Vad händer? polisanmälan

Sv: Vad händer? polisanmälan

Naturligtvis och detta under förutsättning att alla i trafiken följer reglerna.
Om en bil skär över i motsatta körfältet vid ett möte är du chanslös eller hur.
Du kan förbereda dig men att köra bil i 10 km / timmen gör man ju bara inte.
Samma sak gäller hästar. Alla med en smula sans i kroppen vet att det är djur, som man inte kan lita på till 100%
Därför stannar jag helst tom. slår av motorn vevar ner rutan och gör hästen uppmärksam på min existens så att den inte skavattar till vid passerandet.

Det går på små vägar om man tar hänsyn.
Samtidigt anser jag att man ska göra som på sjön där yrkestrafiken har företräde för nöjestrafiken trots att sjöreglerna säger det motsatta.

Du är ut för nöjes skull, visa hänsyn och håll undan.;)

Skulle tro att ni båda bar skuld till händelsen, han stressad såg kr/timme rulla och ni osäkra på situationen.

Har du läst min berättelse om händelseförloppet?
Vi hade redan börjat gå in i tunneln, en smal tunnel där det inte fanns plats att låta honom passera före riskfritt - vi hade ingen stanns att ta vägen. Hade vi INTE hunnit in i tunneln hade vi givetvis släppt förbi honom före oss..
Direkt osäkra på situationen var vi inte, men helt klart att det blir obehagligt om någon beter sig så som han gjorde. Åtminstonne jag börjar tänka på diverse händelseförlopp med skador som följd, det hade varit lika obehagligt på en cykel. I synnerhet med det galna beteendet gubben hade..sånt tycker jag alltid är obehagligt.

Spelar ingen roll hur stressad man än är, man ska ändå bete sig som en vettig människa..Att man är stressad och är i tidsbrist har man ingen annan än sig själv att skylla på, man får starta tidigare helt enkelt. Blir lika förbannad när folk kör som blådårar på väg till jobbet och gör diverse korkade/farliga omkörningar - för att DE är försenade..Det är deras eget fel och jag tycker det är förjäkligt att någon riskerar andras hälsa eller liv för att man råkar vara 10 min sen :mad:

Senast ändrad:

Det går på små vägar om man tar hänsyn.
Samtidigt anser jag att man ska göra som på sjön där yrkestrafiken har företräde för nöjestrafiken trots att sjöreglerna säger det motsatta.

Du är ut för nöjes skull, visa hänsyn och håll undan.;)

Jag håller helt med dig om att "nöjestrafik" ska gå först, i den mån det går.
Finns det utrymme till att flytta på sig så gör man naturligtvis det.

Alla SKA ju följa reglerna! Och regler eller inte, underlätta det ska man göra, det håller jag med om! Men ibland kör det ju ihop sig, tex i situationen där min häst blev påkörd bakifrån. Jag kunde inte stiga åt sidan, hade bil framför och bakom mig och kunde inte gå av vägen. Och då kräver jag att mina medtrafikanter visar hänsyn, de får helt enkelt vänta tills jag kan gå åt sidan! Annars kommer man ju i en situation där man som ryttare får rida vild galopp på asfalterade vägar för att ge fri väg till bilarna! :crazy:

Personligen gillar jag inte tanken att någon ska ha förtur framför någon annan på vägarna! Men det beror nog på mitt yrkesval, jag anser att alla får vara på vägen, vi ska samsas!
Dessutom så ser jag att yrkestrafiken i form av långtradare är rena dödsfällor, de kör som idioter, struntar i hastighetsbestämmelser, kör mot rött osv, och det är ett beteende jag inte kommer uppmuntra genom att "fly vägen" som privatperson bara för att de utövar sitt yrke i tradaren och jag färdas som privatperson!

Jag håller helt med dig om att "nöjestrafik" ska gå först, i den mån det går.
Finns det utrymme till att flytta på sig så gör man naturligtvis det.

Ah..var för snabb..Menar såklart att jag instämmer att "nöjestrafiken" ska lämna plats i den mån det går..
Skyller på solen :D

Sen håller jag med föregående inlägg, egentligen ska ju ingen ha förtur utan vi ska kunna samsas.
Men, håller med om att "nöjestrafik", typ ridande i det här fallet, att vi ska akta på oss i den mån det går för att släppa fram trafik som rör sig fortare än vad vi gör dvs inte skapa störningar i trafik.
Men så tror jag att de flesta av oss som rider resonerar..man får använda sunt förnuft helt enkelt.

