Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl

Ser från fönstret att pappa släppt ut fullblodet med enbart fleecetäcke haha... Det är -11 och snart blir det fullt solsken. Byter sen när jag ska rida, tror inte han dör :p

kl*

Min helklippta häst går ute i hagen med 300g vintertäcke från shires.

En fråga: Tror ni det gör något till/från för värmen om jag lägger över ett tunt ofodrat regntäcke över vad hon nu har för täcke på sig? Är nämligen TRÖTT på att alla hennes täcken ska gå sönder efter diverse bus och lek i hagen så tänkte att man kan ha ett "fultäcke" som man inte är så rädd om över för att skydda de fina täckena. (man blir ju lite ledsen när ens dyra HW täcken går sönder...)

En fråga: Tror ni det gör något till/från för värmen om jag lägger över ett tunt ofodrat regntäcke över vad hon nu har för täcke på sig? Är nämligen TRÖTT på att alla hennes täcken ska gå sönder efter diverse bus och lek i hagen så tänkte att man kan ha ett "fultäcke" som man inte är så rädd om över för att skydda de fina täckena. (man blir ju lite ledsen när ens dyra HW täcken går sönder...)

Nej det spelar ingen roll för värmen. Gör du så för att skydda det fina täcket.

kl

-19 grader lite sol nu

Häst 1:
Inne: 400 g + 280g + 100g
ute: 250g lös hals sätts fast på översta inne täcket
Helklippt

Häst 2:
400 g + ofodrat Amigo
oklippt men korthårig

Ungefär -10 till -15 på dagarna. Växlar mellan sol och moln, oftast ganska blåsigt.

Amazing har samma täcke dygnet runt. (kallstall) Ett Bucas Smartex Medium (Fleecefodring + 150g foder :love:) Hon är varm och gosig hela dygnet runt!

Hästen i fråga är orakad och blir 3år i April! :D

Runt -10 grader igår och -5 med blåst idag. Pållen har fleece + 100 g regntäcke på sig och är lagom varm. Spårklippt, frusen grabb som har samma täcke på inomhus (ca -2-5 grader i stallet).

Jag är fortfarande helt förvånad över att han faktiskt verkar klara sig med denna sparsamma täckningen (även om jag hade velat bli av med fleecetäcket...) och blir alldeles för varm i vintertäcket (300 g). Förra året gick han med vintertäcke ända upp till ett par plusgrader. Och var lagom varm då också.

*kl*

damen är fryssen.. eller hon har svårt att hålla värmen..
idag när pållarna hade tagits in å stod och mumsade hö så började damen att skaka rejält... å då står hon med h***s lyx täcke från förra året. (present från mormor):D

jag lät henne vara tänkte hon får väl upp lite värme nu när hon äter. hon hade äte slut ute hade bara ltie attpilla i kvar. men efter 20 min så skakade hon ännu mera trots att 3kg hö var uppätet och jag gav mera. rejält kall en bit in under täcket. slängde på ettm300 g vintertäcke med hals... tog 5 min sen såg hon nöjd ut..

min totalt ofryssna häst som aldrig frysiogt förut fryser jämt.

provade med ylletäcke men då rullade hon sig hela tiden... de kliar matte ta av... skrapade sig längs väggen för att få av det:p

man börjar få panik då de ser ut som om vikten börjar gå neråt igen på henne. *suck*

KL

-15 och sol
ute i hagen
vintertäcke med hals, typ 300 g + fleecetäcket under ute. Bara fleecen inne

KL

Min häst har ett HW Insulator 300 g plus ett vintertäcke från Horze på 150 g dygnet runt just nu..

kl

ca -5 till 0 grader lite regnit hästarna inne just nu. Båda klippta idag

Häst 1: 200 g mark todd + 200 gram med hals + ofodrat amigo överst

Häst 2: 200 g HW Walker + 100 g event+ 200 gram med hals

kl

-19 grader lite sol nu

Häst 1:
Inne: 400 g + 280g + 100g
ute: 250g lös hals sätts fast på översta inne täcket
Helklippt

Häst 2:
400 g + ofodrat Amigo
oklippt men korthårig

Du vet att häst 2 hade mer täcke vid -5 än minus 19. Kanske förstår varför somliga tycker att du har en tendens att övertäcka vid varmare temperaturer än -5?

ca -4, blåsigt.
Halvklippt, 300 g täcke med halvhals.

KL

Här är det molnigt minus 5,5.

Alla ute just nu.

H1 Rambo Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g + Charlies hals 200g
H3 Shires 300g

-2
helklippt häst, HW amigo insulator 300g+HW rambo plus 370g.

Häst 2 i de föregående inläggen är samma som häst 1 i det nya.

Förra häst 1 har jag inte kvar

Och nya häst 2 har jag bara haft i vecka

Fast eg spelar det ingen roll, det är GRYMT mycket täcke hursomhaver. Akta dig för svamp & fuktexem, vi hade en häst i stallet som dessutom typ möglade p.g.a. svamp o exem och för mycket täcken. Blir alldeles för instängt. Finns även risk att de kliar av sig päls etc och i värsta fall tappar päls.

KL
-16 och sol
snart ute i hagen
Samma täcken som igår, vintertäcke med hals, typ 300 g + fleecetäcket under på ute. Bara fleecen inne

Kl

Båda hästarna ute
9 minus

Häst 1: helklippt halvblod, rätt nyklippt: hansbo stalltäcke 200 gram, termo master premium 200 gram med lös hals på 200gram
Häst 2: halvklippt fruset fullblod: bucas irish stable 50 gram, shires 300 grams vintertäcke med hals över

-15 ute och det brukar då vara ca -5 grader inne i stallet.

Häst 1, helrakad äldre herre: 300 gr HW Amigo Insulator + 350 gr HW Amigo Plus med 150 gr hals.
Häst 2, helrakad konvalescent shettis med boxvila: 200 gr stalltäcke + 200 gr HW Rhino ovanför.

Fint väder, runt 15 minusgrader, hästen är klippt undersida hals och bak mot sadelgjorden:

150 g vintertäcke.

Samma täcke har hon förresten även om det blir -30... :p

Inne är hon naken, staltlemperaturen ligger runt 5 plusgrader nästan oavsett hur kallt det är ute.

*kl*

Ca -2 - -5 grader idag och blåsigt. Döm om min förvåning när pållen var frusen när jag tog in honom från hagen. Han har gått med fleece + 100 g regntäcke under hela köldknäppen (-15 grader som kallast) och även när det blåst lite. Men idag räckte det av någon anledning inte. Kanske kommit in råare luft med blåsten..? Inte vet jag, men frusen var han i alla fall, så han fick på vintertäcket (300 g). -2 grader i stallet och han har samma täcke dygnet runt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama