Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

Sv: Vad göra? :confused: (OBS LÅNGT!)

sambaengi skrev:
Jag skulle tagit bort havre och kornkross och ersatt det med luzernpellets med lite betfor. Mängden skulle var max ca 3/4 liter färdigsvällt. Sedan skulle jag bibehållit alger, kalk, saltsten och mineraler. Egentligen borde han inte gå på fri tillgång på hösilage heller. 6-8 kg/dag beroende på väder- och vind samt hur mycket han rids, räcker gott.

Anette

Mjo, jag har tänkt på det oxå, men inte riktigt vetat vad jag skulle ge, men nu vet jag =) ska testa det =) Han är ju sååå fet... (mitt fel, jag vet)

tack för ditt svar =)

sambaengi skrev:
Skippa plan mark och hårt underlag! Du skall träna en passaktig häst i djup snö och kuperad terräng. Djup snö och uppförsbackar gynnar traven!

Anette

Jo, men jag vill ju banta honom oxå, innanjag sätter mig upp. Å så vill jag träna ganska mkt från marken, då han travar när jag longerar osv. Så jag inbillar mig att det inte är helt fel att träna det oxå... Vet att djup snö är bra. Men snön har lyst med sin frånvaro en hel del.. men nu har den äntligen kommit :D

men jag ska ta å rida lite på "åkrarana", de är släta under o mkt snö =)

Ok, jag rider ibland en isis vallack som grisepassar !!
inte i galoppen då men..kan ej trava lr skritta. vad gör man lixom??
:confused:

Man lixom läser alla tusen trådar det finns om grisepass på samtliga forum, kollar så häste inte har ont och tar hjälp av instruktör ;)

Ewa_85 har ju fått väldigt många tips i den här tråden som även du kan ha nytta av. Får du hjälp av någon med att rida hästen? Grejar ägaren hästen i tölt? Hur jobbar hästen från marken? Travar den i frihet? Hur mycket erfarenhet har du av islandshästridning och töltridning sedan tidigare? Du skrev att du rider hästen ibland, hur ofta är det och hur mycket går hästen? är den fyr- eller femgångare?

/Malin

Freyr skrev:
Man lixom läser alla tusen trådar det finns om grisepass på samtliga forum, kollar så häste inte har ont och tar hjälp av instruktör ;)

Ewa_85 har ju fått väldigt många tips i den här tråden som även du kan ha nytta av. Får du hjälp av någon med att rida hästen? Grejar ägaren hästen i tölt? Hur jobbar hästen från marken? Travar den i frihet? Hur mycket erfarenhet har du av islandshästridning och töltridning sedan tidigare? Du skrev att du rider hästen ibland, hur ofta är det och hur mycket går hästen? är den fyr- eller femgångare?

/Malin

Jo, det blir väl endel sånna inlägg....

Ja, en hel del bra tips! Å de ska jag ta vara på. Så snart jag kan rida honom igen. Enligt veterinären så har han en sk Sträng, och den ska opereras i helgen som kommer. (13-15 maj).

Jag har tagit hjälp av instuktörer, och planerar att göra det igen så snart han fått grund kondis o så. O så händer det att min yngre syster rider honom, men det blir mest skritt då. Det är jag som äger honom.... (eller min familj). Jag tycker han jobbar bra från marken, även en av instruktörerna tycker det. Han är avslappnad o lyhörd. Han travar i hagen o vid longering, han har även travat några få gånger med mig på ryggen. Erfarenhet, hmm... har hållit på o ridit islandhästar i ca 4 år, och ridit för flera instruktörer. ridit mååånga olika islandshästar i alla olika utbildningsnivåer osv.

Just nu rider jag inte honom alls, då han ska opereras. Men förrut (innan vintern, då han hade vinter vila) var det 3-5 dagar i veckan. Å de dagar inte jag red red mina systrar. Han vart väl ungefär riden varannan-varje dag, med nån dags ledighet. Men nu nr han ska sättas igång igen blir det mkt longering, tömkörning, löslongering osv, dsv mkt arbete från marken.

Han är en femgångare.

Hoppas du blev klokare...
//Ewa.

Men nu svarade jag ju till Lebrozo...du har ju berättat allt om din häst redan. Din har vi ju diskuterat upp och ner och hit och dit och du har kollat honom mycket noggrannt! All heder till dej, men kolla vart mitt inlägg var riktat (och början av inlägget var lite ironiskt skrivet eftersom Lebrozo skrev så).

/Malin

jo, jag såg det sen... :o men jag va för trött för att orka ändra...

Men jag missförstod nog resten av inlägget isf, trodde de va frågor till mig... :o

men men, igen skada skedd. (hoppas jag).

//Ewa.

Absolut ingen skada skedd! Har det blivit någon operation av Skjóni än?

/Malin

Freyr skrev:
Absolut ingen skada skedd! Har det blivit någon operation av Skjóni än?

/Malin

Va skönt :) Är så lätt att missförstå varandra när man skriver...

Nä, inte än. Men på lördag fm ska han opereras. Sen är det "bara" att sätta igång med att få en grund kondis.

//Ewa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar