Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Idag så var det runt -7 och då hade min häst 300grams innetäcke + 400grams utetäcke på sig i hagen.

Upptäcke dock att han skakade när vi kom in i stallet och jag tog av utetäcket.

Så nu har han ulltäcke + 300grams innetäcke på sig inne och det var 0 grader inne när jag åkte.

Så imorgon kommer han ha på sig i hagen ulltäcke + 300grams innetäcke + 400grams utetäcke

*kl*

Min helklippta dam går med 300 g Amigo Insulator + 370 g Rambo Original.

Det är ca -10 till -15 ute.

Diana

*kl*
Oklippt men ack så frusen fbl valack har 300 g termomaster med egengjorda ventilationshål :p -12 ute

kl

mitt fullblodssto på 18 vårar går med samma som hon fick på sig när det var -2. I helgen var det nere på -25 och vände men hon var inte kall alls.
Hon lyder alltså forskningen och fryser inte av torr kyla oavsett om det är -5 eller -25.

150 gram amigo +200gram rhino över.

Valack, 5år, halvklippt

Alltid naken inne om det inte är något speciellt.

Ute: Gick naken ett par timmar i lördags trots -20, alla tyckte jag var galen... Dagarna efter har han haft Rhino Wug 200g, han känns ganska lagom under det!

-6
Inne i boxen med fleecetäcket på. Går ut i morgon bitti runt 9, då med vintertäcket (halvtjock:confused:) över "pyjamasen".;)

-10 och sol
Ute i hagen med vintertäcke över thermotäcket. Går in vid 17tiden, då bara thermot inne i boxen.

Vi hade -10 imorse så då blir de 150gr inne (vi har plusgrader i stallet) plus 300gr ute med hals. Inte någon häst som fryser.

Min förra hade haft fleecetäcke + 300gr inne plus 300gr täcke me hals ute. :)

Här är det -6 och ibland lite blåsigt men annars ok. Nu är alla ute och har:

H1 sto 15 år, helklippt med utväxt har Rambo Supreme 420g med Charlies hals 200g, lagom varm under.

H2 valack 18 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H3 Valack 8 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H4 Sto 6 år, oklippt har Rhino Wug heavy 370g

H5 Sto 5 år, oklippt är naken

H6 Valack 9 år, oklippt är naken

Inne i kallstall ca 2,5+ så kommer de ha:

H1 sto 15 år, Domani stalltäcke 300g

H2 valack 18 år, Domani stalltäcke 300g

H3 Valack 8 år, Amigo Insulator heavy 300g

H4 Sto 6 år, Shires stalltäcke 100g

H5 Sto 5 år, oklippt är naken

H6 Valack 9 år, oklippt är naken

I helgen när det var -20 hade alla mina samma som nu, dels för att jag körde på principen "inte tjockare för ens de visar att de fryser" men också för att det varje dag från dess att de gick ut tills de kom in steg temperaturen ca 10 grader och jag tror generellt att de fryser mindre när temp är på väg upp.

Anledningen till att de har tunnare stalltäcken några är att de tjocka måste tvättas och jag har inte fler 400g stalltäcken så återigen testade jag om 300g funkade och ja de var lagom varma under dem också så då får de ha dem.

*KL*
Jag har ett 150g fodrat utetäcke från Catago. Han har björnpäls och fryser inte det minsta. Han har haft det täcket hela vintern, med varierande grader från ca 10- till 30-. Köpte täcket på globen horse show mässan, hur nöjd som helst! Flera gånger har de andra hästarna i stallet kommit in med genomblöta täcken, men inte min plutt:D Vattnet rinner bara av, han har inte varit kall eller blöt en enda gång :laugh:

imag0145_176880073.jpg

-3,5
Inne i boxen med thermotäcket på. Går ut vid 9 i morgon bitti. Då med vintertäcket över "pyjamasen";) Byter ev till fleecetäcket inne, beroende på stalltemperatur då

Nu på morgonen när jag gick ut så låg det på -1-2 grader, vindstilla och kändes behagligt. Min lilla häst, 5 årigt arab fick komma ut utan en sväng för att jag ska rida så tänkte att det skulle vara skönt för henne att va utan någon timme. De äter ju höet nu så de håller sig varma.

Inne är hon utan just nu. Men när det var -15 grader hade hon 200g täcke inne och sen ett 200g utetäcke på när hon är ute. De är ute från morgon till kväll!

0grader och sol
Ute i hagen med vintertäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket i boxen.

runt nollan har vi haft här, ganska ymnigt snöande under förmiddagen, men ganska vindstilla

oklippt 16årig valack med lite frusenhetstendenser hade 100grams shirestäcke med halvhals i hagen. verkade belåten med det.
efter ridturen (lugn, inte svettig) fick han gå naken en stund innan insläpp eftersom det var så skönt väder ute. är naken just nu och får troligen på sig 100grams stalltäcke vid kvällsfodringen.

Fantastiskt väder idag, någon enstaka minus enligt officiella siffror men i solen var det VARMT! Lätt bris...Mina oklippta var utan täcken i natt (-5 ca inne i stallet) och utan täcken i hagen i solgasset. Även efter arbetet fick dom gå utan täcken...var alldeles för varmt...:cool:

knapplån.. inne ett rambo med hals på 375g utanpå detta ett modern horse vintertäcke med hals på 400 g
Detta har hon inne som ute( står i en lada lika kallt där som ute)
Hon är helrakad

-8 och sol
Ute i hagen med vintertäcke över fleeecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleece i boxen:)

KL

Solsken och runt nollan just nu, var nog nedåt -10 i morse.

Båda nakna! (XX + NSV enligt tidigare inlägg.)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama