vad göra !?

mandaaa_

Trådstartare
jag har hand om mitt ex hund, en eng. staffe på 1 år och 4 månader.
En hanhund som är urmysig med människor men har rykt ihop med 3 hundar under den tid jag haft honom, som inte ens är en månad.
Den ena var dessutom bara 5 månader och chili verkligen hoppade på han, det var lixom inte att han markerad och sa ifrån utan han flög på han som vuxna hundar.
Och igår rök han ihop med familjens hund, visserligen över en leksak, men han taggar till så in i helvete.

Sen kan han inte vara själv, han ylar och i princip skriker när det går mer än 1 minut, vilket är ett stort problem.

För övrigt är han underbar, hur sjukt underbart som helst, men dom där två problemen väger upp så mkt.

Jag har vart inne på att köpa honom, tills igår när han rök ihop med familjens hund då.
Däremot så har ägaren inte tid för han, han aktiverar inte honom som han borde, han bryr sig inte så mkt och chili var faktiskt strykrädd när jag fick hem honom.

Därför velar jag på ifall jag ska behålla honom, eller lämna tillbaka honom.
Bara det att jag vet ju hur han kommer må om jag lämnar tillbaka honom..och det känns så jäkla elakt.
Vad skulle ni ha gjort ?

Sv: vad göra !?

Oj, det var ju inte de bästa förutsättningarna.
Har ingen erfarenhet alla av staffar men det verkar var väldigt mycket aggressivetet i honom och så ung. Om du känner att du orkar lägga ner (kanske lite mer) arbete än vanligt så tycker jag du ska köpa honom. Du verkar ju se vad som saknas honom.

fast samtidigt, jag ringde en uppfödare som vart hundvakt åt denna hund när han var valp och han tyckte inte att jag skulle köpa honom för han har alltid kännt att det kan smälla när som, vilket det tydligen gjort mellan han och chili.
Min dagismatte, som har stor erfarenhet av hundar och spec. staffar, säger att hon inte heller släpper ögonen på chili för ofta.

Och det stora ensamhetsproblemet.
Dom har nog gått vääääldigt för fort fram.
Flera ggr har han vart själv i över 8 timmar, och dom har inte haft bråttom hem till honom..
Jag är tveksam till om det här går att få bort.
Han sitter utanför dörren till toan, även om jag duschar 30 minuter, om jag går till köket är han efter, går jag till sängen är han efter.
Det känns lite som om han har spearationsångest !?

känns inte som om jag vågar lita på honom tillsammans med andra hundar, om jag inte har STENKOLL hela tiden.
Det är skit tråkigt, men jag vill inte lämna en hund till ett hem där han inte får det han behöver.

Vad svårt.
Men lär honom var trygg i en egen bur:)
Det brukar gå bra med hundar som inte tycker om att var själv, de finner trygghet i sin egen bur.
Han behöver inte umgås med andra hundar, i vuxna livet så är det ju så (lite grovt), möter han en hona så kollas det om hon löper eller inte. Löper hon inte så är hon inge intressant, möter han en annan hane mäts det ju vem som har rätt att para tiken som löper osv. En vuxen hane har inget behov att umgås med annan hundkompis.
Med rätt stöd blir det nog en vettig hund av honom också, han verkar haft en tuff start, otrygg osv.

Jo visst.. men det känns som om han är FÖR taggad.
Känns som ett för stort problem för mig, jag vet inte riktigt...
Han växlar humöret så äckligt fort.
Ena stunden viftar han på svansen, andra stunden är det tredje världskriget.
Och en som är nästan 1½ år ryker väl inte ihop med en valp på samma sätt som två vuxna ?
Han markerade ju inte utan det var verkligen "fuck you!!!!"
Det känns som han är för tuff och hård och alldeles för snabb i svängarna för mig..

Det känns som han är för tuff och hård och alldeles för snabb i svängarna för mig..

Då så tycker jag inte att du ska ta honom. Det är inte värt att chansa, och helt plötsligt kanske han har huggit ihjäl nån stackars vovve.

Men du kan ju alltid hjälpa till med att försöka hitta ett bra och kompetent hem till honom. Annars; få ägaren att lämna hunden till hundstallet. Då kan du vara så gott som säker på att han får ett bra hem.

Som du säger själv så känns det mer som att du lutar åt att lämna tillbaka honom o om uppfödaren till hunden säger att h-n inte litar på den så... Har själv lånat (sedan halvfoder) en rottis tik som uppfödaren inte ville sälja till vem som helst... Underbar, men kunde inte heller vara helt själv (med den andra hunden och båda i varsin bur gick det ok)... Om jag + andra hunden gick in i ett annat rum och HON satt i buren höll hon på att riva sönder både sig buren...iom en separation så återlämnade jag henne till uppfödaren för att själv omplacera henne (då h-n ägde halva) dock att jag visste att hon inte hade det bra där heller...
Men i det läget var ändå det det snällaste mot hunden än att hon skulle sitta helt själv i min nya lgh o må pyton psykiskt, kanske t.om. störa så att man retar upp grannarna...

Din hund hör henna hos en hundmänniska som är van vid den sorten o som är villig att aktivera hunden mkt både mentalt o fysikst...

Lycka till

precis, när tom hans dagmatte, som har amstaff, haft rottisar, har schäfer, haft många "problemhundar" osv, säger att den här hunden tar inte hon ögonen ifrån på dagarna, då är han tuff.
Hon har sagt flera ggr, "tänk över det här"..

Men vafan det känns som att skicka ett barn till afrika om man lämnar han.. jag vet hur han mår där...

Väljer du att ta honom så skulle jag börja med att kastrera så kanske lite av den värsta agressiviteten försvinner.

Ang. ensamhetsträning så går det faktiskt. Jag tog min vovve som 11-månaders, med GROV separationsångest. Det gäller bara att du har tid och tar småååå steg. Min hund måste vara instängd i ETT rum med kompostgaller för öppningen (dvs inte stängd dörr) när han är ensam. Annars blir han totalt låst och dörrfixerad och ska bara ut till varje pris.
Men med gallret blir han lugn, eftersom han har koll på övriga huset/ lägenhetn under tiden han är ensam, men kan inte springa runt och stressa.

Lycka till!

Precis.
Jag känner att jag inte har den kunskapen att hantera honom på ett säkert sätt för mig, andra människor och andra hundar.
Tyvärr.
Det tråkiga är ju som sagt att hans ägare inte vill inse att han inte heller kan ta hand om honom.
Men ja, hellre att jag lämnar tillbaka han nu innan någon olycka händer, även fast det känns skit.

Synd dock, för han är hur go som helst annars..

Hej.
Jo det går säkert, om man har tid osv.
Och jo, tiden har jag till träninge, men jag har inte kunskapen för hans beteende mot andra hundar..
Så bäst för honom är nog att han får åka hem till sin ägare..
Sen hoppas jag att han tar förnuftet till fånga och omplacerar honom till en VETTIG människa och inte någon oerfaren snubbe som tycker han är häftig.

precis, när tom hans dagmatte, som har amstaff, haft rottisar, har schäfer, haft många "problemhundar" osv, säger att den här hunden tar inte hon ögonen ifrån på dagarna, då är han tuff.
Hon har sagt flera ggr, "tänk över det här"..

Men vafan det känns som att skicka ett barn till afrika om man lämnar han.. jag vet hur han mår där...

Som jag ser det finns det två typer av hundägare. De som väljer hund och sedan anpassar resten av livet och närmiljön så det passar hunden, eller de som väljer en hund som passar in det liv de redan lever.

Jag har testat båda. Alternativ 1 var skitjobbigt. Jag kände mig låst, ursvårt att hitta lämplig dagmatte vilket ger en oerhörd press eftersom man ändå måste jobba. Kan inte ta med hunden vart som helst. Alltid förvarna alla innan de träffar hunden. Och mycket mer jobb än en "vanlig" hund behöver.
Och då var min inte ens en gnutta aggressiv eller farlig. Bara hyper, lättstressad och "ångvält".

Jag förstår att det känns jobbigt att lämna tillbaka hunden, erbjud dig istället att hjälpa till att omplacera den om det kan vara ett alternativ. Hör isf om hundstallet kan hjälpa till.

Jag tycker inte du ska ta den här hunden. Speciellt inte om du redan själv känner dig osäker på om verkligen klarar honom eller inte.

nej precis.
Han är för tuff för mig.
Och jag har bestämt mig, jag ska inte ha kvar honom.
Det jobbiga är också att jag vet att hans ägare verkligen inte kan ha honom nu och då kommer han lämna C till hans kompis, som definitivt INTE ska ha hund.
Och det gör mig så frustrerad och jag känner mig ganska elak mot hunden, när han får åka tillbaka till sitt gamla hem.
Där det var i princip några snabba promenader per dag, mkt själv hemma, instängd på rummet osv osv.
Jag får sånna skuldkänslor

nej precis.
Han är för tuff för mig.
Och jag har bestämt mig, jag ska inte ha kvar honom.
Det jobbiga är också att jag vet att hans ägare verkligen inte kan ha honom nu och då kommer han lämna C till hans kompis, som definitivt INTE ska ha hund.
Och det gör mig så frustrerad och jag känner mig ganska elak mot hunden, när han får åka tillbaka till sitt gamla hem.
Där det var i princip några snabba promenader per dag, mkt själv hemma, instängd på rummet osv osv.
Jag får sånna skuldkänslor

Men om ägaren vet att han inte kan ha hund måste det ju kunna gå att komma överens om att du hjälper till att hitta ett nytt hem?

Han vill inte inse att han inte har tid eller plats. Han tror han ska ha mer tid när han fått lgh och jobb, trots att han bodde med sitt ex i hennes lgh och inte hade tid med hunden.
Men ja, jag hoppas jag kan hjälpa till med omplaceringen..

Den finns nog den perfekta vovven för dig därute. :)

Det är väl det där som är nyckelorden lite. Man ska skaffa en hund som passar in i ens liv. Vill man hjälpa omplaceringshundar så kan man starta ett hundstall istället, eller hjälpa till på ett befintligt hundstall. Finns massor av sätt att hjälpa till på, och att skaffa en hund man inte klarar av bara för att det är synd om den, är inte precis det bästa sättet. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 935
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 724
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
948
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka