Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

L

lie

Min ena häst har mugg, inte så konstigt så som hagarna är nu.
Jag lindar henne i hagen, lägger då bomull med mat olja och vitlök och det har tagit bort allt skorv. Men nu så är det bara stora röda sår, och vad jag än smörjer på så verkar det inte försvinna. Hon är lindad i hagen och får lufta benen under natten.. Jag tvättar även benen med grönsåpa. Men detta har jag gjort i ca 2 veckor och det är fortfarande stora röda sår som även spricker upp så de börjar blöda...
Har även smörjt på med pencilin salva men det hjälpte bara i början..

Några tips?

Sv: Vad göra? Hästen har så mycket mugg och rasp ...

det finns typ örondroppar som man kan ha på!!! fråga vet. för de e på recept!

sen kan man tvätta med hibiscrub å smörja med hibitan (tror det stavas så)...

du tror itne det e vitlöken som typ fräter?!!?

Nä jag tror inte det för jag smörjde med vitlök tills skorven lossnade och när det var borta så blev det bara matolja och mjukgörande salva... Vart hittar man hibiscrub då?

krossa vitlök och linda på din egen arm så får du känna!! Jag skulle tvätta med tvål och vatten, sen ha på en fet salva, och lufta mkt. Håll rent och torrt, linda med absolut rena lindor.

Jag har fått rekomendationen av en vet. att ta vitlök så...Det fick i alla fall bort skorven hon hade men nu är det själva såret som jag behöver få bukt med...

Hej! min häst har också haft problem med mugg, och vi fick öronsalva för hundar;) av veterinären och det hjälpte jättebra. Ring till en veterinär och hör. :smirk:

Vårt halvblod hade mugg förra hösten/vintern. Jag använde MSM-pulver (stött med mortel så det blir som ett mjöl) utblandat med Skillingarydsalva. Det hjälpte för oss iaf! Lycka till!

Det finns nog lika många förslag som det finns hästägare på hur man får bort mugg. Själv har jag en häst med 4 helstrumpor o hon drabbas varje år av eländet, för oss fungerar det bäst om man tvättar med Virkon S o smörjer med mjukgörande. Har vid flera tillfällen fått olika salvor av veterinären som hjälpt ett litet tag. Fick för ca 100 år sedan (:crazy: ) en receptbelagd salva som hette kort o gott muggsalva, den var svart o fungerade skit bram, men den har de tydligen inte kvar längre för jag har frågat vet. om den vid några tillfällen.

när min hade mugg smörjde jag bara på idominsalva satte på kompress och lindade fast den funkade super

lie skrev:
Jag har fått rekomendationen av en vet. att ta vitlök så...Det fick i alla fall bort skorven hon hade men nu är det själva såret som jag behöver få bukt med...

Rengör med saltlösning, sen baddar du på jodopax. Se till att hovskägget är rent och torrt. Ha rena lindor i hagen.

lie skrev:
Nä jag tror inte det för jag smörjde med vitlök tills skorven lossnade och när det var borta så blev det bara matolja och mjukgörande salva... Vart hittar man hibiscrub då?

man går till apoteket å skämms ihjäl...
sök på Hibitane & Hibiscrub på apoteket.se
det är typ vaginalkräm.. hehe
jag sa typ 40 000 gånger att det var till HÄSTENS BEN :cool:
en kompis till mig hade massa hästar å bodde långt från stan, så hon köpte 5 st.. haha... dom trodde väl att hon hade minst sagt ALLVARLIGA problem :devil:

tvätta rent med lactacyd å vatten, sen torka torrt, sen på med hibitane, gnid in ordentligt, sen typ helosan eller nått över... vasselin, så att det inte åker av å får sjunka in ordentligt...
kör så på nätterna! :)

lycka till

Både Hibitane och Hibiscrub innehåller klorhexidin. Hibiscrum används inom sjukvården för tvätt av kroppen före operation.

"Klorhexidin är ett antiseptikum (bakteriedödande medel) med mycket god effekt mot grampositivabakterier (till exempel stafylokocker, streptokocker) och god effekt mot gramnegativa bakterier (tillexempel E. coli, Pseudomonas). Klorhexidin har både en snabb och en kvardröjande antibakteriell effekt. Vid upprepad användning fås även en ackumulerad effekt. Det är framför allt den ackumulerade och kvardröjande effekten man utnyttjar vid preoperativ helkroppsdesinfektion med klorhexidin-tvål, i syfte att förebygga postoperativ sårinfektion."

kan säga att han på apoteket inte trodde att jag skulle operera nån iaf :D ;)

Jag har en väldigt bra salva som både skyddar, mjukgör ock läker.
Den heter Skillingaryd Hästsalva. Den brukar finnas på Granngården.
Testa den jag lovar att det blir bra.
Mvh Tättran

Tättran skrev:
Jag har en väldigt bra salva som både skyddar, mjukgör ock läker.
Den heter Skillingaryd Hästsalva. Den brukar finnas på Granngården.
Testa den jag lovar att det blir bra.
Mvh Tättran

*onödigt vetande*

min nya kollegas farfar (eller morfar?) "kom på" den salvan.. hihi...
han blev jätteimponerad när jag visste vad skillinaryd var.. jag tänkte ju genast på salvan :banana:

:rofl:
Hoppas det ger sig och pållen blir bra!

Så jobbigt med mugg :( Har tyvärr inga tips då min pålles mugg inte vill försvinna :mad:

prova det jag skrev!!!

å öronsalvan e guuuuld... har funkat på min fd medryttarhästs vita bakben... vita å fullblod e som å ta livet av sig ;)
man måste dock hålla efter heeeela tiden :)

Mitt tips är att tvätta försiktigt med Hexocil,ett schampoo som finns att köpa i de flesta hästaffärer...Även i djuraffärer,då man kan använda det på hund o katt oxå.!

Det här känns det som att jag kan svara på! Men det finns ingen universallösning för alla hästar utan man får prova sig fram. Eftersom du har fått bort rugorna så är ju inte det problemet, men... Det ska inte blöda när rugorna är borta, då sprider sig muggen ännu mera. Man ska försöka pilla bort rugorna men aldrig så det blöder för då blir det bara värre. Så börja med att låta det läka och håll det under tiden mjukt med nån skön salva. Det kommer alltså att komma tillbaka rugor eftersom det blir rugor när det läker. Efter läkning kan du börja om och prova med olika medel t ex Virkon S, som man eg gör rent stall o ladugårdar med, fårull som lindas på och får sitta i några dagar, det finns också salvor med fårtalk i. Annars kan veterinären skriva ut örondroppar till katt eller Kenacombin eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår