Vad händer? polisanmälan

Sv: Vad händer? polisanmälan

Kl

Idag fick jag en liten rapport via ett brev som låg på hallgolvet när jag kom hem.
Det blev "framkallande av fara för annan" som brottstitel.

Eftersom att inget hände så blir det ingen vidare undersökning och händelsen
i sig blev inget brott iom att inget inträffade. (Inget oväntat eftersom att det var så vi ville ha det)

Men jag är glad att det är uppmärksammat och finns dokumenterat i alla fall hos polisen den dagen något kanske inträffar.

Det är skrivet av en inspektör, innebär det då att gubben blev kontaktad?
Står inget på underrättelsen ang detta.

Annars får jag ringa å vara frågvis :)

På grund av att du svarade i mitt inlägg tidigare kan jag inte citera på vanligt sätt - jag fetmarkerar det du skrivit så att det framgår vem som skriver vad. Den text jag skrivit och som du svarat på har jag rödmarkerat (mina egna äldre inlägg alltså)

Nej men alla ryttare måste inse att hästekipage befinner sig i trafiken på trafikens villkor, inte tvärtom.

Hästekipage är en del av trafiken. Cyklister, bilister, lastbilsförare, traktorförare, gående, ryttare, kuskar... alla utgör vi en del av trafiken och alla måste anpassa sig till varandra. Och ryttare har samma rätt att vara i trafiken som alla andra. Självklart skall också ryttaren vidta försiktighetsmått så långt det går - men bilisterna har också en skyldighet att vidta alla tänkbara försiktighetsmått för att undvika en olycka. En skyldighet som jag tyvärr ser både bilister och ryttare strunta rätt högaktningsfullt i...

(denna skyldighet att visa hänsyn framgår tex. av Trafikförordningen (1998:1276) 2 kap 1§. "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. "

Jag skrev: Eller hur menar du att vi ska skapa trafiksäkra hästar då?Det problemet är till för dagens ryttare att lösa.

Det svaret anger din ståndpunkt rätt tydligt då. Det blir ju onekligen ett moment 22 om fordonsförare inte visar hänsyn inför hästekipage. För då spelar det ju ingen roll hur försiktig man är - hur många åtgärder man vidtagit, en osäkerhetsfaktor finns ju alltid där...

Jag skrev: Fast det där är ju inte alls sant. Trafikskadelagen tillerkänner alla som skadats till sak eller person ersättning ur fordonets trafikförsäkring. Om en bil skrämmer en häst torde det sannolikt bli frågan om trafikskadeersättning med andra ord.
För att bilförsäkringens trafikskada skall utlösas måste bilägaren vara skyldig, och även att hans bolag anser detta. Och det är du som ska bevisa det.

Nej bilisten måste inte vara vållande till skadan för att trafikförsäkringen skall ersätta skadan. Var har du fått det ifrån? Vill gärna se en källa till ett sådant påstående.

Min källa för att du har fel är Trafikskadelagen (1975:1410)

Man bör förstås läsa hela lagtexten för att få en ordentlig uppfattning om hur lagen fungerar men enkelt uttryckt, alla fordon som är trafikförsäkringspliktiga (dvs de flesta motordrivna fordonen) omfattas av TSL. 8§ stadgar att För person eller sakskada som uppkommer i följd av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag.

Av 11§ framgår att "Uppkommer annan person eller sakskada i följd av trafik med motordrivet fordon än som anges i 10§ (10§ handlar om skada på förare, passagerare och det egna fordonet, min not), utgår trafikskadeersättning från trafikförsäkringen för fordonet.

Det är således frågan om ett i realiteten strikt ansvar för den som framför fordon och där någon skadas i följd av trafik med fordonet. Av rättspraxis kan utläsas att begreppet "i följd av trafik" kan omfatta väldigt mycket mer än man tror. Slår man som förare av ett fordon upp en dörr på något när man ska stiga ur sitt parkerade fordon anses det till exempel vara en skada i följd av trafik...

Därför så funkar det i de flesta fall så att var o en tar sina egna skador, antingen med egna plånboken eller med den egna fullkaskoföräkringen.

Nej så fungerar det inte i de flesta fall. Faktiskt.

Källa på detta är nog tyvärr svår att kolla upp för er, jag hänvisar till mina kollegor som handlägger trafikskadeförsäkring dagligdags, någon mer källa ids jag inte leta efter. Finns en vållande part så gör försäkringsbolagen upp om vållandefrågan sinsemellan och rätt försäkring ersätter skadan.

Om din häst flippar ur i trafiken så kan det utlösa flera typer av skador men som lantbruksdjur går du fr, förutsatt att det inte anses vara så att du varit grovt vårdslös

Du behöver inte ha varit grovt vårdslös. Det räcker med alldeles vanlig culpa (vårdslöshet). Källa - skadeståndslagen.

överbevisas ryttaren om vårdslöshet så pyntar hans försäkringsbolag, men du kan kallt räkna med att hans bolag kräver tillbaka pengarna av honem senare efter som i varje försäkringsbrev fins klausuler om beteende.

Det gör försäkringsbolaget inte. En ansvarsförsäkring är till för just de situationer där man kan ha varit vårdslös (utan uppsåt dock, om du uppsåtligen orsakat en skada omfattas inte händelsen av försäkringen). Någon regressrätt (rätt till återkrav) föreligger inte i sådana fall - försäkringsskyddet är ju just för att du skall få hjälp om du råkat bli skadeståndsskyldig mot någon.

Sparka inte själv,,då kostar det, sparkar hästen slipper du betala.

Ja, om du inte varit vårdslös i något hänseende då.

Jaha.. Det finns flera fall där "lantbrukets djur" kommit lösa pga dåliga staket och orsakat skada i form av trafikolyckor. Men hur många av dessa djurägare har tvingats till skadestånd?

Sedan trafikförsäkringen.

Den är till för att garantera ekonomiskt skydd för de andra trafikanterna.
Den ger dig ingenting.

För att den ska betala ut ersättning måste det stå klart att du/försäkringstagaren är skyldig till olyckan. Då och först då betalar bolaget ut ngr pengar

Så har jag läst vilkoren och så har mitt bolag förklarat dem för mig.

Kommer det senare fram att du har agerat vårdslöst så kan föräkringsbolaget välja att kräva dig på dessa pengar, vilket är vanligt vid ex. rattfylla.:cool:

"Hästekipage är en del av trafiken. Cyklister, bilister, lastbilsförare, traktorförare, gående, ryttare, kuskar... alla utgör vi en del av trafiken och alla måste anpassa sig till varandra. Och ryttare har samma rätt att vara i trafiken som alla andra. Självklart skall också ryttaren vidta försiktighetsmått så långt det går - men bilisterna har också en skyldighet att vidta alla tänkbara försiktighetsmått för att undvika en olycka. En skyldighet som jag tyvärr ser både bilister och ryttare strunta rätt högaktningsfullt i...
"

Visst men vi är alla skyldiga att se till att vi är kapabla att uppfylla detta.
Därför får jag inte framföra ett fordon som är okontrollerbart pga defekta bromsar. En häst som skenar är...okontrollerbar... eller hur?
Är inte hästen van vid trafik så får jag som ryttare agera därefter inte stjälpa över ansvaret på ovetande medtrafikanter.

Du har som trafikant att tillse att du är nykter och kapabel att vistas där samt att ditt fordon kan kontrolleras av dig!!!

Sitt av, ta en annan väg ex:D

Måste fråga hur smal den här tunneln är. Kan två bilar passera varandra i den? Eller är den reglerad med trafikljus för att det inte går att mötas i den. Tänker bara på vad som hänt om det hade kommit en mötande bil eller lastbil. Hade någon av fordonen varit tvungen att börja backa då?

Nej man kan inte mötas på så vis, två bilar ryms inte i bredd.
Så kommer man två fordon där får den ena hur som helst vänta.

Det finns inte trafikljus el liknande, ingen större trafikerad väg på så vis utan den leder ut mot/på ett åkerfält med diverse vägar efter tunneln mot hus osv.
Jag tror att det var SLU som ordnade tunneln för att göra det lättare att ta sig ut till åkrarna från vårat håll och slippa ta en lång omväg för att ta sig dit, då de också har några odlingsmarker där. Annars måste bönder mm från vårt håll köra ganska så långt för att komma sig dit.

Vad som gör den här vägen allmän är att det finns hus efter vägen, fick berättat att de ville ha den privat
från vårat håll så att ingen onödig trafik kunde köra igenom, men det gick inte pga husen.

Senast ändrad:

En lämplig inställning är att man ska rätta andras misstag och fel i trafiken. Inte jag heller litar på mina medtrafikanter, man har ju genom åren sett för mycket galenskap för att våga göra det! :crazy:
Vissa människor verkar ju glatt riskera livet på sina medmänniskor bara de får fri väg! Och att då råka gå i vägen är ju att riskera livet! Det är ju mig det gör ont på, även om felet är någon annans brukar jag lära ut!

För bara ett par veckor sedan skadades en bilist när en långtradare återigen körde mot rött på orten där jag jobbar. Bilisten hade grönt men glömde titta om det kom någon idiot i långtradare som körde mot rött! :crazy:

Där jag förut bodde så red vi ofta på en skogsväg som varit en järnväg. Mestadels rak och fin, men det var både klippväggar och stup bredvid vägen ibland, alltså omöjligt att gå av vägen. Hade man kunnat hade man tagit mer fart och gått av vägen på annat ställe, men ibland fungerade inte det! Nysådd åker hade jag inte tvekat att kliva ut på om jag känt att det var fara för mig och hästen, men ibland finns ju inte ens de alternativen!

Dock tycker jag väldigt många i trafiken som tur är är väldigt hänsynsfulla mot oskyddade trafikanter.

Herregud vilka ärkepuckon som tyckte det var en lämplig plats att övningsköra med en nybörjare bakom ratten! :eek:

Hoppas du och hästen klarade er utan men i allafall!

Nja. Övningskörning är ju från och med första gångerna bakom ratten till bilförare som vant rattar bilen i stadskörning och på landsvägar och är klar för uppkörning.

Och jag skulle banna den handledare som tyckte smal grusväg med "hinder" (häst i det här fallet) var en bra introduktion i bilkörandets konst för en övningskörare! ;)

Men å andra sidan så tycker ju allt för många handledare att landsvägar (90-vägar) är det säkraste sättet att börja övningsköra! Och vissa tycker att motorväg också är ett bra ställe att börja träna bilkörning!
Hos trafikskolor ligger de nämnda ställena SIST i utbildningen pga att det är det svåraste (farligaste) man kan göra.

Hästen fick inga men men jag sitter nästan hela tiden sen dess, >15 år, och har ALLTID minst 1 öra bakåt så jag hör om det skulle dyka upp någon bakifrån...

utan att gå in närmare i detalj, för det är inte det tråden handlar om, så kan man visst förbereda och träna hästen utan att befinna sig i situation.

man får ju utsätta och träna hästen under kontrollerade former, och det innefattar verkligen inte att gå längst trafikerade 90-landsvägen, utan möjlighet att dra sig och hästen tillbaka.
men som sagt, detta är ett ämne för sig och det finns nog miljoner trådar om det redan.

nu är ju inte detta ett problem för TS, eftersom hennes hästar uppenbarligen är så bra tränad en häst kan va i trafiken. :bow:
ett föredömme.

jag bara undra över vad det för en tunnel som är så smal, det var bara en allmän fundering i största allmänhet. :)

Var bara tvungen att svara här, man måste ta hänsyn till att alla faktiskt inte har det privilegiet att slippa bilar och bilvägar för att kunna rida ö h t. Man har själv valt att sätta sig på hästen, precis som bilisten valt att sätta sig bakom ratten - och då måste man få samsas. Klart man ska träna, men ibland måste hoppiga ekipage ut på vägarna då man inte alltid har egen ridbana, ridhus eller ens någon RIDVÄG vid stallet...

Min häst blev slaktad utan min tillåtelse. Ingen brydde sig ett skit om det även fast jag anmälde. Gubbjäveln får komma undan och har på sätt o vis vunnit det hela.
Jag har alla bevis att han gjort det och han har t.o.m erkänt.

Så jag tvivlar men hoppas verkligen ändå att dom kommer att prioritera eran anmälan. Rättsystemet borde prioritera djur mer.

Kl

Idag fick jag en liten rapport via ett brev som låg på hallgolvet när jag kom hem.
Det blev "framkallande av fara för annan" som brottstitel.

Eftersom att inget hände så blir det ingen vidare undersökning och händelsen
i sig blev inget brott iom att inget inträffade. (Inget oväntat eftersom att det var så vi ville ha det)

Men jag är glad att det är uppmärksammat och finns dokumenterat i alla fall hos polisen den dagen något kanske inträffar.

Det är skrivet av en inspektör, innebär det då att gubben blev kontaktad?
Står inget på underrättelsen ang detta.

Annars får jag ringa å vara frågvis :)

Jag tror inte dom kontaktat han eftersom det inte blivit någon förundersökning. DOm brukar förhöra den misstänkte när det är förundersökning. Och har det inte blivit klassat som brott så har dom nog inte snackat med han.........

Min häst blev slaktad utan min tillåtelse. Ingen brydde sig ett skit om det även fast jag anmälde. Gubbjäveln får komma undan och har på sätt o vis vunnit det hela.

Så jag tvivlar men hoppas verkligen ändå att dom kommer att prioritera eran anmälan. Rättsystemet borde prioritera djur mer.

Fast vi ville ju inte att detta skulle spinnas vidare på..bara uppmärksammas denna gång. Det finns i alla fall dokumenterat och sparat hos polisen.

Så ingen av oss har "vunnit"..Möjligtvis den stackare som blir utsatt för honom i framtiden (om det händer fler gånger) och att då ha ett litet skydd i form av en notering så att han inte ska komma undan med en "olycka" om han skulle försöka skylla ifrån sig, i alla fall om han beter sig som han gjorde mot oss..För det är ju att framkalla en farlig situation.

Vi hoppas att om det händer något så ska polisen kunna få upp ögonen efter denna notering och tänka "aha, det är kanske inte en olycka då en liknande händelse hänt tidigare".

En del kommer ju nämligen undan eftersom att den som suttit i fordonet hävdat att hästen blivit spritt språngande galen, sprungit in i bilen mm..som egentligen blev påkörd..det blir ord mot ord och då är det bättre som i vårt fall att anmäla så finns det noterat hos polisen i alla fall.

Polisen vi pratade med tyckte t o m att det var bra att vi rapporterade detta även om inget hänt.

Du kan ju stämma honom.

Så du ägde en häst som någon stal, slog ikull och slaktade?
Och polisen tog inte emot din anmälan.
Du får ursäkta, men det köper jag inte.
Det är inte sant.
Det måste finnas yttelriga fakta i målet som du döljer:cool:

Så du ägde en häst som någon stal, slog ikull och slaktade?
Och polisen tog inte emot din anmälan.
Du får ursäkta, men det köper jag inte.
Det är inte sant.
Det måste finnas yttelriga fakta i målet som du döljer:cool:

Ursäkta????????????
Jo jag var på förhör hos polisen efter att mannen hade ringt en slaktbil, lastat på min häst och sedan hade den blivit slaktad.
Vad är det jag ljuger om din jävla nöt???? Hatar fan sånna som du som säger till andra människor att dom ljuger! När du inte vet ett skit.
Mannen har sagt till polisen att jag gått med på att hästen ska slaktas. Så fallet blir ord mot ord! Sen skickas det till åklagare som säger "det finns inga bevis på att du inte har gått med på det"

Vad är det jag ljuger om? Kan du säga mig det?

Fast vi ville ju inte att detta skulle spinnas vidare på..bara uppmärksammas denna gång. Det finns i alla fall dokumenterat och sparat hos polisen.

Ja precis! Det är jättebra! För blir han anmäld ytterliggare en gång så kommer dom nog ta ett snack med han. Antingen ta ett snack med han o varna han eller starta en förundersökning.

Toppenbra att du anmälde det. :)

Du kan ju stämma honom.

Eftersom mannen har ljugit till polis så har fallet blivit ord mot ord. Han säger att jag gått med på att slakta hästen osv. Efter det så lade åklagaren ner det. Hon säger att det finns inga bevis på att jag inte har gått med på att slakta hästen. Okej, det finns det inte men varför skulle jag slakta min häst??? Och en annan sak är att han har tagit slaktpengarna dessutom(som jag inte är ett dugg intresserad av) Men man tycker ju att åklagaren borde ha reagerat där. Och dessutom att han säger i polisförhören att jag hade sagt att jag gick med på o slakta hästen sedan säger han i ett annat förhör att han inte talade om för mig innan hästen försvann. Gubben är dum i huvudet! Sedan säger han att "hon hämtade sina saker i stallet innan hästen försvann" Sedan säger han "Hon kom hit och red mina hästar flera gånger efter att hennes häst slaktades sedan tog hon sina saker och kom inte hit mer". En jävla röv är han.

Det var någon sa sa att JAG ljög om detta. "jag köper inte detta". Att det är något jag döljer? Varför fan skulle jag göra det? Blir så sur och LEDSEN när folk anklagaren för sånt när man är i en jobbigt situation. Åklagare prioriterar inte såna här saker. Hästen var bara försäkrad i 10tusen så dom skulle gå minus genom att hålla en rättegång. Så tänker dom och det är inte mitt fel!
Men jag håller på och överklagar nu hos åklagaren.
Om jag ska stämma honom.. så går det under tvistmål (tror jag??)
Då stämmer man personen utan polis och åklagare inblandat. men då måste jag stå för advokat själv vilket kostar 1500kr per timma... och det kommer att ta en del timmar. Och förlorar jag fallet så blir jag ersättningsskyldig för hela rättegången och alla hans utgifter han haft under rättegången. Jag är inte rik så det är ingen bra idé.... Även fast jag gärna hade velat det.
Så det får bli en överklagan hos åklagaren och hoppas på att dom ändrar sig så han kan få en dom.
Lägger dom ner det igen så kommer jag gå ut i media.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 068
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka