Vad hade du valt för hundras?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Om du hade fått välja en hund till
jakt
tjänst
agility/freestyle/lydnad/rallylydnad
spår/sök
osv.
Vilken ras hade du valt och varför? Lägg gärna till fler grenar men dessa är nog de vanligaste tror jag!

Sv: Vad hade du valt för hundras?

Får man bara välja en ras får du nog dela upp jakt i fler delar, svårt att få ner en 65 cm hög spets i ett gryt ;)

Hon menar nog inte en ras till alla grenar, utan vilken ras till jakt osv.

Jag tycker inte det går att svara så kategoriskt. Finns så många raser som passar till olika grenar och man tar ju hänsyn till mer än bara vilken som är mest lämplig för grenen man vill hålla på med. Ex hur stor hund man vill ha, vilket temperament man gillar, hur mycket man vill träna.

jakt labrador
tjänst schäfer
agility/freestyle/lydnad/rallylydnad kelpie
spår/sök kelpie

Så hade jag valt :)

Hon menar nog inte en ras till alla grenar, utan vilken ras till jakt osv.

Ja det fattar jag, jakt bedrivs i olika former efter olika typer av vilt.
Drivande, stötande, stående, ställande, gryt och trädskällare.

Är jag på drevjakt där det jagas i små områden och hundens uppgift är att hitta och sätta fart på viltet så de skyttar som är placerade runt området får så många skottchanser som möjligt. Tysk jaktterrier.

Går jag på en större mark och ska få många egna skottillfällen på älg, vildsvin, björn, hjort osv. Västsibirisk laika.

Är jag i behov av en hund som tar ett spår efter en älg eller vildsvin och följer de tills de tar slut, självständigt och med förmågan att skälla i timmar. Gråhund.

Halvt kl

Ja...det går ju inte att kategorisera på endast ETT krav. Man måste ju väga in hur hunden ska passa in på resten av ägarens behov och vardag. Två raser som kan passa perfekt för samma gren kan ligga ljusår från varandra i andra egenskaper och bli helrätt resp helfel på övriga områden i ens vardag.

Angående jakt så skiljer sig de olika områderna enormt. Man skaffar en jakthund utifrån vad man jagar. Och även inom jakt på samma art kan de olika jaktsätten hos olika raser vara vitt skilda.

Eller så gör man det mindre invecklat och skriver bara en ras (jag hade tyckt det var kul med apportering men inte andra jaktformer) eller så skriver man favoritrasen för respektive jaktområde. Frågan behöver inte tolkas som "vilken är den BÄSTA rasen för jakt" utan det står ju "vilken hade DU valt för jakt".

Men det är ju det svåra, omöjligt att välja en ras när jakten är så olika. Västsibirisk laika står mej närmast hjärtat, men den action som blir i skogen med terrierna är svårt att slå.

Jag menade mer att om du skulle välja en hund för jakt, vilken hade DU valt? Då hade du ju kunnat ha den till VILKEN sorts jakt DU skulle vilja utföra, och ändå välja vilken ras som passar dig övrig tid. Alltså vilken som skulle passa DIG bäst. Oavsett om du jagar älg eller hare. Så vilken skulle DU vilja ha, inte vilken som var bäst...

Förstår att frågan gäller vad som passar mej bäst. Och de 3 raserna har jag skrivit högre upp beroende på vilken jakt jag utför.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 918
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 424
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2