Vad göra åt sömnsvårigheter?

Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tack för råden. Jag har själv framfört varenda tips du skrev, bortsett från det att det blir svårt att sova om man är övertrött och att det går bra att sova på dagen om det sker innan 15 och inte mer än två timmar. Det ska jag nämna. Valeriana tipsade jag om igår, det skulle hon köpa under dagen idag (har inte hunnit prata med henne idag). Hon trodde dock inte på naturläkemedel, men skulle i alla fall ge det en chans. Alla övriga råd, som avslappningsappar/avslappningsövningar tycker om känns fånigt och ger således inte en ärlig chans och att schemalägga livet och enbart plugga bestämda tider har hon också väldigt svårt för. Hon tror inte det kommer göra så stor skillnad, medan jag tror att det (i grund och botten) är det centrala problemet. Hon pluggar när som helst på dygnet om hon känner sig stressad, såväl mitt i natten som sent på kvällen eller i ottan. Jag tror det är SUPERVIKTIGT att kunna särskilja fritid och skola, och hon håller med i sak men verkar ha otroligt svårt att omsätta det i praktiken. Vi har försökt sätta upp gemensamma "regler" som hon är med på; t.ex. som att hon endast får plugga mellan 7-17 och dylikt, men hon håller på det inte utan menar att om hon är stressad över skolan känns det bättre att plugga än ligga uppe och grubbla om det på natten. Men samtidigt får hon inget vettigt gjort med skolan mitt i natten ändå, så det blir stressande i sig att plugga för henne ändå.

Vet inte hur jag ska hjälpa henne när hon inte tar åt sig av råden. Kanske lägger jag fram dem dåligt? Jag tror ju inte att råd som du (och jag) nämner kommer hjälpa henne från en natt till en annan, med inom sinom tid tror jag det kan göra stor (avgörande) skillnad.

Om hon inte inser att hon måste ha regelbundenhet i livet, att hon måste vara avslappnad innan hon ska sova och att det inte hjälper att stressa utan istället göra saker i tid så kan du inte hjälpa henne. Hon kommer krascha ändå och få börja om på 0 och kanske att hon då inser hur oerhört viktiga de enkla råden är. Hon måste inse att de medicinerna som fullkomligt däckar en inte är några snälla saker. Dels är risken för beroende stort för många av de medicinerna och dels är risken stor att hon efter några nätter lyckas hålla sig vaken iallafall förutom att hon kommer vara trött dagen efter av medicinen. Hon måste lägga om livet helt enkelt för annars kommer inte sömnen att fungera. Jag har inte sovit en hel natt på 12 år pga svåra smärtor. En enda gång på alla de åren har jag sovit i 5 timmar och jäklar vad lycklig jag var då :) I vanliga fall sover jag mellan 40 minuter och 1 timme och 20 minuter i taget. Sedan måste jag gå upp och vara uppe en timme eller två tills kroppen har ledat till sig och de punkter som ligger an mot sängen när man ligger ner inte gör lika ont längre. Jag vaknar alltså utav smärtorna. Att jag dessutom får svårt att sova pga morfinet jag måste ta för att dämpa smärtorna gör ju inte saken bättre. Jag har i dagsläget mycket starka sömntabletter men ändå sover jag inte särskilt bra eller mycket. Jag hoppades mycket på dessa men tyvärr har inte de heller gett mig mer än några timmars sömn sammanlagt. Det är så mycket svårare nu när jag är van vid att inte sova för kroppen är inställd på att vakna ganska snart igen. Det var det jag menade med mönster för hennes del. Hennes kropp har ju inte vant sig än vid att inte sova och då är det ganska enkelt att bryta det. Det är svårare när det har gått några år...
Säg till henne att hon måste bryta nu om hon inte vill gå igenom livet med sömnstörningar. Har man väl fått sömnstörningar så är det väldigt svårt att få en normal sömn igen och jag lovar att sömnstörningar vill hon verkligen inte ha.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Studenthälsan på LiU har jag bara hört supergott om! Så tvinga dit henne! :)
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tinywiny, Tror du har rätt. Ska försöka fortsätta "tala vett" med henne.

Och Lizan - toppen! Då är det kanske en bra första instans. Ska se till att jag får dit henne på måndag!
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Jag tar Propavan :) De gör inte att du somnar in, utan när du väl somnat då jäklar sover du ;) Men eftersom jag har svårt vid insomning också funkar de att ta några timmar tidigare så jag hinner bli trött.

Vilka tar du?
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Arrruuuuugghhhh! Så frustrerande det är att stå utanför och inte kunna hjälpa. Hennes inställning till allt är så negativ; och jag förstår ju såklart att bristen på sömn väger in där. Hon ORKAR inte engagera sig i sitt eget mående längre, och samtidigt uttrycker hon det som att hon nästan är rädd att lämna den lilla bubblan hon är i eftersom det är vardagen för henne nu. Samtidigt säger hon också att hon inte ORKAR ha det såhär längre, för det tär så otroligt på henne...

Hon har kontaktat studenthälsan och de har gett henne massor med uppgifter där hon ska fylla i olika scheman, fick i uppgift att gå flera promenader varje dag, räkna hur ofta och hur länge hon vaknar om natten o.s.v. De gick igenom avslappningsövningar på plats och hon fick träna. Jag frågade hur det kändes och hon säger bara att hon inte vet om hon orkar hålla på med det för att det är som ett heltidsarbete i sig. Och att avslappningsövningarna kändes så himla fåniga. Hon känner sig mycket motigt inställd och säger att hon inte tror att hon tänker gå dit på nästa tid (nästa vecka).

Frågade om hon berättade att hon blev stressad av alla krav och uppgifter hon fick så de kunde diskutera de känslorna, men det gjorde hon inte ("sjuksköterskan verkade ju så engagerad i dessa uppgifter"). Frågade om hon tog upp stressen och all prestationskrav hon känner och det hade hon inte heller gjort. Hon hade bara kort nämnt att eftersom som hon är seg på dagarna blir hon lite stressad över skolan. Inte så konstigt att sjuksköterskan så starkt fokuserat enbart på att lösa sömnproblemen eftersom min vän inte ger sken om att det finns något som helst annat problem.

Blir så trött :( Jag kan ingenting göra eftersom hon inte verkar vilja ge ev lösningar på problemet en chans. Vad ska säga när hon dagligen brister ut i gråt och mår så dåligt över situationen? Kanske ingenting, och bara vara där med henne, lyssna på henne... Vet inte hur mycket det hjälper men kanske är det skönt för henne i alla fall? Vi som står utanför och "ser" saker som hon inte ser tror ju inte att det här bara kommer gå över av sig själv; utan att hon behöver professionell hjälp med såväl sömnen som andra känslor som problemen kanske bottnar i. Därför blir det extra jobbigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Via studenthälsan kan man även få kontakt med en psykologstudent. En av mina klasskamrater på min master gick nästan hela vår mastertid hos en tjej som var hur bra som helst.

Har din vän testat någon "sömn-app"? Det finns flera med avslappningar som ska hjälpa en att somna. Kan vara värt?
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Hon har prövat sömn- och avslappningsapparna men hon tycker som sagt alla såna övningar är fåniga och gör dem då inte särskilt inlevelsefullt eller knappt alls.

Hon kommer definitivt inte vilja gå till en psykologstudent, vi studerar just psykologprogrammet så av det skälet (bland flera andra) är det inget alternativ för henne. Däremot kommer hon påbörja sin egenterapi inom 2 veckor, så hon kommer ha en samtalskontakt inom en snar framtid ändå. Kanske är det bara att vänta tills dess och se om hon kommer ta upp några eventuella känslor kopplat till detta under de samtalen...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Haha just det, glömde att det var det du läste.. haha.. :D

Det vore ju bara så synd om hon måste krascha helt innan hon går med på riktig hjälp. :(
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Man kan ju inte hålla reda på allt heller ;)

Men ja, det är exakt så jag känner... :( Vi får se hur det går med studenthälsan, försöker fortsätta pusha och övertala henne att ge det en chans, men vill hon inte själv spelar det ju ingen roll att hon bara går dit helt oengagerad...
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Nu verkar det vara relativt uppenbart beroende på stress, men när jag fick sömnproblem i samband med en stressig situation (som jag dock inte kunde påverka), så fortsatte det trots att jag försökte åtgärda det som gick. Det visade sig att det blivit fel på sköldkörteln, så det kan vara värt att ge sig iväg till VC bara för att dubbelkolla så inget mer försämrar situationen.

I övrigt tycker jag TS gör en väldigt bra insats att försöka hjälpa, och jag förstår att det är frustrerande om vännen inte är villig att göra de förändringar som behövs, samt ta emot den hjälp som erbjuds. Förhoppningsvis inser vännen så småningom att man inte kan fortsätta med den pressen, när det väl börjat ta uttryck fysiskt.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tack för uppmuntrande ord.

Det går fortfarande inget bra :( Hon har såna otroligt höga krav på sig själv, och känner en enorm press och stress över skolan. Hon låter sig aldrig vila, och oroar sig alltid över skolan och att hon borde göra mer. Pluggar på kvällar, tidiga morgonar, jämt. Om hon inte pluggar tänker hon att hon borde. Sover fortfarande dåligt men har haft fler nätter då hon fått några timmar sömn i sträck i alla fall.

Jag är jätterädd för att hon så sakta men säkert börjar närma sig utbrändhet... Vet inte vad jag ska göra :( När jag säger det till henne blir hon irriterad, för hon gillar inte att man inte kan ha några som helst vardagliga problem utan att det ska ses som patologiskt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 473
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
21 668
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp