Vad händer om man släpper en kanin lös?

Sv: Vad händer om man släpper en kanin lös?

Det beror helt från kanin till kanin. Vissa rymmer, andra stannar.

Hade en kanin för ungefär 8 år sedan som gick lös men sällan lämnade trädgården trots att hon kunde(bara vanligt glest trästaket). Däremot var det ett fasligt sjå att fånga henne sen när hon skulle in för natten!

Det är självklart olika från kanin till kanin. Jag brukade öppna grinden till mina kaniner, de blev jätteglada och sprang runt på tomten i lugn och ro. De blev absolut inte galna. Ibland sprang de dock ganska långt och fick då sjasas tillbaka... :D

Släppte lös en av mina honor en gång, och det var första & sista gången.
Hon höll sig på gården i 10 minuter ungefär, sen fick vi jaga henne hos grannen. :o
Har haft en annan hona lös, och hon höll sig på tomten.
Törs inte längre testa att ha mina kaniner lösa, då vi fick nya grannar förra sommaren som har noll koll på sin hund.
Vill inte att den ev smiter och skrämmer slag på kaninen som är lös.

Jag kan ha en av mina kaniner lös, dom andra två springer iväg och går nästan inte att få tag på...

Min kanin hade jag lös. han kom så fort jag ropade , han satt aldrig i bur på dagen men på natten satt han där.Om han ville ut och springa så lät han på något konstigt , han va en blandras, vädur/angora , han är nu död på grunda av att hans kill kompis kanin bet honom mellan benen , de satt aldrig i samma bur eller va ute samtidigt , han som bet min kunde inte vara lös ute för han va knäpp ^^

På ett stall jag varit på så hade de en stallkanin. Henne släppte de lös varje sommar. Hon höll sig på gården och bodde under en släpvagn. Sen fångade de in henne på ett eller annat sätt till hösten igen.

Min fick vara lös nångång ibland när vi itne hade en valp hemma:smirk:

Hon tycker det är jätte kul:D

Min kanin har alltid fått gå lös och han skuttar glatt omkring på gräsmattan, ibland tar han en vända till hästhagarna också. Först trodde jag att hästarna skulle trampa på honom men dom är så försiktiga så... :love: Han kommer för det mesta när man ropar, men han är så pass långsam och lugn av sig att han inte är några problem att fånga in.. :smirk:

Mina tidigare kaniner höll sig runt gården och inne i lagårn och de var lösa hela somrarna..

Jag hade själv aldrig min kanin lös någon gång (vad jag kan minnas) men jag vet andra som har haft det, utan problem.

Häromdagen snubblade dock morfar över grannens kanin i sin trädgård. Då hade den ju gått en bit ifrån sitt eget hem, men sprang ändå genast hem igen när morfar (= läskig gubbe, i kaninens ögon) kom för nära.

min bästis kanin var alltid ute lös. både där dom bodde i göteborg och i stockholm. han rymde aldrig. och hans favvolek var att "springa efter", dvs jaga en om man sprang. :p

Jag har en fransk vädur. Fick honom i förra veckan på helgen, så inte så länge sen. Han är väldigt tam, och hatar selen, han är som rädd för den. Vet inte hur jag ska göra. Han verkar vara vid mig då han halkat ur selen på ett konstigt sätt, och min kompis förra kanin hade dem lösa, och när man ropade på den så kom den tillbaka, men vet inte om jag vågar göra så med min kaninhane, eftersom att vi har vägen rakt nedanför(även om vi bor på landet).
Vad tycker ni?

Hej :bump:
OM DU VILL VETA VAD SOM HÄNDER.....
Åk till Stockholm och där till Kungsholmen el Solna.
För där har du exempel på vad som kan hända.
Kaninen är lätt att förvilda.
Må så gott
Fakir

Jag hade min kanin "lös" en stund varje dag (30-60min) men under uppsikt. Vi har en stor gemensam gård (radhus) och där fick han springa. Dock fick han ha sele med långt koppel på sig så det skulle gå lättare att fånga honom om det behövdes! Men då måste man ju såklart se till att kaninen inte fastnar någonstans!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix