Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Jag blev också inspirerad av tråden, tog sticklingar av lavendel, schersmin och körsbär. Hoppas att någon av dem tar sig..
Egentligen skulle jag vilja ha lite krusbär där hemma, undrar om jag känner någon som har det.. ;)
/U
 
Sv: Vad händer med min ros?

Tänkte du odla dem för att göra saft? Akta så det inte är den där giftiga flädern isåfall.

Vild fläder finns ÖVERALLT här. Den aktar jag mig noga för och är skapligt arg på för den växer ju som ogräs ...morr. Ful är den också :mad:

Nix, det är den odlade vackra ätbara. Det finns en jättebuske vid ena husgaveln där jag bor. En f.d. granne har en supervacker flikbladig sort i sin trädgård!
Nu när jag inte behöver bekymra mig om sura kommentarer i hemmet så gör jag vilka experiment jag vill. ;)

Och nä, saft är inget för mig. Jag är diabetiker och alla sådana där blom/blad/stjälk-safter är ju mest socker.

Jag tycker den är vacker när den blommar.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Rosen har varit ute på vädring idag med, på samma ställe som förra bilden. Jag vill inte ha henne ute hela tiden nu, dels så är det bladlöss på några av mina andra växter därute och dels så blir det ju faktiskt rätt kallt en del nätter. Hon växer långsammare nu, men är stadigt rotad i krukan och verkar fortfarande må bra. Undrar om jag måste plantera om henne snart...

rosebaby27.jpg


Det blir en bonusbild också, på en melon jag skar upp idag. Den hade så fint och annorlunda mönster inuti.

melon.jpg


:banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Undrar om det är fler än jag som funderar på vad som kommer att hända med melonen.. ;)

/U
 
Sv: Vad händer med min ros?

Undrar om det är fler än jag som funderar på vad som kommer att hända med melonen.. ;)

/U

Jag har en fjärdedel kvar, resten är det... tja... mest bara skit med, för att vara bokstavlig. :D Jag får väl spara den biten och göra något roligt med den! :rofl:
 
Sv: Vad händer med min ros?

KL

Kan rapportera att en av de rosensticklingar jag satt efter att ha inspirerats av den här tråden - den har börjat skjuta skott!

Det är en superhäftig ros som växer utmed en liten gata i en gammal stadsdel. Står bortglömd bland sly men blommar med stooora djupröda blommor i klasar. Den knipsade jag en gren ifrån.

Det blev 4 krukor och alla lever än. Men en har börjat skjuta skott. :banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vad roligt att det är folk som gillar tråden och inspireras av den! :bump::banana:

Ros-tösen har fått vara ute idag med för att få lite ljus. Hon verkar må bra fortfarande.

rosebaby28.jpg
 
Sv: Vad händer med min ros?

Underbara ROS!
Helt klart en mycket spännande, glädjande och vakert söt tråd!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Dags för en uppdatering igen! Rosen växer! Jag måste nog snart plantera om henne... hur jag nu ska våga det! :eek: Tänk om den dör!

rosebaby29.jpg


Bonusbilder blir det idag med, på en av mina orkidéer. Antingen håller den på att utvecklas till en alien, eller så försöker den lite diskret att krypa ur krukan. Slår vad om att jag kommer att snava över den på hallgolvet någon mörk natt när jag är på väg upp på toa! :eek: Det ser ut som en liten hand med smaaala fingrar som greppar kanten...

orkide1-1.jpg


orkide2-1.jpg


:banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Gillar bukerosen skarpt, vilken envishet!

Orkideén har "drabbats" av luftrötter, helt normalt men det ser läbbigt ut ;)
Jag har en ormbunke som får luftrötter som är håriga som på en tarantella, det ser läskigt ut.

Googla på din orkideés namn och se om du hittar något om vad det beror på.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Men det är ju salad fingers som kommer upp ur krukan! :love:

Ja, ha ha! Jag får lägga en rostig sked på fönsterbrädan. :D

Gillar bukerosen skarpt, vilken envishet!

Orkideén har "drabbats" av luftrötter, helt normalt men det ser läbbigt ut ;)
Jag har en ormbunke som får luftrötter som är håriga som på en tarantella, det ser läskigt ut.

Googla på din orkideés namn och se om du hittar något om vad det beror på.

Ja, nog är det luftrötter, det har de allihop. Jag har bara inte sett några som är så smala förut. :) Jag skulle gissa på att den har det lite trångt i krukan.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jag har fått lära mig att orkidéer ska ha en genomskinlig kruka, annars kryper rötterna upp.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Ska innerkrukan vara genomskinlig?
Min orkidé har genomskinlig kruka, men rötterna har krupit på upp på den också. Den står dock i en keramikkruka. Dvs genomskinlig plastkruka i en fin keramikkruka.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Glöm de genomskinliga krukorna.
Ni kan gott ha kvar era orkidéer i de krukor de står i :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Gillar bukerosen skarpt, vilken envishet!

Orkideén har "drabbats" av luftrötter, helt normalt men det ser läbbigt ut ;)
Jag har en ormbunke som får luftrötter som är håriga som på en tarantella, det ser läskigt ut.

Googla på din orkideés namn och se om du hittar något om vad det beror på.

oj är det ett "fel" :crazy: alla mina har sådana...


söt ros :love:
 
Sv: Vad händer med min ros?

oj är det ett "fel" :crazy: alla mina har sådana...


söt ros :love:

Tack! :D

Alla mina har också haft sådana, även de som har blommat i ett halvår i sträck eller blommat om för sjuttielfte gången. Så jag tror att det är helt ofarligt, för att inte säga helt normalt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp