Vad har du för husdjur/ nästa enhörning/ draktråd

Vad har du för husdjur?

• Jag har drake

Röster: 16 17,6%
  • Jag har enhörning

Röster: 11 12,1%
  • Jag är en drake/ enhörning

Röster: 7 7,7%
  • Jag är utrotningshotad

Röster: 36 39,6%
  • Min fru är en utomjording

Röster: 5 5,5%
  • Jag har en Kånkenryggsäck istället för husdjur

Röster: 10 11,0%
  • Jag har mustasch

Röster: 6 6,6%

• Antal omröstningsdeltagare
    91
Det är för att man ska sluta titta på hemnet och drömma om gård och komma till insikt om att det är betydligt mer som kan hända på en gård... :D Men det är ju kul när det händer något eller nått sånt... Jag bara går och väntar på att våran kyl ska lägga av, antagligen när det börjar bli varmt på allvar..:cautious:

Min kyl/frys i köket la av när jag var på väg till borraren (typ i november förra året). Ironiskt eftersom den var den nyaste vitvaran i hemmet (jag har en frysbox från 50-talet i lillstugan som fungerar, borraren trodde den bara stod där tom första gången han såg den :rofl:).

Det var bara att ringa borraren och säga att jag inte kunde åka upp och sedan till järnhandeln för att köpa ett nytt skåp. Jag hade lite tur iaf, det visade sig vara två kompressorer i den som gick sönder. Jag kan fortfarande använda frysdelen så den står kvar ute i ladan som extrafrys.

Det är för att man ska sluta titta på hemnet och drömma om gård och komma till insikt om att det är betydligt mer som kan hända på en gård... :D Men det är ju kul när det händer något eller nått sånt... Jag bara går och väntar på att våran kyl ska lägga av, antagligen när det börjar bli varmt på allvar..:cautious:
Positivt tänkande FTW!

För övrigt är jag mindre kär i mitt jobb idag, efter att ha spenderat morgonen i möten... Men, men... det är fortfarande bättre än min lunch som smakade mögel...

Nu en hästfråga- jag har funderat på detta kring lösdrift. Jag gillar verkligen iden med det.. för jag tycker att hästen bör få vara i rörelse så mkt som möjligt. jag tycker inte det är bra för någon (varken häst eller människa) att vara still i en box många timmar. Och hästen är ju gjort för rörelse.

Så när jag sen skaffar häst vill jag kolla på lösdrifter. Men- när det är som kallast på vintern?
Jag har hört många som säger att det inte är någon fara. Hästar klarar kyla bättre än vad man tror och att de tex mår bättre av att vara i friska luften istället för inomhus..
men jag tycker ändå det känns kallt..

@stjarnhimmel Hade det inte varit för att min gosse lade grizzlypäls på vintrarna (och jag ville kunna träna) så hade jag lätt satt honom på lösdrift. Som det var nu så ville jag dock kunna rida honom normalt utan att han flöt bort i en pöl av svett efter 5 minuters uppvärmning så han fick stå uppstallad (och klippt).

Hörde någon gång, någonstans, att de flesta hästar i normalt hull och med normal päls kunde klara ner till -27 utan täcke. Förutsatt att det inte var fuktigt eller blåste samt att de har mat att tillgå. Det är ju naturligtvis individuellt men jag tror att man också ofta gör hästen så tålig som man vill ha den, m.a.o. börjar man bylta på den täcken vid minsta minusgrad så tror jag att den även blir känsligare för kyla än om den får klara sig lite längre utan täcke. Det är iaf min erfarenhet från tiden som hästägare. Min gosse hade i princip bara täcke på sig när det spöregnade eller blåste storm, och det där med att förkorta tiden han gick ute skedde egentligen bara i extremt extrema fall, typ vid - 30 eller rejäla stormar. Sista åren fick han lite problem med ryggen så då var det oftare täcke på, förstås, men tumregeln var att han skulle gå ute så länge det bara gick..

@stjarnhimmel Hade det inte varit för att min gosse lade grizzlypäls på vintrarna (och jag ville kunna träna) så hade jag lätt satt honom på lösdrift. Som det var nu så ville jag dock kunna rida honom normalt utan att han flöt bort i en pöl av svett efter 5 minuters uppvärmning så han fick stå uppstallad (och klippt).

Hörde någon gång, någonstans, att de flesta hästar i normalt hull och med normal päls kunde klara ner till -27 utan täcke. Förutsatt att det inte var fuktigt eller blåste samt att de har mat att tillgå. Det är ju naturligtvis individuellt men jag tror att man också ofta gör hästen så tålig som man vill ha den, m.a.o. börjar man bylta på den täcken vid minsta minusgrad så tror jag att den även blir känsligare för kyla än om den får klara sig lite längre utan täcke. Det är iaf min erfarenhet från tiden som hästägare. Min gosse hade i princip bara täcke på sig när det spöregnade eller blåste storm, och det där med att förkorta tiden han gick ute skedde egentligen bara i extremt extrema fall, typ vid - 30 eller rejäla stormar. Sista åren fick han lite problem med ryggen så då var det oftare täcke på, förstås, men tumregeln var att han skulle gå ute så länge det bara gick..

Ja nackdelen som jag tänkt på är ju att de får så mkt päls!
Och då blir de ju enormt svettiga när man tränar mkt...
jag tycker det optimala måste vara lösdrift sommarhalvåret och på box med mkt utevistelse under de kallaste månaderna.

Ja nackdelen som jag tänkt på är ju att de får så mkt päls!
Och då blir de ju enormt svettiga när man tränar mkt...
jag tycker det optimala måste vara lösdrift sommarhalvåret och på box med mkt utevistelse under de kallaste månaderna.
Tja, det är ju en avvägningsfråga. Sedan lägger väl olika hästar olika mkt päls. Min var helt galet pälsig... Minns att hans förra ägare mest skrattade när jag sa att jag ville ha honom på lösdrift: "Vänta till vintern innan du fattar det beslutet" var hennes roade råd. Jag förstod precis vad hon menade den första vintern...

Jag har mina på lösdrift och den ena får visserligen mycket päls, den är tät och kort, men måste täckas för annars får hon ont i ryggen. Den andra är trakhener/fullblod och har ganska tunn päls även om den blir tjockare vintertid och även han täckas. Det är inga monstertäcken men det är så de håller värmen utan problem även när det är under -25. De har fri tillgång till analyserat grovfoder så mitt största problem vintertid är att hålla vattnet isfritt när det är jättekallt. Ligghallen med halm används året runt.

Jag har mina på lösdrift och den ena får visserligen mycket päls, den är tät och kort, men måste täckas för annars får hon ont i ryggen. Den andra är trakhener/fullblod och har ganska tunn päls även om den blir tjockare vintertid och även han täckas. Det är inga monstertäcken men det är så de håller värmen utan problem även när det är under -25. De har fri tillgång till analyserat grovfoder så mitt största problem vintertid är att hålla vattnet isfritt när det är jättekallt. Ligghallen med halm används året runt.
Ja man måste ju se till att de har bra ligghall.
Mår dina bättre på lösdrift eller vad är ditt största skäl.

Ja man måste ju se till att de har bra ligghall.
Mår dina bättre på lösdrift eller vad är ditt största skäl.
Jag hade dem installade tidigare, men dels så blev det svårt för mig med skiftjobb att kunna ta pass i ena stallet och i det andra stallet utökade de antalet egna hästar så vi fick inte plats. De trivs både på stall och lösdrift men jag gillar verkligen att de får vara ute maximalt mycket. Sommartid tar jag in dem dagtid när bromsarna härjar som värst. :rage:

Nu hyr jag in mig hos en granne, sköter allt själv men får hjälp ibland med vattningen, men framförallt så blev det väldigt mycket billigare för mig att hyra hagarna och bygga egen ligghall än att betala flera tusen i månaden för en häst. Jag köper analyserat foder av en i byn som kör hem det till mig och lyfter in det direkt i foderbordet när jag behöver.

@stjarnhimmel kallaste vintern är inget problem, värsta perioden för hästarna är när det regnar småspik och blåser, då kan de behöva få komma undan. :D Det stallet jag har varit mycket i de senaste åren har sin hästar på lösdrift men har även boxar till varje häst om man behöver ta in dem. På sommaren när krypen är som ettrigast brukar de uppskatta att få komma in i svala stallet och vila en stund, och som sagt när det regnar småspik. Deras hästar som rids täckas från hösten och visserligen sätter de päls men det har inte stört ridningen. På en under en vinter men honom spårklippte vi och sen var han tillfreds igen! :D Men han hade mycket päls året runt och jag tror inte att det hade blivit någon skillnad om han stod på stall.

Jag är så glad att jag nästan grinar, det var inte så illa med gamla Bettan som jag trodde. Hon har ju druckit kylarvätska som f-n (utan pöl under) ett bra tag så jag har ju misstänkt topp eller turbo. Nåväl, jag var till lokala verkstan för att byta däck på firmabilen och klagade över Saaben och då sa han att man kunde ju provtrycka kylaren för att kolla om det faktiskt var ett läckage ändå. Det skulle inte bli så vådligt dyrt så jag tyckte ok.

Var dit idag och jo, det läckte från ett rör. Han tyckte inte det var värt att rota i det (med tanke på hur gammal bilen är) men att man kunde försöka med cement. Toppen sa jag så nu är hon cementerad.

Funkar det inte så vet jag ju iaf vad det är så då är det ju bara att köra tills jag kan köpa en ny. Hade det varit toppen hade det ju kunnat bli haveri varsomhelst. Det var så skönt, jag behövde ingen mer stor utgift just nu. Plus att nu vet jag ju att det bara är att se till att ha en dunk kylarvätska med sig :D

Så här långt en riktigt bra dag! Barnen har skött sig på sina respektive tävlingar, biblioteket hade de böcker jag var på jakt efter och några till! :D I kväll blir det grillning, makens kompis var gräsänkling med ett barn så de kommer över och käkar med oss och tittar på hockey påstår de? Märkligt med hockey mitt på sommaren typ... ;)

Man måste komma ihåg att katterna regerar världen. Vi deras tvåbenta undersåtar ska vara tacksamma att vi får bo i samma hus som katten.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Tjatter Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 233
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft lite olika sorters husdjur genom åren. Samtliga har varit pälsbeklädda däggdjur. Nu var det tydligen dags att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
3 612
Senast: Magiana
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Storsatsning är på gång i Bara – Svensk galopp väljer att bygga Sveriges näst största tävlings- och träningsanläggning i närheten av...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter Kära Buke, Jag vill ha ett husdjur och har kommit fram till antingen enhörning eller drake. Har ngn här erfarenhet av dessa? Fördelen...
100 101 102
Svar
2 035
· Visningar
95 982
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2