Vad göra åt sömnsvårigheter?

cherie

Trådstartare
En vän i min klass har under ganska exakt 3 veckor haft svårt att sova om nätterna. Hon har mellan denna period haft enstaka nätter (två tror jag) då hon sovit cirka 5 timmar totalt, annars har det handlat om 30 min - 3 timmar ungefär/natt. Enstaka gånger har hon sovit en stund på dagen, även fast hon vet om att det inte är bra. Det har handlat om 1) att hon inte kunnat hålla sig vaken t.ex. vid en föreläsning när hon måste sitta stilla 2) när hon känt att hon verkligen behövt sova en stund för att ens kunna utföra något skolarbete som ju ändå fortlöper. Men förutom dessa enstaka dagar så har hon hållt sig vaken hela dagarna, men kan ändå inte somna om kvällarna.

Som ni förstår mår hon ganska dåligt och är som en vandrande vålnad med så pass lite sömn under flera veckors tid. Jag tycker så otroligt synd om henne :( Hennes lägenhet och säng har ju blivit en stressmiljö där hon istället för att koppla av, stressar upp sig. Hur bryter man det mönstret? Vad gör man för att kunna få sova igen efter så (förhållandevis) lång tid med svårigheter? Är det läkare med sömntabletter som gäller?

Vill så gärna hjälpa men vet inte vad jag ska göra mer än att stötta i skolarbetet, bjuda på mat så hon får i sig nåt och hjälpa henne så hon håller sig vaken under dagarna.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

En i min närhet hade sömnsvårigheter under en period. (De pågick dock mycket längre, kanske ett halvår). Hen fick insomningstabletter av läkaren och en tiodagarskur av dessa knuffade in sömnrytmen i rätt lunk. Så jag skulle söka vård i första hand, om det är så att det är stress som ligger bakom finns annan hjälp att få också, men även där är det läkare som ordinerar det. Plus att det inte är nyttigt att etablera ett dåligt sömnbeteende, så även därför kan tabletter vara bra i ett inledningsskede, även om annan hjälp kanske behövs.

Så sök hjälp så snart som möjligt är mitt råd.

(Sedan finns ju allmänna råd att testa såklart, som att inte ligga kvar i sängen om man inte kan somna, motionera, mindfullness, bara sova (ev ha sex) isängen, inget annat etc. Men vård i första hand säger jag.)
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Sömnproblem tär otroligt mycket, vet själv hur det är :(
Tycker precis som Mammas att uppsöka läkare för att få insomningstabletter är en god idé. Eftersom sådana tabletter gärna gör en trött dagen efter i början innan man vant sig så är det viktigt att ta dem i god tid innan läggdags. Mina ska tas 1 timme innan men jag tar oftast 2-3 timmar innan för att börja bli ordentligt trött i kroppen.

Vad gäller sömnlösa nätter i sängen förstår jag att det bringar fram massa stress, däremot har jag hört att det ändå är viktigt att ligga kvar antingen där eller tex soffan och inte gå upp och leva rövare. För även om man inte somnar ger vilan ändå en hel del mer än man tror!
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Vilka insomningstabletter tar du?
Skulle jag ta mina så långt innan skulle jag vara hög delux å stuttsa runt halva natten :P
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tack! Har försökt trycka på att hon ska till läkaren nu för att möjligtvis få tabletter som kan få henne på rätt köl igen med sömnrutinerna. Hon tycker dock att det känns fånigt att gå dit efter så kort tid, men jag menade att hon fungerar ju inte över huvud taget i vardagen som det är nu och då är det ingenting fjantigt alls. Och det ni sa om att det är bättre att bryta mönstret i tidigt skede än att etablera ett dysfunktionellt sömnbeteende...

Men hur enkelt är det att få sömntabletter utskrivet egentligen? Trodde det var jättesvårt. Vi får se vad läkaren säger, jag trycker på allt jag kan och förhoppningsvis ringer hon VC på måndag.

Hon försöker motionera dagtid (så mycket hon orkar), håller rutiner och går och lägger sig samma tid + går upp samma tid, hon har alltid enbart sovit i sängen och hon har prövat både att gå upp och göra annat (t.ex. sticka, läsa, lyssna på radio) och att ligga kvar i sängen alt byta plats till soffan men det är ingenting som verkar hjälpa henne.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Nu har jag inte haft så långvariga problem men fick ett tips som låter otroligt löjligt men som är enkelt och värt att prova just för att bryta mönstret. Tipset var att sova på fel håll, alltså med huvudet i fotändan. Vet inte om det gjorde några underverk, men visst kändes det annorlunda så det kanske kan hjälpa med lite tur.

Annars är väl det viktigaste att ta reda på varför man har sömnproblem och försöka göra något åt det. I mitt fall berodde det på stress, och när jag väl fick rätt ut det så blev det lättare med sömnen, men det tar ju sin lilla tid och är inte så lätt alltid.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tror inte det är så svårt att få sömntabletter om man verkligen har problem.
Att försöka trötta ut sig under dagen kan jag med egen erfarenhet säga att det inte hjälper, men beror kanske på just varför man har svårt att sova.
Jag har fått två olika tabletter utskrivna för sömnproblem, den ena är en insomningstablett som inte känns alls dagen efter, dock sover man inte länge på dessa och de är beroendeframkallande. Den andra är en tablett med sömnhormon som kan göra att man känner sig lite dåsig dagen efter, hjälper dock inte om det är själva insomningen som är problemet :p Jag behövde inte ens be om dessa tabletter utan det sa läkaren direkt när jag beskrev mina problem att han skriver ut åt mig.

Be henne ringa och boka tid hos en läkare så de får prova vad som passar bäst. Dålig sömn påverkar så mycket så tycker hon borde ta tag i det snarast.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Ska ge henne tipset om att byta håll i sängen. Allt är värt att pröva! Det började nog som stress då hon innan skolan började bytte miljö väldigt "snabbt"; under hela sommaren jobbade hon i sin hemort ändå till kvällen innan skolan började, då hon tog tåget hit till Linköping (tillsammans med hennes kusin som ska bo hos henne i några månader), dagen efter drog skolan + nollningen i gång, så jag/hon tror att det blev en stor omställning och en stressig start på terminen (och stressad är hon fortfarande, framför allt över skolan, det blir ju en ond cirkel där hon blir stressad för att ho inte kan studera ordentligt i och med att hon inte sover tillräckligt och så går det runt).
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Nej, det verkar ju inte hjälpa särskilt för henne att trötta ut sig under dagarna. Hon blir bara tröttare och tröttare för var dag som går istället... Och så fortsätter det... Nu har hon faktiskt beslutat sig för att sova någon timma om dagarna då det är ohållbart; hon fungerar inte annars. Så det är planen för helgen och så får vi hoppas att hon får en tid på VC snabbt.

Tror hon börjar inse allvaret i detta nu, och kommer ringa VC på måndag. Däremot är min erfarenhet att man inte får någon tid förrän flera veckor efter samtalet. Men man får hoppas att de har utrymme att ta in såna här lite mer "brådskande" fall med kort varsel.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Känner igen det där. Jag hade dock en del andra problem under våren och sommaren som var väldigt känslomässigt utmattande. Tränger man undan allt och sen lägger studiepress och stress på det så når man tillslut en gräns där kroppen säger ifrån. Jag blev sjukskriven i ett par veckor och fick tvinga mig att göra absolut ingenting alls, acceptera att jag inte kunde slutföra allt på det sätt jag ville och sänka kraven rejält ett tag framöver. Ibland är det bättre att ta paus för att orka komma tillbaka istället för att fortsätta köra slut på sig själv, för tillslut är det försent att bromsa.
Sätt dig ner och prata med henne, fråga hur hon verkligen har det. Ibland behöver man bara få säga det själv för att förstå att det är dags att ta tag i sina problem. Det kan vara svårt att inse när man vill mer än man orkar.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Insomningstabletter finns på bl.a. Ica, tog det tidigare då jag hade en sån period där jag absolut inte sov, sen är dom inte särskilt starka, tror man skulle ta 2-4 tabletter en timme innan sänggående, dom hjälper lite att slappna av.

Om hon är stressad så kanske uppsöka skolans kurator vore en idé? Vet inte sen om en skolkurator kan skicka en remiss till vårdcentralen för utredning av sömnproblem.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Jag pratar med henne dagligen, om saker som ligger även utanför sömnproblemen. Hon är en person med (för) höga krav på sig själv, det typiska duktig-flicka-syndromet där ingenting hon gör någonsin duger, där hon ständigt strävar efter mer men aldrig blir nöjd, och där självkänslan är så tydligt kopplat till prestation... Hon har under utbildningens gång brutit ihop flera gånger för att hon sätter så hög press på sig själv (även om hon upplever det som yttre krav). Men jag vet inte vad jag kan göra för att hjälpa henne med sådana tankar, annat än att belysa hur jag uppfattar det och prata kring det och hennes syn på saken. Eller vad gör man?
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Men man behöver väl ändå ingen remiss till vårdcentralen? Där jag bor är det bara att ringa och boka tid.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Insomningstabletter finns på bl.a. Ica, tog det tidigare då jag hade en sån period där jag absolut inte sov, sen är dom inte särskilt starka, tror man skulle ta 2-4 tabletter en timme innan sänggående, dom hjälper lite att slappna av.

Om hon är stressad så kanske uppsöka skolans kurator vore en idé? Vet inte sen om en skolkurator kan skicka en remiss till vårdcentralen för utredning av sömnproblem.

Tack för tipset! Ska säga det till henne, det kan hon ju pröva under tiden hon väntar på tid hos läkaren om inte annat.

Jag har föreslagit studenthälsan (och samtalskontakt där), men hon fnyser mest... Och menar sig ha "fåniga problem som tar upp andras tid", och är dessutom av åsikten att man inte behöver förstora upp problem utan att alla mår dåligt ibland utan att man behöver hjälp för det. Hon tycker att det är överdrivet att alla ska söka hjälp för allt och inget så fort de har lite deppiga perioder. Vet inte hur jag ska förklara hennes synsätt bättre än så.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Jag har ingen aning om man kan få remiss så och påskynda tid hos vårdcentralen, går själv till privatläkare som oftast kan ta emot en samma dag, kommer gråta blod då han går i pension!
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Och menar sig ha "fåniga problem som tar upp andras tid", och är dessutom av åsikten att man inte behöver förstora upp problem utan att alla mår dåligt ibland utan att man behöver hjälp för det. Hon tycker att det är överdrivet att alla ska söka hjälp för allt och inget så fort de har lite deppiga perioder.

Sån var jag med. Gick längre och längre utan att skaffa hjälp, fick bortdomningar i ansikte och inre skakningar för att tillslut få en "attack" och trodde jag skulle dö. Då var det bara att ta sig i kragen och ringa doktorn oavsett hur dum man kände sig.
Det går helt enkelt inte att tro att man kan fortsätta sådär.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Nej, det verkar ju inte hjälpa särskilt för henne att trötta ut sig under dagarna. Hon blir bara tröttare och tröttare för var dag som går istället... Och så fortsätter det... Nu har hon faktiskt beslutat sig för att sova någon timma om dagarna då det är ohållbart; hon fungerar inte annars. Så det är planen för helgen och så får vi hoppas att hon får en tid på VC snabbt.

Jag vill bara säga att jag tycker man SKA sova på dagarna om man kan när man har sovit så himla lite. Jag har haft enorma sömnproblem i många år, och har ofta fått rådet från vården att inte sova på dagen. Problemet är att man orkar inte till slut, det viktiga är ATT få sova. Inte när. Justera tiderna får man göra sen.

Tycker som flera andra att insomnings- eller sömnmedicin är bra åtminstone för att bryta det här mönstret. Jag kan sova bra i ett par veckor men kommer sen en dålig period så måste det till medicin för att bryta den.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tre veckor är ju en ganska kort tid så hon har ju inte hunnit skapa sig ett mönster som är svårt att bryta iallafall. Det är heller inte farligt att inte ha fått sova ordentligt under så kort tid.

Mina bästa tips är att hon först och främst lär sig avslappning. Det finns massor med bra appar för avslappning så det är det första jag tycker att hon ska lära sig. Sedan tycker jag absolut att hon ska se till att sova en stund på dagen om möjligheten finns men att hon inte ska sova efter kl 15 och inte mer än två timmar för då kan det bli svårare att somna på kvällen. Blir man övertrött så är det nämligen ännu svårare att somna. Sedan ska hon börja schemalägga sitt liv så att hon sover, äter och pluggar på bestämda tider. När man pluggar så är det lätt att det blir sent och det är förödande om man har svårt för att sova. Man blir tröttare och tröttare och fattar mindre och mindre och blir mer och mer stressad och då sover man sämre och kan få svårt för att somna.

Det är bra om hon kan gå och lägga sig vid 22 tiden och sedan ha tid att sova minst 8 timmar så att hon kommer in i en bra sömnrytm igen. När hon lägger sig så kör hon avslappningen så att hon inte ligger och grubblar på en massa måsten. Hon ska absolut inte gå och lägga sig hungrig men inte heller proppmätt. Har man svårt för att somna för att man är hungrig så är det bättre att gå upp och ta en macka men absolut inget med socker i som juice eller frukt eller andra söta saker för det piggar upp. Mejeriprodukter främjar däremot sömnen. Kan hon inte somna på 30 minuter så är det bättre att gå upp igen och läsa en bok eller så en stund än att ligga och vrida och vända sig. Se till att ha sköna lakan och svalt i sovrummet. Experterna anser att tv tittande och datoranvändning på kvällen är förödande medan många med sömnstörningar inte kan somna alls utan. Hon får helt enkelt testa sig fram och sedan hålla fast vid det som fungerar.

Om hon trots regelbundenhet och avslappning inte kan somna så säg åt henne att gå och köpa valeriana på hälsokosten. Det är en insomningstablett som är en naturprodukt som gör att man lättare kommer till ro. Självklart ska hon ju kolla så att hon tål innehållet före hon tar dem.
Hjälper inte det så är det dags att gå till vårdcentralen och be om hjälp där och eventuellt få någon insomningstablett.

Säg åt henne att sluta stressa och att hon måste ge de olika tipsen ovan tid. Visst finns det starka mediciner men då är man groggi hela dagen efter också och då är det omöjligt att fungera normalt. Det bästa är ju om regelbundna vanor och avslappning kan hjälpa henne så att hon slipper ta några mediciner.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tycker precis som Mammas att uppsöka läkare för att få insomningstabletter är en god idé. Eftersom sådana tabletter gärna gör en trött dagen efter i början innan man vant sig så är det viktigt att ta dem i god tid innan läggdags. Mina ska tas 1 timme innan men jag tar oftast 2-3 timmar innan för att börja bli ordentligt trött i kroppen.
Insomningstabletter som t.ex. Zolpidem/Stilnoct och Zopiklon/Imovane ska tas när man lägger sig, inte 1-3 timmar innan. Det är nog sömntabletter du har, dem kan man ta flera timmar innan.
 
Sv: Vad göra åt sömnsvårigheter?

Tack för råden. Jag har själv framfört varenda tips du skrev, bortsett från det att det blir svårt att sova om man är övertrött och att det går bra att sova på dagen om det sker innan 15 och inte mer än två timmar. Det ska jag nämna. Valeriana tipsade jag om igår, det skulle hon köpa under dagen idag (har inte hunnit prata med henne idag). Hon trodde dock inte på naturläkemedel, men skulle i alla fall ge det en chans. Alla övriga råd, som avslappningsappar/avslappningsövningar tycker om känns fånigt och ger således inte en ärlig chans och att schemalägga livet och enbart plugga bestämda tider har hon också väldigt svårt för. Hon tror inte det kommer göra så stor skillnad, medan jag tror att det (i grund och botten) är det centrala problemet. Hon pluggar när som helst på dygnet om hon känner sig stressad, såväl mitt i natten som sent på kvällen eller i ottan. Jag tror det är SUPERVIKTIGT att kunna särskilja fritid och skola, och hon håller med i sak men verkar ha otroligt svårt att omsätta det i praktiken. Vi har försökt sätta upp gemensamma "regler" som hon är med på; t.ex. som att hon endast får plugga mellan 7-17 och dylikt, men hon håller på det inte utan menar att om hon är stressad över skolan känns det bättre att plugga än ligga uppe och grubbla om det på natten. Men samtidigt får hon inget vettigt gjort med skolan mitt i natten ändå, så det blir stressande i sig att plugga för henne ändå.

Vet inte hur jag ska hjälpa henne när hon inte tar åt sig av råden. Kanske lägger jag fram dem dåligt? Jag tror ju inte att råd som du (och jag) nämner kommer hjälpa henne från en natt till en annan, med inom sinom tid tror jag det kan göra stor (avgörande) skillnad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 473
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
21 668
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp