Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jag räknar inte det som 3 lager, snarare 2 eftersom linern fästes i duon, jag ser det inte linern ett extra täcke, snarare extra fyllning. Dessutom sitter HW så bra och är lätta (liner väger i princip ingenting)
Han är precis lagom varm under täckena.

Fast det där var väl ändå en lögn?

Linerntäckerna har precis som vilket annat täcke som helst bogspänne framför bogen=mindre rörelsefrihet. Att man fäster dem i varandra innebär dessutom att de åker åt samma håll i stället för olika när hästen rör sig. Det förändrar inte trycket på bogspetsarna att fästa linerntäcket i yttertäcket jämfört med att inte göra det.

Sen är det såhär tjockleken på täcken mäts i VIKT vilket gör att det blir helt idiotiskt att säga att 300g liner inte väger något, för det är precis vad det gör. Det väger 300 gram per kvadratmeter yta på täcket! i enbart fodrets vikt, sen tillkommer ytter och inner materialet samt spännen.

Här är det molnigt och -4.

Alla inne i stallet där det är +3
H1 Rambo Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeta Freestyle 300g

Fast det där var väl ändå en lögn?

Linerntäckerna har precis som vilket annat täcke som helst bogspänne framför bogen=mindre rörelsefrihet. Att man fäster dem i varandra innebär dessutom att de åker åt samma håll i stället för olika när hästen rör sig. Det förändrar inte trycket på bogspetsarna att fästa linerntäcket i yttertäcket jämfört med att inte göra det.

Sen är det såhär tjockleken på täcken mäts i VIKT vilket gör att det blir helt idiotiskt att säga att 300g liner inte väger något, för det är precis vad det gör. Det väger 300 gram per kvadratmeter yta på täcket! i enbart fodrets vikt, sen tillkommer ytter och inner materialet samt spännen.

I sådanafall är mina HW täcken inte rätt stoppade, för mina HW täcken väger BETYDLIGT mindre än andra täckesmärken med samma gram fyllning.
Jag har även vägt dem och det är stor skillnad på vågen trotts att det är samma gram fyllning men olika märken på täckena.
Så jag står fast vid att täckena hästen har inte väger särskilt mycket.

I sådanafall är mina HW täcken inte rätt stoppade, för mina HW täcken väger BETYDLIGT mindre än andra täckesmärken med samma gram fyllning.
Jag har även vägt dem och det är stor skillnad på vågen trotts att det är samma gram fyllning men olika märken på täckena.
Så jag står fast vid att täckena hästen har inte väger särskilt mycket.

Mät och väg det. Blir det mindre än 300 gram per kvadratmeter har du inte fått produkten du betalade för.

*kl*

Nu är 3 av hästarna filtklippta eller vad man nu kallar det och alla 3 har typ 300g vintertäcken på sig, termometern visar på -17 grader och det blåser lite. Gamleman är helt oklippt (fjord/russ) och har fleecefodrattäcke på sig.

2 av hästarna går in ikväll, kallstall, och får då ylletäcke eller fleecetäcke på sig.

Han har ett vintertäcke (halstäcke) och ett fleecetäcke under det, han är en frusen kille nu i all denna snö. :crazy:

*kl*

Klippt häst.
Inne: Sverigetäcke 300g med hals 220g.
Ute: Innetäcke + Bucas Power Turnout 300g

Men HW har ju oxå sällsamt lätta täcken vad gäller ytter/innermaterial mm, iaf enligt mina personliga erfarenheter :)

Tänker samma sak, att det inte är fodret utan resten av täcket som är lätt?

Här står fullblodet i stallet med fleecetäcke, varm efter lite jobb så vintertäcke hade varit av ondo. Imorn blir det 220 gram ute igen. Stjärnklart i natt så det lär bli svinkallt, imorn ska det vara runt -10.

Har märkt nu flera gånger att jag ibland tror att han är för varm, för han är varmast på bogen - där han är rakad? Sen känner jag över rygg och rumpa och där är han sval. Lustigt?

Senast ändrad:

- 10°c ute, hästarna har kommit in till natten. Min kille har fleecetäcke på sig eftersom han var lite blöt när han kom in. Den inhyrda hästen står naken, hade ylle på sig en stund när han kom in eftersom han frös lite, tog av det vid den sista fodringen då han fått upp värmen igen.

Fast där de är klippta kan de väl kännas lite varmare än det oklippta utan att vara för varma väl? Om de inte är kokheta såklart :) Men det är ju normalt att de är varmare där man tagit bort isoleringen - pälsen.

Mät och väg det. Blir det mindre än 300 gram per kvadratmeter har du inte fått produkten du betalade för.

Men HW´s täcken ÄR mycket lättare än andra märken. I synnerhet insulator-täckena. Även undertäckena är väldigt lätta även om de är tjocka. Är rätt säker på att de använder lättare material på inner och yttertyg än andra märken:).

Klart han ska kännas varm där han är klippt, innanför päls och ev fett ska det ju vara dryga 37 grader. :) Känner du däremot utanpå en riktigt tjock päls ska den ju vara ljummen iom att isoleringen håller värmen inne.

Men HW´s täcken ÄR mycket lättare än andra märken. I synnerhet insulator-täckena. Även undertäckena är väldigt lätta även om de är tjocka. Är rätt säker på att de använder lättare material på inner och yttertyg än andra märken:).

Men det betyder ju snarare att andra täcken är onödigt tunga och säger ju ingenting om stoppningen?

Dock har jag själv inte vägt något så rätta mig om HW fodring faktiskt är tunnare än angivet, det motsätter jag mig inte alls emot. Jag tycker bara det blir fel när man jämför täcken som inte lägger på onödig vikt utöver angiven fodring :laugh:

Knapp
Pålle har fleecetäcke inne, och vintertäcke med hals ute. Oklippt.
Har inte haft honom så länge, han skulle visst vara frusen. Men det har vi inte märkt av än. Fast ägaren ville att han skulle ha thermo + fleece inne i början på december...:eek:

Varför låter endel ha sina hästar inne när det är typ-10 de e väl inte så farligt kallt?
Har i dag haft kring -10 min arab kille har varit ute fån 8 o ja tog in honom för ridning vid 16 de andra kom in vid 18
han har haft på sig ett stalltäcke inne ganska tunnt thermotäcke kallstall men de står en del hästar så det är varmare inne än ute o se har han thermomaster ute tjockt med halv hals ovan på inne täcket o fall det är varmare än -5 har han fodrat Buccas ovan på inne täcket
Jag vet inte fall han verkligen jämt behöver ha sitt inne täcke under men de är ett täcke på/av som gäller i stallet på morgon /em dvs inga täckesbyten....
o jag vill han ska ha stalltäcket inne så.... men han är lagom varm inte svettig
kan tillägga att han e klippt på halsen o ben för han blir så lurvig men de e rätt långt nu...
Förresten nån annan som har en arab som sätter mkt kraftig vinter päls så man tror han e korsning me islänning :p mäste klippa honom ibland för han blir så svettig vid ridning annars... skulle va kul o höra ( ja han e äkta arab ja har reg bevistet fniss fniss):D

Men det betyder ju snarare att andra täcken är onödigt tunga och säger ju ingenting om stoppningen?

Dock har jag själv inte vägt något så rätta mig om HW fodring faktiskt är tunnare än angivet, det motsätter jag mig inte alls emot. Jag tycker bara det blir fel när man jämför täcken som inte lägger på onödig vikt utöver angiven fodring :laugh:

Om man jämför HW-täckena med andra märken så har HW, färre sömmar, mindre kantband, inga tunga bogfästen och inga bensnören. På så stora grejer som täcken gör det stör skillnad!

Om man tex jämför med mitt shirestäcke så har det i bogen ett omlottspänne med hakar på och sen tre metallringar för olika alternativ. Utöver det har det kraftig söm över ryggen och grövre kantband och bensnören. Allt detta sammantaget gör att det 200gr täcket väger mer än mitt amigo insulator på 300gr.

KL

-15 grader ute

Helklippt ponny; 200g TM Askalon både ute och inne
3-åringen; 300g vintertäcke ute, Tunnt stalltäcke inne.

Idag har vi över -20 grader.. burr vad kallt det är..
jag jobbar sent ikväll så hästarna måste vara ute till 22 ikväll.

så idag har mina faktiskt 300g amigo stabel + Rambo wug 370g på sig.
de är helklippta.

Jo visst är HWs täcken lättare än andra, men som jag tolkade Cillen89 så var det ett argument för att ha 3 täcken för att HWs skulle vara tunnare än andra. De är bättre sydda men har inte mindre foder per vikt tex 300g än andra märken. Och det var det jag ville poängtera.

Täckens tjocklek mäts i vikt på stoppningen per kvadratmeter, det var det ända jag ville ha sagt:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt