Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Häftigt :)!

Jag kan haka på med min julstjärna, om någon är intresserad? Hoppas att det är okej att "kapa" tråden lite grann?

Förra julen köpte jag två helt vanliga ordinära små billiga julstjärnor. De började få nya gröna blad, och "knäpp" som jag är ville jag inte slänga levande växter utan flyttade upp dem i sovrumsfönstret. Den ena dog efter ett tag, men den andra julstjärnan lever och frodas än. Den är lite gles och skranglig, och säkerligen rätt ful, MEN den har fått röda blad nu nyligen :)! Enligt källor på nätet är detta nästan omöjligt, eftersom en julstjärna behöver, för att blomma om,: "under 6-7 veckors tid förvara växten i mörkrum, där man anordnat artificiellt dygn bestående av 14 timmars obruten natt och "dagsljus" övrig tid." Det har den INTE fått, men ändå ser den ut så här nu:

PA300012.jpg

:banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Alltså, jag är verkligen aldrig inne i den här delen av buke. Klickade in här och trodde det var en tråd bland alla andra.

Nu har jag läst igenom allt och är helt LYCKLIG! Det var det sötaste jag sett! :D Grattis till rosen, och kämpa på!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vet inte om det är så ovanligt? Jag hade en stor julstjärna i många år, tills en blomvakt hade ihjäl den, som blommade om med massor av röda blad och pytteblommor. Bodde iofs så den fick väldigt lite artificiellt ljus öht och den stod svalt på vinterhalvåret.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Alltså, jag är verkligen aldrig inne i den här delen av buke. Klickade in här och trodde det var en tråd bland alla andra.

Nu har jag läst igenom allt och är helt LYCKLIG! Det var det sötaste jag sett! :D Grattis till rosen, och kämpa på!

:bow: :laugh::o
 
Sv: Vad händer med min ros?

Rosen lever fortfarande. Hon verkar befinna sig i "dvala", får stå lite svalare nu men har fortfarande ljus och jag vattnar lite åt henne då och då.

Lägger in en bonusbild på henne från när hon var riktigt, riktigt ung! :)

rosebaby32.jpg
 
Sv: Vad händer med min ros?

Rosen lever fortfarande. Hon verkar befinna sig i "dvala", får stå lite svalare nu men har fortfarande ljus och jag vattnar lite åt henne då och då.

Lägger in en bonusbild på henne från när hon var riktigt, riktigt ung! :)

rosebaby32.jpg

Vad vacker hon var! :love: :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

Nej, inte vet jag. Jag har däremot läst på ett par ställen att det är jättesvårt att julstjärnor att blomma om, och att man i så fall måste lägga ner en hel del arbete (vilket jag VERKLIGEN inte gjort ;)). Vänner som jag pratat med har också varit förvånade att jag "lyckades"...
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jag har läst nånstans att tricket är att den behöver minst 12 timmar mörker/dygn för att blomma om och att det är svårt med dagens moderna samhälle med allt dess ljus från lampor, så vill man att den ska blomma behöver den stå rejält mörkt och gärna lite svalare för att blomma om. Det stämde väldigt bra med hur den bodde hos mig, i en hall med nästan bara fönstret som ljuskälla under vinterhalvåret. Även julkaktusen blommade som en galning. :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Undrar om det är fler än jag som funderar på vad som kommer att hända med melonen.. ;)

/U

Jag höll på att vika mig av skratt när jag läste det! :rofl: Underliga bilder for upp i mitt huvud :angel:

KL

Underbar tråd :love: Första gången jag är inne här och stöter man på detta. helt underbart :bow: Jag håller tummarna för Rosen!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken härlig tråd! :love:
Ni måste ju fira RosMaries 1årsdag med tårta och kalas :banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Hej allihop!

Rosen lever fortfarande. Jag ämnar fira hennes födelsedag om en vecka med en bakelse (till mig), en liten sång och en extra skvätt vatten (till henne).

Annars har hon inte fått så mycket av den varan nu i vinter. Stått svalt och ganska mörkt. Nu har hon fått flytta ut i köket ett par dagar för att möjligen få lite mer solljus, och hon verkar uppskatta det. Sträcker lite på sig. :) Jag har stängt av elementet så det inte ska bli för varmt åt henne.

Hon har inte vuxit något alls i vinter tror jag (smart av rosen att spara sig och försöka överleva istället för att försöka växa i mörkret), men jag hoppas att hon kommer igång igen när det blir varmare i vår.

Jag håller tummarna! :banana:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Åh vad kul att höra! Jag blir alltid lika glad när du har uppdaterat :banana:

Jag hakar på och firar födelsedagen här, en bakelse är aldrig fel ;)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vad kul! Heja rosen och grattis på födelsedagen!

Jag hade en likadan som från början också var en vanlig snittros som det började växa blad och rötter på. Den växte jättefint, blommade och hade sig och blev en stor buske. Tills jag lyckades ta död på stackarn i somras genom att den torkade bort på balkongen... Den blev tre år gammal.

Och nu måste jag köpa snittrosor för att försöka igen!!
 
Sv: Vad händer med min ros?

jag har en bukett rosor ståt i en vas som jag tänkte skicka till TS så kanske vi kan få en alldeles egen Buke rosträdgård. :love: hihihi

/hallonsaft som springer och tittar hur dem mår någon aknske får fira födelsedag, hoppas det så jag får bakelse :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp