vad göra åt spänd hals?

Sv: vad göra åt spänd hals?

bröstkotorna säger du, hur märker man att de inte är som de ska? har inte provat akupunktur (mer än de nålar kiropraktorn satte), men det är helt klart något jag funderar på! vart gjorde du det? i halsen eller någon annan stans? märktes det stor skillnad?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

är du säker på att det är vanligt att hästen blir sämre? för som sagt var så sa kiropraktorn själv att det inte skulle bli sämre utan bara bättre! bäckenrotationen kan hon nog ha missat, men spänningarna i halsen har hon inte missat.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Jag bara undrar varför du blandar in två personer med specialkunskaper på kiropraktik? Om ET gör ett bra jobb, varför får inte h*n göra sitt arbete ifred då, jag menar, varför tog du ut en kiropraktor då?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
är du säker på att det är vanligt att hästen blir sämre? för som sagt var så sa kiropraktorn själv att det inte skulle bli sämre utan bara bättre! bäckenrotationen kan hon nog ha missat, men spänningarna i halsen har hon inte missat.

Som jag skrev får de oftast träningsverk.
Är du riktigt orolig så åk och röntga det går på försäkringen!!!:idea:
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

därför att kiropraktorn har bättre koll på skelettet än vad min ET har. och när det skulle komma ut en till stallet som tydligen skulle vara jätteduktig så lät jag honom titta på min häst med.:smirk:
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

jo visst, "träningsverk" kan jag väl tänka mig, men den sitter ju knappast i så mycket i 2 veckor plus att musklerna blir stenhårda!?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
jo visst, "träningsverk" kan jag väl tänka mig, men den sitter ju knappast i så mycket i 2 veckor plus att musklerna blir stenhårda!?

Nej det är sant, sitter oftast i några dagar. Men vill du inte röntga?
Då får du svar på om det är något konstigt. Jag röntgade min förra häst i hela ryggen och ända upp i nacken, fick se en del knas där.:(
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Hej!
Jag har inte läst hela tråden så kanske upprepar jag vad andra skrivit:)

Att hästen blev sämre efter besök av kiropraktor är inget ovanligt. Jag vet flera som varit med om samma sak. Det är inte alla som klarar att behandla en häst och det kan lätt bli fel.
Även om de är utbildade så är det inte säkert att de kan det de håller på med. Tyvärr:confused:

Jag föreslår att du tar ut en tandläkare och en massör.
massören kan behandla hästen och visa dig hur du kan massera för husbehov. Handlovskompressioner utmed mankammen är bra att göra.
Massage kan ingen göra fel men massera inte en sjuk häst, en häst med infektion eller dräktigt sto.
Spänningarna kan bero på felaktigheter i munnen så som tex:hakar.
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Får hästen hö på golvet, i hönät eller i höhäck?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
IR- behandling, är det samma som laser typ (eller det kanske rentav är laser?!)? för i såfall blir han behandlad med det varje gång ET är ute., och det ger bra resultat. men fortfarande så försvinner inte spändheten i halsen helt, även om det kan vara nästintill bra i bland!

Om hon har samma laser som mig så är det infra rött ljus.
Om det är bröstkotorna som spökar så borde de ha blivit med i frambens hoppet. Även om din kiropraktor säger att det skulle bli mkt bättre efter beh, så kan det bli en försämmring, men det är ingen fara, om det är en beh reaktion
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

ska fundera på om jag ska röntga eller inte. vad är det man skulle hitta då isåfall som du tänker på?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

han får hö på golvet. vad tänkte du på?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

men ingen fara.. det har ju gått 2 veckor nu och hästen är fortfarande lika dålig... :confused: jag tycker inte att det känns som att det ska vara såhär, och av alla jag har pratat med så har deras hästar inte reagerat såhär! okej om han blir dålig efter behandlingen men visar en förbättring ganska snart efter, men så är det ju inte nu!:(
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

Om en känslig häst får hö i nät eller höhäck kan den få spänningar i hals, nacke och rygg. Detta pga att hästens naturliga ställning vid matintag är att äta från golvet:)
Har skintröntken gjorts?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
ska fundera på om jag ska röntga eller inte. vad är det man skulle hitta då isåfall som du tänker på?

På röntgen kan man se om det är något fel eller omdet är några tonutskott som ligger tätt, likaså i halsen. S
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vadå andra frekvenser? Är det nm vi pratar om nu? Min laser är på 904 Nm, dvs infra rött. Vi "vanliga" jobbar ju på lite olika sätt, en del lasrar rakt på en skada, en del jobbar med meridianerna,el ryggkotpelaren osv, Hur jobbar ni?
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
men ingen fara.. det har ju gått 2 veckor nu och hästen är fortfarande lika dålig... :confused: jag tycker inte att det känns som att det ska vara såhär, och av alla jag har pratat med så har deras hästar inte reagerat såhär! okej om han blir dålig efter behandlingen men visar en förbättring ganska snart efter, men så är det ju inte nu!:(

Oj då, en vanlig beh reaktion ska ju inte hålla i sig i 2 v, vi får hoppas på att den inte har blivit fel beh, utan behöver några fler behndlingar bara
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

nej, precis, tycker absolut inte att det känns bra... frågan är om jag ens kommer ta ut kiropraktorn en gång till, han blev ju mycket sämre än vad han var innan...:(
 
Sv: vad göra åt spänd hals?

vickan skrev:
nej, precis, tycker absolut inte att det känns bra... frågan är om jag ens kommer ta ut kiropraktorn en gång till, han blev ju mycket sämre än vad han var innan...:(

förstår dig, men det måste ju kollas upp på ett eller annat sätt. Veterinären kan nog inte så mkt ang det här problemet som uppstått. Men det kanske har dykt upp andra problem som måste åtgärdas av ngt liknande skulle ngt ha gått galet så måste ju kiropraktorn anmälas för fel behandling
 

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 504
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp