Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

Ponny 25år. Pensionär lever livet i hagen som lekfarbror till 3-åringen. oklippt. frusen och svår i hullet men för stunden är han fin
Halvblodssto 14år. Tränas för tävling 6 dagar i veckan. Oklippt men ingen lång vinterpäls.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Kallstall på natten kuperad hage på dagen

Vad gör den/de just nu?

Går i hagen.

Vad har den/de för täcke?
Var -13grader i morse när jag släppte ut.
Ponnyn går med 300grams vintertäcke
Halvblodet har 150g thermotäcke och 200g vintertäcke.

KL

5årig PRE valack, halvklippt: 100g utan hals ute, nästan varm under trots -8... men hans tunnare är trasigt :( inne står han för tillfället naken pga av sina utslag, är runt nollan i stallet men han verkar inte klaga!

*kl*

19:årig varmblodstravare just nu inne i kallstall (-2 grader). De senaste dagarna har här varit mellan 5 och 8 minusgrader på dagarna och hästen har 200 g vintertäcke dygnet runt.

kl

Nu när det kommit en köldknäpp och temperaturen ligger närmare -10 nattetid och -5 dagtid har jag numera ett (gissningsvis) 200-250g utetäcke på dagen och ett 250g innetäcke på natten. Hästen står i kallstall, är inte klippt alls men är ganska tunnpälsad, även om pälsen är lång.

KL

Alle inne, kaldstall men inte minusgrader inne. -9 og liten blåst ute.
-Vallak hbl 20 år (tunn/umusklad/frossen, promenadrides 3 dg.): Rambo Jumbo 560 (?) gr
-Sto hbl 18 år (avelsto, under igangsetting, inte drektig men har fjordårdsføl med seg ute, inte om natten): BR vintertacke 300 gr (I guess)
-vallak vbl fd traver 12 år, perfekt hold, trenes jevnt men inte hardt : 300 gr dyne fra hooks, halvhals

I morgen tidlig kommer de ut, meldt -9 og blåst. Lite ly men fri tilang på ensilage
Vallak 20 år, rambo jumbo + rambo wug heavy
Sto 18 år, BR vintertacke
Vallak 12 år, 300 gr dyne + showmaster 3i1 yttertacke 100 gr med hals 100 gr

Men skönt.. Idag har vi -36 grader :( blir dubbla vintertäcken och ett fleecetäcke underst. Har en grymt frusen häst. Har en känsla att de lär gå in vid lunch idag om det ska vara såhär kallt.

Kanske ska klargöra att det alltså blir fleece+300g+400g totalt. Hästen 10 årigt halvblod filtklippt med mycket lämnat på rygg och kors där han har enorm päls. Tränas LB hopp och dressyr.

KL

Ca -12, snöstorm light.

XX 22 år, oklippt: 200 g vintertäcke.
NSV 20 år, helklippt i höstas, nyklippt ljumskar och undersida hals: Okänt vintertäcke. 200-300 g?
Vågade inte chansa på regntäcket idag, osäker på hur det beter sig när det blåser.

-12, sol
Ute i hagen med vintertäcke (vet ej gram:confused:) över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara thermotäcke (Sverigetäcket tror jag det är:confused:) i boxen.
Kallstall med 3 hästar. Runt -1till nollan om nätterna nu

kl

-11 senast jag var ute. Snöfall till och från, grått och trist. Oklippt konvalescent i stor hage under dagen, kallstall under kvällen/natten (skulle tippa på nån minusgrad/nollgradigt inne).

200 g Amigo inne och ute, lite varmt inne men spänner sig lätt så det får sitta kvar ändå. Har tyvärr ej möjlighet att byta täcken och har helst bara ett täcke på.

- 10 grader ute och någon minsugrad inne i stallet.

Häst 1 helklippt 27 år: ute HW Amigo Bravo 400 g med fodrad hals, inne 300 g Amigo Insulator

Häst 2 helklippt 9 år: ute HW Rhino Original 370 g med hals, inne 300 g Amigo Insulator

Häst 3 oklippt 4 år (tunn päls): ute HW Rhino Plus 370 g med hals, inne 150 g Amigo Insulator

Häst 4 oklippt 4 år (tjockare päls + en del hull): ute HW Rhino Original 200 g, inget täcke inne.

*kl*
här har vi runt -12-13 grader ute, pållarna går på lösdrift.
Shettisarna är nakna och mini har ett 100g fodrat weatherbeeta landa freestyle täcke på sig.

*kl*
Här är det -18, hästarna inne i kallstall.

Häst 1 Helklippt tävlingshäst: Domani 600gr
Häst 2 Pensionär 27 år: fleece+amigo insulator 150gr

kl

Just nu är det -15, sol och vindstilla.
Stoet, 10-årig varmblodstravare, oklippt och i full ridkondition: Vintertäcke 400g.
Inne i kallstall med temperatur precis över 0 har hon ett thermotäcke 250g så fort det är kallare än -12.

Jag är så glad att det ÄNTLIGEN blivit kallt så att jag för första gången i vinter kan börja använda de täcken med 350g+ som jag köpte i höstas. Gud så bitter jag var när jag trodde att jag kastat ut pengar i onödan... :p

Här är det typ -15 (-20 imorse). Min har 400 g hv polo stalltäcke inne och ute har hon stalltäcket + 400 g schockemöhletäcke m helhals över. Jag gillar eg inte dubbla täcken men det är så jääävla kallt.
Min häst är ett sjuårigt fullblodssto, helklippt.

*kl*
Här är det -18, hästarna inne i kallstall.

Häst 1 Helklippt tävlingshäst: Domani 600gr
Häst 2 Pensionär 27 år: fleece+amigo insulator 150gr

I morse var det -22:eek:

Häst 1: 300gr amigo insulator+370gr rambo original med 150gr hals
Häst2: 150gr amigo insulator+250gr amigo bravo med 150gr hals

-10, snöar lite lätt. Kallstall nattetid, runt 4-5 minus inne
Ute med vintertäcke över thermotäcke. Går in vid 17tiden, då bara thermotäcke i boxen.

Vid utsläppet var det -21 :crazy:, snö och mulet, lätt blåst.
Oklippta men tunnpälsade stoet har stalltäcke 200g + vintertäcke 400g + helhals 250g.

Sto, 16 år, oklippt.
Ute i hagen just nu med ett Rhino plus turnout heavy (370 gr inkl helhals)

KL
Vbl vallak 12 år, frossen.
Ca -10 og blåst ute, inne i kaldstall som inte fryser nu.
Står med Hooks grønnrutig dyne inne. Idag har han hatt komplett 3i1 Showmaster tacke 100 gram + 100 gram hals og 200 gr liner over ute. Var -15 og blåst i morse. Var ute 9:30 til 20:30 i dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama