Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

Sv: Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

Mósi skrev:
Måste säga att jag hade samma problem med Mósi när han kom men jag visste att han var sån...
Han hade spatt och eksem, var envis som f-n och bara sprang, det va helt enkelt att bara följa med, nu har jag haft honom i 7 år och han är nu världens finaste.
Jag gjorde nog felet att inte ta till hjälp tillräckligt fort, tog hem en instruktör men hennes principer var verkligen inte något som passade oss det kändes inte bra man måste någonstans bestäma sig för hur man vill gå till väga och tänka igenom vad det är man vill.
Markarbete, longering tömkörning och NH har hjälpt oss
Jag har varit på kurs för NH tränare, markarbetes kurs och vanlig ridkurs vilket gett jättemycket
Kanske kan du lära känna honom ordentligt från marken...
Hoppas verkligen att allt kommer att gå bra!!!
Lycka till!

Ok. Jag förstår att det kommer att ta tid at få ordning på detta, men vi har ju gjort några framsteg iaf =)

Markarbete, longering, dubbellongering och tömmkörning har hjälpt oss oxå =) Men tyvärr är jag inte så bra på NH, kan några övningar som instruktören visade mig/oss. Men det har oxå hjälpt mycket.

jag försöker ju att arbeta från marken, genom just longering, tömmkörning, dubbellongering och de få NH övningarna jag kan, men det är så svårt nu på vintern när det är så fruset överallt, sen har det ju vart milt, så det blev ju sönder trampat och sen frös det på igen, så det är ju så förbaskat knöligt :(

Men det blir väl bättre snart.

Jag har ju iof en sjö ganska nära, som man kan gå till. Men jag är så osäker på hur tjock isen är... :crazy: De kör ju bil å så på isen, men inte den sjön... För isen är ju plan och sviktande... Fast tyvärr inte inhängnad...

Tack så mkt för ditt svar o att du delade med dig av dina erfarenheter!

ja, det hoppas jag oxå, men det löser sig nog så småning om =)

//Ewa

lilja skrev:
Hej!
Trevigt att läsa, så mycket du har jobbat med din häst.
Du skrev att han har gått på turridning.
Hur gammal är din häst?
Du skriver att han springer när du rider, vad får han för foder?
Kanske kan det vara så att han fick lite foder, (när du köpte honnom).
För ingen klarade av att rida han.
Eller så kanske han är dåligt inriden.
Lycka till!!

Tackar :) Vill ju göra allt för honom som står i min makt!
Han blir 14 år i år.

Han liksom de andra hästarna, har fri tillgång på hösilage (då de går ute dygnet runt), och så får han betfor, krossad havre och kornkross (det är blandat 40% havre/ 60% korn). Alger, kalk, o fri tillgång på saltsten med mineraler.

Han får väldigt lite foder, då han verkar kunna ta tillvara på ALLT, han ser nämligen ut som ett dräktigt sto i 10 mån. :crazy:

Som jag skrev förut, så kom jag i kontakt med en tjej som ridit honom, på "firman", och det var tydligen inga problem med honom då förutom att han var något pigg, och kanske lite ringrostig i dressyren... Men alla 5 gångarterna var det inget fel på.. men hon hann ju sluta innan han såldes, så han gick ju på tur i ca 6 mån. Så jag tror ju att han bara har fått gått som han ville, dvs i grisepass i alla hastigheter...

Så jag tror inte att han är dåligt inriden... men man ver ju aldrig

Tack så mkt för ditt svar =)

//Ewa

Hej igen Ewa!
En liten kommentar:
Tycker precis som "Mosi", dvs försök att hitta en tränare som du verkligen uppskattar och som har samma filosofi som du och som du kan träna för regelbundet (Fick aldrig veta hur ofta du tränar för instruktör!!). Långsiktighet och en stor portion tålamod behövs också, vilket jag tror du har!
Stort Lycka till, till både dig och häst!
Mali

Geisli skrev:
Hej! Jag blir så glad av att läsa dina rader för du är verkligen en sådan ägare man vill ha som häst...
Lycka till!

Hej!
Tack så hemskt mkt! Det värmer i mitt hjärta att du skriver så =)

Som sagt, jag gör ju allt för min lilla plutt som står i min makt!

Tack så mkt =)

//Ewa

mali skrev:
Hej Ewa!
Tycker som alla de andra att du varit jätteduktig som kollat upp din häst så noga-jättebra!
Du har fått många goda råd så innan jag ger dig råd så undrar jag hur länge du har tagit hjälp av instruktör. Regelbundet eller en kurs/lektion då och då?
Mali

Hej!

Tackar.

Förrut var det regelbundet, dvs minst 2 ggr/mån. I början var det nästan 1g/vecka. Sen blev det mer o mer sällan eftersom vi gjorde framsteg o han tyckte inte att han behövdes lika mkt... Och så blev det vinter, å då har jag ingenstans att rida... Volten som jag red i stängde jag upp i hagen, å där är det ju sönder trampat å sen fruset, så där vågar jag inte rida, lika dant med grannens paddock... Så därav är det väldigt sällan nu... Men jag funderar på en annan instruktör som håller i kurser i ett ridhus, men det är "bråk" mellan ridklubben och kommunen och islandshästklubben, så det är oklart om det blir fler kurser där...

//Ewa

mali skrev:
Hej igen Ewa!
En liten kommentar:
Tycker precis som "Mosi", dvs försök att hitta en tränare som du verkligen uppskattar och som har samma filosofi som du och som du kan träna för regelbundet (Fick aldrig veta hur ofta du tränar för instruktör!!). Långsiktighet och en stor portion tålamod behövs också, vilket jag tror du har!
Stort Lycka till, till både dig och häst!
Mali

Hej igen!
Ja, det tycker jag oxå =) Å det är ju det jag vill. Men det gäller ju att hitta en sån :) Å ngn stans att kunna vara på, i sånna här tider... För på sommaren är det inga problem.

Ja, det är ju själklart, man kan ju inte jäkta fram resultat, då kan man lika gärna strunta i å rida. Eller ens hålla på med hästar, för den delen.

Tack så jätte mkt =)

//Ewa

Hej igen!
Har kommit på ett annat problem... :confused:

Hur sk aman kunna träna från marken genom longering/tömmkörning osv när det är stenhårt i backen och knöligt...

Det vore kanske bra att vara på isen? :idea:

Om man vetatt den håller osv, för den är ju sviktande...

Det måste ju vara mer skonsamt än att vara i grannens stelfrusna paddock?

För jag tror ju som sagt att mkt av Skjónis träning kommer att ske från marken... Så hur ska jag göra? Bar gå ut å gå med honom å vänta med att longera osv tills underlaget tilllåter?

Tacksam för svar o funderingar =)

//Ewa

JAG skulle vänta med att longera tills underlaget är bra. Jag gjorde den dumheten (såg inte isfläcken) och min pålle åkte omkull ordentligt och det var inte vackert.

Tömkörning kan du ju göra på vilket ställe som helst. Rakt fram på väg, på stallplan på en volt, på en äng. Ja där underlaget ser bäst ut.

/Malin

Korven skrev:
JAG skulle vänta med att longera tills underlaget är bra. Jag gjorde den dumheten (såg inte isfläcken) och min pålle åkte omkull ordentligt och det var inte vackert.

Jo, jag har ju tänkt det, å nu kommer det å bli uppehåll oavsett undelag, har åkt på dunderförkyning...

Men underlaget borde väl bli bättre snart.... =)

//Ewa

Freyr skrev:
Tömkörning kan du ju göra på vilket ställe som helst. Rakt fram på väg, på stallplan på en volt, på en äng. Ja där underlaget ser bäst ut.

/Malin

Jo, men det är ju det at det inte finns så många ängar el. liknande med bra underlag... Men jag får ta promenader å tömköra där det går... dvs vägen...

men det får vänta, har fått en dunderförkylning :(

//Ewa

Ja underlaget är kanske inte det bästa men du kan ju flytta på honom framdelen och bakdelen, jobba med sidförande i skritt så han blir lydig,
Mósi kan bli galen av att bara stå i hagen så jag brukar släppa honom i den stora sommarhagen och leka med honom så brukar han explodera och ta sig några bussvarv för att få ur sig överskottsenergi
Nu kanske din häst absolut inte har överskott energi utan kanske bara har dåliga erfarenheter av att bli riden,
Jag försöker hela tiden göra det roligt att vara med mig men det är ju himla svårt...
Är han snäll mot dig i vanliga fall? Följer han med dig ut ur hagen, över broar, in i stall och så vidare? Det gjorde nämligen inte Mòsi han hade alltid överlägget och ställde alltid till med bråk om han inte fick som han ville detta var inget jag till en början förstod jag tänkte jaha han är rädd för stallet eller bron... Men det hade ju antagligen med att göra att han inte brydde sig om vad jag ville om han inte själv ville det,
Jag tror det är viktigt att ta det lungt och lita på sin magkänsla och absolut vara öppen för nya ideer...

Mósi skrev:
Ja underlaget är kanske inte det bästa men du kan ju flytta på honom framdelen och bakdelen, jobba med sidförande i skritt så han blir lydig,
Mósi kan bli galen av att bara stå i hagen så jag brukar släppa honom i den stora sommarhagen och leka med honom så brukar han explodera och ta sig några bussvarv för att få ur sig överskottsenergi
Nu kanske din häst absolut inte har överskott energi utan kanske bara har dåliga erfarenheter av att bli riden,
Jag försöker hela tiden göra det roligt att vara med mig men det är ju himla svårt...
Är han snäll mot dig i vanliga fall? Följer han med dig ut ur hagen, över broar, in i stall och så vidare? Det gjorde nämligen inte Mòsi han hade alltid överlägget och ställde alltid till med bråk om han inte fick som han ville detta var inget jag till en början förstod jag tänkte jaha han är rädd för stallet eller bron... Men det hade ju antagligen med att göra att han inte brydde sig om vad jag ville om han inte själv ville det,
Jag tror det är viktigt att ta det lungt och lita på sin magkänsla och absolut vara öppen för nya ideer...

Precis, det är ju inte det bästa, men hjag tror att grannens paddock börjar tina... Men jag ska "ta tag i det" när förkynlingen släppt, (blir extremt förkyld å orkeslös), så jag känner att Skjóni är för mkt...

Han är som en hund! Följer mig vart jag än går, han skulle gå genom eld, om jag bad honom. Så mkt litar han på mig. Från marken är han ganska duktig tycker jag iaf, men som sagt, jag är inte så duktig på NH, så om du har tips blir jag jätte glad =) Kan typ.. hmm... lite grann... flytta framdelen, har även löslongerat endel, som han verkar gilla =)

Han är väldigt lyhörd, (eller vad man säger), för han lyssnar väldigt mkt på mig när jag longerar/löslongerar osv...

Ja, absolut =) Är öppen för alla förslag =) Tycker det bara är kul, å så länge det funkar för mig å Skjóni så: Why not?

Tacksam för svaret =)
//Ewa

Senast ändrad av en moderator:

om han är så tillgiven verkar det ju lite konstigt... Kanske är han helt enkelt inte riktigt riden innan... eller kanske har han varit med om något dåligt med en ryttare på ryggen. Om du släpper honom i en stor hage eller leker med honom har han jättemycke energi?
Gud va svårt... hoppas det blir bra
Själv är jag ju ett blåbär och det tog flera år innan jag i huvudtaget fattade att de problem jag hade kunde göras något åt... sedan tog det ännu några år innan jag fattade hur... Men du vet ju och är intresserad så förhoppningsvis kommer allt på rättsida

Jo, det är ju det, men jag vet inte... Jag har tänkt tanken flera ggr om det kan ha hänt något med en ryttare på ryggen... För han är ju 2 olika hästar när man rider o håller på från marken... Sen så är han skraj för män... sambon går rätt bra, men främmande karlar kommer inte nära! :S

Nja, inte så speciellt mkt energi... han sprallar väl till lite grann sen e det bra...

Ska ta tag i det här nu när jag ääääntligen blivit frisk :D (Aja, något sånär iaf), men jag kan inte dra på det längre...

Är väl oxå lite av ett blåbär, men jag har hållit på med mååånga problemhästar av raserna vbl o nordis, så det är jag ju van vid, gångarts ridningen har jag inte vart så hemma på, men det går frammåt... har ju behållt isisstoets 4 gångarter i 3 år =)

Ja, det hoppas jag oxå =) Men det får tiden utvisa! Om det så tar flera år till. :)

//Ewa

grundproblemet är väl det samma oavsätt ras... en annan häst skulle oxå rusa visserligen kanske inte i samma gångart som din isis men i någon annan...

ewa_85 skrev:
Tackar :) Vill ju göra allt för honom som står i min makt!
Han blir 14 år i år.

Han liksom de andra hästarna, har fri tillgång på hösilage (då de går ute dygnet runt), och så får han betfor, krossad havre och kornkross (det är blandat 40% havre/ 60% korn). Alger, kalk, o fri tillgång på saltsten med mineraler.

Han får väldigt lite foder, då han verkar kunna ta tillvara på ALLT, han ser nämligen ut som ett dräktigt sto i 10 mån. :crazy:

Som jag skrev förut, så kom jag i kontakt med en tjej som ridit honom, på "firman", och det var tydligen inga problem med honom då förutom att han var något pigg, och kanske lite ringrostig i dressyren... Men alla 5 gångarterna var det inget fel på.. men hon hann ju sluta innan han såldes, så han gick ju på tur i ca 6 mån. Så jag tror ju att han bara har fått gått som han ville, dvs i grisepass i alla hastigheter...

Så jag tror inte att han är dåligt inriden... men man ver ju aldrig

Tack så mkt för ditt svar =)

//Ewa

Jag skulle tagit bort havre och kornkross och ersatt det med luzernpellets med lite betfor. Mängden skulle var max ca 3/4 liter färdigsvällt. Sedan skulle jag bibehållit alger, kalk, saltsten och mineraler. Egentligen borde han inte gå på fri tillgång på hösilage heller. 6-8 kg/dag beroende på väder- och vind samt hur mycket han rids, räcker gott.

Anette

ewa_85 skrev:
Hej igen!
Har kommit på ett annat problem... :confused:

Hur sk aman kunna träna från marken genom longering/tömmkörning osv när det är stenhårt i backen och knöligt...

Det vore kanske bra att vara på isen? :idea:

Om man vetatt den håller osv, för den är ju sviktande...

Det måste ju vara mer skonsamt än att vara i grannens stelfrusna paddock?

För jag tror ju som sagt att mkt av Skjónis träning kommer att ske från marken... Så hur ska jag göra? Bar gå ut å gå med honom å vänta med att longera osv tills underlaget tilllåter?

Tacksam för svar o funderingar =)

//Ewa

Skippa plan mark och hårt underlag! Du skall träna en passaktig häst i djup snö och kuperad terräng. Djup snö och uppförsbackar gynnar traven!

Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?