Vad göra när hyresgäst vägrar betala uppsägningstid??

JessicaM

Trådstartare
Jag har skrivit kontrakt med mina hyresgäster som nu ska flytta. Där står det bla att det är 1månads uppsägningstid och gäller kalendervis, alltså säger de upp den 13 Januari (som de gjorde) så får man betala för februari också.

Vad gör jag om de ej betalar? Anmäler?

Sv: Vad göra när hyresgäst vägrar betala uppsägningstid??

Skicka en faktura och sedan kronofogden om de inte betalar. Det tror jag är enklaste sättet faktiskt.

Har så svårt att förstå att folk inte kan göra rätt för sig! :mad:

Nej jag fattar inte det jag heller!! Men nu ska jag inte döma för hårt men känslan är att jag inte kommer få se ryken av de pengarna.

Men som du säger jag får skicka en faktura.

Glöm inte att redan på fakturan ange att du skickar vidare till KFM om inte räkningen betalas på förfallodatum och att detta kan innebära risk för betalningsanmärkning och merkostnad. Det brukar faktiskt hjälpa.

Skicka en faktura där det står, som andra har skrivit, att kravet skickas till KFM om den inte betalas + att du även skriver att du tar ut dröjsmålsränta med en viss procent om de ej betalat senast på förfallodagen.

från KFMs hemsida;

"Vad innebär ränta enligt 6 § räntelagen?
Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet. Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter."

Är procensatsen högre ska den vara avtalad mellan parterna.

Dessutom får du aldrig ta ut dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum.

Har du en helt "vit" verksamhet gör du ju precis som de andra rekommenderat. Har du däremot inte allt i ordning så kan det ju vara svårt eftersom du då riskerar att dom bestrider fakturan och att du då råkar ut för mer insyn från myndigheterna än vad du egentligen vill. Då gör du nog klokt i att inte göra något alls faktiskt. Ett kontrakt till en svart affär är ju inte mycket värt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 857
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31