Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jag hade nog klippt mammuthästen lite mer :D Eller vill han aldrig ha täcke menar du?

Det känns lite sent att klippa mer nu, eller? Det har vuxit ut endel där han är klippt så kommer nog göra om det.

Han har helst inga täcken alls på sig, men regntäcke i hagen på vintern har funkat. Alla andra täcken är sönderbitna i bogen och/eller trasiga efter hans försök att ta av sig dem, och lyckas. Så svettäcke under natten funkar icke.

Här är det för övrigt -13 nu, snöar, och han går såklart naken, fbl går med 220 g.

Ingen fara klippa nu, rent 'tidmässigt'

Här är det minus 28, vårt vatten inne har frusit med *suck* Och pelletspannan är fortfarande sönder, underbart *not*

Lillen har 150 + 200 gram, som igår. Frös inte alls imorse trots nyklippt. E har ingenting, frös inte heller trots lilla framdelsklippningen. Däremot tilläggsfodrade jag för första gången pga kylan och de fick 3 kg halm med sig ut i hagen förutom frukosten.

600 gram inne och 1020 gram ute. det är nog rekordet någonsin.

-25 grader
Min häst är hur frusen av sig som helst och har just nu:
Ett ulltäcke närmast kroppen
Ett 200g thermotäcke
Ett 300g (ca) Rambo täcke med halvhals
Ett 200g Amigo utetäcke med hals överst

häst 1 (helklippt)
inne: Amigo 300g + Agria 300g
ute: innetäckena + Rambo Supreme 420g med hals

häst 2 (ej klippt)
inne: Amigo 150g + Agria 300g
ute: innetäckena + Amigo 200g med hals

Vad har du för stall? Och vad hade ni för temp eg? Hästarna lär ju närmast bli kokta med de täckesmängderna, även om vi låtsas den helklippta är sjukligt frusen av sig?? Hur känns de för handen under täckena eg?

-30 inatt, nu har kvicksilvret landat på -25
300 g halvhals (bucas power turnout)

Fullblod på lösdrift, är dock inte ett dugg orolig för att hon ska frysa.

*kl*
-20 här och min helklippta arab har 400g med halvhals:p

Förra året hade en häst (inte min) i stallet på sig fyra täcken :eek:

Två fleecetäcken varav ett med tjockt fleece och sen ett thermotäcke o sen ytterligare ett thermotäcke med hals, både inne i stallet o ute, snacka om att den va varm, tror inte att den va klippt ens, fast den hade inte så tjock vinterpäls i alla fall :o
Det va typ -17 kanske, ute..

Haha, jag kunde inte göra annat än skratta när jag upptäckte det, det va ju helt sjukt :rofl:

I år har den haft max två täcken i alla fall :bow:

knapp

Motionerade kallblodet, som blev supersvettig trots -14. Fick stå inne en timme (testade fleecetäcke men näää icke!) men var fortfarande duktigt svettig. Så släppte ut honom med vintertäcke på, 250-300 g kanske. Återstår att se om han går med på det eller slaktar det innan insläpp... andas bra gör det iaf!

kl

Båda ute
16 minus just nu. 19 imorse vid utsläpp

Häst 1: helklippt och nyklippt halvblod, domani 600 gram med lös hals på 200 gram, Termomaster premium 200 gram med hals över
Häst 2: fruset oklippt fullblod, 250 grams termo, 100 grams shires med hals över.

sorry de va knapplån ja mena inte att du hade de ;)
men ja har läst andra i tråden som skriver att hästarna står inne...
lr ja kanske har miss uppfattat :)
hoppas de i alla fall

Du får titta på vilken tid folk svarar. De som skriver att hästarna står inne brukar ofta svara tidigt på morgonen eller på em/kväll. Frågan i första inlägget är "vad gör hästen just nu? inne/ute?" Inte att de skulle stå inne hela dygnet.:idea::p

Du får inte tro att jag har 3 täcken bara för dem väger mindre, det är inte av den anledningen, utan helt enkelt att vi i Skåne har haft och har onormalt kallt och jag trodde att ett Rambo duo på 100 g, samt hans Back on track stalltäcke på 170 g skulle räcka i vinter eftersom vi brukar ha runt +5 vintertid, men eftersom temperaturen krypit nedåt -15, blev jag helt enkelt tvugnen att lägga på linern också för att han skulle vara lagom varm.
Så därav anledningen.
Jag har i alla fall skickat efter ett Rambo Wug 370 g nu, så slipper han ha 3 täcken om det blir fler sådana hära köldknäppar, eftersom han alltid står med antingen Back on track nättäcke eller Back on track stalltäcke underst.
Så, nu har du fått förklaringen till varför han stått med 3 täcken :)

Ja då är jag helt med på noterna. Tyckte inte du hade för mycket täcke totalt ville bara förtydliga att tjockleken mäts i vikt och att jag generellt inte gillar flera täcken samtidigt.:idea:

Tror du blir väldigt nöjd med Rambo Wug 370g de är jätte bra.:D

Vad är det för väder?
Minus 15 och molnigt.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Alla inne i isolerat kallstall ca 3+.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Häst1 Rambo Wug 370g
Häst2 Rambo Supreme 420g
Häst3 Shires 300g
Häst4 Weterbeta Freestyle 300g

Innan idag när de var ute hade de:
Häst1Rambo Wug 370g + Rambo Original 200g med ofodrad Amigo hals, tot 570g
Häst2 Rambo Supreme 420g + Charlies utetäcke 200g med hals, tot 620g
Häst3 Shires 300g + Rambo California 100g med hals, tot 400g
Häst4 Weterbeta Freestyle 300g + Rhino Original 200g med ofodrad Amigo hals, tot 500g

häst 1 (helklippt)
inne: Amigo 300g + Agria 300g
ute: innetäckena + Rambo Supreme 420g med hals

häst 2 (ej klippt)
inne: Amigo 150g + Agria 300g
ute: innetäckena + Amigo 200g med hals

Du vet att det troligtvis blir varmare om du tar bort ett av innetäckerna på häst ett innan du lägger på Rambot för då blir det mer luft i täckena i stället för att de blir ihop tryckta och tunga.

Samma om du tar av 150g täcket innan du slänger på utetäcket.

KL

-11
snart ute i hagen
vintertäcke med hals, typ 350 g:confused: + fleecetäcke ute. Fleecetäcket inne.
28-årig kblsherre, oklippt, svårfödd och frusen. Mindre stall med bara 4 hästar

knapp

Motionerade kallblodet, som blev supersvettig trots -14. Fick stå inne en timme (testade fleecetäcke men näää icke!) men var fortfarande duktigt svettig. Så släppte ut honom med vintertäcke på, 250-300 g kanske. Återstår att se om han går med på det eller slaktar det innan insläpp... andas bra gör det iaf!

Täcket var helt vid insläpp, fantastiskt! Helt torr var han och verkade inte direkt överhettad. Bra att veta för framtiden :)

Idag går han som vanligt utan täcke och fbl med 220 g vintertäcke. Det är ca -11 och småsnöar lite. Vi har runt 40-50 cm snö nu :banana:

*kl*

Mellan 5 och 10 minusgrader här. Vindstilla och solen börjar leta sig fram.

Min frusna spårklippta travare går i hagen med fleecetäcke + 100 g regntäcke. Har samma både ute och inne. Fri tillgång till halm dygnet runt.

-24,6 vindstilla lite sol.

Vbl på lösdrift, konvalecent går med fleecetäcke+bucas smartex medium (150 g foder + fleece)

nu börjar det bli för kallt!
klippt ponny, fryser lätt och 17 år. tävlar LC/LB.
-25 på natten och cirka -20 på dagen. kallstall ca -20
Inne: Amigo Insulator, 300 g, m hals 200 g + Amigo Insulator 200 g.
ute: Amigo Insulator 300g + hals 200 g (samma som han har underst inne) och ett rhino rug 370 g. med hals 50 g.

Så inne har han altså 500g + 200g hals. Ute har han 670 g + 250 g hals.
OBS! han är Inte varm under täcket, snarare lagom. det är behagligt att sticka in handen och jag skulle ju inte täcka för att det var kul? haha jag har mina täcken för att pållen behöver dom! ;) sådetså.:grin: men vi har också ponnysar som bara har ett 200 g täcke på sig nu och går på lösdrift.:D det heter väl att man ska täcka efter häst?

Mina går utan täcke. Den stora är spårklippt och ponnyn är oklippt. De har björnpäls och vill knappt in på kvällarna trota att det varit mellan -15 och -25 grader i flera veckor.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25