Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

-4, lite sol och lätt snöfall
Naken i boxen. "Boxvilar" på Ultuna...:(

KL

Idag blåste det riktigt kallt och min häst frös faktiskt (hon är iofs helklippt), så hon fick på sig sitt tjockaste täcke!

144237db.jpg

Shires, 400 gr.

Ca -3 men blåsigt. Alla ute.

H1 sto 15 år, helklippt med utväxt har Amigo Medium 150g + Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g, undertäcket för blåsten inte kylan. De andra har inte reagerat på vinden så de har samma.

H2 valack 18 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H3 Valack 8 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H4 Sto 6 år, oklippt har Wetherbeta freestyle 360g.

H5 Sto 5 år, oklippt är naken

H6 Valack 9 år, oklippt är naken

-2,5 och sol
Naken i boxen. "Boxvilar" på Ultuna. Ute lite på dagen i sjukhage där.

-16,6. Häst ute i hagen (om en stund).
När jag ridit om ett par timmar, blir det 200g Amigo (kylan kom under natten, hux flux, så det varma täcket hänger inte framme).

-11 och sol
Naken inne i boxen, står på Ultuna. Några timmar ute i sjukhage på Ultuna.

-4, sol
Ute i hagen hemma, med halvtjockt vintertäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket inne i boxen.
Kblstravare 31 år, svårfödd hagpensionär, halvklippt. Står i kallstall med 2 hästar till. Runt 0grader nattetid.

*kl*

-7
Nyklippt och helklippt, går med Rambo Duo 400 gr med hals.

För första gången har jag lagt på vintertäcken på mina hästar. Dom jobbade hårt igår = träningsvärk + att stoet sträckt sig och är rejält öm. Det är bister kyla...-10 och fuktigt så det biter bra i skinnet ... bättre när luften är torr...:cool:

Idag var det -16 när vi släppte ut men hög och torr luft och det skulle bli varmare under dagen med fortsatt hög och torr luft så slutade på -5 så de hade ute:

H1 sto 15 år, helklippt med utväxt har Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g.

H2 valack 18 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H3 Valack 8 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H4 Sto 6 år, oklippt har Rhino Wug Heavy 370g.

H5 Sto 5 år, oklippt är naken

H6 Valack 9 år, oklippt är naken

Alla med täcken var lagom under när de togs in....

Sto, 5 år, vilar eftersom att hon har sträckt sig i bogen, lite halt ena fram! (vet har vart ute rek bara vila och gå runt en stund om dagen + massage och varmt täcke)

Har nu på sig ett Jacson 300g med fast helhals, trivs ypperligt i detta!

Men har även beställt ett Shires Stormcheeta Combo 400g med fast helhals som hon får på sig om det blir kallare, kylan skall tydligen krypa ner en bra bit på - skalan och med tanke på att det nu är så fuktigt att det nästan är outhärdligt att vara ute trots att det bara är - 5 :eek: så lär det inte bli nådigt om vi når -10 eller - 15! :crazy::crazy::crazy:

Senast ändrad:

KL

-9 nu på morgonen. Sto, 10 år, helklippt med utväxt. När hon går ut vid åtta halv nio får hon Amigo 200g på sig

Lägger till att hon har Amigo insulator 150g inne. Ligger väl på ngn plusgrad i stallet men jag upplever henne som mer frusen inne än ute, kanske för att hon inte kan röra sig lika mycket i boxen.. Hade tidigare ett Bucas Celtic Stable Light med bara fleecefoder i inne och då frös hon.

Idag var det -16 när vi släppte ut men hög och torr luft och det skulle bli varmare under dagen med fortsatt hög och torr luft så slutade på -5 så de hade ute:

Vad är hög och torr luft i siffror? Luftfuktigheten ligger på 86% nu och kommer sjunka till 78% senare ikväll.

KL.
Eftersom jag bor 10 meter från hagen och de numera har fri tillgång så får mina (arab + solid paint) gå utan täcke idag. Dessutom är det vindstilla och solchanser. Jag kan alltid lägga på täcke senare.

*kl*

-10 grader vid utsläpp imorse, kallare än det varit på hela vintern, men jag tror det kommer vara ganska soligt och vindstilla idag, så överlag ganska behagligt väder.

pålle har varit sval-på gränsen till kall i sitt 100-gramstäcke med halvhals senaste tiden (när det varit -3 till -5 ca) så för att vara på den säkra sidan fick han behålla stalltäcket (100-150g) under idag.
valde mellan det och att lägga på 200gramstäcke med 100grams hals, men tyckte helhals kändes overkill när det inte blåser ute, det är ju därför han brukar få ha den..
pålle är oklippt, men frusen om ryggen och stelnar lätt till när det är kallt.

KL

Ca 8-9 minus, lätt vind och hyfsat rejält snöfall idag.

XX 22 år, oklippt: Ca 200 g vintertäcke.
NSV 20 år, helklippt i höstas, nyklippt vid ljumske och undersida hals: Fleecefodrat regntäcke.

när det blir kallare blir det torrare så oroa dig inte.
-10 kan kännas mycket varmare än 0gradigt.

-12, lite lätt snöfall
Ute i hagen med halvtjockt vintertäcke över fleecetäcket. Går in vid 16.30-17tiden då bara fleecetäcket inne i boxen.

kl

- 10 grader och lätt snöfall. Oklippt fullblod har Capriole 300grams täcke.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Kall lägenhet
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur