Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

-17, blåsigt men soligt
ute i hagen
tunt vintertäcke (typ 200 g) + fleecetäcke ute. Fleecetäcke inne
frusen äldre kblsherre, oklippt

Varför låter endel ha sina hästar inne när det är typ-10 de e väl inte så farligt kallt?
Har i dag haft kring -10 min arab kille har varit ute fån 8 o ja tog in honom för ridning vid 16 de andra kom in vid 18
han har haft på sig ett stalltäcke inne ganska tunnt thermotäcke kallstall men de står en del hästar så det är varmare inne än ute o se har han thermomaster ute tjockt med halv hals ovan på inne täcket o fall det är varmare än -5 har han fodrat Buccas ovan på inne täcket
Jag vet inte fall han verkligen jämt behöver ha sitt inne täcke under men de är ett täcke på/av som gäller i stallet på morgon /em dvs inga täckesbyten....
o jag vill han ska ha stalltäcket inne så.... men han är lagom varm inte svettig
kan tillägga att han e klippt på halsen o ben för han blir så lurvig men de e rätt långt nu...
Förresten nån annan som har en arab som sätter mkt kraftig vinter päls så man tror han e korsning me islänning :p mäste klippa honom ibland för han blir så svettig vid ridning annars... skulle va kul o höra ( ja han e äkta arab ja har reg bevistet fniss fniss):D

Var det där ett knapplån eller?
Jag har då inte min häst inne bara för att det är -10.

Klart han ska kännas varm där han är klippt, innanför päls och ev fett ska det ju vara dryga 37 grader. :) Känner du däremot utanpå en riktigt tjock päls ska den ju vara ljummen iom att isoleringen håller värmen inne.

Fan att man aldrig tänker längre än näsan räcker :rofl:

Fick veta att täcket inte blev bytt idag så fullblodet går ute med fleecetäcke och 220 g vintertäcke. Tror inte han dör direkt, var -11 imorse. Återstår att se om det är kokhett under men jag tvivlar på det ;) Måste vara extra fuktigt nu för när det var -14 kändes det inte alls så kallt som det gör nu.

Kan passa på att fråga hur andra med oklippta mammuthästar gör när de blivit svettiga? Min vägrar ha täcke på sig om han blir det minsta varm och svettäcken gör ju honom varmare snarare än att dra ut svetten. Dock vet jag inte om han hinner torka på en natt om han blir riktigt svettig, det är kallt i stallet men håller sig nog över nollan efter att hästarna kommit in. Han är klippt fram på bogen upp till huvudet under halsen och lite på sidorna av bogen och ska sättas igång nu.

Senast ändrad:

Du kan ju ha ett vanligt andastäcke? De flesta utetäckena har ju sådan funktion numera.

kl

nu är det runt -20, så pållen har fått på sig ett vintertäcke (200 g). han är oklippt, gjorde iofs en filtklippning i nov men det har växt ut ganska mkt.

Vi har -22 grader och kallstall.
Häst 1, helrakad 22-åring: 300 gr HW Amigo Insulator + 200 gram HW Amigo Plus, dock utan halsdel - den åker på imorgon bitti vid utsläpp.
Häst 2, konvalescent shettis på boxvila och helrakad: 200 gr thermotäcke + 200 gr Rhino Wug.

Ska bli ännu kallare i natt och även imorgon ska det bli så här kallt...

Jo visst är HWs täcken lättare än andra, men som jag tolkade Cillen89 så var det ett argument för att ha 3 täcken för att HWs skulle vara tunnare än andra. De är bättre sydda men har inte mindre foder per vikt tex 300g än andra märken. Och det var det jag ville poängtera.

Täckens tjocklek mäts i vikt på stoppningen per kvadratmeter, det var det ända jag ville ha sagt:idea:

Du får inte tro att jag har 3 täcken bara för dem väger mindre, det är inte av den anledningen, utan helt enkelt att vi i Skåne har haft och har onormalt kallt och jag trodde att ett Rambo duo på 100 g, samt hans Back on track stalltäcke på 170 g skulle räcka i vinter eftersom vi brukar ha runt +5 vintertid, men eftersom temperaturen krypit nedåt -15, blev jag helt enkelt tvugnen att lägga på linern också för att han skulle vara lagom varm.
Så därav anledningen.
Jag har i alla fall skickat efter ett Rambo Wug 370 g nu, så slipper han ha 3 täcken om det blir fler sådana hära köldknäppar, eftersom han alltid står med antingen Back on track nättäcke eller Back on track stalltäcke underst.
Så, nu har du fått förklaringen till varför han stått med 3 täcken :)

Om man jämför HW-täckena med andra märken så har HW, färre sömmar, mindre kantband, inga tunga bogfästen och inga bensnören. På så stora grejer som täcken gör det stör skillnad!

Om man tex jämför med mitt shirestäcke så har det i bogen ett omlottspänne med hakar på och sen tre metallringar för olika alternativ. Utöver det har det kraftig söm över ryggen och grövre kantband och bensnören. Allt detta sammantaget gör att det 200gr täcket väger mer än mitt amigo insulator på 300gr.

Intressant!

Jag hade nog klippt mammuthästen lite mer :D Eller vill han aldrig ha täcke menar du?

kl

Båda inne
17 minus ute, nån minus i stallet

Häst 1: helklippt och nyklippt halvblod, domani 600 gram med lös hals på 200 gram
Häst 2: fruset oklippt fullblod, 250 grams termo

halvblodet hade Termo master premium 200 grams med lös hals på 200 gram över innetäcket.
fullblodet hade innetäcket och 100 grams täcke med hals över
pendlade mellan 20 - 22 minus under dagen

*KL*

-22 grader.

Nyklippt herre (igår), vet inte riktigt vad man ska kalla klippningen, men har kvar över rygg och kors, i övrigt klippt, benen klippta ner till has/knä. 150 gr Amigo insulator + 200 gram amigo utetäcke över. Blev lite för bra dock, han var varm som en kamin under täcket när jag tog in. Han hade 200 gr på sig imorse när det också var 22 och kändes lagom (dvs sval), men matte frös och la på ett till. Korkad matte..

SHettisen klipptes lite igår med, undersida hals, mellan frambenen samt hela frambenen är klippta, liten bit av sidorna på halsen med, 1/3 ner knappt. Inget täcke.

Här är ca -20 grader men torrt i luften.
Hästen är oklippt och hade ute idag på sig ett fleecefodrat regntäcke.
Lite varmare är det inne i stallet såklart o han har på sig dubbla fleecetäcken :angel:

*kl*

Jag kom precis hem från stallet.. Här är det -30 nu och pållarna får stå inne i natt, min häst har ett 200gr stalltäcke med hals till hälften nedvikt på sig nu. Ska släppa ut dom imorrn vid 7-tiden och då slänger jag över ett 250-300gr vintertäcke över stalltäcket.

Normalt här runt 20-22 minus går dom ute dygnet runt och då har han ett 300 eller 400gr vintertäcke på sig. Dom har storbal med mat i hagen fri tillgång och upphalmad ligghall

sorry de va knapplån ja mena inte att du hade de ;)
men ja har läst andra i tråden som skriver att hästarna står inne...
lr ja kanske har miss uppfattat :)
hoppas de i alla fall

ca -15 här.

Min häst- helklippt nyligen(huvud och ben med) 400 g med 200 g lös hals+ 250 g med hals på det.
Travar´n- filtklippt (frusen) 300 g
D-ponnyn- filtklippt 200 g
Gamla russet-fleecefodrat regntäcke + ett fleecetäcke.

häst 1 (helklippt)
inne: Amigo 300g + Agria 300g
ute: innetäckena + Rambo Supreme 420g med hals

häst 2 (ej klippt)
inne: Amigo 150g + Agria 300g
ute: innetäckena + Amigo 200g med hals

- 15 ute
- 5 inne
Inne: Rambo Newmarket Stablerug 200 gram
Ute: Fodrat regntäcke 100 gram från TCH över innetäcket

*kl*

Här är det -33 grader:crazy: Tror det är rekord faktiskt. Båda hästarna är ute, ev får de komma in lite tidigare om det forsätter vara såhär kallt, de fick med sig massor med mat ut i hagen.

H1: Helklippt nyligen, 350+370gr med 100gr hals
H2: Oklippt, men gammal o lite frusen, 350gr med 150gr hals

kl*

-18°c, klart väder, ingen blåst. Båda kallbloden går ute med tjocka fodrade vintertäcken (vet inte några gram på dem).

kl

-25
ute: 250 g med halvhals
inne i kallstall: 200 g termo

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur