Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tre yngsta barn är hos sin pappa, och jag insåg precis att jag bara ska träffa dom varann vecka. Japp jag har vetat om det men jag trodde inte att tårarna skulle rinna av saknad redan. Herrejösses, jag har aldrig under mina 18 år som mamma haft varann vecka. Jag har inte ens haft barnvakt knappt. Fy.
Har ni separerat? Eran yngsta är ju dessutom så liten ännu.
Fy så jobbigt även om det säkerligen var rätt beslut ❤️

Dottern och pappan har varit på julmarknad och när dom kom hem ropade barnet ”Mamma, det fanns inga pyjamaser på marknaden så vi kunde inte köpa någon julklapp till dig!” 🙈😂
Nån gång när dottern gick på dagis hade vi köpt present till sambon hon visste att det var vår hemlighet. Jag är än idag förvånad att hon inte sa mer än att vi hade paket. Han var nämligen tvungen att retas och började tjata om att få veta vad det var. Var kanske en vecka innan födelsedagen...

Ni vet när man stänger in sig i badrummet för att ta en dusch i lugn och ro?

Nej just det, utanför står ett barn som bankar på dörren och skriker UUÄÄÄÄÄÄ och ett annat barn som vrålar JAG VILL DUSCHA MED MAMMA JAG VILL DUSCHA MED MAMMA JAG VILL DUSCHA MED MAMMA!

😂
Känns egentligen helt fel att skratta åt det, för det vill man ju oftast inte själv göra i den situationen. Men igenkänningen är hög :D.

Blev alldeles för sent här. Dottern sover inte middag hemma så ofta längre. Idag behövde hon, men vägrade - och somnade typ vid matbordet och sov 16.30-17.30....gissa om hon gick enkelt att lägga sen? :banghead:

Jag har precis nattat hästar och varit ute med hunden och det är alldeles tyst uppe så jag passade på att ta en clementin och julmust i lugn och ro. Kanske skulle ta en dusch på en gång.

Den lilla verkar ha åkt på nåt. Kräkts rejält flera gånger, galla sista gången och försökte och försökte. Bytt kläder många gånger både hon och jag. 😭:heart På 10 månadersdagen och allt.

Pratat med VC och vilar nu, sen ska vi försöka skeda i henne lite saft så får vi se. De ringer tillbaka i em. Så svårt allt detta när det sker första gången.

Öppna förskolan, vilken dröm. Jag var ju lite skeptisk efter ett första besök på en sångstund i september. Vi var ju enbart där någon timme och satt på golvet och sjöng imse vimse osv. Kände att det blev lite väl mycket dadadabobibo för mig. Men, sen har vi fortsatt gå från slutet av oktober och framåt. Den i stan var dock väldigt liten. Det blev snabbt fullt, och kring sångstunderna kl. 10 och kl. 14 var det omöjligt att komma in från någon halvtimme/timme innan. Sedan var det stängt 12-13 så tillsammans med hennes sov/mat-tider och tiden det tar att komma ut ibland blev det inte helt lätt att komma dit. Men hon hade väldigt roligt när vi var där och jag värmde också upp till det.

Nu hoppades jag på att det skulle finnas en där vi bor temporärt nu 2 månader och hittade en precis i närheten. Var där idag och.. herregud! Det var stooooooort! Inte två pytterum som i stan utan kanske 130-140 kvm, med olika rum. Läshörna, kuddrum, målar/pysslarrum, tält och tunnlar. Det bästa av allt? Inte stängt någon gång på dagen och tydligen sällan helt fullt så man inte kommer in. De bjuder på kaffe och pepparkakor. Supertrevliga pedagoger, föräldrar och barn. Tror jag har hamnat i föräldraledig-himlen 🥰

Öppna förskolan, vilken dröm. Jag var ju lite skeptisk efter ett första besök på en sångstund i september. Vi var ju enbart där någon timme och satt på golvet och sjöng imse vimse osv. Kände att det blev lite väl mycket dadadabobibo för mig. Men, sen har vi fortsatt gå från slutet av oktober och framåt. Den i stan var dock väldigt liten. Det blev snabbt fullt, och kring sångstunderna kl. 10 och kl. 14 var det omöjligt att komma in från någon halvtimme/timme innan. Sedan var det stängt 12-13 så tillsammans med hennes sov/mat-tider och tiden det tar att komma ut ibland blev det inte helt lätt att komma dit. Men hon hade väldigt roligt när vi var där och jag värmde också upp till det.

Nu hoppades jag på att det skulle finnas en där vi bor temporärt nu 2 månader och hittade en precis i närheten. Var där idag och.. herregud! Det var stooooooort! Inte två pytterum som i stan utan kanske 130-140 kvm, med olika rum. Läshörna, kuddrum, målar/pysslarrum, tält och tunnlar. Det bästa av allt? Inte stängt någon gång på dagen och tydligen sällan helt fullt så man inte kommer in. De bjuder på kaffe och pepparkakor. Supertrevliga pedagoger, föräldrar och barn. Tror jag har hamnat i föräldraledig-himlen 🥰
Låter fantastiskt! Och intressant - är det kommunalt? Öppet hela dagarna, alla vardagar?
Här har kommunen nyligen lagt ner öppna förskolan (för att spara hela 250 tkr om året :banghead:) som var på fm tis-tors (dvs samma tider som syskon får gå på förskola 😒). Finns i kyrkans regi, den är mån och fre kl 9-1130. Finns lekrum med leksaker, en pysselhörna, dom har sångstund och fikastund. Det är definitivt mer folk där efter stängning av den kommunala, men inte värre än att alla får plats vadjag vet.

Hur är det för er andra, hur fungerar öppna förskolan hos er?

Låter fantastiskt! Och intressant - är det kommunalt? Öppet hela dagarna, alla vardagar?
Här har kommunen nyligen lagt ner öppna förskolan (för att spara hela 250 tkr om året :banghead:) som var på fm tis-tors (dvs samma tider som syskon får gå på förskola 😒). Finns i kyrkans regi, den är mån och fre kl 9-1130. Finns lekrum med leksaker, en pysselhörna, dom har sångstund och fikastund. Det är definitivt mer folk där efter stängning av den kommunala, men inte värre än att alla får plats vadjag vet.

Här finns det ett gäng kommunala, jag har dock valt en jag åker till. Där har de olika pass för olika åldrar och man anmäler med sms dagen innan eller samma dag och de tar in ett maxantal. Skönt att veta att man har sin plats tycker jag. Sen kommer man när man vill under passet, man behöver inte vara där vid starttiden.

Den är fantastisk! Finns flera kommunala i kommunen. Den näsrmast oss verkar ganska lik den @Voeux beskriver. Är öppen för-och eftermiddag alla dagar (men lunchstängt). Vissa tider är enbart upp till 12 mån.

De har också med jämna mellanrum verksamhet ute i lekparker, på 4h-gård, samarbeten med Friluftsfrämjandet mm.

Öppna förskolan var ngt jag saknade väldigt mycket här i Österrike när mina var mindre. Där vi bodde när dom äldsta var sma var det en "öppen" träff en förmiddag varannan vecka. Där vi bor nu en eftermiddag i veckan. Sen fanns det mer att anmäla sig till, musikgrupp, babymassage, gymnastik osv men dom var ganska dyra och jag saknade träffar där man kunde vara spontan och ga när man hade tid och lust.

Öppna förskolan var ju tyvärr stängd pga pandemi nästan hela min föräldraledighet, vi hann gå två gånger i Göteborg innan jag började jobba men jag älskade det! Nya leksaker för barnen att upptäcka och andra vuxna för mig att dricka kaffe med. Tyvärr var tiden för sångstund omöjlig att få ihop med mina barns dåvarande sovtider så det var vi aldrig på. Min sambo var några gånger på öppna förskolan efter vår flytt till annan kommun, den drivs av kyrkan och han tyckte att den var helt okej men han var väl inte riktigt lika socialt utsvulten som mig eftersom samhället börjat öppna upp lite mer när han var ledig.

Har gjort en intressant observation kring barnens olika personligheter. Jag har gjort individuella adventskalendrar till dem. Ibland får de samma sak men ofta får de paket efter sina egna intressen. Den yngsta är överlycklig för sina saker och går och pratar om dem hela tiden. Den äldsta stirrar bara på lillebrors saker och pratar om att han vill ha likadana. Blev stressad när han fick veta att de inte fick samma saker men i olika ordning. Innan lillebror fick sina saker, tex en dagbok, har storebror visat noll intresse för att skriva dagbok. Han har flera dagböcker han aldrig använder. Han kan inte ens svara på vad han fått i sina egna paket. Han fick t.ex ett helt rör med penslar i olika storlekar, en stor och dyr present. På frågan vad han fick svarade han "en penna". Nu går han och klämmer på paketen och insåg att morgondagens är samma. Då skönk han ihop av lättnad och sa "tur". Inte reaktionen jag förväntat mig direkt

Öppna förskolan här är bra, det finns en kommunal och de har lite olika aktiviteter fyra dagar i veckan. Två av dagarna är det vanlig öppen förskola, en dag är det barnvagnspromenad och en dag är det "öppen förskola" bara för 0-1 år. Då och då anordnar de olika utflykter som man kan hänga med på. Väldigt trevlig personal och ganska lagom med folk nu. När treåringen var bebis var det så himla fullt varje gång jag var där, så i just denna kommunen verkar det vara färre bebisar nu jämfört med för tre år sedan. I en annan kommun har vi babysim och det är lika fullknökat och omöjligt att få plats på nu som för tre år sedan. 😂 Men dit åker nog alla från närliggande kommuner också eftersom det inte finns fler (i alla fall bra) babysim på nära håll.

Jag hängde massor på öppna förskolan med första barnet, var perfekt för att få dagarna att gå. Han kunde härja runt i en miljö anpassad för små barn och jag fick träffa andra föräldrar, dricka kaffe och fika, win - win!

Med andra har jag inte kommit iväg, sen hon blev större och kanske fått något mer behov av stimulans har jag jobbat mer och de dagar jag är hemma går tiden utan problem ändå :p

Men jag är verkligen tacksam över att bo i en kommun med flera öppna förskolor med bra öppettider, det var faktiskt en liten sorg när första barnet började förskolan och vi inte skulle åka dit mer. Sambon kände lika, sista gången åkte vi alla tre och hade med blommor till förskollärarna :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka