Vad händer med överväxta ponnyer?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skyfire
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 832
S

Skyfire

Vad händer med ponnyer (..alltså hästar) som växer sig högre än 148 cm och som kanske hamnar på 150-155 cm i mankhöjden. Blir de svårsålda? Är det riskabelt att betäcka ett sto som är 150 cm i mankhöjd (arab) med en ridponnyhingst som är 145 cm hög?

Sv: Vad händer med överväxta ponnyer?

Svåra att sälja och svåra att sälja. Det finns en marknad för hästar i den storleken till ryttare som själv inte är så stora. Men det inte direkt några höga priser på dem i just den storleken. En maxad D-pnny eller en häst över 160 cm där ligger priserna på bra nivåer. Men just de som är mitt emellan kostan nästan inget. Men det finns köpare det gör det. Det är de som är ute efter en lagom stor kompis och de ligger då också i "kompisprisklassen" så att säga. Så beroende på vad hingsten kostar och vilka utgifter du har för "tillverkning" och uppfödning så kan det vara svårt att få igen utläggen. Men även om det blir en ponny av avkomman så är den svårsåld fram tills den är riden och helst tävlad.

Många ridskolor vill ha den typen av hästar eftersom de både kan gå "ponnylektion" och "storhäst lektion". Dock vill de ju ha en riden och utbildad häst. Avkomman kan nog bli svårare att sälja innan man vet om den riskerar bli över ponnymåttet.

Ridskolor (..här nere i alla fall) betalar inte mer än max 25 000 kr för en häst. Helst inte över 15 000 kr så till en ridskola säljer jag inte i första taget. Det är ju inte ens plus minus noll. :crazy:

Herregud, jag letade efter övervuxna connemaror för ett par år sedan och det var stört omöjligt att hitta! De få som fanns låg för högt i pris ( runt 60.000 för hästar som på sin höjd var på LB nivå ) eller var redan sålda när jag ringde på annonserna.

Det finns en marknad för övervuxna ponnyer bland hobbyryttare och, som i mitt fall, dressyrtanter som tröttnat på hispig halvblod och som bara vill träna dressyr till husbehov + ha en trevlig, tålig ridhäst i mindre format.

Herregud, jag letade efter övervuxna connemaror för ett par år sedan och det var stört omöjligt att hitta! De få som fanns låg för högt i pris ( runt 60.000 för hästar som på sin höjd var på LB nivå ) eller var redan sålda när jag ringde på annonserna.

Det finns en marknad för övervuxna ponnyer bland hobbyryttare och, som i mitt fall, dressyrtanter som tröttnat på hispig halvblod och som bara vill träna dressyr till husbehov + ha en trevlig, tålig ridhäst i mindre format.

Ja det var ju det jag skrev, men 60 000 för en häst som är utbildad i LB ger inte pengar till uppfödaren. Den hästen har kostat sin uppfödare betydligt mer. Hade den då dessutom varit över 160 eller under 148 så hade den kostat mer än 60 000 om den var hel och ren.

Ja det var ju det jag skrev, men 60 000 för en häst som är utbildad i LB ger inte pengar till uppfödaren. Den hästen har kostat sin uppfödare betydligt mer. Hade den då dessutom varit över 160 eller under 148 så hade den kostat mer än 60 000 om den var hel och ren.

Det vore intressant att veta hur många av skribenterna här på Buke som får sin hästavel att gå ihop? Eller hur många i övriga världen som får sin hästavel att gå ihop? Jag tycker mig ofta se föl utannonseras för höga belopp, (alla hingstungar är naturligtvis hingstämnen), samma föl kommer ofta igen som åringar, tvååringar osv. Det är bara att kolla runt lite så märker man det, och prisnivån.
Vad gäller övervuxna ponnyer, sålde jag 2 st (åt en halvblodsuppfödare) för lite sedan, prisnivån på dom 2 grundutbildare stona var högre än vad samma uppfödare fick för sina halvblod på samma utbildningsnivå. Jag kunde sålt fler, och den vanligaste kommentaren från dom som ringde var:jag är så himla trött på dessa mastodonthästar, jag vill ha en trevlig kompis att göra lite av varje med och jag är BEREDD ATT BETALA BRA FÖR EN BRA HÄST I DEN STORLEKEN JAG SÖKER./Madde

Tyvärr inte min erfarenhet. Normal stort halvblod för sin ålder har jag kunnat sälja för ca 2/3 högre pris än ett litet.
Så om jag har velat sälja en liten treåring (halvblod) som inte kommer att gå över 160 har jag varit mycket glad om den gett 30 000. För en normalstor har det inte varit några problem att få från 50 000 och uppåt. Beroende på häst och köpare. Jag har inte heller jättehästar, vill helst inte ha hästar över 170 cm.

Måste den vara ren för det? Hur stort prisavdrag ger en smutsig häst? :p Kunde bara inte låta bli...

Om grundfrågan: det säger sig lite självt att hästar över 148 men under 160 hamnar lite mittemellen och därmed är blir billigare. Marknaden är helt enkelt mindre. Har man möjlighet att hålla på hästen och hitta exakt rätt köpare kanske man kan få mer.

Jag är själv liten, men det innebär ju inte att jag MÅSTE ha en liten häst. Jag KAN köpa en mindre, vilket många kanske inte kan.

Jag är bara 163 cm lång och väger 45 kilo, så jag kan utan problem rida allt ifrån c-ponny och uppåt. Har inga problem att rida ihop hästar som är över 175 cm i mankhöjden för den sakens skull. Jag trivs dock bäst på hästar runt 155-165 cm i mankhöjden. Wilma är 163 cm hög och hon passar mig perfekt storleksmässigt!

Syrran sålde sin överväxta tyska ridponny. Gissningsvis låg han på ca:153mkh. Han var liten,vit och lätt i typen med bla. shagayaarab i stammen. Tävlad LA dressyr, 1m hopp samt deb. fälltävlan.

Lades ut på annons för 50000kr och fick MÅNGA intresserade. Såldes snabbt.

Kan tillägga att fast han inte hade många meriter så var han väldigt välriden och vänlig i sitt sätt.

Dock märkte vi att domarna inte var överdrivet förtjusta i en liten vit sak. Stora bruna halvblodet som aldrig gick lika mjukt och fint på tävoling fick alltid högre %.

Vet inte vilken värld du lever i men jag vet inte många hobbyryttare som är beredda att betala 60.000 för en övervuxen ponny med på sin höjd LB utbildning? Jag pratar inte om maxad D eller om hästar över 1,60 utan om just övervuxna ponnyer som tråden väl handlar om?

Om det sen inte lönar sig att föda upp hästar det är en annan femma, det gäller ju dock att rätta sig efter den marknad som existerar och inte så som man önskar att den skulle vara.

Det var intressant, och något som jag misstänkt länge, att det finns många hobbyryttare som ledsnat på stora halvblod, och vill ha något mindre och mer lätthanterligt. Min egen häst kommer nog bli runt 1,50, och det blir alldeles utmärkt för mig. Stora hästar är både dyrare i drift och inte lika hållbara, och nu verkar ju halvbloden bli bara höge och högre, jag var i ett dressyrstall häromdagen och bara baxnade, varje häst var ju närmare 1,80!. Islandshästar är nog populära mycket pga av storleken, att det känns mindre läskigt att rida dem. (sen har de ju en massa andra fördelar också, men jag tror storleken är en).

Jag tror också att det visst finns en markand för hästar runt 155 numera.
Alla BRA hästar har ett pris. Bra avel, bra utbildning, bra uppfödning är A och O i dagsläget.
Sedan är priset dock ngt lägre än vid en "fullstor" avkomma , men man ska inte behöva gå back på en överhöjdare , även om en liten önskvärd vinst kanske inte alltid är lätt att plocka fram:smirk:

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en häst över 1,70 faktiskt. Halvblod bör ligga runt 165-170 cm, enligt mig. Jag tycker inte att man ska avla på att få fram hästar som är runt 180 cm höga. Det bör såklart finnas så stora hästar också, till de fåtal ryttare som är runt 2 m höga.. men nej, man bör inte avla på det i den skalan att man har som mål att få fram bara bjässar. Shit, vart ska småkryp som mig ta vägen då? :D

Vet inte vilken värld du lever i men jag vet inte många hobbyryttare som är beredda att betala 60.000 för en övervuxen ponny med på sin höjd LB utbildning? Jag pratar inte om maxad D eller om hästar över 1,60 utan om just övervuxna ponnyer som tråden väl handlar om?
Nej det handlar om en eventeullt övervuxen ponny.
I min värld så är det ingen annan än hobbyryttare som köper hästar i den prisklassen och den utbildningen, under förutsättning att hästen är rätt prissatt. En satsande tävlingsryttare tittar inte på hästar i den prisklassen och utbildningen. Inte heller så letar en tävlingsryttare efter hästar i den storleken om det handlar om de vanligaste ridhästdisiplinerna som de tänker satsa på. DÅ kommer den hästen oftast tillkorta p g a sin storlek.

Vem har pratat om hästar på 1.80 - inte jag iallfall... jag trodde det diskuterades om ÖVERVUXNA PONNYER i tråden:D:angel:

Jag kanske missförstod dig, men enl min erfarenhet så köper en hobbyryttare sällan häst för mer än ca 40-50.000 och är det en övervuxen ponny så ligger det garanterat på den lägre skalan. Man vet ju att hur mycket man än skulle utbilda hästen så lär man inte få så mycket för den just av det skälet du nämner.

Jag tror att marknaden för överväxta ponnyer är rätt stor - till rätt pris.

Jag tror att marknaden för överväxta ponnyer är rätt stor - till rätt pris.
Helt rätt! Bara det att rätt pris för en köpare inte ligger i harmoni med vad det kostar att ta fram hästen.
Så i TS fall är det en klar chansning att gör den här betäckningen. För blir hästen i en viss höjd blir det ett visst pris. Chansen att få tillbaka sina pengar för betäckning och uppfödning är ju betydligt större i vissa storlekar än andra.
Sedan får denna avkomma en lite nackdel till, mot de flesta renrasiga övervuxna. Den blir troligen väldigt ädel vilket gör att man minskar antalet möjliga ryttare ännu mer. Det blir inte precis dröm hästen för en ridskola heller, då den troligen inte kommer att passa för stora/tunga ryttare.

Nu ska jag ju inte göra den här korsningen, utan det var bara en tanke som slog mig, för det finns ju ändå folk som korsar araber (..som då oftast är runt 150 cm höga) med ridponnyhingstar. Flera ponnyhingstar har arab i sig också redan. Nej, man ska nog inte göra en sådan korsning för att sälja avkomman, utan det skulle vara om man själv ville ha en sådan häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 091
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka