Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Sv: Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

Vad kul. Jag använder bara den salvan till allt .Om hästen fått ett litet sår så lägger jag på en klick, efter ett par dar är det läkt, och
skyddar samtidigt mot flugor. Smörjer in skapet på sommaren.
Den är kanonbra.

uh, öronsalva har vi haft på han och vi har haft ca 20 flaskor och förbrukat 15, det hjälper inte ett skit :crazy: :crazy: :crazy:

Dessa droppar alla rek. är Fucidin som ges mot staffar.
Om man har provat "allt" och det inte alls ger med sig -
Ge Hippotrimpasta i 10 dgr-pilla o blaska ej. Borsta när leran har torkat.

hah, det har vi också testat... :crazy:

Jag har tvättat m Hibiscrub när det varit lindrigt.
Annars är Nylanders produkter toppen! Både pulvret som man blandar till omslagslösning samt salvan. Inte särskilt dyrt heller.
Kolla in på www.nylanders.com

:banana:

arabia skrev:
Det finns nog lika många förslag som det finns hästägare på hur man får bort mugg. Har vid flera tillfällen fått olika salvor av veterinären som hjälpt ett litet tag. .
Ja, det kan jag hålla med om..så är det, och många vet. vet inte riktigt själv vilket som hjälper just den hästen...
Har tänkt på det där, kan det va så att det är olika hästar som blir hjälpta av olika medel?
Varifrån får de sin mugg o rasp?
Det behöver inte va hagarna, att det är gyttjigt...våra hästar får det nu av nytt "bete", har även haft det i vinter i torra hagar (utan snö)...så fort vi byter hage visar det sig på ett el annat vis...rasp el mugg...
Men det ända som hjälper 100% på våra är: Koksalt, (kokar själv)det tar död på bakterierna och torkar ut muggen...sen kan man, om man vill smörja med mjukgörande...jag anv jungfruoliv med äppelcidervinäger i...funkar på mugg.
Skulle aldrig få för mig o anv vitlök på sår, om så vet sa det...gud va det måste svida, har provat vid öroninflamation mkt liten pressad klyffta och j...vad det sved:cry: ....men iofs hjälpte :d ...

Jag hörde från en tjej som haft stora problem med mugg och provade silversalva tror jag det hette.. Dock dyrt 90:- för en liten burk, men det gjorde underverk tydligen.

Dundret skrev:
Jag hörde från en tjej som haft stora problem med mugg och provade silversalva tror jag det hette.. Dock dyrt 90:- för en liten burk, men det gjorde underverk tydligen.
*nickar*
Silversalva skall vara toppen, sedan finns den som lotion också om man inte får vara där och smeta ut.

lie skrev:
Min ena häst har mugg, inte så konstigt så som hagarna är nu.
Jag lindar henne i hagen, lägger då bomull med mat olja och vitlök och det har tagit bort allt skorv. Men nu så är det bara stora röda sår, och vad jag än smörjer på så verkar det inte försvinna. Hon är lindad i hagen och får lufta benen under natten.. Jag tvättar även benen med grönsåpa. Men detta har jag gjort i ca 2 veckor och det är fortfarande stora röda sår som även spricker upp så de börjar blöda...
Har även smörjt på med pencilin salva men det hjälpte bara i början..

Några tips?

Det låter märkligt i mina öron med olja och vitlök. Fast vem vet. Jag skulle heller inte linda benen under dagen i hagen då bandagen bara har en tendes att suga åt sig fukt och göra det värre.

Vid lindrig mugg så sätter jag på vaselin, låter sitta lite och pillar sedan bort skorvorna och tvättar sedan med Hexocilschampoo och torkar torrt inför natten. Bara ben i hagen under dagen, så att de får luft.

Är det riktigt illa, så efter ovan behandling inför natt, så kan jag linda benen med en stor bomullstuss indränkt med Alsolsprit närmast såren. Det torkar ut muggen fint.

Hälsning Maja

Som någon annan skrev så ska du använda öronsalva för hundar, Fusidin. Det är receptbelagt. Innan du använder det på såren så ska du skrubba med ljummet vatten och grön såpa med nagelborste så smutsen och bakterier kommer bort.
Fusidin är bakteriedödande och mjukgörande. INGA lindor för såren måste andas och torka!
Detta fungerar!

linafina skrev:
Som någon annan skrev så ska du använda öronsalva för hundar, Fusidin. Det är receptbelagt. Innan du använder det på såren så ska du skrubba med ljummet vatten och grön såpa med nagelborste så smutsen och bakterier kommer bort.
Fusidin är bakteriedödande och mjukgörande. INGA lindor för såren måste andas och torka!
Detta fungerar!

Det här med Fusidin hur kommer det sig att det används? Är det en veterinär som rekommenderat det?

Hälsning Maja

för medryttarhästen var det veterinären...

har inte testat på min häst... min värkar va ståltant på det omr... aldrig mugg, å hon som inte ens var van å gå i hagen å fick gå ut i dec å möta våren... ett år senare å fortfarande lika fina karleder :D *peppar peppar*

Stopek skrev:
Det här med Fusidin hur kommer det sig att det används? Är det en veterinär som rekommenderat det?

Hälsning Maja
Lånade Linafinas användare innan svarar själva nu.Har själva en häst som haft både mugg och grov rasp. Inget hjälpte innan veterinären skrev ut Fusidin och rekomenderade ljummet vatten och grönsåpa. Nu är hon alltid under kontroll vid mugg då jag bara gnuggar med grönsåpan så fort där kommer lite mugg. Men givetvis känn över hästens ben och karleder varje dag även små problem kan bli stora.

Är det verkligen mugg hästen har? Eller är det travarnas "folksjukdom" karledsinflammation? Sprickor som börjar blöda? Blossar upp efter resor och starter? Man kan luras att tro att det är borta och sen är där en blödande spricka helt plötsligt, kan gå från nästan helt bra till helsöndrigt på en dag.

Är det karledsinflammation vet jag bara ett sätt som verkligen fungerar, det är att få ordning på hästen mage.

saltet på banorna?!

galoppisarna får man tvätta nooooga... annars ere sprickor som tyvärr bara blir värre å värre...

Det är klart att man måste tvätta hästen noga om den sprungit på saltade banor. Det är inget unikt för galopphästar. Jag förutsätter att lie tvättar sin hästs ben noga när den sprungit i saltet.

Vill man bli kvitt problem med karledsinflammation för gott räcker det inte att tvätta med Grönsåpa eller Lactacyd.

bli inte sur :(

jag missade att hon hade sin häst på saltade banor.. men det finns ju i naturen på vägarna oxå....

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka