Sv: Vad händer? polisanmälan
Problemet är ju att om man inte får rida i trafiken, hur tränar man då hästen att fungera i trafiken? Hur man än vrider och vänder på det så är ju en tur alltid premiärturen ihop med erfaren hästkompis, första turen själv, första gången man möter en traktor med snökedjor, första gången man möter en bil i allt för hög hastighet, osv, osv, osv.
Jag vet en väl reflexad häst som blev påkörd i mörkret av en bilist som körde alldeles för fort! Fartdårar kan man ju inte skydda sig emot!
Min häst bedömer jag är så säker som en häst kan vara i trafiken. Trots det har hon blivit påkörd en gång! Jag red på en smal väg, på min sida står en bil med släp med stort kapell parkerad. Givetvis får jag möte precis när jag ska passera bilen med släpet, så jag får stanna strax bakom släpet. Det kommer då en bil även bakom mig, jag försöker hålla koll åt alla håll. Pållen tar ett till två lugna steg bakåt, sedan känner jag att hon rycker till, tittar bakåt och kliver snabbt framåt igen. Jag förstår då att idioten i bilen bakom mig FORTSATT köra fast jag inte kom förbi bilen och släpet, och då kört på min häst!
På samma väg har jag fått haveri med bil och hästsläp, bilen stod rätt över vägen, släpet i diket. En bilist kommer mot den situationen, tar sedan sats och vräker sig ner i diket framför min bil, det kränger och far (vinter, snö och halt) och jag hinner tänka, jag kommer få en ny bil!
Det var ren lyckträff att han inte i full fart körde in i fronten på min bil! Och vad hade då hänt om någon varit i bilen? Tex ett barn i en bilbarnstol i framsätet!
Lagen säger att man inte får framföra sin bil i högre hastighet än att man kan stanna för varje förutsägbart hinder. Och en häst på ett halvt ton syns = förutsägbart hinder.