Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Sv: Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Skönt att du kom på orsaken...men tyvärr finns det nog nästan lika många, som hästar:cry: ,orsaker alltså.
Min har rasp o lite mugg, utan att få havre...däremot kan jag hålla med om att det kan va nån form av "foderallergi", kanske mot protein...som även finns gott om i vårbetet....
Iaf på min, då det alltid kommer på våren o försvinner när gräset vuxit till....
Jag har iaf läst på lite (fick tag på en bok om Aloe vera).....och det har jag gjort en lite test av....då jag har en stor växt hemma....
Började igår, så det skall bli intressant och se, hur länge el om den äns hjälper...
Om inte, så provar jag m Grönsåpa...:D

Rapport....efter 4 dgrs behandling, är raspen mer el mindre borta, och då hade hon en heldel bak under hasen....
Summan, ja, Aloevera hjälper...:bump:

BonRaiz skrev:
Rapport....efter 4 dgrs behandling, är raspen mer el mindre borta, och då hade hon en heldel bak under hasen....
Summan, ja, Aloevera hjälper...:bump:

Gratulerar ! :) Önskar att jag kunde säga detsamma om min...

Jamen, prova...det finns Aloeveraprodukter ute på marknaden nu...tror E*O, C*****s oxå...
Jag vet inte om de har samma effekt, då de innehåller så mkt annat oxå, men det kan va värt o köpa gelen...
Annars plantan i blomsteraffär...:smirk:
Jag har haft dessa plantor iaf 20år, och de är ju fenomenala till bla brännskador....
http://aloe-vera-studies.org/landing_pages/aloe-vera/forever-living-aloe-vera.html
Men läs detta 1st och ta ställning...

Min häst har rasp typ hela tiden, så har han typ tappat allt hår på benen för att han går i en sån lerig hage.. =/=/=/

Det är INTE kul .. ='(

:cry:

Testa och smörj in med Inotyolsalva efter rentvättning,den påskyndar läkningen bra.

*KL*

Orkade inte läsa igenom allt som skrivits i tråden, men jag kan ge dig lite av mina knep ;)

Brukar precis som du köra med vitlök&olja, fram tills det att det är
borta helt. Någon gång har det gått ca 3 veckor...
Nu låter det iof som om min häst har mugg mest hela tiden,
men eftersom att han har megamycket hovskägg, och hagarna är lervälling, så blir det så... :(

Så om jag hade varit du hade jag fortsatt med vitlök&Olja ett tag till.
Och om det inte hjälper, så låt hästen stå inne tills det är över.

Det har också fungerat bra att skölja av med lactacyd (stavning?) och sedan torka torrt, och på med vaselin!

Men nu senast så fick jag utskrivet ögondroppar av min veterinär, som fungerade jättebra, på min häst iaf :)

Lycka till :)

Min häst hade mugg på ena bakbenet men efter en kur med "öronsalva" och något schampo mot mugg försvann all mugg. Men.. kvar finns typ en valk, en slags förhårdnad som sträcker sig från vä till hö och är ca 1 cm bred - någon som vet vad detta kan vara??

jag fick örondroppar utskrivet - canural hette dom. sen fick jag även ett schampo som hette "vetriderm" eller något liknande. det var iallafall baserat på clorhexidinlösning.

Salisylsyrevaselin 2% är nog det bästa den är fet , och gör huden mjuk samt att den tar bort det röda. Smörj på kvällen med ett ganska tjokt lager linda om du vill men se till att du har rena lindor varje gång för annars sitter bakterier kvar.Om du har möjlighet att vara i stallet innan utsläpp så smörjer du in salvan tills den är borta( Har gått in i huden) Den kan sitta kvar hela dagen ochså men utan lindor då i hagen.Tvätta med Lactacyd tvål varje dag torka torrt med ren handduk " viktigt att allt är rent annars får du aldrig bort muggen".Allt detta går att köpa på apoteket...Lycka till!!!!

Jag fick Fucidin, som är örondroppar till hund. Det fungerade bra.
Jag bara undrade över vad Black_Currant skrev om ögondroppar :confused:

Immer

var inte meningen att jag skulle svara till dig förut, blev lite fel..

men iaf, tror att fucidin och canural är ungefär samma sak, dom är iaf baserade på samma ämnen. och jag tycker det funkade väldigt bra.

tror också att hon menade örondroppar och inte ögondroppar... finns ingen som helst anledning att ha ögondroppar på exem/mugg då ögondroppar har helt andra funktioner/verkningsmekanismer

Jag har inte läst alla kommentarer, men jag rekommenderar att tvätta med HIBISCRUB och sedan smörja med Streptocillinsalva (Rec.belagt). Skrubba rejält så att du öppnar ev. varsamlingar under alla "rugor". Torka ordentlingt torrt innan du smörjer! Se till att hålla hästen någorlunda torr, hur nu det skall gå till med vädret vi har, och hålla muggen mjuk med salva så att det inte spricker. //Ulv

Något som jag kan varmt rekommendera och som jag vet är bra är Grankådssalva! Dels hjälper till att läka,är fet och tar död på bakterier och svampar! Prova! :p

Den är naturlig och innehåller inga konstigheter eller andra mysko grejer som kan ge konstiga biverkningar el likn.

Du har fått många tips om att använda hibistrub, Hexocil etc. Vill bara be dig ta det lite varsamt med sådant. Inte alla hästar klarar det. För min blev det för starkt och slog ut hudens eget försvar. Och muggen blev värre.
Min har 4 vita och alltid haft mkt mugg, och lymfangit har han fått två vintrar i år.
I år är han helt bra i benen trots lervällingen i hagen (bor i Göteborg).
Jag har inte tvättat med något sådant starkt. Försökt att spola benen så sällan jag kan - bortar bort den torkade leran istället.
Tvättar jag så använder jag lactacyd tvål.

Och använder ett puder då och då. Finns att köpa här:
http://www.xtremehorsemakeover.com/

Keratex Mud Shield Powder

Därtill har jag ändrat så att min häst kommer in kl 16 istället för 20, så att benen hinner torka upp.

Men nu har du redan mugg och behöver läka- skulle tro att sådan där fiskleverolja eller torskleverolja är läkande och mjukgörande.
Obs! Minns inte om det är fiskleverolja eller toskleverolja man brukar använda- kanske samma sak?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår