Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det kan jag hålla med om..så är det, och många vet. vet inte riktigt själv vilket som hjälper just den hästen...arabia skrev:Det finns nog lika många förslag som det finns hästägare på hur man får bort mugg. Har vid flera tillfällen fått olika salvor av veterinären som hjälpt ett litet tag. .
*nickar*Dundret skrev:Jag hörde från en tjej som haft stora problem med mugg och provade silversalva tror jag det hette.. Dock dyrt 90:- för en liten burk, men det gjorde underverk tydligen.
lie skrev:Min ena häst har mugg, inte så konstigt så som hagarna är nu.
Jag lindar henne i hagen, lägger då bomull med mat olja och vitlök och det har tagit bort allt skorv. Men nu så är det bara stora röda sår, och vad jag än smörjer på så verkar det inte försvinna. Hon är lindad i hagen och får lufta benen under natten.. Jag tvättar även benen med grönsåpa. Men detta har jag gjort i ca 2 veckor och det är fortfarande stora röda sår som även spricker upp så de börjar blöda...
Har även smörjt på med pencilin salva men det hjälpte bara i början..
Några tips?
linafina skrev:Som någon annan skrev så ska du använda öronsalva för hundar, Fusidin. Det är receptbelagt. Innan du använder det på såren så ska du skrubba med ljummet vatten och grön såpa med nagelborste så smutsen och bakterier kommer bort.
Fusidin är bakteriedödande och mjukgörande. INGA lindor för såren måste andas och torka!
Detta fungerar!
Lånade Linafinas användare innan svarar själva nu.Har själva en häst som haft både mugg och grov rasp. Inget hjälpte innan veterinären skrev ut Fusidin och rekomenderade ljummet vatten och grönsåpa. Nu är hon alltid under kontroll vid mugg då jag bara gnuggar med grönsåpan så fort där kommer lite mugg. Men givetvis känn över hästens ben och karleder varje dag även små problem kan bli stora.Stopek skrev:Det här med Fusidin hur kommer det sig att det används? Är det en veterinär som rekommenderat det?
Hälsning Maja