Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

-9, vart ute o ridit en rejäl travrunda i backarna vilket resulterade i ett stycke stressvettigt sto (hon vill vara först ;)) och en lätt svettig lurvig ponnyhäst. Dock börjar det gå riktigt bra med klippmaskingen så imon kanske lite mer runt frambenen rycker :banana:

Inne i stallet o käkar middag, 0 - +1 grad där.
Flbkorsn.sto 19 år, oklippt lite känslig: Domani ulltäcke.
Connemaravalack 5 år, så gott som oklippt o lurvig: HorseGuard ulltäcke.

Ska ut som en stund o får då på sig samma som de haft under dagen; HW Rhino Wug 200 g resp HW Rambo California 100 g.

Jag visste inte ens att det existerade 600 grams täcken. Jösses.

Det tjockaste jag äger till mitt klippta fullblod är 360 gram. Det hade han på sig härom veckan då det 2 dagar var -20 ute. så fort han kom in, det är 4 plus i stallet, blev han för varm. använt det täcket typ 10 gånger på 6 år. Har ALDRIG lager på lager med täcken - värmeökningen är marginell, ofta blir den noll, då inget luftlager bildas utan täckena bara trycker ihop varandra samt pälsen. Med andra ord, ingen bonus jmf med hur lager på lager täcken spänner åt och tynger på hästen och hindrar dess rörelse funktion.

KL

Mitt filtklippta fullblod i full kondition går ute i det stadiga -10 graders vädret med fleecefodrat utetäcke med halvhals.

i stallet är det + 4 grader nattetid. (vi har värmereglage - värmefläkt).
inne har han endera samma som ute, ovan, alternativt ett 150 gram amigo thermotäcke.

allt annat blir för varmt på honom i nämnda grader.

Kompisens blodis i samma stall går liknande täckad.

de får mat i hagen.

Senast ändrad:

Här har vi -9 och strålande sol, hästarna står ute i hagen,
hästen som är helklippt har Back on track stalltäcke 170g + Rambo Duo 100g+liner 300g.
ponnyn som är oklippt har 300 g termotäcke.

vad är anledningen till 3 lager täcken?

och en oklippt ponny i 300 gram? varför? :confused:

kl

Det är ca -8 grader, lite snöigt.
Min häst är ännu ute men ska alldeles snart gå in.

Hon är helklippt och har 375 g termotäcke från Källqvist+300gram Shires utetäcke+ fodrad avtagbar hals från shires.

Fast meningen med liners är att slippa "två täcken" iom att innertäcket fästs i yttertäcket. Men likväl är det 3 lager över ryggen precis som du säger.

Hur upplever du ditt fleecefodrade jämfört med 150 gs täcket? Ger det likvärdig värme eller vad ser du för skillnader?

-9, vart ute o ridit en rejäl travrunda i backarna vilket resulterade i ett stycke stressvettigt sto (hon vill vara först ;)) och en lätt svettig lurvig ponnyhäst. Dock börjar det gå riktigt bra med klippmaskingen så imon kanske lite mer runt frambenen rycker :banana:

Inne i stallet o käkar middag, 0 - +1 grad där.
Flbkorsn.sto 19 år, oklippt lite känslig: Domani ulltäcke.
Connemaravalack 5 år, så gott som oklippt o lurvig: HorseGuard ulltäcke.

Ska ut som en stund o får då på sig samma som de haft under dagen; HW Rhino Wug 200 g resp HW Rambo California 100 g.

Mad facit i hand så hade det räckt med fleecetäcke till ponnylurvet trots svettig. *minnesnotering till nästa gång*

*kl*

Min häst har inte haft nån vinterpäls alls de senaste tre åren så jag vet inte riktigt vad jag ska klä på honom nu när han ser ut som en nallebjörn, en spårklippt sådan. 100 g regntäcke blev för kallt när temperaturen kröp under -3, men 300 g vintertäcke blev han alldeles för varm i.

Idag har tempen legat runt minus 5 (just nu är det -9) och han fick på sig 150 g termotäcke och fleecefodrat regntäcke ovanpå. Gillar inte dubbla täcken... Var och rekade en sväng i ridsportbutiken här, men de hade inget 200 g som inte var Horsewear. Suck.

idag har de snöat och varit ca 8 - båda mina killar går nakna då dom har päls så de blir över ;). Där emot min get gick med fodrat vindertäcke ;)

*kl*

Ute är det -16 grader, båda hästarna är inne i stallet där det är runt 0.

Helklippt: 300gr Amigo
Oklippr: 150gr Amigo

Synd de inte har andra 200 g, tycker det är perfekt tjocklek! Min har det även nu när det är riktigt kallt (220 g) så länge det inte blåser och snöar på tvären. Finns ju dock på många internetshoppar till bra priser, t.ex. Shires.

vad är anledningen till 3 lager täcken?

och en oklippt ponny i 300 gram? varför? :confused:

Jag räknar inte det som 3 lager, snarare 2 eftersom linern fästes i duon, jag ser det inte linern ett extra täcke, snarare extra fyllning. Dessutom sitter HW så bra och är lätta (liner väger i princip ingenting)
Han är precis lagom varm under täckena.

ponnyn är 27 år, eftersom han blir mer och mer svårfödd med åren vill jag gärna hjälpa honom att hålla värmen när det är så jäkla kallt så all hans enrigi inte går åt att hålla värmen.

-10 grader i Skåne är KALLT! Vi brukar ha +5-8 grader vintertid.

och varför hacka på just mig? :mad: finns ju flera stycken här inne som har flera lager täcken på sina hästar ibland och är uppe i typ 600-700 g?

Senast ändrad:

Jag har precis nyklippt häst(tredje gången bara den här vintern:grin:). Halvblod.
Han har ett innertäcke med hals, vet ej tjocklek, men ganska tjockt. Sen ett vintertäcke med halvhals, inte en aning om tjocklek:p Men ganska normalt. Sen ett regntäcke med hals över för att skydda mot snön så man slipper blöta täcken.

Det är väl runt -15 och han går ute dygnet runt.

kl*

Nu är min häst ute i hagen :)
Kallt, ca -5 och lite moln, ingen nederbörd
Helklippt

Har 375g termotäche från Källqvist+300g shires vintertäcke

Fast meningen med liners är att slippa "två täcken" iom att innertäcket fästs i yttertäcket. Men likväl är det 3 lager över ryggen precis som du säger.

Hur upplever du ditt fleecefodrade jämfört med 150 gs täcket? Ger det likvärdig värme eller vad ser du för skillnader?

ah, jag missade att det var liners, då ber jag om ursäkt. det är ju stor skillnad mot att ha flera täcken över varandra, blir inte alls samma rörelse motstånd. Cillen89: jag hackar inte ett dyft, men faktiskt så såg jag ingen som hade 600-700 gram på sin häst trots att jag besöker tråden emellanåt, det är extremt mycket även med liners, rent generellt. Har du ens provat att ha mindre för att se att hästen verkligen behöver så mycket?

TC:
jag upplever fleecefodrade som ungefär likvärdigt med 150 grams täcket. Möjligen om man skulle vara kanon minutiös, så skulle jag kanske klassa fleecen som ca 100 gram :D Dvs marginell skillnad, men eftersom de fleecefodrade utetäckena generellt blir lite mer kompakta och väger lite mer än ett 150 grams thermo tex, så upplever jag dem nog som NÅGOT svalare, eftersom ett lätt thermotäcke får ett bättre luftlager mellan sig och hästen, dvs ökad värme. men som sagt - marginell skillnad för det gram antal du nämner anser jag.

Senast ändrad:

kl

Alla inne
13 minus ute

Häst 1: helklippt och nyklippt halvblod, domani 600 gram med lös hals på 200 gram
Häst 2: helklippt halvblod Termotäcke 450 gram med halvhals
Häst 3: fruset oklippt fullblod, står i kallstall, nästan lika kallt ute som inne. ylltäcke med 400 grams termo över

Ute: 10-15 minusgrader, ute hela dagen.
H1 helklippt: 300 gr inne plus 400 gr med hals ute.
H2: 300 gr Amigo inne plus 200 gr Amigo med hals ute

KL

-13, vindstilla
ute i hagen antagligen snart :laugh:
tunt gammalt vintertäcke, typ 200 g ute och inne
äldre frusen kblsherre, som är svårfödd

kl

-12 och på väg till klarblå himmel (!), rysligt mycket kallare än det kännts på länge faktiskt.
helklippt och ute i hagen, tunnt shirestäcke + 200g agriatäcke med helhals.
idag byter jag shirestäcket mot ett hansbo med magplatta som är på 220 g.
vi har nollgradigt/minusgrader om nätterna i stallet trots stängda dörrar och alla hästar inne och ZZ är fortsatt sval under sina täcken.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25