Du har säkert skrivit det redan @Inglorion men vad jobbar du med? Något som rör den svenska ambassaden utomlands?
Nej, däremot funderade jag på att söka in till diplomat programmet för något år sedan och har urkul åt "Dips". Man lär sig dock mycket tålamod i mitt jobb och med de länder jag ahr att göra med och att hantera folk och de kultur problem som finns med att få jobb gjort, så jag kanske borde fundera igen på att söka.
Jag är forskare (biolog, ekologi) på post doctorate nivå. Nya jobbet är i ett land med väldigt stränga och komplicerade visa regler (och krånglig diplomatisk relation med Sverige) så det är inte riktigt på kartan att överstiga deras visa regler bara för att arbetsgivaren säger det (det hade det inte varit oavsett land, men nu dubbel kollar jag allt istället för att lita på arbetsgivaren).
Nu har ambassaden till det här landet både i Singapore (över telefon) och i Sverige (över email) bekräftat att det arbetsgivaren säger är fel. Admin personalen från nya arbetsgivaren hävdar fortfarande motsatsen.