Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Ska innerkrukan vara genomskinlig?
Min orkidé har genomskinlig kruka, men rötterna har krupit på upp på den också. Den står dock i en keramikkruka. Dvs genomskinlig plastkruka i en fin keramikkruka.

Både ska vara genomskinliga. Min står i en lite frostad kruka.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Oj vad dubbelt :)
Backa några inlägg så ser du en som säger tvärtom.

Tror i och för sig inte att det spelar så stor roll, min har blommat om för andra gången och har stått med blommor i flera månader. Så jag tror den trivs!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Tror i och för sig inte att det spelar så stor roll, min har blommat om för andra gången och har stått med blommor i flera månader. Så jag tror den trivs!

Jag tror inte heller att det spelar så stor roll - egentligen. Jag har testat båda varianterna i åratal, men inte märkt någon som helst skillnad. Det känns som om det är viktigare i vilket fönster blomman står, så att den får exakt så mycket solljus som den vill ha. Österläge med morgonsol verkar funka bäst vad jag har märkt. :)

Rosen får stå i samma fönster den med, hoppas det är en vinnande koncept.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Så är det säkert. Fick det berättat för mig bara.

Jag har bara en orkidée, och den fick jag levererad i frostad kruka.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Svarar er alla ang orkiéerna.
Klart att den inte mår dåligt av att stå i en glaskruka men den mår garanterat inte sämre av att stå i en vanlig kruka heller. Det är en smaksak. Men det är fel att säga att de ska stå i genomskinliga krukor.
Myten om att de ska stå i glaskrukor florerar konstigt nog fortfarande ute bland folket. Jag säljer aldrig några sådana krukor och har aldrig haft en enda klagande kund och mina egna orkidéer mår oförskämt bra.

Förlåt för trådkap, Rosen :o
 
Sv: Vad händer med min ros?

Sista bilden på rosen innan hon ska planteras om! Imorgon, eller åtminstone inom de närmsta dagarna, smäller det!

rosebaby30.jpg
 
Sv: Vad händer med min ros?

Oj oj oj heja rosen :bump:
Jag som kämpar för att få mina ampel liljor och penning träd att ens överleva, orchideen jag hade får jag nog begrava snart. :crazy:
hur jag än gör trivs inte blommor hos mig, dags att handla nya skott och göra nya försök.

/hallonsaft som är grymt imponerad av den här tråden :banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vad roligt att det går så bra med rosen.
Hoppas den klarat att få 'nya skor'. ;)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Oj oj oj heja rosen :bump:
Jag som kämpar för att få mina ampel liljor och penning träd att ens överleva, orchideen jag hade får jag nog begrava snart. :crazy:
hur jag än gör trivs inte blommor hos mig, dags att handla nya skott och göra nya försök.

/hallonsaft som är grymt imponerad av den här tråden :banana:

:bow: Det är inte min förtjänst, det lovar jag... Jag har ingen aning om vad jag håller på med. :D

Vad roligt att det går så bra med rosen.
Hoppas den klarat att få 'nya skor'. ;)

Jag önskar att jag kunde säga att rosen är skitnöjd... men nääe... det är lite tveksamt. Hon slokar och tjurar litegrann och tycker att jag är kass och tråkig. Det är lite fel säsong att plantera om rosor tror jag. Jag har bett om ursäkt och vattnat henne duktigt (hon kräver fortfarande väldigt blöt jord) så vi får se om det går vägen! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Det är nu som rosen börjar förbereda sig för vintern.
Plantera om den till en stor kruka så den har gott om plats för rötter. Krukans djup bör vara minst 50 cm.
Vattna inte för mycket. En ros som vattnas mycket kan aldrig klara sig längre stunder utan vatten eftersom den behåller sina rötter ganska ytligt.
En ros ska skicka sina fötter nedåt för att söka vatten där. Det är också då den blir härdigare.

Plantera om den till en stor kruka. Ha den på balkongen under höst/vinter. Tar du in den så är risken stor att du tar död på den under vintern. Den behöver en vintervila.
För att skydda rosen kan du linda bubbelplast och en filt runt krukan.
Var noga med att börja dra ner på vattnet nu så det inte är genomblöt jord när det kommer frostnätter. Rötterna fryser sönder då.

Lycka till med din ros under vinterdvalan.:laugh: Se den lite som en björn. Den behöver gå i ide under vintern.;)
 
Sv: Vad händer med min ros?

min man har dille på att försöka få snittrosor att bli plantor.3 st har han lyckats med´.han har en otrolig seghet med att orka ,jag skulle inte..
han sköljer rosen/rotklumpen varje dag,byter vatten i vasen varje dag,o så där håller han på,ungefär ett år.sen planterar han den i kruka, den blommar om o e fin,sen planterar han den i trädgården,för grunt,han vägrar lyssna på mej,o sen dör den..det kan vara att förädlade rosor inte skulle övervintra fast man skulle gräva ner dem ordenligt djupt..
i somras blommade hans senaste projekt, jätte fint,med många blommor.en vanlig röd grand prix,(den är inte lika mörk och "dubbel" i blomman som när man köper dom som snitt)kanske borde man gräva upp den till vintern..ska se om jag hittar nåt foto!

 
Sv: Vad händer med min ros?

Jaha, rosen lever fortfarande. Det har vuxit ut ännu ett litet skott halvvägs ner på "stammen", men tyvärr inga rötter alls.

rosebaby8.jpg

rosebaby7.jpg


Dessutom ser det ut som om det är kört för den snart. Det har det iofs gjort ett tag...

rosebaby6.jpg


Jag har gett den nya skvättar vatten då och då, och dessutom försökt klippa av den lite längst ner för att den skulle kunna suga upp vattnet bättre, men det har inte gjort minsta skillnad. Men det är rätt häftigt att den lever än! :)
min man har inte knipsat av alls,utan rosen gör en ful klump länst ner,som sen börjar få lite rötter..hos oss åtminstone!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Täck den ordentligt till våren, de flesta dör av törst när solens strålar börjar värma igen och jorden fortfarande är frusen. Akta den för det starka vårljuset och skydda den mha säckväv.
 
Sv: Vad händer med min ros?

*knapplån*

Farmor la alltid granris runt rosorna, så det gör även vi. Har fått för mig att det är bra som skydd mot frost och kyla...?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Det är bra att täcka jorden med gransris och/eller löv på hösten, men det är ofta solens värmande strålar på våren som får dem att vakna till liv och är då jorden fortfarande frusen riskerar de att törsta ihjäl, därför bör man skydda även grenarna på våren. Vanligt med frysbränna på vintergröna buskar.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Hello allihop.

Rosen lever än! Att hon växer och frodas kan man väl inte påstå, det är ju mörkt nu och hon står rätt svalt. Hon klarar sig med mindre och mindre vatten nu också, det betyder väl antagligen att rötterna utvecklas istället för själva plantan. Inte helt fel kanske.

Jag fortsätter sköta henne så gott jag kan och håller tummarna för att hon överlever. :) Snart "fyller" hon ett år!

rosebaby31.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp