Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

E

ewa_85

Hej!
Det är så här att jag köpte en isis valack, Skjóni, för knappt 2 år sen. Dum som jag var :mad: , provpred jag inte då jag litade på säljaren. För hade Skjóni vart som han var, OM jag provridit, när jag köpte honom, hade jag inte köpt honom...

MEN säljaren SA att han var något pigg, men visade alla 5 gångarter. Men ej reds i pass, vilket passar mig utmärkt. (Gillar pigga hästar).

Så jag bad att få honom vet. besiktigad, och det fick jag. Så han kom med häst transport till min mammas gård där han står med ett isis sto, Yrja o en shettis valack, Dragon o ett vbl sto, Filly.

Han var något mager... Man såg inte revbenen, men det va inte långt ifrån... Dålig i pälsen och katastrofala hovar! :mad:

Så vi ringde hovis som kom å fixade till det :bump:

Tvättade honom så han såg OK ut i pälsen.

Eftersom vi endast fick en grimma med, hade vi ut en "sadel expert" (vet ej vad de kallar sig). Som fick prova ut en sadel till honom.

Sen va det tandläkaren, hon kollade igenom tänderna och fixade de. Hon provade även ut ett bett.

Observera att allt detta INTE hände inom en vecka, utan snarare inom 1-1½ månad.

Så han hade ju ätit upp sig, och fått en chans att känna sig som hemma, även fast detta kan ta lååång tid...Men han är storm kär i Yrja.

V hade ju vart ute på promenader o så...

Dax att rida, å det va en färd att minnas det vill jag lova! :S

Det var grisepass från start till slut i alla olika farter... Det gick verkligen INTE att skritta med honom!

Jag har skrivit ett tidigare inlägg om honom.. Men jag vet inte hur man länkar...

Jag har haft hjälp av instruktörer, en isländsk veterinär, som tagit blodprover, och gjort "snopp rengöring", (Han sa att det KAN vara en faktor som gör att han bara springer), så han kollade efter urinsten, men det fanns ingen...

Blodproverna visade att han hade en kronisk infektion och dåliga blodvärden, så vi fick order om att ge Skjóni Koppar-Järn och åter komma när den va slut, sagt o gjort, men ingen förbättring... Nytt blodprov, å det va väl sisådär.. kommer ej ihåg vad det va fel på... Men det va mkt saker som var höga/låga, nåt va visst rasrelaterat, eftersom han har exem... (Det sa även min andra vet.)

Han fick nåt mot infektionen, och den försvann tydligen... Han fick även receptbelagd avmaskningsmedel...

MEN han är fortfarande lika dan! :cry:

Efter nästan 2 år har jag fått honom o skritta, jag har kanske travat 7-8steg under den tiden, galoppen har kommit, har kanske töltat 7-8 steg rent ca 10 ggr...

Ska det ta 2 år till att få ording på honom? Eller vad ska jag göra?

Funderar på o fråga ngn som pratar med hästar om han/hon kan prata med honom å se om han berättar nåt? Han kan ju ha vart med om nånting...

Jag förstår ju att en sak som gör att han oftast grisepassar, är att han gick på tur, men det va inte så länge som jag förstod...Men enligt en tjej jag kom i kontakt med som jobbat där, VAR inte Skjóni sånn när hon jobbade där... Å tydligen var Han som hade "fiman" inte så noga med att hästarna töltade rent! :mad:

Ja, det blev ganska långt, har säkert glömt en massa som jag gjort osv, men jag kommer väl på det om Ni frågar om det...

Jag är tacksam för ALLA svar o förslag jag kan få!

Kramen!

Sv: Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

Det var grisepass från start till slut i alla olika farter... Det gick verkligen INTE att skritta med honom!

MEN han är fortfarande lika dan! :cry:

Efter nästan 2 år har jag fått honom o skritta, jag har kanske travat 7-8steg under den tiden, galoppen har kommit, har kanske töltat 7-8 steg rent ca 10 ggr...

Ska det ta 2 år till att få ording på honom? Eller vad ska jag göra?

Jag förstår ju att en sak som gör att han oftast grisepassar, är att han gick på tur, men det va inte så länge som jag förstod...Men enligt en tjej jag kom i kontakt med som jobbat där, VAR inte Skjóni sånn när hon jobbade där... Å tydligen var Han som hade "fiman" inte så noga med att hästarna töltade rent! :mad:

Så var våran ena häst när vi köpte honom - grisepass rakt igenom i olika tempon. Idag (haft honom i snart fem år) så har han fem gångarter, men dock passig tölt om man inte rider jättekort och jobbar ordentlig. Detta beror på att mamma inte har ridit honom (det är hennes häst) på ett bra tag då hon har varit gravid och nu har min lillasyster, så pappa som har ridit 1½år rider Feti mkt samt hans medryttare. Men han har en säker skritt, trav och galopp idag även om det tog ett bra tag att plocka fram dom. Men ge inte upp! Jobba mkt volter, tömkör/longera så han får hitta traven själv o stärka sig utan nån som stör honom i ryggen osv. Vi satt inte heller på Feti första 1½ åren utan fick stå upp för att inte störa honom i ryggen i någon gångart! Lycka till!

Jag tycker du har varit ENORMT bra med att kolla igenom hela hästen! Har equiterapeut/hästchiropraktor eller hästmassör kollat honom?
Du skrev att du haft hjälp av instruktör med honom? En instruktör eller har du provat flera olika? Vad säger instruktören?

Har hästen lärt sig att kunna grisepassa ifrån all ridning så är det lätt en vana som sätter sig! Nu har andra sagt att hästen inte var sådan på stället du köpte honom, men hur säker är du på det? Eftersom du inte provred hästen vid köpet (dumt gjort, men det vet du ju om nu) så kan du ju inte vara säker på att han inte var sådan redan då.

Så är det ju väldigt svårt att ge råd då jag inte har en aning om hur du rider. Många gånger sitter ju problemet i andra ändan tyglana. Får instruktören du tagit hjälp av fram trav eller tölt?
Har du övervägt att skicka hästen på träning? Det kan vara värt det! Se bara till att det är en tränare vars sätt att hantera hästar och att rida du gillar!
Lycka till!

/Malin

Oki. Känns bra å inte va ensam =) Jag longerar/tömkör å dubbel longerar en hel del. tränar även mkt från marken.

Men det roliga med Skjóni är att han är sååå mkt lugnare i en volt...

Han verkar gilla att verkligen jobba. För när jag berömmer braaaaa. frustar han, å det låter verkligen som " ja, jag vet jag ÄR duktig!"

Men jag får väl kämpa på då =)

Tack för ditt svar!

//Ewa

Freyr skrev:
Jag tycker du har varit ENORMT bra med att kolla igenom hela hästen! Har equiterapeut/hästchiropraktor eller hästmassör kollat honom?
Du skrev att du haft hjälp av instruktör med honom? En instruktör eller har du provat flera olika? Vad säger instruktören?

Min första tanke va ju ifall det var något fel på honom.. men det verkar inte så... Tyvärr har ingen massör/kiropraktor kollat honom.. men jag ska ta ut en. Vad är MEST att föredra av de?

Jag har provat 2 st instruktörer, men jag funderar på en till... den som jag har ridit mest för säger att han har mkt fin tölt, då vi (han å jag) har töltat på honom, men det är endast i en volt han gärna gör det... Han säger även att det inte ska vara några problem å få ordning på honom.

den andra instruktören säger att det sitter i huvudet... :confused:

Har även fått höra at han kanske är perfektionist...

Har hästen lärt sig att kunna grisepassa ifrån all ridning så är det lätt en vana som sätter sig! Nu har andra sagt att hästen inte var sådan på stället du köpte honom, men hur säker är du på det? Eftersom du inte provred hästen vid köpet (dumt gjort, men det vet du ju om nu) så kan du ju inte vara säker på att han inte var sådan redan då.

Jo, det kan ju vara så illa :( Hon som red på Skjóni när han kom till "firman" sa att haninte var sånn när han komm, visst var han pigg å så, men han kunde alla gångarterna...

Så är det ju väldigt svårt att ge råd då jag inte har en aning om hur du rider. Många gånger sitter ju problemet i andra ändan tyglana. Får instruktören du tagit hjälp av fram trav eller tölt?
Har du övervägt att skicka hästen på träning? Det kan vara värt det! Se bara till att det är en tränare vars sätt att hantera hästar och att rida du gillar!

Tölt får han fram, men traven har jag fått fram genom bommar...
Jag har funderat länge på å skicka honom på träning. Men det handlar ju lite om pengar oxå, jag är inte snål, men jag har inte obegränsat av de... Tyvärr.

Jag har tänkt många gånger att det är MIG det är fel på... Men instrktören, som jag ridit mest för säger att jag rider Skjóni bra. Men han kan ju ha fel?

Lycka till!

/Malin

Tack =) Känns som om jag kan Behöva det!

//Ewa

Jag använder mej mycket av hästmassör och hon hojtar om hon tycker att jag skall ringa en equiterapeut. Nu är det väl olika från massör till massör, men min är mycket ärlig!
Men det är nog som med människor: en chiropraktor eller naprapat (i detta fall: equiterapeut) rätar upp och ut snedheter och en massör masserar så inte snedtränade muskler drar tillbaka till de snedheter som var!

Kämpa på! Du sa att han töltar bättre på volt! Hur funkar det om du rider slalom på en väg? Och korta sträckor i tölt. Jag hade en häst på täning som inte travade och bara grisepassade och dessutom inte gick fram! När den hästen började gå lite bättre fram, kom upp från bogen och började tölta rent så kom traven mer och mer!

Förstår självklart att det är en ekonomisk fråga att skicka iväg hästen på träning! Det är mycket pengar det handlar om och det är ju ändå ingen garanti för att problemen är lösta när hästen kommer tillbaka!

/Malin

Ok, jag hade en massör till vbl stoet. Kanske ska försöka hitta på en massör här i trakterna då =)

Rider jag slalom på en väg, så blir han lite lugnare, och kan sedan skritta i 6-8 m. Sen är det full fart igen.

Precis, men det är ju ett alternativ, man kan ju prova en månad eller nåt, så ser man ju om det blivit någon förbättring... För det blev ju något bättre när jag tränade intensivt för instruktör, men tyvärr kan jag bra göra det på sommar halvåret, då jag inte har ngn upplyst volt/paddock, sen fryser det ju till så mkt...

//Ewa

Har du boken "Förstå din Islandshäst" av Rikke M Schultz? Finns bl a hos SIF. Priserna kan variera kraftigt (ca 350-750 kr) på denna bok, så jämför. Där kan du få mycket vägledning till diagnostik lite preliminärt, så det blir lättare för dej att avgöra vilken typ av experthjälp du ska anlita. Du har ju redan gjort det mesta, det kostar ju att hålla på och prova sej fram på måfå gång på gång.

Men enligt den boken är ryggradsfluxuationer en vanlig anledning till att en häst grisepassar. Så jag tror också på kiropraktor.

Var stolt över hur mycket din häst lär dej, och han verkar ju ha ett trevligt kynne för övrigt så vänskapen har ni ju, det är ju det viktigaste! Lycka till!

Hejsan!

Jag tycker som de andra som skrivit att du har varit otrolig på att kolla upp allting :bow:

Jag rekommenderar VERKLIGEN en massör i samband med en kiropraktor!!!!! Min häst har blivit helt annorlunda, har också bara velat springa och lätt spänt sig, nu är hon mycket lugnare säkrare gångarter och säker sig neråt mycket bra!

Jag skulle rekommendera dig att först ta ut en massör och se om det räcker med henne så att säga, att hon kan fixa det. Men ibland finns det ingen möjlighet för massörer att kunna nå in till muskler eller "mjukgöra" de alls och då rekommenderar de en kiropraktor. Efter kiropraktorns behandling kan du ju ta dit en massör igen! Under behandlingarna skulle jag rekommendera dig att dubbellongera, tömköra och arbeta mycket från marken.

Här är Sveriges djurkiropraktorer!

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Hej!
Jag har inte den boken, men jag har att rida islandshäst, kommer inte ihåg namnet på han som skrev den =(

Jag ska ta hem en massör å s eom det blir bättre =)

Tack för ditt svar!

//Ewa

Jag får tacka er alla för att ni tycker att jag varit duktig med å kolla upp allting... Men jag vill ju så gärna att han ska må bra å inte ha ont osv, så det är ju för hans skull jag gjort det!

Jag ska definitift ta en en massör!

Det ska jag göra!

tack för diit svar =)

//Ewa

:idea: Skicka honnom till någon isis tränare (sån som riderin lr tränar) så kanske det fixar sig.. lycka till

Men har du inte läst tråden? Det är ju redan förslaget och hon har svarat på det.

/Malin

ewa_85 skrev:
Jag får tacka er alla för att ni tycker att jag varit duktig med å kolla upp allting... Men jag vill ju så gärna att han ska må bra å inte ha ont osv, så det är ju för hans skull jag gjort det!

Jag ska definitift ta en en massör!

Det ska jag göra!

tack för diit svar =)

//Ewa

Bra att det finns domsom tänker på hästen oxå! Det är inte alla som kollar upp eftersom dom tycker det är för dyrt osv men personligen tycker jag inte det finns nåt pris för att ett djur ska slippa ha ont! Så länge det inte är överdrivet o man håller djuret vid liv men så är ju inte fallet nu :)

Måste säga att jag hade samma problem med Mósi när han kom men jag visste att han var sån...
Han hade spatt och eksem, var envis som f-n och bara sprang, det va helt enkelt att bara följa med, nu har jag haft honom i 7 år och han är nu världens finaste.
Jag gjorde nog felet att inte ta till hjälp tillräckligt fort, tog hem en instruktör men hennes principer var verkligen inte något som passade oss det kändes inte bra man måste någonstans bestäma sig för hur man vill gå till väga och tänka igenom vad det är man vill.
Markarbete, longering tömkörning och NH har hjälpt oss
Jag har varit på kurs för NH tränare, markarbetes kurs och vanlig ridkurs vilket gett jättemycket
Kanske kan du lära känna honom ordentligt från marken...
Hoppas verkligen att allt kommer att gå bra!!!
Lycka till!

Hej!
Trevigt att läsa, så mycket du har jobbat med din häst.
Du skrev att han har gått på turridning.
Hur gammal är din häst?
Du skriver att han springer när du rider, vad får han för foder?
Kanske kan det vara så att han fick lite foder, (när du köpte honnom).
För ingen klarade av att rida han.
Eller så kanske han är dåligt inriden.
Lycka till!!

Hej! Jag blir så glad av att läsa dina rader för du är verkligen en sådan ägare man vill ha som häst...
Lycka till!

Hej Ewa!
Tycker som alla de andra att du varit jätteduktig som kollat upp din häst så noga-jättebra!
Du har fått många goda råd så innan jag ger dig råd så undrar jag hur länge du har tagit hjälp av instruktör. Regelbundet eller en kurs/lektion då och då?
Mali

pamina skrev:
:idea: Skicka honnom till någon isis tränare (sån som riderin lr tränar) så kanske det fixar sig.. lycka till

Precis som Freyr/Malin skrev, så har jag svarat på det, men det handlar ju om pengar, inte för att jag e snål, men jag har ju tyvärr inte obegränsat med pengar...

Men tack endå =)

/Ewa

Anna_B skrev:
Bra att det finns domsom tänker på hästen oxå! Det är inte alla som kollar upp eftersom dom tycker det är för dyrt osv men personligen tycker jag inte det finns nåt pris för att ett djur ska slippa ha ont! Så länge det inte är överdrivet o man håller djuret vid liv men så är ju inte fallet nu :)

För mig är det en självklarhet att hästen ska må bra :)

Precis! Allt för hästen :) Oavsett priset =)

Mmm, finns ju många som har hästen kvar "bara för att", eller "men h*n är ju så söt" osv... Men det skulle jag aldrig kunna... :crazy:

//Ewa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?