Senast ändrad:

Dessutom så ser jag att yrkestrafiken i form av långtradare är rena dödsfällor, de kör som idioter, struntar i hastighetsbestämmelser, kör mot rött osv

Medans där jag höll till med hästen kör de lagom lugnt, håller en jämn takt då de kom upp vid och passerade en ryttare till häst likaväl som bil med hästtransport, stannar och slår av motorn om hästen av någon anledning reagerar kraftigt och ryttaren inte rider av vägen/får problem med kontrollen. Majoriteten av privatpersonerna i bil däremot, virvlar fortfarande runt i höga hastigheter och utan hänsyn för någon annan öht, och tvärnitar inte sällan då de möter en häst (antagligen pga överraskning/rädsla att köra på hästen)... :cool:

Visst ska vi trafikanter samsas på vägen. Och jag anser att bilisten som höll på att köra på dig, handlade fel. Det säger jag ingenting om.
Men som ryttare till häst, anser jag också att man har en viss skyldighet att träna sin häst. I "mitt" första stall t.ex., lärde vi varenda häst att utan tvekan kliva ner i/över diket vid vägen om de blev ombedda. Detta gjorde att vi alltid snabbt kunde ta oss ur vägen, även där andra ryttare hävdade att man inte kunde kliva av vägen. Har man en häst som inte accepterar att folk kör om i snabba hastigheter, får man vara lite kreativ och träna på andra lösningar. På vägar där hastighetsgränsen är 70km/h, där har motorfordon i praktiken företräde.

Och bilstolen med barn, den ska sitta i baksätet. Just av säkerhetskäl.

Fast, detta stämmer ju inte riktigt ;)

Hm.. så vitt jag vet så går lantbrukets djur, dit hästen hör skadelösa i den mån ägaren inte varit grovt vårdslös.

Det betyder att skulle din häst sparka till en för nära passerande bil så får han fixa skadan själv. Det gäller även dig om hästen skulle skära sönder leder o annat vid händelsen. Var o en står för sina egna skador.:bow:

Alla SKA ju följa reglerna! Och regler eller inte, underlätta det ska man göra, det håller jag med om! Men ibland kör det ju ihop sig, tex i situationen där min häst blev påkörd bakifrån. Jag kunde inte stiga åt sidan, hade bil framför och bakom mig och kunde inte gå av vägen. Och då kräver jag att mina medtrafikanter visar hänsyn, de får helt enkelt vänta tills jag kan gå åt sidan! Annars kommer man ju i en situation där man som ryttare får rida vild galopp på asfalterade vägar för att ge fri väg till bilarna! :crazy:

Personligen gillar jag inte tanken att någon ska ha förtur framför någon annan på vägarna! Men det beror nog på mitt yrkesval, jag anser att alla får vara på vägen, vi ska samsas!
Dessutom så ser jag att yrkestrafiken i form av långtradare är rena dödsfällor, de kör som idioter, struntar i hastighetsbestämmelser, kör mot rött osv, och det är ett beteende jag inte kommer uppmuntra genom att "fly vägen" som privatperson bara för att de utövar sitt yrke i tradaren och jag färdas som privatperson!

Av dem jag möter på vägen är jag minst rädd för tunga lastbilar. Betydligt värre med bilar och ex hästtransporter.
Om din häst blev påkörd bakifrån så åkte väl bilisten dit eller hur?
Kör du på ett fordon bakifrån så ligger du pyrt till och häst räknas som fordon i trafiken.:cool:

Inte alltid.

Det beror på vad som inträffat och om någon är vållande till skadan eller om det helt och hållet var en olycka.

Du skrev ju att om häst får skada, "helt ert eget fel", så behöver det ju inte alls vara.

Likaså kan inget ridande ekipgae förlita sig på att inte vara ersättningsskyldiga om hästen sparkar på en bil.

Senast ändrad:

Bilbarnstolen i mitt fall hade fått en rejäl smäll även i baksätet! ;)
I min värld finns inget försvar för det trafikbeteendet jag såg den gången! :crazy:

En annan galning väjde från andra hållet ut för att komma förbi min varningstriangel, sedan bar det av i full fräs nerför backen! Jag vrålade som besatt och vevade med armarna, så den bilisten slapp köra ihjäl sig mot min bil! Men i och för sig kan det ju ha räknats till det naturliga urvalet om jag struntat i den bilisten och låtit honom ränna rakt in i min stillastående bil! Jag hade ju fått en ny bil och jag hade ju följt lagen och ställt ut min varningstriangel! :angel: Skämtar bara, jag lever efter att det ska inte vara dödsstraff på dumhet!

Och jag är ledsen, jag håller absolut inte med att någon i trafiken "i praktiken" ska ha företräde! Och jag skulle aldrig i livet lära ut det heller, för om man så mycket som andas att man vid något tillfälle i trafiken har en rättighet, då blir det farligt! Man ska lära sig att i trafiken, där har vi bara skyldigheter! Då blir det säker färd på vägen för alla! Det är faktiskt därför det ingenstans i lagen står att man har rättigheter, det är ändrat så det bara står skyldigheter!

Och jag förstår inte riktigt, nog måste väl även du ha träffat på situationer där man inte kan ta sig av vägen direkt? Där dike vore en lyx så att säga? Jag vet vägar där det varit vattenfyllda krondiken, kullar, berg, stup, planterade åkrar osv. Och då går det ju inte att komma åt sidan för någon! Men du kanske bor söderöver i Sverige, där är det ju inte så kuperat som om man kommer längre norrut, så där kanske det är så att man alltid kan ta sig av vägen? :laugh:

Du har helt rätt i att det ju är enormt dumt att köra på någon bakifrån! Tänkte faktiskt inte på det i min situation! Det är ju tom så att det ofta är aktuellt med körkortsindragning i sådana fall! :devil:

Det blev inget på min häst, hon gick ju direkt framåt och bilisten hade inte hög fart. Så jag gjorde inget mer än kollade med sådan här blick på bilisten :eek: .
Men nu när jag är i situationen att jag faktiskt kan citera lagen, är i trafiken i mitt yrke och har sett massor, då hade jag nog reagerar VÄLDIGT annorlunda! :devil: :devil:

Jag har inte försvarat något idiotbeteende öht, utan konstaterade att bilbarnstol inte ska sitta i framsätet.

Och visst är det så, jag har återigen inte ifrågasatt det. Men vad som står i lagtexten och vad som blir resultatet i praktiken, är inte alltid samma sak. Precis som i en del situationer där hästar inte är inblandade.
Ett faktum är att hästen ofta är ett hinder på vägar med hastigheter på 70+ km/h, liksom jag på klass 2 moped är, och då får man anpassa sig i den mån man kan som ryttare. Om inte annat, så för att förebygga situationer där både jag och andra trafikanter riskerar olycka eller åtminstone en rejäl chock. Jag har sedan barnsben blivit lärd att aldrig ta för givet att någon annan följer trafikreglerna - jag hoppas naturligtvis att de gör det, men jag tar det inte för givet förrän jag ser att de i de situationer jag hamnar i gör så. Det låter vansinnigt cyniskt, men det har hittills hjälpt mig att undvika situationer där jag riskerat skada i trafik.

Ohnej, jag bor i Stockholm, inga platta fina landskap här inte :angel: Däremot hade jag tur genom att det stället som var värst längs den sträcka av landsvägen som jag passerade allra oftast, kantades av en åker ägd av världens schysstaste bonde; om jag hamnat i en sits där det var rida ner på eventuellt sådd åkermark, eller riskera skada på mig/häst/medtrafikant, är jag övertygad om att jag kunnat banka på hos honom med förklaring och ett erbjudande om att betala varenda krona som skadan kostade honom. Det var ju dock inte han som ägde all mark längs vägarna...
Jag tränade dock med hästen så att vi alltid kunde ta oss ur situationerna som uppstod. Kunde vi inte ta oss av vägen helt och hållet, så gick det att kliva rätt upp i skogen, ställa sig stilla så att fordonet kunde ta sig förbi, kliva ner i branten (om det var ett för brett/djupt dike för att kliva ner i själva diket, t.ex.), öka till en snabbare gångart (i regel inga problem att galoppera lugnt framför en personbil, så länge bilen ifråga inte lade sig en dm ifrån) för att ta sig till ett ställe där vi kunde ta oss av. Mötte vi motorfordon i en kurva, stannade vi alltid medan de passerade. Majoriteten av asfalterade vägar därute (vid stallet i fråga här), är dock landsvägar med åtminstone en pyttepytteliten vägren. Majoriteten av de smala grusvägarna kantas av skog eller dike + skog (inga problem att kliva ut i, även då hon var upprörd över något, då det hände). Allra oftast gick det att lösa på något vänster, utan att riskera något.

Nu låter det som att jag skryter som bara den, och jag vet att det fler situationer än de vi var med om (även om det var ett par som gav mig hjärtklappning) kan skapas i trafiken. Men väldigt väldigt mycket, går att lösa med väldigt väldigt mycket miljöträning av alla de slag (därmed inte sagt att din häst inte miljötränats - ingen pik mot någon!).

Jag har också för många år sedan blivit påkörd bakifrån av en bil i SKOGEN ! ! !

Jag hoppade genast av och kollade så hästen inte hade fått några skador, det var en foderhäst/blivande avelssto dessutom, sen satt jag upp och ställde mej och hästen bredvid skogsvägen, som endast användes av skogsägaren och jägare, så bilen kunde köra förbi oss.

Jag blängde det ilsknaste jag kunde och snörpte ihop munnen medans dom sakta och försiktigt hukandes i bilen, mamma, pappa och övningskörande sonen, körde förbi mej.

Det blev en stort smutsmärke mitt på motorhuven och visst lite lite intryckt också men inga andra skador på bilen.

Hörde sen av skogsägaren att dom hade precis varit och hämtat ut sin nya bil och bara kört den ca 8 mil när dom körde på oss.
Dom hade tänkt att kör vi på en skogsväg kan sonen övningsköra för där kan inget hända...

Tji fick dom :D

1. Som ryttare i trafik har du att tillse att din häst och du själv klarar av normal trafik. dvs bakomvarande och framförvarande fordon. Allt från joggare till 24 meters lastbil.
Det betyder i klarspråk, klarar du inte av din häst i alla trafiksituationer har ni inte i trafiken att göra!!

Och då är vi där igen. Finns det alls någon som kan garantera att den egna hästen klarar alla tänkbara trafiksituationer??? Den kan klara det i dag, i morgon men inte i övermorgon... det kan bero på små små variationer som vi människor inte ens uppfattar. En dekal på en lastbil kan vara nog för att hästen ska se något helt annat och bli rädd. Även en häst som mött hundratals lastbilar.

Så det du säger är alltså att ingen häst någonsin har något i trafiken att göra?

Och att det dessutom är helt omöjligt att uppfostra sin häst till trafiksäkerhet eftersom den inte kan få gå ut i trafik förrän ryttaren/den som leder/kusken inte kan vara säker på hur hästen reagerar i alla lägen INNAN den ens varit ute i trafik? Eller hur menar du att vi ska skapa trafiksäkra hästar då?

Enligt det du skriver räcker det ju inte med att man vidtar "normala" säkerhetsåtgärder som de vi brukar ha, någon som följer med och leder de första gångerna - ser man att hästen verkar cool för normal trafik rider man sedan tillsammans med en äldre trygg häst som får gå före - eller om någon speciell trafiksituation uppkommer rent av utvändigt den mindre erfarna.

Hur menar du att man ska göra? Rida i hagen hemma?

2 de skador du och din häst får är helt ert eget fel och på er egen kostnad.

Fast det där är ju inte alls sant. Trafikskadelagen tillerkänner alla som skadats till sak eller person ersättning ur fordonets trafikförsäkring. Om en bil skrämmer en häst torde det sannolikt bli frågan om trafikskadeersättning med andra ord. Däremot kan skadeersättningen jämkas på grund av ryttarens medvållande om det varit tydligt att ryttaren i sig medverkat till skadans uppkomst.

3 de skador som tredje person o hans gods erhåller får hans försäkringsbolag stå för. dvs ni går skadelösa.

Vad menar du med tredje person här? Tredje person i ett ersättningsrättsligt perspektiv torde vara till exempel en fastighetsägare som får sin häck nedmejad av en häst som skenar eller liknande då? Eller menar du fordonsägaren?

Helt korrekt i båda fallen i och för sig att man börjar med att anmäla till sitt eget försäkringsbolag. Det kan dock vara så att trafikskadersättning lämnas ur fordonets försäkring om häcken skadats till följd av att en häst skrämts på flykt (givetvis krävs adekvat kausalitet mellan händelserna) av ett fordon. Ryttaren kan också bli skadeståndsskyldig om en vårdslöshet kan läggas denne till last och i så fall blir det ryttarens försäkringsbolag (om hemförsäkring/hästverksamhets- eller lantbruksförsäkring eller liknande finns som omfattar ryttarens ansvar) som ersätter.

4 naturligtvis ska man ta hänsyn till varandra i trafiken. Skulle tro att ni båda bar skuld till händelsen, han stressad såg kr/timme rulla och ni osäkra på situationen.

Självklart måste alla visa hänsyn i trafiken! Både hästfolk och bilister och andra trafikanter. Finns ju inte en suck att trafiken skulle funka om inte alla försöker hjälpas åt - alla begår fel ibland, den som aldrig kört och missat en högerregel, glömt att blinka innan den ska svänga, varit trött och ouppmärksam på något, gjort en något tvär omkörning eller liknande har nog inte kört så mycket.

Och den som rider måste självklart försöka underlätta för övrig trafik så gott det går. Men tyvärr finns det väldigt många bilister som inte har minsta aning om hur lättskrämda hästar kan vara. Att det oförhappandes flyger upp en kråka ur diket kan mycket väl medföra att en häst skyggar så det är mycket viktigt att göra säkra omkörningar, hålla ut väl och vara tydlig med vad man tänker göra.

Allt för ofta råkar man ut för bilister som kör fort och gör så snäva omkörningar att man nästan kunnat sparka av backspegeln på bilen med foten om man velat. Det är inte hänsynsfullt...

Inte alltid.

Det beror på vad som inträffat och om någon är vållande till skadan eller om det helt och hållet var en olycka.

Du skrev ju att om häst får skada, "helt ert eget fel", så behöver det ju inte alls vara.

Likaså kan inget ridande ekipgae förlita sig på att inte vara ersättningsskyldiga om hästen sparkar på en bil.

Jag försöker igen.
Om du som ryttare ska bli skadeståndsskyldig så måste det bevisas att du varit grovt vårdslös i ditt hanterande av situationen.

Då kan du få betala.

Annars går du och ditt "lantbruksdjur" fria.

De skaodor hästen åsamkas eller åsamkar dig själv får du som ägare eller ditt försäkringsbolag betala.

Om inte ex.bilisten kan överbevisas om att han agerat grovt vårdlöst..

Men passeraren bil nära din häst och hästen sparkar ut och skadar bilen så slipper du betala. Blir hästen skadad vi denna förhållandevis "normala" händelse så slipper billisten betala ev. skador på hästen:cool:

Och då är vi där igen. Finns det alls någon som kan garantera att den egna hästen klarar alla tänkbara trafiksituationer???
Nej naturligtvis inte, det är ju det jag säger, det är ju djur vi hanterar Den kan klara det i dag, i morgon men inte i övermorgon... det kan bero på små små variationer som vi människor inte ens uppfattar. En dekal på en lastbil kan vara nog för att hästen ska se något helt annat och bli rädd. Även en häst som mött hundratals lastbilar.

Så det du säger är alltså att ingen häst någonsin har något i trafiken att göra? Nej men alla ryttare måste inse att hästekipage befinner sig i trafiken på trafikens villkor, inte tvärtom.

Och att det dessutom är helt omöjligt att uppfostra sin häst till trafiksäkerhet eftersom den inte kan få gå ut i trafik förrän ryttaren/den som leder/kusken inte kan vara säker på hur hästen reagerar i alla lägen INNAN den ens varit ute i trafik? Eller hur menar du att vi ska skapa trafiksäkra hästar då?
Det problemet är till för dagens ryttare att lösa.

Enligt det du skriver räcker det ju inte med att man vidtar "normala" säkerhetsåtgärder som de vi brukar ha, någon som följer med och leder de första gångerna - ser man att hästen verkar cool för normal trafik rider man sedan tillsammans med en äldre trygg häst som får gå före - eller om någon speciell trafiksituation uppkommer rent av utvändigt den mindre erfarna.

Hur menar du att man ska göra? Rida i hagen hemma?

Fast det där är ju inte alls sant. Trafikskadelagen tillerkänner alla som skadats till sak eller person ersättning ur fordonets trafikförsäkring. Om en bil skrämmer en häst torde det sannolikt bli frågan om trafikskadeersättning med andra ord. För att bilförsäkringens trafikskada skall utlösas måste bilägaren vara skyldig, och även att hans bolag anser detta. Och det är du som ska bevisa det.Däremot kan skadeersättningen jämkas på grund av ryttarens medvållande om det varit tydligt att ryttaren i sig medverkat till skadans uppkomst.
Därför så funkar det i de flesta fall så att var o en tar sina egna skador, antingen med egna plånboken eller med den egna fullkaskoföräkringen.

Vad menar du med tredje person här? Tredje person i ett ersättningsrättsligt perspektiv torde vara till exempel en fastighetsägare som får sin häck nedmejad av en häst som skenar eller liknande då? Eller menar du fordonsägaren? Om din häst flippar ur i trafiken så kan det utlösa flera typer av skador men som lantbruksdjur går du fr, förutsatt att det inte anses vara så att du varit grovt vårdslös

Helt korrekt i båda fallen i och för sig att man börjar med att anmäla till sitt eget försäkringsbolag. Det kan dock vara så att trafikskadersättning lämnas ur fordonets försäkring om häcken skadats till följd av att en häst skrämts på flykt (givetvis krävs adekvat kausalitet mellan händelserna) av ett fordon. Ryttaren kan också bli skadeståndsskyldig om en vårdslöshet kan läggas denne till last och i så fall blir det ryttarens försäkringsbolag (om hemförsäkring/hästverksamhets- eller lantbruksförsäkring eller liknande finns som omfattar ryttarens ansvar) som ersätter.överbevisas ryttaren om vårdslöshet så pyntar hans försäkringsbolag, men du kan kallt räkna med att hans bolag kräver tillbaka pengarna av honem senare efter som i varje försäkringsbrev fins klausuler om beteende.

Självklart måste alla visa hänsyn i trafiken! Både hästfolk och bilister och andra trafikanter. Finns ju inte en suck att trafiken skulle funka om inte alla försöker hjälpas åt - alla begår fel ibland, den som aldrig kört och missat en högerregel, glömt att blinka innan den ska svänga, varit trött och ouppmärksam på något, gjort en något tvär omkörning eller liknande har nog inte kört så mycket.

Och den som rider måste självklart försöka underlätta för övrig trafik så gott det går. Men tyvärr finns det väldigt många bilister som inte har minsta aning om hur lättskrämda hästar kan vara. Att det oförhappandes flyger upp en kråka ur diket kan mycket väl medföra att en häst skyggar så det är mycket viktigt att göra säkra omkörningar, hålla ut väl och vara tydlig med vad man tänker göra.

Allt för ofta råkar man ut för bilister som kör fort och gör så snäva omkörningar att man nästan kunnat sparka av backspegeln på bilen med foten om man velat. Det är inte hänsynsfullt...
Sparka inte själv,,då kostar det, sparkar hästen slipper du betala.:cool:

Senast ändrad:

Ja nu håller jag med, men du uttryckte dig kanske lite fel i ditt
första inlägg ang detta.

På grund av att du svarade i mitt inlägg tidigare kan jag inte citera på vanligt sätt - jag fetmarkerar det du skrivit så att det framgår vem som skriver vad. Den text jag skrivit och som du svarat på har jag rödmarkerat (mina egna äldre inlägg alltså)

Nej men alla ryttare måste inse att hästekipage befinner sig i trafiken på trafikens villkor, inte tvärtom.

Hästekipage är en del av trafiken. Cyklister, bilister, lastbilsförare, traktorförare, gående, ryttare, kuskar... alla utgör vi en del av trafiken och alla måste anpassa sig till varandra. Och ryttare har samma rätt att vara i trafiken som alla andra. Självklart skall också ryttaren vidta försiktighetsmått så långt det går - men bilisterna har också en skyldighet att vidta alla tänkbara försiktighetsmått för att undvika en olycka. En skyldighet som jag tyvärr ser både bilister och ryttare strunta rätt högaktningsfullt i...

(denna skyldighet att visa hänsyn framgår tex. av Trafikförordningen (1998:1276) 2 kap 1§. "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. "

Jag skrev: Eller hur menar du att vi ska skapa trafiksäkra hästar då?Det problemet är till för dagens ryttare att lösa.

Det svaret anger din ståndpunkt rätt tydligt då. Det blir ju onekligen ett moment 22 om fordonsförare inte visar hänsyn inför hästekipage. För då spelar det ju ingen roll hur försiktig man är - hur många åtgärder man vidtagit, en osäkerhetsfaktor finns ju alltid där...

Jag skrev: Fast det där är ju inte alls sant. Trafikskadelagen tillerkänner alla som skadats till sak eller person ersättning ur fordonets trafikförsäkring. Om en bil skrämmer en häst torde det sannolikt bli frågan om trafikskadeersättning med andra ord.
För att bilförsäkringens trafikskada skall utlösas måste bilägaren vara skyldig, och även att hans bolag anser detta. Och det är du som ska bevisa det.

Nej bilisten måste inte vara vållande till skadan för att trafikförsäkringen skall ersätta skadan. Var har du fått det ifrån? Vill gärna se en källa till ett sådant påstående.

Min källa för att du har fel är Trafikskadelagen (1975:1410)

Man bör förstås läsa hela lagtexten för att få en ordentlig uppfattning om hur lagen fungerar men enkelt uttryckt, alla fordon som är trafikförsäkringspliktiga (dvs de flesta motordrivna fordonen) omfattas av TSL. 8§ stadgar att För person eller sakskada som uppkommer i följd av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag.

Av 11§ framgår att "Uppkommer annan person eller sakskada i följd av trafik med motordrivet fordon än som anges i 10§ (10§ handlar om skada på förare, passagerare och det egna fordonet, min not), utgår trafikskadeersättning från trafikförsäkringen för fordonet.

Det är således frågan om ett i realiteten strikt ansvar för den som framför fordon och där någon skadas i följd av trafik med fordonet. Av rättspraxis kan utläsas att begreppet "i följd av trafik" kan omfatta väldigt mycket mer än man tror. Slår man som förare av ett fordon upp en dörr på något när man ska stiga ur sitt parkerade fordon anses det till exempel vara en skada i följd av trafik...

Därför så funkar det i de flesta fall så att var o en tar sina egna skador, antingen med egna plånboken eller med den egna fullkaskoföräkringen.

Nej så fungerar det inte i de flesta fall. Faktiskt.

Källa på detta är nog tyvärr svår att kolla upp för er, jag hänvisar till mina kollegor som handlägger trafikskadeförsäkring dagligdags, någon mer källa ids jag inte leta efter. Finns en vållande part så gör försäkringsbolagen upp om vållandefrågan sinsemellan och rätt försäkring ersätter skadan.

Om din häst flippar ur i trafiken så kan det utlösa flera typer av skador men som lantbruksdjur går du fr, förutsatt att det inte anses vara så att du varit grovt vårdslös

Du behöver inte ha varit grovt vårdslös. Det räcker med alldeles vanlig culpa (vårdslöshet). Källa - skadeståndslagen.

överbevisas ryttaren om vårdslöshet så pyntar hans försäkringsbolag, men du kan kallt räkna med att hans bolag kräver tillbaka pengarna av honem senare efter som i varje försäkringsbrev fins klausuler om beteende.

Det gör försäkringsbolaget inte. En ansvarsförsäkring är till för just de situationer där man kan ha varit vårdslös (utan uppsåt dock, om du uppsåtligen orsakat en skada omfattas inte händelsen av försäkringen). Någon regressrätt (rätt till återkrav) föreligger inte i sådana fall - försäkringsskyddet är ju just för att du skall få hjälp om du råkat bli skadeståndsskyldig mot någon.

Sparka inte själv,,då kostar det, sparkar hästen slipper du betala.

Ja, om du inte varit vårdslös i något hänseende då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 068
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka