Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Efter dig kan jag våga svara då :)

spanjoren är den enda som är täckad,
idag när de hotade om -20 (men blir nog -15) så har han sitt tjockaste thermotäcke.
andra kalla dagar med nederbörd har han ett vanligt thermoutetäcke.
annars fodrade regntäcken.

enda gången han har dubbla täcken är i transporten påväg till/från ridhusträning. för då får han ha halsfleecetäcke + transporttäcke. annars tycker jag det känns väldigt bökigt och "trångt" med flera täcken.

ej täckad på natten, har dock haft diskussioner med en annan om det som hävdade att var säkerligen frös på nätterna om han var van att ha täcke utomhus/dagtid, men han verkar då inte frysa på morgonen.. och jag vill gärna lufta hans päls.
försöker hålla stallet runt 0an så inte vattnet fryser.

Idag när det är som kallast + snö så fick även dräktiga halvblodstoet tunnt men fodrat regntäcke.

Resten av hästarna dvs 3 halvblod + 1ponny går helt otäckade.. med björnpäls och verkar inte frysa ett dugg...
igår nrä de kom in hade de massa snö på ryggen, vi "drog bort" det och pälsen var helt torr och varm!

fick se det där kända domani 600gr täcket igår.
en häst i stallet fick på sig det (ENDAST det). Det kändes inte tjockare än ett vanligt vintertäcke med
3-400 gr och hästen var inte varmare av detta heller. Ibland tror jag värme kommer av mer än bara antal gram...

kl

Båda inne
14 minus just nu.

Häst 1: helklippt och nyklippt halvblod, domani 600 gram med lös hals på 200 gram, Hade Termomaster premium 200 gram med hals över när hon var ute förut.
Häst 2: fruset halvklippt fullblod, har flyttat in i "varmstallet" ca på nollan inne nu. 50 grams bucas irish stable inne. hade shires 250 grams vintertäcke med hals över inne täcket ute förut.

*kl*

7 jan. halv storm och snöbyar, -20 grader. alltså uppemot 30 i blåsten.

helklippt. ej ben och huvud.

200g innetäcke
300g halv hals över. damen stod å frös trots massor med mat.

så på med ett 300 källqvists över. va inte direkt vamr men fick gå nån timme så sen in i stallet.

ska upp i stallet med andra täcken om några timmar... va 17 klär man på dom när de blir sådära iiiiiisande kallt. å damen skakar trots att hon trycker i sig hö.

-16 och blåsigt
snart ute i hagen (går ut efter 9-tiden, ibland 10-tiden)
vintertäcke med hals typ 300 g + fleecetäcket under ute (hoppas jag, man vet aldrig med mitt stall...:devil:). Fleecetäcket inne

ska upp i stallet med andra täcken om några timmar... va 17 klär man på dom när de blir sådära iiiiiisande kallt. å damen skakar trots att hon trycker i sig hö.
Att hon skakar när hon står i blåst i -20 kanske du aldrig kommer ifrån. När en häst skakar fryser den inte. Den rör musklerna, får upp blodcirkulationen utan att behöva röra benen. Ungeför som om du kunde jogga när du frös utan att röra benen. En häst som skakar fryser inte så som människor gör när de skakar.

Hästar håller värmen genom pälsen (täcken) som isolerar värmeproduktionen från de stora organen i buken. Men de håller även värmen genom att äta; då blodcirkulationen ökas i i hela bålen och organen jobbar = producerar värme. De kan även skapa värme genom att röra sig = skaka. En häst måste inte gå för att röra på sig.

Så att hon äter och skakar samtidigt tyder på att hon producerar så mycket värme hon kan med minsta möjliga energiförbrukning. Så länge hon äter samtidigt/får så mycket mat att vikten inte förändras har skakandet ingen negativ (skadlig) inverkan på kroppen. Du behöver inte bli rädd för att hon skakar.

Däremot föredrar vi människor att de har så mycket täcken på sig att de inte behöver skaka för att vara komfortabla.

Har du något/några ylletäcken?

Jag har märkt på mina att det räcker med ett tjockt (400g) täcke vid -20 om de har ett tjockt ylletäcke under. Så om du har prova att sätta ylle närmast hästen och sen ett så tjockt täcke du har över det.

Ibland kan det ha minskad effekt att ha fler täcken, lager på lager funkar inte på hästtäcken. Det funkar på människor för vi har så tunna lager i varje lager. Men tjocka utetäcken tenderar att tynga ner varandra så att det isolerande (värmande) luftlagret pressas ihop och tappar sin funktion.

KL

-32 i morse...har varit så kallt i flera dar. Dagstempen kommer inte över -25. Båda hästarna är oklippta och går otäckade. Ingen fryser, pälsarna står rakt ut. Mjuka och fina i musklerna.

kl

Båda ute
23 minus ute, blåser lite grann

Häst 1: helklippt och nyklippt halvblod, domani 600 gram med lös hals på 200 gram, Termomaster premium 200 gram med hals över. Sval under täckena.
Häst 2: fruset halvklippt fullblod, (klippt underdel från hals till bakknä) Hw duntäcke på ca 400 gram shires 250 grams vintertäcke med hals över. Lite lite varm under.
Igår var hon iskall under, då hade hon utetäcket med hansbo 200 grams stalltäcke under. Så därför bytte jag.

*kl*

här ligger det på runt -10 idag,och ser ut att bli en dag med strålande solsken.
min oklippta, ganska känsliga pålle går fortfarande med 200grams vintertäcke på sig och är precis lagom ljummen under när han kommer in.
nattetid har han fleecetäcke, värmefläkt på i stallet så där ligger temperaturen på någon/några plusgrader.

*KL*
Här är det ca -10 idag, sol.
Oklippt, men har inte särskilt kraftig päls. Veterinärorder på att han ska hållas varm för ryggens skull.
I hage 08-16/17-tiden, annars utebox, 4 fodringar med hösilage.
Utetäcke WeatherBeeta 360 g med halvhals dygnet om utom vid skötsel etc.

Om det är iiisande kallt skulle ja ha sett till att det är ordentligt med luft mellan täckena och röra på henne, så attt hon inte står och blir nedkyld, har börjat lägga in halm hos min pållen nu längs kantern a( han står annars på spån) det värmer + att dom kan ha något att tugga på hela natten ! :) huhu förstår föresten inte vissa i mitt förra stall hade hästarna med ett regntäcke och hästaran stod bokstavligt talat och darrade (!!!) då blev jag sur, dom hade inte täcken på sig för ägarna ansåg att man inte behövde täcken och var emot dem! :S ursh då blir jag sur!!!!! här har all ahästarna det bar ! :)

Senast ändrad av en moderator:

Var det svaret till mig? I så fall förstår jag inte riktigt tanken med det eller är det bara ett allmänt inlägg i tråden?

knapplån

Hästen står inne i stallet, ca +6, har ett 200g Rhino stalltäcke på sig. När hon var ute (ca -14) hade hon ett 400g Shirestäcke med halvhals :)

*kl*

Ute -20. Alla hästar ute med täcke ca 300 g (vet inte så noga, tar de jag har). Fri tillgång på hösilage. Fullblod halvklippt, har termotäcke inne, de andra nakna. De är som vanligt inte särskilt intresserade av att komma in när jag tar in dom vid 23.

har mkt svårt att se att det finns ett magiskt täcke på 600 gram som är svalare än lägre grams täcken : ) då handlar det väl snarare om individen mer troligtvis : ) Hur som haver är 600 gram jäkligt mycket, och 1040 gram är ännu mer.

ca -15 grader, fint väder men hagen ligger mest i skugga.
Hon har Hansbo 300 grams innetäcke, och Rambo Wug Lite över. Halvklippt (rumpa och överdelen av rygg+benen är "håriga", hela halsen, bogarna och "mkt på magen och sidorna" är klippt).

Kl

Båda hästarna inne i kallstall, några minusgrader.
23 - 24 minus ute.

Häst 1: helklippt halvblod, nyklippt: Domani 600 gram med lös hals på 200 gram
Häst 2: halvklippt fruset fullblod: Shires chill cheeta rug 375 gram

jo de va just grejen att hon skakade för att få upp värmen trots att hon åt så pass mycket osm ja funderade över.. oftast sett de bara när hon varit matlös.

svårt med ylle täcke. har ett från tiden med travarna. men ingen hit at ha de inne spån å ylle är ingen rolig kombination. de läggs bara på över på morgonen inga byten. har tänkt på yllet så de dagar jag är där på morgonen ska nog de provas om de är riktigt skitväder.

har juh funderat över lager på lager. men de gamla täcken känns mera fluffiga å tjocka medans de nya som de påstås vara 300 eller 400 g i känns så tunna...

*kl*
idag -20 kl 8imorse. vindstilla å lite sol.

stalltäcket 200g
vintertäcke 250-300g över med halvhals.

lagom varm under.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama