Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

KL

-10°c, vindstilla. Hästen är spårklippt och går med Bucas Freedom fullneck (200g fyllning).

här har varit mulet och vindstilla, några minusgrader (tror jag) idag.
en ganska torr, men kylslagen dag.
pga. att det tydligen är svårt att se skillnad på ett 100grams täcke med halvhals, och ett vanligt, ofodrat regntäcke så fick pålle (frusen, oklippt 16årig valack med känslig rygg) det mindre varma alternativet och ömmade följaktligen i ryggen när han kom in nu vid 19.30 ikväll.
Inte mycket, och han var "lagom varm" (dvs. inte varm alls) under, men likväl hade han spänt sig och hade lite ont.

+1, duggregn
Samma täcke som igår, vintertäcke över fleecetäcket.

Här är det någon minus. Uppehåll och lite vind. Alla ute.

H1 sto 15 år, helklippt med utväxt har Rambo Supreme 420g med Charlies hals 150g, halsen är lite för tunn men det får gå ändå för att slippa dubbla halsar.

H2 valack 18 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H3 Valack 8 år, helklippt med utväxt har Shires Stormcheeta Combo 400g.

H4 Sto 6 år, oklippt har Wetherbeta freestyle 360g.

H5 Sto 5 år, oklippt är naken

H6 Valack 9 år, oklippt är naken

Här är det nästan sol och fint idag! Någon minusgrad och min nyhalvklippta går med fleecefodrat regntäcke! Stod i valet och kvalet att låta honom gå naken då han behöves luftas, men jag visst inte om det skulle bli regn så täcke fick åka på ändå!

-8 och lite sol
Ute i hagen med halvtjockt vintertäcke över fleecetäcket. Går in vid 17tiden, då bara fleecetäcket inne i boxen.

Lite halvtaskigt väder, snöblandat på väg in.
200g shires vinterttäcke(Rätt roligt då de täcket jag köpte som regntäcke också har 200g foder så skulle kunna gå med vilket som)
=)
De har mellan 200-300grams täcke beroende på hur frusna de är.

*kl*

+1, blåsigt och snöblandat. Pållen hade 100 g regntäcke på sig vid utsläpp men snorade och frös så han skakade strax efter lunch och fick 300 g vintertäcke på istället. Kommer ha 200 g vintertäcke på sig inne i natt, står i kallstall.

Några minus, en hiskelig vind och snöfall.
Alla inne i kallstall ca +1

H1 sto 15 år utväxt, Rambo stable 400g

H2 valack 18 år utväxt, Rambo stable 400g

H3 valack 8 år utväxt, Shires delux stalltäcke 400g

H4 sto 6 år oklippt, Shires stalltäcke 100-200g

H5 sto 5 år oklippt, naken

H6 valack 9 år lång utväxt, naken

KL
ingen uppdatering på länge, men läget är rätt statiskt hos oss : )

mellan -4 och +2 grader här, tendens till blåsigt och emellanåt snöblandat regn.

Fullblod 12 år i full ridhästkondition, täckesklippt går med HW Rambo original 100 gram. Ute och inne. Precis perfekt lagom tempererad.

KL
ca -5, blåsigt. Hästen är spårklippt som på bilden och går utan täcke. (ute dygnet runt)
32858779.jpg

Fast hon har mer vinterpäls nu än på bilden (som är tagen i november). Mer som en grizzlybjörn.

Senast ändrad:

-2 och snöar
Inne i boxen med fleecetäcket. I morgon bitti går han ut med halvtjockt (vet ej gram:confused:) över "pyjamasen".:laugh:

Igår i "snöstormen" så frös min och fick på sig en Rhino Wug 200g och ett tunt ylletäcke under för han var lite fuktig!

Idag när det var sol och uppehåll så fick han på sig sitt fleecefodrade regntäcke!

Idag hade vi runt 0 an här och båda hästarna har 300g fodrade täcken.

Ett par minusgrader, möjligen lätt vind men inte värre väder än så.

XX 22 år, oklippt: Naken.
Nsv 20 år, helklippt i höstas, nyklippt undersida hals och lite i ljumsken: Naken.

*kl*

Igår när jag tog in min häst frös hon så mycket att hon skakade.
Då byttes hennes 370g Rambo Orginal ut mot 300g Amigo Insulator med 150g hals + 400g Trust Tetris. Hästen är sval under.

Här ligger vädret strax under nollan, så jag tycker själv att det är sjukt att ha 700g täcken på, men hästen har sagt sitt.

Diana

Här är det minus, skulle kunna krypa ner mot -12 inatt om det blir klart men det kanske skulle bli moln så då håller det sig runt -5.

Alla inne i kallstall någon plusgrad så de har samma täcken:

Sto 15 år, Rambo stable 400g

Valack 18 år, Rambo stable 400g

Valack 8 år, Shires delux stalltäcke 400g

Sto 6 år, Shires stalltäcke 100-200g

Sto 5 år, naken

Valack 9 år, naken

-4,2
Inne i boxen med fleecetäcke. Går ut i morgon vid 9, då med halvtjockt vintertäcke över fleecetäcket.
Kblstravare, 31 år. Svårfödd hagpensionär, halvklippt pga PPID.

-2, snöar
Ute i hagen med halvtjockt vintertäcke över fleecetäcket. Går in vid 16tiden, då bara fleecetäcket inne i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama