Vad händer? polisanmälan

Sv: Vad händer? polisanmälan

*KL*Till TS.
Men då ni inte vill att det ska tas som en anmälan så blir det väl heller ingen fortsättning.Dvs polisen är medveten om det men kan inget göra då det saknas anmälan om hans uppförande/händelse.Har ni däremot gjort en anmälan om situationen så blir han kontaktad.Men jag tror inte ni ska vänta på någon reaktion för sådana ärenden prioriteras väldigt lågt.

Vi anmälde om händelsen och om hans uppförande.
Men det gör inget om han inte ens blir kontaktad denna gång, men vore bra.

Däremot är det ju bra att det finns dokumenterat, den dagen någon gör sig illa så kan han inte yrka på att det var en olycka, ifall han beter sig lika dant som vid vår situation..För det är att framkalla fara för andra med vilja.

och ett litet kl:

Det var någon som skrev att denne brukade trava/galoppera om någon ligger bakom..Detta var inte ett alternativ här heller, ojämn och hård mark samt eko i tunneln. Vi ville helt enkelt inte skapa onödig oro hos hästarna då de är så stabila i vanliga fall, vi tror att vi hade signalerat för fara om vi hade manat på dem iom att de trots allt blev spända. Och enligt min erfarenhet så blir de flesta hästarna mer stissiga av att springa när något ligger så nära bakom, eller åtminstonne triggade.

Om vi hade börjat trava/galoppera hade vi förmodligen inte ens fått välja tempo själv för gubben eller ens stanna när vi själva ville. Iom att han manade på oss hela tiden inne i tunneln och lyssnade inte på våra tecken om att lämna utrymme alt stanna. Föst som en hel fårhjord vill jag inte bli :crazy:

man får ju utsätta och träna hästen under kontrollerade former, och det innefattar verkligen inte att gå längst trafikerade 90-landsvägen, utan möjlighet att dra sig och hästen tillbaka.

:confused:

Det är ingen som har talat om att gå längs en "trafikerad 90-landsväg utan möjlighet att dra sig och hästen tillbaka".

Du har däremot skrivit att "OT så tycker jag inte att kan har något som helst att göra på trafikerade vägar på en hästrygg om man inte kan kontrollera sin häst."

En grusväg i skogen där det KAN komma en bil är också en trafikerad väg... och en femtioväg med ängar på båda sidor är också en trafikerad väg. Ditt uttalande var generellt och utan precisering. Därav min kommentar. Får man inte lämna gården - vilket många inte kan göra utan att på ett eller annat sätt hamna i trafik - så kan man bara komma till en viss punkt i utbildningen.

*lämnar tillbaks tråden*

:confused:

Det är ingen som har talat om att gå längs en "trafikerad 90-landsväg utan möjlighet att dra sig och hästen tillbaka".

Du har däremot skrivit att "OT så tycker jag inte att kan har något som helst att göra på trafikerade vägar på en hästrygg om man inte kan kontrollera sin häst."

En grusväg i skogen där det KAN komma en bil är också en trafikerad väg... och en femtioväg med ängar på båda sidor är också en trafikerad väg. Ditt uttalande var generellt och utan precisering. Därav min kommentar. Får man inte lämna gården - vilket många inte kan göra utan att på ett eller annat sätt hamna i trafik - så kan man bara komma till en viss punkt i utbildningen.

*lämnar tillbaks tråden*

trafik är trafik oavsett vad det är för trafik, släpper du även ut dina barn på en grusväg utan uppsikt om de vinglar kors och tvärs över hela vägen och riskerar att bli en trafikfara?

Självklart inte - jag har inga barn och kan sannolikt inte få några. Så "mina barn" släpper jag inte ut alls, inte ens ur min egen kropp. Vad de potentiella barnen nu har med saken att göra eftersom vi inte diskuterar barn och dessutom inte diskuterar att släppa någon varelse lös på trafikerade vägar utan uppsikt.

Tvärtom - jag har hävdat att man får lära hästen så gott det går hemmavid men någongång måste den första gången på trafikerad väg ske, annars skulle det inte finnas några så kallade trafiksäkra hästar eftersom det bara skulle finnas hästar som var orädda för trafik hemma på den egna gården.

Min häst har blivit nedskvätt över däckeln på selen när vi varit ute och kört och träffat på en mjölkbil som körde lite för fort i slasket, min häst har blivit trångt omkörd av traktor med balvagn där ensilagebalarnas plast fladdrade bakom, min häst har råkat ut för en stor hund som kom rusande ut från en gård etc. etc. och inget har hänt (nåja när hunden kom tog han ett skutt framåt men i de andra fallen gjorde han inget alls utom att han klippte med öronen och såg sur ut).

Min häst har också skyggat rätt friskt för en gul fjäril mitt inne i skogen. Han har hivat av en medryttare när en kråka flög upp framför honom. Den enda gång han blivit rädd av trafiken var när vi mötte vår första rullskidåkare. Då blev klumpedumpen rädd på riktigt... men nu har han lärt sig vad det är för något och de kan passera utan dramatik. Men den där första gången var jag helt oförberedd på, inlinesåkare har han sett tidigare och det har gått bra, cyklister fixar han utan problem (nåja sedan jag lärde honom genom att cykla runt runt runt i en lerig hage i någon timme tills han slutade vara livrädd i alla fall) men just rullskidåkare var tydligen lite för mycket för hans lilla hjärna.

Jag hävdar att min häst är så gott som trafiksäker eftersom han inte blivit skrämd av något fordon vi träffat hittills. Men har är en häst och reagerar på saker i sin omgivning - oftast inte med stora åtbörder men man vet aldrig med hästar. De flyr av instinkt, en väl tränad häst som litar på sin ryttare eller kusk flyr oftast inte särskilt långt, ett halvt steg bara kanske, men lik förbaskat finns det ingen ryttare jag sett i hela mitt liv som haft TOTAL koll på en häst. De små åtbörderna finns alltid där... och de små variationer som vi människor inte kan uppfatta kan vara det som triggar en hästs rädsla över en gräns. Som i fallet med rullskidåkaren för min del.

Men ni som menar att man aldrig ska få ta ut en häst som inte redan är van vid alls sorts trafik, och som menar att man inte ska få ta ut en häst som inte redan är van att träffa på otäcka saker även utanför gårdsmiljön... Please enlighten me - hur gör ni? Köper ni ett eget markområde på några mil i diameter och skickar ut er egen armada av konstiga lastbilar, traktorer, bilar, motorcyklar, mopeder och annat eller hur beter ni er?

Jag för min del har promenerat med min häst längs väg från det att jag började jobba med honom då jag köpt honom (fyra år var han då) och vi har tömkört, kört och ridit. Konsekvent har jag visat honom att det inte är farligt genom att inte bry mig själv om vad som än kommer på vägen. Han är som sagt var rätt lugn. Men nog tusan kände jag mig lite skakig i början, innan jag visste hur han skulle reagera när han mötte otäcka saker och inte var hemma i tryggheten. Förebyggt genom att träna hade vi förstås gjort så långt det gick - men någon gång måste man ju ut i den riktiga trafiken. Såvida ni inte kan presentera en alldeles fantastisk annan lösning då.

Min förra häst var inte trafikrädd, men däremot väldigt tittig mot allt annat! Hoppade om ett grässtrå blåste, om en katt låg i ett dike, eller om en frigolitbit låg någonstans...
Precis som du säger var vi tvungna att gå på vägar vart vi än skulle...
Till närmsta uterittsrunda (utan trafik) tog det ca: 30 minuter på bilväg.. Till närmsta ridhus paddock var det 20-25 minuter på bilväg!
Om man inte skulle kunna gå på en väg med en lite "skuttig" häst så hade jag fått skritta runt på en liten volt på gårdsplanen (väldigt hårt grus) eller inte rida alls... :crazy:

Det är jättebra att du miljötränar hästen, självklart kan ingen häst bli 100% trafiksäker.

Det är ju bra mycket bättre som du säger att leda, tömköra etc då hästen dels känner en annan trygghet med "ledaren" vid sidan och själv har man vad jag själv tycker en större kontroll över hästen.

som jag svarade ovan. Det är stor skillnad på att hoppa av och leda en rädd häst mot att fortsätta rida och skylla på bilföraren.

Det är ju bra mycket bättre som du säger att leda, tömköra etc då hästen dels känner en annan trygghet med "ledaren" vid sidan och själv har man vad jag själv tycker en större kontroll över hästen.

Det där stämmer då verkligen inte in på min häst! Hon kan bli otrygg om man leder henne i stressade situationer, med mig på ryggen är hon tryggare. Hästar är individer.

Det finns ingen häst som är 100% trafiksäker, oavsett hur mycket du tränar kan hästen alltid bli skrämd. De är flyktdjur och lever efter sina instinkter.

I trafiken tror jag på att visa respekt gentemot varandra. Jag försöker alltid hålla mig något sånär ur vägen, följa de lagar och regler som finns, signalera tydligt och alltid tacka folk som visar good will. Jag bor i ett samhälle där folk över lag inte gillar hästar, de är helt enkelt inte vana vid att möta dem. Men är man trevlig och försöker samspela med folk får man oftast samma bemötande tillbaka.

De få människor som har ett behov av att "jävlas" och "sätta ryttare på plats" i trafiken bara för att de råkar finnas där ska inte köra något fordon. Det är inte okej att utsätta andra människor för livsfara bara för att man har problem med sitt humör och har en taskig människosyn.

Ömsesidig respekt!

jag tycker tvärt om att jag ha mindre kontroll många gånger när jag står på marken mot om jag sitter på alt i en vagn. jag tycker att risken för att tappa hästen är större när jag är på marken. vilket i sig skapar en farlig trafiksituation.

sen förespråkar jag istället att man ska vara två eller flera en som rider och en eller två som leder, när det handlar om hästar som är ovana i trafiken, gärna i sällskap med annan trygg trafiksäker häst.

som jag svarade ovan. Det är stor skillnad på att hoppa av och leda en rädd häst mot att fortsätta rida och skylla på bilföraren.

fast nja... hoppa av och leda är inte det jag skulle göra i första hand, då sitter jag hellre kvar på ryggen, likaså om jag är kör, inte sjutton kliver jag ur vagnen då och riskerar att tappa hästen med vagn.

dessutom så har jag själv ridit/känner flertalet hästar som är mycket mer trygga med ryttare på ryggen än ryttare på marken.

Det är jättebra att du miljötränar hästen, självklart kan ingen häst bli 100% trafiksäker.

Anledningen till att jag berättade hur jag gjorde var ditt inte så graciösa ifrågasättande av om jag skulle släppa ut mina barn på en trafikerad väg utan uppsikt - inte för att jag behövde bekräftelse på att jag gör rätt. Jag anpassar min träning efter den invidivid jag tränar för tillfället. Min häst är tryggast med mig på marken - alltså tränade vi så till en början. Andra hästar är minst lika trygga eller tryggare med ryttare eller kusk i vagn. Då tränar jag dem i trafik så.

Du har väl knappast mer möjlighet att styra/kontrollera en skrämd häst från marken??? Jag vill nog påstå att det i många fall är precis tvärtom. Och som kusk skulle jag absolut inte kliva ur vagnen om en farlig situation uppstod - i så fall skulle det vara ett totalt nödläge eftersom det är mycket farligt att kliva ur vagnen, i synnerhet om hästen är upprörd.

Däremot efterfrågar jag fortfarande hur ni som menar att en häst inte får gå ut i trafik förrän den är helt trafiksäker tränar era hästar för att få dem trafiksäkra.

Jag vidhåller att det i min värld är omöjligt nämligen. Hästens trafiksäkerhet kan för det första aldrig bli total och för det andra kan man inte testa av detta "hemma" utan man måste ut i trafik innan man kan säga hur hästen egentligen reagerar.

Men jag är öppen för era upplägg - är det något vettigt ni har att komma med ska jag gärna ta till mig era knep.

Senast ändrad:

*halvt kl

Jag anser att man naturligtvis behöver vara i trafiken med hästen, för att träna. Men jag anser också, att har man inte kommit till den punkt då hästen är någorlunda trygg i trafiken, då ska man hålla sig borta från vägar där bilarna kör i 70-90km/h, för att undvika en situation som kan bli livsfarlig för alla inblandade.

Over and out.

Mina hästar har alltid varit mycket tryggare om jag sitter på och om jag skulle hoppa av varenda gång det kom en bil så är det helt onödigt att rida....
Jag gör alltid allting för att underlätta i trafiken. Går så långt in till vägkanten som möjligt och har ett spö som man kan peta till lite med om hästen hoppar ut i vägen..
Men det tar inte jättelång tid för en bilist att sakta ner farten lite och köra om med mycket utrymme!
Man behöver inte slicka sidan på hästen i 90 km/h och gärna lägga på en tuta när man är jämsides.. (ja, jag har varit med om detta på BRED väg, där jag nästan gick i diket och hästen inte gjorde några hyss.)

*halvt kl
Jag anser att man naturligtvis behöver vara i trafiken med hästen, för att träna. Men jag anser också, att har man inte kommit till den punkt då hästen är någorlunda trygg i trafiken, då ska man hålla sig borta från vägar där bilarna kör i 70-90km/h, för att undvika en situation som kan bli livsfarlig för alla inblandade.

Och där håller jag helt med dig, med en ovan häst får man förstås välja sina vägar ganska noga. Man kan ju också vara tvungen att en tid ha med sig någon som kan följa med gående som moraliskt stöd - eller en eller flera andra hästar - för att visa den oerfarne att det inte är farligt.

Däremot tycker jag fortfarande att:

OT så tycker jag inte att kan har något som helst att göra på trafikerade vägar på en hästrygg om man inte kan kontrollera sin häst. har man en hopppig häst får man hålla sig borta eller leda eller träna.
det är på allas ansvar att det ska funka!

Inte på ett ens tillnärmelsevis tydligt sätt visat hur hon menar att man ska träna sin häst utan att ha något som helst på den trafikerade vägen att göra.

Jag vidhåller att man kan träna sin häst till en viss punkt "hemma" men förr eller senare måste man ut på väg de där allra första gångerna...

Fast vad är det du vill att polisen ska utreda???
Och varför gör du en anmälan om du inte vill ha någon fortsättning??
Slöseri på polisens resurser tycker jag i så fall. Polisen ska inte användas för att någon ska få "en knäpp på näsan", tycker i alla fall inte jag.
Eftersom ni inte blivit skadade, ni har inte blivit rädda, ni har inte tagit illa upp egentligen eftersom ni inte vill ha någon fortsättning, ja då kommer troligtvis det hela att läggas ner. Varför skulle polisen lägga tid på något sådant??

Eftersom "gubben" vad jag har förstått det som inte visar några tecken på att sluta jävlas så är det väl bättre att man agerar nu än att vänta tills något riktigt allvarligt händer, då lär det ta betydligt mycket mer tid.

Resonerar du samma när det gäller snattare? Vi anmäler inte snatteri för vi vill inte att polisen ska ge ungdomarna "en knäpp på näsan", det tar av polisens resurser. Så som det är inser inte ungdomarna att dom gör fel då ingen agerar, inte förrän det gått så långt så dom rånar en bank eller något.

Det tar betydligt mindre pengar och resurser att förebygga brott än att agera först efter.

Dandylinn: Bra att du anmälde! Det sparar polisen mycket tid att ev. kunda stoppa honom redan i detta stadiet ;)

jag bara undra över vad det för en tunnel som är så smal, det var bara en allmän fundering i största allmänhet. :)

Bara ett svar på denna fråga.
Det blir vanligare och vanligare med små tunnlar under större vägar och järnvägar som just används av ryttare, traktorer och annat fölk som ska ta sig ut i skogen eller på gärden.

Alla som gått på Strömsholm hur trång och go en sån tunnel är.

1. Som ryttare i trafik har du att tillse att din häst och du själv klarar av normal trafik. dvs bakomvarande och framförvarande fordon. Allt från joggare till 24 meters lastbil.
Det betyder i klarspråk, klarar du inte av din häst i alla trafiksituationer har ni inte i trafiken att göra!!

2 de skador du och din häst får är helt ert eget fel och på er egen kostnad.
3 de skador som tredje person o hans gods erhåller får hans försäkringsbolag stå för. dvs ni går skadelösa.

4 naturligtvis ska man ta hänsyn till varandra i trafiken. Skulle tro att ni båda bar skuld till händelsen, han stressad såg kr/timme rulla och ni osäkra på situationen.

Polisen kommer nog inte göra ngt mer än att slänga det hela i korgen "utan åtgärd"

Senast ändrad:

STR-anslutna trafikskolor gör det, det står bla i böckerna! STR = trafikskolornas organisation som garanterar kvalité på undevisningen och även följer den enligt lag bestämda kursplanen.

Jag är trafiklärare, jag lovar att jag även i teorin där "samspelet med andra trafikanter" ingår betonar hur man gör och inte gör när man ser ett hästekipage! ;)

Och jag har inte upplevt "hamburgare", "hålla sig ur vägen" eller liknande av NÅGON elev! Och ändå har jag undervisat i både teori och körning i riktiga "pojkklasser", alltså gymnasieklasser med 99,9% grabbar som är 17 år. De har förfärats över när jag berättat om situationer jag varit i när jag ridit på vägar. Så min helt personliga åsikt är att de som gör som gubben i TS fall, det är de där dårarna som tog körkort på den tiden när det inte alls var lika stora krav på kunnandet i trafiken för att få körkort...

Fö så tycker jag TS gjorde rätt som polisanmälde, man måste ju dokumentera sådant här, annars är det ju svårt att få stopp på det hela!

Problemet är ju att om man inte får rida i trafiken, hur tränar man då hästen att fungera i trafiken? Hur man än vrider och vänder på det så är ju en tur alltid premiärturen ihop med erfaren hästkompis, första turen själv, första gången man möter en traktor med snökedjor, första gången man möter en bil i allt för hög hastighet, osv, osv, osv.

Jag vet en väl reflexad häst som blev påkörd i mörkret av en bilist som körde alldeles för fort! Fartdårar kan man ju inte skydda sig emot! :crazy:

Min häst bedömer jag är så säker som en häst kan vara i trafiken. Trots det har hon blivit påkörd en gång! Jag red på en smal väg, på min sida står en bil med släp med stort kapell parkerad. Givetvis får jag möte precis när jag ska passera bilen med släpet, så jag får stanna strax bakom släpet. Det kommer då en bil även bakom mig, jag försöker hålla koll åt alla håll. Pållen tar ett till två lugna steg bakåt, sedan känner jag att hon rycker till, tittar bakåt och kliver snabbt framåt igen. Jag förstår då att idioten i bilen bakom mig FORTSATT köra fast jag inte kom förbi bilen och släpet, och då kört på min häst! :mad:

På samma väg har jag fått haveri med bil och hästsläp, bilen stod rätt över vägen, släpet i diket. En bilist kommer mot den situationen, tar sedan sats och vräker sig ner i diket framför min bil, det kränger och far (vinter, snö och halt) och jag hinner tänka, jag kommer få en ny bil! :crazy:
Det var ren lyckträff att han inte i full fart körde in i fronten på min bil! Och vad hade då hänt om någon varit i bilen? Tex ett barn i en bilbarnstol i framsätet! :crazy:

Lagen säger att man inte får framföra sin bil i högre hastighet än att man kan stanna för varje förutsägbart hinder. Och en häst på ett halvt ton syns = förutsägbart hinder. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 068
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka