Vad händer? polisanmälan

Sv: Vad händer? polisanmälan

Uscha, jag har också anmält en traktorförare som betedde sej som ett svin. Han hade flera anmälningar på sej och ertappades lite senare full bakom ratten, så körkortet rykte.

Kl

Och jag tror nog polisen kan sortera vad som ska utredas eller inte. Ska man tänka att det kan vara slöseri med tid kan man ju inte anmäla någonting. Jag ringde idag in om en moppe jag misstänkte var stulen, var det slöseri med polisens tid? För någon kanske ringde om en misshandel samtidigt. Eller så leder det till att någon får tillbaka en kär (och dyr!) ägodel. Varenda gång jag anmält någon/något till polisen har de varit väldigt tacksamma, oavsett om det gällt en bil som stått dumt till, folk som inte kan bete sej i trafiken eller pågående misshandel.

på tal om hästvett på trafikskolorna, så hade vi faktiskt en jättebra körlärare som själv var ryttare och som var väldigt noga med hur man skulle bete sej om det var en häst på vägen. Vi fick alla en hel lektion i hästvett :)

det var aldrig ett alternativ för er som ryttare att kliva åt sidan tidigare för att släppa förbi traktorn?

Som medryttare till en häst med traktorskräck har jag lärt mig att man själv får vara lite förutseende också genom att kliva åt sidan i god tid innan. Varken häst eller traktor håller såpass hög hastighet så att man inte brukar hinna detta.

Tyvärr har man som ryttare även en hel del ansvar för vad som händer i trafiken. (Därmed inte sagt att ni gjorde något fel i just denna situationen)

Men läste du inte - dom var i en tunnel och när dom kom ut ur den så var det ingen plats att flytta på sig heller. Och gubben körde 10 centimeter bakom dom bitvis.

Men läste du inte - dom var i en tunnel och när dom kom ut ur den så var det ingen plats att flytta på sig heller. Och gubben körde 10 centimeter bakom dom bitvis.

jag försvarar inte gubbens beteende på något sätt när de väl var inne i tunneln. Men i så fall får jag be om ursäkt om jag missuppfattade det hela, jag förstod det som att de var utanför tunneln och på väg in i den när traktorn dök upp från ingenstans.

det var aldrig ett alternativ för er som ryttare att kliva åt sidan tidigare för att släppa förbi traktorn?

Luff; även jag tolkade texten som om dom kom fram till tunnel samtidigt.

Vi ska passera genom en rätt så trång tunnel med hästarna när en traktor m släp kommer upp väldigt nära oss bakifrån. Vi vänder oss om, ger tecken med handen att han ska vänta med att köra tills dess att vi kommit ut ur tunneln.

sen undrar ja även (utan att anklaga TS för nått, för det är verkligen inte menngen!!) om denna tunnel verkligen var så smal att det inte fanns plats att stanna hästen och släppa förbi traktor. :confused:

OT så tycker jag inte att kan har något som helst att göra på trafikerade vägar på en hästrygg om man inte kan kontrollera sin häst. har man en hopppig häst får man hålla sig borta eller leda eller träna.
det är på allas ansvar att det ska funka!

sen undrar ja även (utan att anklaga TS för nått, för det är verkligen inte menngen!!) om denna tunnel verkligen var så smal att det inte fanns plats att stanna hästen och släppa förbi traktor. :confused:

Tunneln det handlar om i det här fallet är ganska smal - ja. Men visst hade det nog säkert gått att stanna och släppa förbi traktorn i tunneln om man nu är lite självmordbenägen..

Tunneln är inte speciellt lång och det tar MAX ett par minuter att passera den i skritt, så jag förstår inte varför traktorföraren skulle ha så bråttom att ta sig fram där. Eller jo, den här människan tål inte hästar och av den anledningen tyckte han att det var en bra idé att försöka skrämma ekipagen.

Nej vi kunde inte kliva åt sidan då vi precis börjat gå in i tunneln när han kommer farandes.

Hade vi legat före honom tidigare hade vi givetvis flyttat på oss av respekt och hänsyn, då en traktor går fortare än vad vi gör..men så var inte fallet här. Vända om och snirkla oss förbi för att han skulle före fanns inte heller som alternativ.

Vi upplevde inte tunneln så bred att vi kan mötas, utan klämrisk..I så fall om hästarna står klistrade längs väggen, om ens det eftersom att han hade en stor ensileringsmaskin baktill. Men det spelar ingen roll..för så mycket ska ingen behöva flytta på sig, en minut extra har man på sig i livet att stanna upp och andas.

Senast ändrad:

Den var för smal att låta traktorn passera riskfritt.
Återigen, hade vi haft möjlighet innan så hade vi såklart mer än gärna släppt förbi honom, men det var inte ett alternativ här.

Håller med dig om att osäkra hästar inte bör vara i trafiken och jag är evigt tacksam till att våra är så stabila, som vid detta tillfälle..Något spända men fanns inga tecken på att sticka iväg el börja hoppa runt.

Och hur många gånger har man inte hamnat bakom en traktor ;)

Vi körde bil en dag och hamnade precis bakom vaktparaden. Vi skulle nästan exakt samma väg och tog oss fram i ca åtta km i timmen hela vägen.
Inte en endaste människa försökte köra om.
När jag sedan var ute och körde på djurgården (häst och vagn) så kör folk upp på refuger, över gräsmattor, korsar dubbla mittlinjer, tutar osv. Vi höll på att bli rammade av en kärring som absolut skulle om oss...
Så visst vet folk hur man ska bete sig gentemot hästekipage men de skiter fullständigt i det så länge de inte riskerar att åka fast.

Det tror jag också, det var just att hon sa att hon ville ge gubben en näsbränna som jag reagerade på.

Kl

Och varför skulle ni INTE vilja att det gick vidare, sådant beteende är ju inte ok i trafiken.
Sen får man ju som ryttare/kusk tyvärr alltid ligga steget före bilisterna för de fattar inte alltid känns det som, som idag när jag var ute och dottern red sin ponny, och det kommer en bil, jag hör att den kommer fort och försöker göra tecken att den ska sakta ner har trafiksäkra hästar men jag tycker att det är onödigt på en smal grusväg. Men den bara gasade på, det är ett BARN på ponnyn. Nu gick allt bra, men vissa verkar bara jävlas ENBART för att det är en häst på vägen, undrar vart detta stora hästhat kommer ifrån. Så starkt att man kan riskera andra människors liv för det på något sätt.
Lycka till med gubben, och stå på er, jag tycker att ni ska försöka driva det hela vägen, inte för att han ska få en näsbränna och inte för att hans hästhat kommer att försvinna utan helt enkelt för att sådant beteende inte ska finnas bland bilister.

Men eftersom att ingen har tagit skada än så länge, vad är det vi ska driva vidare tycker du, mer än en varning, ett pekande finger åt honom, ett försök till uppvaknande eller "en knäpp på näsan"?

Nästa gång kanske det händer något..och då ska han inte komma undan med "en olycka"..för det är det inte längre om man uppför sig som han gjorde och har gjort med andra..Då vill man andra människor illa enbart för att han ser hat i sina ögon..Varför förstår jag inte, jag förstår inte vad någon kan ha gjort för att förtjäna denna behandling utan att ha gjort honom något innan?

Du får ursäka för att jag inte förstår dig riktigt :)

Senast ändrad:

OT så tycker jag inte att kan har något som helst att göra på trafikerade vägar på en hästrygg om man inte kan kontrollera sin häst. har man en hopppig häst får man hålla sig borta eller leda eller träna.
det är på allas ansvar att det ska funka!

Och hur ska man kunna träna en häst om man inte får vara på trafikerade vägar? Visst, man kan träna hemma på gårdsplanen med en kompis som kör förbi i bil... men det förbereder ju inte hästen särskilt på att träffa en traktor med balvagn med balar med fladdrande plast på okänd mark ändå. Det går inte att träna en häst att bli trafiksäker om man inte får vara i trafiken menar jag!

Ett till lägg jag tycker att dom borde lära ut "Hästvett" i trafiken på körskolorna!!!!

Absolut. De flesta förstår faktiskt inte hur lättskrämda hästar är. Jag får ju ofta kommentaren att "den där kan väl inte vara rädd för något" men jo - även en 900 kgs shirehäst är ett starkt flyktbenäget djur och kan faktiskt vara livrädd för små fåniga saker som kråkor...

Om bilister förstod hur flyktbenägna hästar är tror jag att de skulle köra försiktigare när de passerade. Om inte annat för att de är rädda om lacken på sin bil!

Men eftersom att ingen har tagit skada än så länge, vad är det vi ska driva vidare tycker du, mer än en varning, ett pekande finger åt honom, ett försök till uppvaknande eller "en knäpp på näsan"?

Du har gjort en polisanmälan. Polisens uppdrag är att utreda om brott begåtts (till exempel vårdslöshet i trafik etc). Brott kan begås även om ingen skada uppstår. Ett bra exempel är ju fortkörning. Där får man böter om man kört för fort - och det krävs inte att någon skall ha blivit skadad.

Hade skada uppstått hade ni haft rätt till trafikskadeersättning ur traktorns trafikförsäkring. Det är en helt annan femma.

utan att gå in närmare i detalj, för det är inte det tråden handlar om, så kan man visst förbereda och träna hästen utan att befinna sig i situation.

man får ju utsätta och träna hästen under kontrollerade former, och det innefattar verkligen inte att gå längst trafikerade 90-landsvägen, utan möjlighet att dra sig och hästen tillbaka.
men som sagt, detta är ett ämne för sig och det finns nog miljoner trådar om det redan.

nu är ju inte detta ett problem för TS, eftersom hennes hästar uppenbarligen är så bra tränad en häst kan va i trafiken. :bow:
ett föredömme.

jag bara undra över vad det för en tunnel som är så smal, det var bara en allmän fundering i största allmänhet. :)

kl

Jag tycker fortfarande ts gjort helt rätt, men då jag själv varit i såna situationer har jag ökat takten för att bilisten/cyklisten inte ska behöva vänta, dvs travat eller galopperat.

Tunneln är inte speciellt lång och det tar MAX ett par minuter att passera den i skritt

:bow:
och även om hästen är trafiktränad är det fortfarande ett flyktdjur!

Tidigare var jag uppstallad i ett stall där det fanns fantastiska långa grusvägar att rida på. Dock visade det sig att dessa vägar också var super att träna cykling på...:grin: spelade ingen roll hur genomtrygga hästar man red ut på, en cyklist i full fart bakifrån = rädd häst. Eftersom cyklarna inte hörs och kom så jäkla fort kunde man inte ens flytta på sig!

Till TS: Bra att du anmälde!

Liknande trådar

Övr. Barn Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 068
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka