara lite oaktsam när vi e ute å rider att hon springer förre när man tar en galopp eller så men oftast e hon brevid en eller lite bakom. Hon jagar inget å då har vi träffat på älg,rådjur å harar.
Här e hon med på en uteritt

Hon tar gärna ett dopp om hon ser vatten nånstans om det så är en lerig vatten pöl eller ett dike m massa vatten:rofl:
Å ja hon e tyvärr en hästskit ätare :mad: Å rullar gärna sig i all skit hon hittar i skogen SÅ ÄKLIGT hon kan stinka ibland efter en ridtur :mad:
Så någon favvis ras i stallet har jag nog inte d e helt hur hunden är i sig å sköter sig bland hästar å människor;)

Kl
Jag har med våran jämthund!
Funkar helt ok, har bara varit med ett fåtal gånger.
Hon är på löpen så hon kan inte följa med mamma ut i skogen så då följer hon med mig till stallet iställe. Super kul tycker hon! Ordentligt trött då hon kommer hem då hon inte är så spec. van att åka iväg.
Hon följer inte med på ridturer om jag är själv om någon går med så får hon följa med lös.
Vet inte riktigt hur hon skulle reagera om vi skulle möta en annan hund, är rädd att hon ska stänga av.
I stallet är hon gudomlig, hon ligger på hästens täcke medans jag mockar och fixar. Följer mig hack i hälarna då jag fyller vatten, packar hö.
På promenader då hästen också är med funkar hon också perfa!
Hon gå fot på vänster medans hästne går på höger.
Medans jag rider i padocken så ligger hon på filten, oftast stilla. Håller henne kopplad för säkerhets skull.

Jag har aldrig med hunden överhuvudtaget i stallet då en av mina hästar är livrädd för hundar och den andra inte tål dem.

Den tredje tycker dock att hundar är ok. Men som sagt de andra skulle inte acceptera att en hund sprang omkring där. Hunden däremot (en rottis) tycker att hästar är roliga.....

Har en irländsk setter och en australisk terrier med i stallet och ibland på ridturer, idealiska vet jag inte, men det funkar :)

jag har min eng. stafftik med till stallet.
är inte den ultimata stallhunden men hon är alltid nära mig, håller koll på vad jag gör och går inte iväg för långt.
Hon har följt med på ridturer och det fungerar bra då hennes jaktlust är minimal och hon aldrig skulle våga försvinna från mig.
Sen har hon sån respekt för hästen så hon håller sig på ett bra avstånd.

Däremot så är hon riktigt frusen på vintern.

Jag tycker att min papillon är den ultimata stallhunden! En pigg, allert, positiv och vaken ras som fixar det mesta sin storlek till trots:love:

Funkar bra med hästarna och kan vistas i och utanför stallet utan problem.
Han följer med mig på ridturer och blir han trött(vilket inte hänt än utan mer mitt samvete som tyckt att han får "åka") eller underlaget besvärligt får han sitta till häst med mig en stund.
Ibland händer det att jag har med tre stycken av dessa små och det är kloka hundar så dom sköter sig i stallet. Inget flamsande kring hästarna å så utan väntar snällt medans man pysslar på.

22299356.jpg
[/url][/IMG]

12246750.jpg
[/url][/IMG]

kl

Ingen som har några bra tips på hur man fostrar en hund till att bli en bra stallhund? Vilka regler som är bra att ha, och hur man förmedlar dem på bästa sätt?:p

För att börja med är jag uppväxt med groenendael så det är ju på ngt sätt den typ av hund jag tycker är en "hund" om du förstår mig rätt. :D En medelstor, med medellång päls, intelligent, lättlärd, sansad, social, arbetande och ffa sund hund.

Själv har jag nu en blandras med ca 88% Border Collie och sen Schäfer. Jag tycker att han är en perfekt kombination av raserna. Lätt att ha o göra med men inte för aktiv för mig som inte använder hunden till annat än som "aktivt sällskap". Jag hade tex inte önskat en hund som var lika aktiv och i behov av vallning som en ren BC kan vara.

# Han är otroligt snäll med både djur och människor. Jag kan vara säker på att han aldrig går på eller skadar någon - inte ens när han blivit påhoppad har han bitit tillbaka - och det underlättar när jag har honom lös så mkt. Vi träffar mängder av hundar i stallet (nya o gamla) och jag behöver aldrig oroa mig över att han ska ställa till med problem. Han går undan om han redan på håll ser att en ny hund är för dominant eller aggressiv.
# Absolut ingen stressad eller överaktiv hund. Lägger sig ner och kopplar av när jag är upptagen.
# Arbetande hund som vill vara till lags, söker kontakt och är lyhörd. Mycket lättlärd och allt detta gör det lätt för mig att kontrollera honom i alla situationer. Både från hästryggen och från marken.
# Självständig. Är jag upptagen lägger han sig, tar en runda på egen hand, hittar en lekkompis eller nosar på lukter. Är det mkt spring eller hästar i stallet går han ut på egen hand och är aldrig i vägen.
# Orädd och trygg. Tvekar aldrig när vi är ute i terrängen. Går fram överallt och hittar egna vägar om han måste.
# Lagom stor och snabb. Hinner med alla hästar i alla gångarter.
# Pälsen kräver ingenting alls (mer än lite avsköljning efter en lerig tur i skogen) och passar i alla väder, året runt. Dessutom urgo att gossa i. :D
# Ointresserad av utomstående både hundar och folk. Håller sig till mamma utan att vara för uppmärksamhetskrävande.
# Sund och tålig. Klarar allt som jag klarar och blir sällan skadad, sjuk eller trött.
# Uthållig och smidig, tar sig som sagt fram överallt och sackar aldrig efter i tempo. Klarar hur många timmar som helst i alla tempon, precis överallt.
# Ser både snäll och vacker ut, vilket gör att människor man stöter på i vardagen med häst nästan alltid bemöter oss med en positiv inställning.

tuffe2.jpg

Senast ändrad:

Två salukis har vi. Inte vidare lämpliga stallhundar :angel:

KL

Jag har alltid med min jack russel till stallet, hon har varit med mig sen hon var 9 veckor. Hon brukar vara med mig när jag kör med shettisen, helst vill hon sitta i vagnen med mig eller så springer hon brevid ponnyn och försöker få honom att leka. Har än så länge bara haft med henne när jag kört på banan men tanken är väl att hon ska sitta i vagnen med mig och sen springa lös bakom när vi kommit ut i skogen. Eftersom jag inte rider längre så har jag aldrig haft med henne när jag har ridit men det hade säkert gått bra det också.

Hennes päls gör så att allting bara rinner av henne som vatten på en gås så hon är inte ens smutsig även om hon har sprungit på gödselstacken eller i leriga pölar. I vårat lilla stall där vi håller till så finns det även 2 blandisar (finnspets/ pudel och gråhund/ golden) samt 2 dvärgschnauzrar och de är minst lika bra stallhundar som min! ;)

Här är Nova och Ronja, en av ridskolans ponnyer, hon "rider" utan ledare för första gången! :D

kl

Jag har en Jack Russeltik. Hon passar kanon i stallet, alltid med överallt men ändå inte i vägen,
orkar timmar i skogen och stallet men passar även utmärkt när vi är hemma i stan. Min har päls som jånnas jrt ovan, bara att släng in i duschen efter en tur :p
Det enda är att hon är rätt frusen av sig på vintern tyvärr.
Hade tidigare en Rhodesian Ridgeback och det blir det nästa gång jag skaffar hund igen, helt underbara hundar verkligen :love:
Men funkar inte i min nyrenoverade lägenhet tyvärr.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka