Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Sv: Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Det var inte alls meningen att låta sur :o .

Lie har nog inte skrivit det i denna tråden men jag vet att h*n har travhästar.

föllinge muggsalva e jättebra..det funkade på min pålle iallafall.

Min häst har haft mugg i hela sitt liv. Vi använder enbart ringblommesalva som vi gör själva. Man behöver torkade lr färska ringblommor och vaselin lr något annat fett. Det finns jättebra recept på internet, sök på google bara.
En annan sak man kan fundera på är homeopatmedicin. Jag har använt det och vet att det fungerar, men alla tror inte på det dock. Det var inte förrän hästen fick det som det försvann helt. Hon hade problem med sin mage och fick då mugg och rasp pga det. Så när magen var läkt läkte benen. Lycka till!

Det du kan börja med som alla skriver, tvätta rent med mild tvål, torka med hårtorken så det blir absolut torrt, ta sen Helosan i MASSOR och lägg på där muggen är. Linda med bomull och sen vanliga lindor, låt detta sitta på i två dygn (tag ej av dessa), helst av allt skall hästen så inne med ren bädd. Detta är vad SVA gör när de få in "mugg" hästar. Lycka till och använd Mycket Helsoan, var inte snål med det.

Be vet skriva ut Socatylsalva, lägg på tjockt det blir som ett skyddande lager, tvätta rent med olja en till- två ggr i veckan tills det läkt och bildats hel hud under salvan, sen håll mjukt med t ex helosan, du behöver inte linda. Socatyl salvan blir som ett skal och du fyller bara på om den skavts bort. Socatyl innehåller sulfa precis som hippotrim.

Hakar på den här tråden för jag känner igen problemen precis... hoppas trådskaparen ursäktar :o

Hur hanterar ni hästar med myyyyycket hovskägg? Det är jättesvårt att smörja in salvan och att hitta alla små sår och förhårdnader bland allt hovskägget. Medryttarhästen har massvis med problem med mugg och det blir bättre och bättre vartefter vi smörjer men kommer tillbaks hela tiden.

Att tvätta hästens ben är ju en förhållandevis enkel sak att göra - problemet är dock att få det torrt - allt hovskägget tar evigheter att torka :eek: och hon gillar inte så där jättemycket att stå still i någon timme eller så *underdrift* medan jag kryper runt på golvet med hårtorken... hårtorken börjar ge upp också, den är nog inte gjord för att användas i timslånga sessioner i stallet :angel:

Någon som vill tipsa om hur ni gör - alla ni som har hästar med mycket hår kring "tassarna"?

Klipp bort hovsägget så blir det mycket lättare, men klipper du bort det så MÅSTE du hålla koll på muggen för då har hästen inget som skyddar..

Ja det kanske det kan vara? Men saken är den att det här är en häst som bara blivit körd hemma och inte på banan pga skada.. Så salt m.m är det nog inte.

Fucidin funkar men även Aloe Vera Propolis. Den är jättebra! Vårat förra fullbld hade rasp på hela bakbenet upp till hasen. Allt var borta efter 2 månaders smörjning!!!

Var noga med att det är den RIKTIGA Aloe Veran. Inte den som H--ks har!!!!

*knapp lån*
Är de säkert att det inte är fotskabb hästan lider av:confused:
Vi har haft en som hade det, och det var lätt avhjälpt när vi väl fattade att det inte va mugg eller rasp hästen hade.
Sök på fotskabb här på buke, jag är nästan säker på att det finns trådar om det!

* Jenny *

Har haft problem med min tidigare häst med mugg och rasp!
Mitt tips till dig är att först tvätta med såpa och sen torka tort med tex en handuk. Sen ha på rikligt med någon fet salva, Helosan eller nått liknande eller fucidin om du kan få tag på det och sen ha på gladplast eller vad det heter sen på med bommull och sen linda. Funkade jätte bra för mig då det blir som en inpackning för huden. mjukar upp jätte fint!
Man brukar se resultat efter några dagar.

Jag använde Atamon till min häst.
Fuktade bomullstuss och baddade. Tog några veckor sedan försvann muggen och kom inte tillbaka.
Atamon finns i mataffären på hyllan för sylttillverkning. Kostar ca 20 kr för en flaska. Det används som konseveringsmedel när man syltar. Eftersom man förväntas kunna äta det så är det nog inte så farligt.
Atamonet är svampdödande troligen därför det fungerar.

Det fungerar också på nagelsvamp på människor om man skulle råka få det..........................

Jag lägger min röst på tidigare nämnd öronsalva! Det är det enda som har hjälpt på medryttarhästen också. Vi har blandat ut några droppar med Idominsalva och sedan smörjt den uppepå. Om hästen är lerig om benen när den kommer in från hagen har vi först spolat av benen, sedan torkat av dem med handdukat och därefter haft på ögondropps-salve-blandningen. Viktigast för oss har varit att ha på blandningen 2ggr om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Inga lindor eller sådant.

Jag säger bara Grumme Grönsåpa och piggborste (om det inte går med en mjukare) :bow: rena dunderkuren! skrapade bort skorpor som satt någorlunda löst, tvättade med grönsåpan, fönade benen torra. Raspen har försvunnit nästan helt nu, från alla fyra ben! Har inte ens tagit en vecka och de är vita igen :D

Jag har samma problem vår och höst när hagarna är leriga....

Börja med att borsta/spola rent tassarna, torka torrt. klipp bort ev hovskägg.

Sen har jag smort på Hydrokortison salva (finns på apoteket) en gång om dagen... det har funkat bra, eg ska man smörja på 2 ggr om dagen så om man har möjlighet så går det nog fortare att få bort muggen.

Skillingaryd funkar ibland också .

Hej!
MItt fullblod har haft samma besvär. Nu efter 2 år har jag lärt mig hur jag kan förebyggade muggen. När jag köpte honom stod han på ca 4 kg havre och hade mugg/rasp på alla vita ben. NU klarar han sig så länge han inte får havre. (Det är iallafall min teori som hållt länge nu. Jag undrar om muggen kommer sig av en rubbad ph-balans i kroppen eller nåt). Minsta havregiva + någon reva på ett ben i hagen så har jag att göra i måndader för att få det att läka. Under läkningen provade jag det mesta men för oss fungerade det bäst med virkos-s baddning och sedan svamp-salva från apoteket. Försökte hålla det öppet om hagen tillät.

Det är ett slit - men till slut läker det ju. Lycka till!

Jag kan rekomendera fungoral som man har till mjäll finns på apoteket. Sen finne det ett schampoo för djur som heter hexocil och det är skit bra. Jag rekomenderar inte heller varken matolja eller vitlök. Kan säga av erfarenhet att alla veterinärer inte vet allt och har egna ideer.:cool:

martinsdotter skrev:
Hej!
MItt fullblod har haft samma besvär. Nu efter 2 år har jag lärt mig hur jag kan förebyggade muggen. När jag köpte honom stod han på ca 4 kg havre och hade mugg/rasp på alla vita ben. NU klarar han sig så länge han inte får havre. (Det är iallafall min teori som hållt länge nu. Jag undrar om muggen kommer sig av en rubbad ph-balans i kroppen eller nåt). Minsta havregiva + någon reva på ett ben i hagen så har jag att göra i måndader för att få det att läka. Under läkningen provade jag det mesta men för oss fungerade det bäst med virkos-s baddning och sedan svamp-salva från apoteket. Försökte hålla det öppet om hagen tillät.

Det är ett slit - men till slut läker det ju. Lycka till!
Min häst reagerade exakt likadant! Tror jag iaf.. men när havren togs bort så blev det bättre..!

*knapplån*

Intressant att läsa om alla olika sätt att behandla mugg. Jag tänkte spä på lite: det som hjälpte min häst till sist var att gräva bort leran från den värsta delen av hagan (vid grind och stall) och lägga dit grus, plus att smörja med tea tree-salva. Sedan fick hon inga fler problem med mugg eller rasp.

Har haft liknande problem med min häst i många år nu. Började som mugg, och är i dag hudproblem ända upp till knäet. Han blir torr i huden och spricker, blöder och får krustor. Jag har provat alla hus-kurer och allt som får att gå utskrivet av veterinär. Har gjort flertalet hudanalyser utan att få svar, men skulle ändå rekommendera en analys. Svårt att behandla om man inte är säker på vad det är för problem. Vanlig mugg brukar ju ge med sig med ordentlig rengörning och mjukgörande salva. Min häst blev i alla fall inskriven på klinik och behandlades med penicillin intravenöst, laserhandling och ordentligt bandage med olivolja och fucidin. Hoppades att detta skulle lösa våra problem men nu efter att hästen varit hemma en vecka och fått fortsatt behandling med 2 sorters penicillin ser det värre ut än någonsin. Är verkligen på väg att ge upp. Väntar på att veterinären ska ringa upp och antar att det blir att ställa hästen på klinik igen. Hur länge kan man hålla på och hur mkt pengar kan man lägga ut…..

Antar att jag har ett extrem fall, eftersom att ingen veterinär lyckas hjälpa mig.
Men jag skulle ändå vilja rekommendera att du gör en hudanalys. Att tvätta med tex Virkon låter inte bra i mina öron om hästen har sår och rodnader.

Lycka till !

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka