Vad händer om man släpper en kanin lös?

Tambourine

Trådstartare
Har någon av er provat att släppa en kanin lös, utan inhägnad? Det är egentligen en rent hypotetisk fråga, jag är nyfiken på hur en kanin skulle reagera på att plötsligt släppas utan något som helst hinder. Hundar kan ju hålla sig runt sin ägare, fungerar kaniner likadant? Eller piper den iväg och man ser den aldrig igen?
Min kanin är väldigt fäst vid mig, men jag har aldrig testat att ha honom helt lös så jag vet inte hur han skulle reagera. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Vad händer om man släpper en kanin lös?

Min kanin är ute, lös minst någon gång i veckan.

Men bara när jag sitter ute o solar eller pysslar i trädgården så att jag har lite koll vart hon är.

Hon går inte så långt, håller sig mest på tomten.

Hon är inte så snabb (fransk vädur) så jag hinner ikapp henne ganska lätt :), men min nykomling är för snabb och lite rädd än så länge så hon får stanna i sommarhagen.

Min kanin håller sig omkring så att han kan se mig:D
Går jag iväg följer han efter, som en hund:D

har haft tre av mina fyra kaniner lösa på tomten, dom har alla hållit sig i närheten...
den nya lilla damen är inte tillräkligt tam än, men nästa år ska jag förhoppningsvis kunna ha henne lös!;)

Hon är inte så snabb (fransk vädur) så jag hinner ikapp henne ganska lätt :)QUOTE]

Nilson kan vara snabb om han vill :D, men han har inte skyggat för mig hittills, och han lyssnar när jag säger "nej" osv. Han är rumsren och gnagfri (jag har honom ungefär som en katt, han springer fritt hemma dynet runt).
Men jag är fortfarande orolig för att han ska springa ifrån mig om jag släpper ut honom på uteplatsen (45kvm). Självklart ska jag skaffa en hage åt honom så han kan springa som han vill ute, men tills jag hittar en bra och prisvärd sådan så känner jag mig elak som har honom inne. Vad tror ni?

min kompis kunde ha sin lös på gräsmattan och han gick aldrig längre än till asfalten och kom på inkallning. En av stallets kaninungar brukade jag ha lös tills hon blev stor och ville upptäcka världen. hade jag varit där oftare hade hon nog gått att ha lös än idag men jag vågar inte längre pga lösspringande hundar överallt...

Vi öppnade burdörren till vår utekanin på morgonen och stängde på kvällen. Hela dagarna hoppade han ut och in i buren och käkade på gräsmattan. Så värst handtam var han dock inte. Försökte nån ta honom gick han "hem" (in i buren altså)

min kompis kunde ha sin lös på gräsmattan och han gick aldrig längre än till asfalten och kom på inkallning. En av stallets kaninungar brukade jag ha lös tills hon blev stor och ville upptäcka världen. hade jag varit där oftare hade hon nog gått att ha lös än idag men jag vågar inte längre pga lösspringande hundar överallt...

Ja det finns en hel del katter här, så skulle jag släppa honom lös så skulle det vara enbart under mitt vakande öga. :)
Min första kanin blev ihjälskrämd av just en katt, jag var väl kanske tio då, men jag känner mig fortfarande lite traumatiserad av detta så jag är kanske lite väl daltig med Nilson. :D

Vi öppnade burdörren till vår utekanin på morgonen och stängde på kvällen. Hela dagarna hoppade han ut och in i buren och käkade på gräsmattan. Så värst handtam var han dock inte. Försökte nån ta honom gick han "hem" (in i buren altså)

Intressant. Det kan nog vara så att de gärna håller sig runt buren, som ju är deras "lägenhet". Jag är rädd att han bara ska tänka "weee frihet!!" om jag släpper honom, men kaniner tänker ju inte så...Han vet ju inte direkt att han är "inspärrad". Kan tänka mig att de precis som du säger, drar sig tillbaka till tryggheten i buren om de känner sig hotade.

Hur bodde ni när ni hade den kaninen? På landet?

Kaniner sticker sällan ifrån "tryggenheten i buren".
Min förra kanin sprag lös på gräsmattan och så fort någon "fara" kom så stack han som ett skott rakt in i buren.
De vet att där finns mat, vatten och ett litet gosigt bo :p

Min kanin jag hade för ett par årsedan gick alltid lös dagtid på gården. Han jagade gräsklipparen, slog ned katten och sprang in i huset och tiggde mat vid kylskåpet.

Han var en fransk vädur på 8 kilo, så han var som en liten hund. :)
Aldrig har jag träffat en kanin med sån personlighet.

Fred, den belgiska jattekaninen jag hade i tonaren hoppade los ratt ofta. Hanbrukade smyga pa katterna nar dom lag och sov i graset for att sedan forsoka valdta dom.....

Katterna hatade honom.....

/KT

Men jag är fortfarande orolig för att han ska springa ifrån mig om jag släpper ut honom på uteplatsen (45kvm). Självklart ska jag skaffa en hage åt honom så han kan springa som han vill ute, men tills jag hittar en bra och prisvärd sådan så känner jag mig elak som har honom inne. Vad tror ni?

Tills du har hittat någon bra hage så kan du ju alltid köpa dig ett par kompostburar. Kostar mellan 79:- - 99:- /st.
Om du vill kan du ju alltid köpa flera och sätta ihop så har han mer & springa på.

Syrrans två kaniner ha sprungit lösa i snart en månad.
Går inte att få tag i dem men dom håller sig på tomten.

våran första kanin var som en häst fast han gick lös

vi släppte ut han på morgonen och tog in han på kvällen han skpang inte i väg eller nått ocj inte gick han över vägen heller våra andra kanin han kunde man inte ha lös vi provade men han sprang till grannarna

Har någon av er provat att släppa en kanin lös, utan inhägnad? Det är egentligen en rent hypotetisk fråga, jag är nyfiken på hur en kanin skulle reagera på att plötsligt släppas utan något som helst hinder. Hundar kan ju hålla sig runt sin ägare, fungerar kaniner likadant? Eller piper den iväg och man ser den aldrig igen?
Min kanin är väldigt fäst vid mig, men jag har aldrig testat att ha honom helt lös så jag vet inte hur han skulle reagera. Vad har ni för erfarenheter?

Bra erfarenheter. Kaninen har bott i stallet (lös) under vintern och på våren har den börjat skutta ut och vara ute om dagarna och vi har tagit in den till nätterna. De har hållit sig kring stalldörren och alltid haft möjlighet att hoppa in om de skulle vilja det. Förra kaninen, fransk vädur på 7 kg, dog av ålder nu för en par veckor sen och hon grävde rätt rejäla hålor :D Kaninen innan dess var på G att börja tackla av av ålder när ny mördar-katt sonika flyttade in och började sin karriär med att äta den lilla kaninen :crazy:

Vad jag upplevt med dessa två kaniner är att efter en par månader ute lösa har de blivit mer alerta och mera skygga. Vi har sen sommarmånaderna haft dem på bur för deras egen skull, att ha dem ute lösa dygnet runt är ju förenat med väl stor fara. Men är man med dem och har uppsikt över dem och det handlar om någon timme per dag hade det inte varit några som helst problem med de vi haft.

Min kanin jag hade för ett par årsedan gick alltid lös dagtid på gården. Han jagade gräsklipparen, slog ned katten och sprang in i huset och tiggde mat vid kylskåpet.

Han var en fransk vädur på 8 kilo, så han var som en liten hund. :)
Aldrig har jag träffat en kanin med sån personlighet.

Ohhhhh!!!! så uuunderbart!!! *ser framför mig kaninen vid kylskåpet* Vår franska vädur passerade vidare nu i början av sommaren och hon var heelt underbar med, en sådan personlighet!! Och så matglad :D

:D ja de är speciella franska vädurarna.
Matglad var min med, speciellt bananer,pannkakor och spagetti gick ned bäst!

tja :)
min kaniner går lösa på tomten och dom håller sig på tomten men det kan bero påå kaninen hur busig och om den gillar att springa i väg så är det inte en bra i dee att lämmna kaninen lös
:)

Min hane brukar vara lös på gården på dagarna, han stannar alltid på tomten, hoppar omkring och undersöker och vilar i rabatten. Han har aldrig gått utanför tomtgränsen.

Mina kaniner brukar jag släppa lös på gården. Dock så brukar jag vara ute och göra nåt så jag kan ha lite koll på dom för den ena kaninen har börjat fått för sej att hon ska utforska vidare. Förut hade jag en kanin som jag löst ute hela tiden. Han brukade Attackera krattor när man krattade, hoppa efter alla och massa sånt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix