Vad hade ni gjort ?

Hejhopp56

Trådstartare
Nu tänkte jag fråga om råd och undrar om nån annan suttit i samma sits ?

Jag är ägare till ett fantastiskt Halvblod ,som jag valde för 2,5år sedan låna ut då mitt intresse finns inte längre.
Jag känner samma idag och fodervärden kan ej ha kvar honom mer .
Situationen hade sett bättre ut om jag verkligen fortfarande var intresserad...
Men nu är de inte så :(..
Problemet är han är snart 21 år ...och tanken var ju med tiden att fodervärden skulle tagit över honom helt .
Men nu har hon väl tröttnat på han då han börjar bli till åren och fick ingen vidare förklaring varför jag skulle hämta han.

Jag har verkligen stor kärlek för den här hästen och de är ändå mitt ansvar som ägare att fatta ett beslut.
Men tankar går runt och har ingen aning vad jag ska göra ...
Han är pigg och glad rids regelbundet ut i skogen och dressyr .
Men är även nöjd att få gå i hagen med mycket omsorg,han vill gärna ha kärlek och närheten i min situation funkar de inte .
Jag jobbar och studierar till 150% och eftersom allt med hästar inte tilltalar mig alls längre vet jag ej vad jag ska göra.
Har haft funderingar och hört mig för om jag ha på ett stall där "all service ingår ",
För min magkänsla vill inte sälja en 21 åring :(
Men samtidigt är han värd en person som ger all kärlek till han och tiden !
Han är ändå mitt ansvar och mitt hjärta klarar inte de här ,men ingen aning hade ni ens sålt en 21 åring ?eller tänker jag helt rätt att faktist behålla han och försöka hitta en lösning ?
Inte alltid lätt att vara hästägare ..
 
Nu tänkte jag fråga om råd och undrar om nån annan suttit i samma sits ?

Jag är ägare till ett fantastiskt Halvblod ,som jag valde för 2,5år sedan låna ut då mitt intresse finns inte längre.
Jag känner samma idag och fodervärden kan ej ha kvar honom mer .
Situationen hade sett bättre ut om jag verkligen fortfarande var intresserad...
Men nu är de inte så :(..
Problemet är han är snart 21 år ...och tanken var ju med tiden att fodervärden skulle tagit över honom helt .
Men nu har hon väl tröttnat på han då han börjar bli till åren och fick ingen vidare förklaring varför jag skulle hämta han.

Jag har verkligen stor kärlek för den här hästen och de är ändå mitt ansvar som ägare att fatta ett beslut.
Men tankar går runt och har ingen aning vad jag ska göra ...
Han är pigg och glad rids regelbundet ut i skogen och dressyr .
Men är även nöjd att få gå i hagen med mycket omsorg,han vill gärna ha kärlek och närheten i min situation funkar de inte .
Jag jobbar och studierar till 150% och eftersom allt med hästar inte tilltalar mig alls längre vet jag ej vad jag ska göra.
Har haft funderingar och hört mig för om jag ha på ett stall där "all service ingår ",
För min magkänsla vill inte sälja en 21 åring :(
Men samtidigt är han värd en person som ger all kärlek till han och tiden !
Han är ändå mitt ansvar och mitt hjärta klarar inte de här ,men ingen aning hade ni ens sålt en 21 åring ?eller tänker jag helt rätt att faktist behålla han och försöka hitta en lösning ?
Inte alltid lätt att vara hästägare ..
21 år är en mogen ålder på en häst. Det kanske räcker nu och det är det fodervärden försöker säga utan att prata med dig tydligt. Styrkekramar. Den har haft ett bra liv låter det som.
 
21 år är en mogen ålder på en häst. Det kanske räcker nu och det är det fodervärden försöker säga utan att prata med dig tydligt. Styrkekramar. Den har haft ett bra liv låter det som.
Kände de var något som inte stämde ,att hon var så kär i denna fabror...sen plötsligt skulle han åka till mig på en vecka .
Men kommer inte göra något förrän jag varit hos han ..för de han är värd den sista kärleken om de är så .
Tack verkligen inget kul om de är så man får ta bort ens stora hästkärlek :(
 
Kände de var något som inte stämde ,att hon var så kär i denna fabror...sen plötsligt skulle han åka till mig på en vecka .
Men kommer inte göra något förrän jag varit hos han ..för de han är värd den sista kärleken om de är så .
Tack verkligen inget kul om de är så man får ta bort ens stora hästkärlek :(
Det är inte lätt att prata om känslor. Folk pratar taffligt om mycket då att berätta vad fodervärden inte vill inse förmodligen, det går kanske inte. Så ledsen, 21 är en bra ålder på ett halvblod.
 
Jag hade åkt och hälsat på honom först innan jag hade bestämt något alls. Det kan vara så att han är i bra form och fodervärden "bara" tröttnat. Men det kan också vara så att åldern börjar ta ut sin rätt och kanske beslutet ska vara att det är "dags" att avsluta istället för något annat.

Är hästen i bra skick så beroende på hur det ser ut där du bor, kan ju t ex en "skötare" eller medryttare vara en lösning för att han ska få sitt pyssel.
 
Nu tänkte jag fråga om råd och undrar om nån annan suttit i samma sits ?

Jag är ägare till ett fantastiskt Halvblod ,som jag valde för 2,5år sedan låna ut då mitt intresse finns inte längre.
Jag känner samma idag och fodervärden kan ej ha kvar honom mer .
Situationen hade sett bättre ut om jag verkligen fortfarande var intresserad...
Men nu är de inte så :(..
Problemet är han är snart 21 år ...och tanken var ju med tiden att fodervärden skulle tagit över honom helt .
Men nu har hon väl tröttnat på han då han börjar bli till åren och fick ingen vidare förklaring varför jag skulle hämta han.

Jag har verkligen stor kärlek för den här hästen och de är ändå mitt ansvar som ägare att fatta ett beslut.
Men tankar går runt och har ingen aning vad jag ska göra ...
Han är pigg och glad rids regelbundet ut i skogen och dressyr .
Men är även nöjd att få gå i hagen med mycket omsorg,han vill gärna ha kärlek och närheten i min situation funkar de inte .
Jag jobbar och studierar till 150% och eftersom allt med hästar inte tilltalar mig alls längre vet jag ej vad jag ska göra.
Har haft funderingar och hört mig för om jag ha på ett stall där "all service ingår ",
För min magkänsla vill inte sälja en 21 åring :(
Men samtidigt är han värd en person som ger all kärlek till han och tiden !
Han är ändå mitt ansvar och mitt hjärta klarar inte de här ,men ingen aning hade ni ens sålt en 21 åring ?eller tänker jag helt rätt att faktist behålla han och försöka hitta en lösning ?
Inte alltid lätt att vara hästägare ..
Hur gick det, ny fodervärd eller de sälla jaktmarker?
 
Jag tycker absolut inte att du ska ta bort honom i första taget. Det är en frisk häst som kanske skulle kunna passa tex för någon som vill ha en trygg och stabil häst att rida ut med. Om den kan mycket inom dressyren kan det ju vara en utmärkt läromästare.

Jag vet flertalet ryttare som skulle vilja ha en äldre häst. Många som vill ha en trygg häst som kan. Om ryttaren sen vill avancera om några år är hästen ändå kanske klar som ridhäst. Sålänge hästen är frisk och pigg och vill vara med ser jag ingen anledning att ta bort den utan att försöka hitta ett hem först.
 
Jag hade fattat beslut efter att ha träffat hästen. Är han pigg och fräsch tycker jag nog att det borde vara värt en chans att få en fodervärd till honom, kanske någon som behöver en ridbar sällskapshäst. Är det en snäll kamel kanske någon med nyväckt hästintresse kan vara intresserad för promenadridning.

Jag hade först kollat status på hästen, därefter tittat på alternativen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 727
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 023
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp