Vad gör vi? Kids edition - del 4

Känner igen. Vi hade ett måndagsmöte varje vecka där det ofta sas att ”Jag hoppas alla är utvilade efter helgen” och jag som satt ner för första gången på två-tre dygn med en kaffe i handen som inte var kall kände mest att.. jag vilar just nu 😆
Ja gudars, vi kan ha fullt ös på jobbet men det är ändå inte samma ork som tas jämfört med att vara förälder :p.

En surrealistisk känsla: barnen lekte tillsammans på övervåningen (och höll sams!!) i typ 45 minuter medan jag låg i soffan och vilade och diskuterade inredning och annat med min man.

Vi är inte uppe i 45 minuter ännu utan snarare 10-15, men ja, helt fantastiskt är det!

Idag vaknade dock det ena barnet med mord i sinne och det andra barnet såklart på ”luften är fri” humör så.. färre minuter idag 😂

Vi är inte uppe i 45 minuter ännu utan snarare 10-15, men ja, helt fantastiskt är det!

Idag vaknade dock det ena barnet med mord i sinne och det andra barnet såklart på ”luften är fri” humör så.. färre minuter idag 😂
Haha nej inte vi heller normalt sett 😂 Jisses vad det bråkas! Om allt och inget. Men vilken befriande känsla när det väl sker och det råder någon form av harmoni i huset.

Ligger och lyssnar på när barnen andas. Det är en (öppen) dörr mellan våra rum och både liten och stor sover i samma rum (än så länge).
Det har varit en rätt fin dag, solig (men blåsigt) så vi har varit ute mycket. Lilla älskar att vara ute och traska runt och stora spelar gärna boll med pappan.

IMG_0675.webp

Haft en späckad men helt underbar helg med sonen. Vi har varit mycket utomhus och rört på oss och haft så roliga diskussioner, byggt en båt av kartong och grävt efter fornfynd. Men igår hade han "söndagsångest" innan han skulle somna för han ville inte gå till skolan (idag). Då låg vi i hans säng och jag hade högläsning ur min bok som jag håller på med, "Med bergens andetag". Det är ju ingen barnbok precis men funkar som högläsningsbok ändå tycker jag, sonen engagerar sig lagom mycket i handlingen och hänger med lite i min läsning. Efter en stund säger han "Nu gick den dåliga känslan över när jag fick lyssna på din röst" ❤️🥹

Ligger i sängen med en sjuåring som inte kan sova. Han skadade ena foten i skolan förra veckan och idag när jag hämtade hade han gjort illa den andra! Ett fult blåmärke precis bakom tårna och han har jätteont, stackaren. Alltid lika jobbigt med insikten att jag som mamma förväntas veta hur man ska hjälpa sina barn i såna lägen. Tror mig veta att sjukvården inte direkt gör så mycket åt ev brutna tår heller. Så den här mamman ger alvedon och skriver "lapp" (sms) så han slipper anstränga foten på gympan.

Har tusen saker att göra om kvällarna den här veckan och barnen brukar somna senast åtta så lite stressande är det, men stackaren kan ju inte hjälpa att han har ont.

Lilla E har iallafall fått två krokar att tillfälligt hänga sina kläder på, på rätt avdelning. Det tog en vecka från mitt samtal så några snabba åtgärder pysslar vi minsann inte med... Lilltjejen fick flytta över sina grejer med en fröken och hon hade blivit så himla glad 🥹 och visat alla kompisar och fröknarna att hon fått en egen plats. Det var en liten strid att ta för sitt barn men helt klart värt det ❤️😁

Kan någon förklara hur det kan ta ett barn över 30 minuter att klä på sig sina kläder, borta tänderna och komma ut genom dörren med full assistans från 2 vuxna? 🙃 Jag och maken är helt klara kl. 7 varje morgon, och barnen har då ätit frukost, och kl. 7.30 siktar vi på att gå ut genom dörren. HUR är det möjligt att vi nästan aldrig lyckas? 😅

Håller helt med! Mitt jobb är som ett jäkla SPA i jämförelse med att (försöka) hänga med en 2,5 åring...
Precis samma här. Och då är det ändå en kritisk verksamhet med minut-akuta insatser. När det varit några kassa nätter i princip utan sömn säger nån ofta "men ska du inte vara hemma nån dag och vila dig då?". NEJ för farao, är man hemma sjuk på en onsdag eller fredag får barnen inte vara på förskolan (och mån, tis, tors bara 5 timmar/dag), min enda chans till återhämtning är just på jobbet...!

Kan någon förklara hur det kan ta ett barn över 30 minuter att klä på sig sina kläder, borta tänderna och komma ut genom dörren med full assistans från 2 vuxna? 🙃 Jag och maken är helt klara kl. 7 varje morgon, och barnen har då ätit frukost, och kl. 7.30 siktar vi på att gå ut genom dörren. HUR är det möjligt att vi nästan aldrig lyckas? 😅

Nej det kan jag inte förklara. 10 år in i föräldraskapet har jag fortfarande inte löst mysteriet om hur de 10 sista minutrarna på morgonen alltid tar minst 30 minuter att genomföra 😅

8 åringen har börjat gå själv till skolan och herregud vad min stressnivå sjunkit sen hon började med det. Dessutom går hon upp själv sen dess och klär på sig och gör sig iordning. Vad hände?

Jag behöver enbart gå upp för att göra iordning frukt och en smörgås till hennes matlåda då hon vägrar frukost på morgonen.

Nej det kan jag inte förklara. 10 år in i föräldraskapet har jag fortfarande inte löst mysteriet om hur de 10 sista minutrarna på morgonen alltid tar minst 30 minuter att genomföra 😅

Helt hopplöst! Nu har vi ändå tänkt att om vi startar ”ut genom dörren processen” en kvart tidigare så kommer det gå men det verkar som att det enbart gav en kvarts extra utrymme till tjafs och förhalande 😅

Min snart 6aring hade turbo inställd idag pa morgonen. Han behöver vara pa förskolan senast kl 9 och fram till nyligen har han gärna sovit längre pa morgonen och vi har gjort oss i ordning i lugn och ro. Sen men sen tid tillbaka vill han ga tillsammans med skolbarnen, han säger att han behöver träna pa vägen sa han kan ga utan vuxen i höst. Skolbarnen gar hemifran 7:30. Idag sov han lite längre och jag väckte honom inte, han kom ner 7:10 men han at frukost, klädde pa sig, borstade tänderna osv pa mindre än 20 min för han ville absolut ga med skolbarnen idag ocksa.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 029
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 152
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka