Vad gör vi? Del CXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
De (sjukhuset) kanske också kan ta och ringa handläggaren för att beskriva läget? Ibland hjälper det (men för min mamma var det främst jourens akuta beslut som hjälpte på traven till ett nytt beslut från 3 besök/dygn till 7 besök/dygn).
Jo, det skulle nog behövas. När jag beskrev vissa av problemen som finns i hemmet som gör det direkt olämpligt för honom att komma hem just nu så svarade sjuksköterskan lite hummande att jo, hon förstår det, hon hade sett att det nog kunde vara så bara av att märka där vad han klarar och inte klarar när det gäller att ta hand om sig. Tror det var därför han fick stanna.
 
Nar lakaren ringde fran sjukhuset och sa att jag behovde vara vid mammas lagenhet for att slappa in henne da hon skulle komma hem med ambulans ... svarade jag att de fick losa det pa annat satt da jag inte var i Stockholm just da, men kunde losa det pa Sondag, 3 dagar senare.
Lat oss bara saga att lakaren inte var glad. Alls.
Bade lakaren fran sjukhuset (Huddinge) Hemtjanst personal (med 2 undantag) och framfor allt handlaggaren gjorde vad de kunde for att fa mig att "shame" mig att "ta hand om" mamma. Da jag bara blanekade och forklarade att hon betalat skatt under ett langt liv just for att fa den hjalp hon nu behovde och att jag forvantade mig att de skulle gjora sitt basta for henne da jag snart maste aka hem till USA och inte tankte utfora deras jobb innan jag akte heller ... fick hon till sist hjalpen ... utom nagon som sag till att hon fick mat. Men diskhjalp skulle hon fa 🤔

Alltihop var helt hysteriskt daligt skott, men jag larde mig att det var bara for mig att sta pa mig och vagra gora det som kommunen faktiskt ska gora ... men det var inte latt.

SA ... sta pa dig, och hoppas att det gar bra.
Tyvärr har det varit lite så här också. Från alla håll har det varit mycket prat om att jag minsann borde göra allt möjligt för honom. Ja jo, jag har heltidsjobb, två hundar och vill leva mitt egna liv istället för att spendera mer tid än vad som finns åt att ta hand om en sjuk förälder som egentligen borde ha all rätt till någon typ av vård :grin: Vårdpersonalen på alla nivåer har varit fantastisk, det är bara de som fattar beslut kring vad han ska få som inte riktigt är detsamma.
 
På något sätt vaken och snart klar att cykla till jobbet, i ösregn... Enligt klart.se ser det dock betydligt bättre ut nu jämfört med sist jag kollade på väderleksprognosen. Igår stod det att det skulle regna massor hela dagen, nu verkar det klarna upp ungefär lagom tills jag ska ut på min runda.

Killen jag träffar är dessutom ledig nu i mellandagarna, så han tar hundarna idag så att jag kan fokusera helt på att få jobbet att fungera. Kan vara väldigt skönt med tanke på kaoset. Vet inte hur jag hade orkat med de senaste tuffare perioderna om inte han varit med och gjort vad han kunnat för att underlätta vardagen för mig.
 
Tyvärr har det varit lite så här också. Från alla håll har det varit mycket prat om att jag minsann borde göra allt möjligt för honom. Ja jo, jag har heltidsjobb, två hundar och vill leva mitt egna liv istället för att spendera mer tid än vad som finns åt att ta hand om en sjuk förälder som egentligen borde ha all rätt till någon typ av vård :grin: Vårdpersonalen på alla nivåer har varit fantastisk, det är bara de som fattar beslut kring vad han ska få som inte riktigt är detsamma.

Jag har till viss del samma upplevelse som @hastflicka så stå på dig. Du ska INTE dra runt lasset för din far, han behöver med största sannolikhet ett boende på ett hem. "Underdriv" ingenting i kontakterna med biståndshandläggaren utan säg rent ut att det inte fungerar.

Jag har slagits i många år för att mina föräldrar skulle få de insatser som var rimliga och det gick till slut, båda fick det bra den tid de fick :heart Skickar en massa pepp och uppmuntran till dig och PM:a gärna om du vill :)
 
Tyvärr har det varit lite så här också. Från alla håll har det varit mycket prat om att jag minsann borde göra allt möjligt för honom. Ja jo, jag har heltidsjobb, två hundar och vill leva mitt egna liv istället för att spendera mer tid än vad som finns åt att ta hand om en sjuk förälder som egentligen borde ha all rätt till någon typ av vård :grin: Vårdpersonalen på alla nivåer har varit fantastisk, det är bara de som fattar beslut kring vad han ska få som inte riktigt är detsamma.
Vad jag har lärt mig genom alla år med sjuk förälder är att alltid, alltid kräva ett vårdplaneringsmöte innan föräldern skrivs ur från sjukhusvistelse. Det kan man meddela sjukhuspersonalen att man vill ha, så kommer de att jaga biståndshandläggaren så man slipper själv.

Även om föräldern haft hemtjänst innan sjukhusvistelsen så är det ju inte alls säkert att behovet fortsätter vara precis likadant. Ofta blir de ju lite sjukare för varje gång och behovet av insatser ökar.

Jag hoppas det ordnar sig.
 
Vad jag har lärt mig genom alla år med sjuk förälder är att alltid, alltid kräva ett vårdplaneringsmöte innan föräldern skrivs ur från sjukhusvistelse. Det kan man meddela sjukhuspersonalen att man vill ha, så kommer de att jaga biståndshandläggaren så man slipper själv.

Även om föräldern haft hemtjänst innan sjukhusvistelsen så är det ju inte alls säkert att behovet fortsätter vara precis likadant. Ofta blir de ju lite sjukare för varje gång och behovet av insatser ökar.

Jag hoppas det ordnar sig.

Det här är ett mycket bra råd @Red_Chili. Kommunen SKA upprätta en vårdplan och anpassa den vid behov.
 
På jobb. Inga huliganer aka hundarna med på jobbet idag. Sambon är hemma och ledig i mellandagarna. Jobbar till 4 idag och till 13 imorgon så ska inte klaga men det hade varit hemskt skönt att vara ledig nu efter jul.

Tror jag är själv idag och imorgon också. Ingen har dykt upp mer än jag. Hoppas på lite kunder så jag kan jobba undan lite. Hittat en bra radiostation på Spotify så är ganska red att köra igång på jobbet ordentligt.
 
Tyvärr har det varit lite så här också. Från alla håll har det varit mycket prat om att jag minsann borde göra allt möjligt för honom. Ja jo, jag har heltidsjobb, två hundar och vill leva mitt egna liv istället för att spendera mer tid än vad som finns åt att ta hand om en sjuk förälder som egentligen borde ha all rätt till någon typ av vård :grin: Vårdpersonalen på alla nivåer har varit fantastisk, det är bara de som fattar beslut kring vad han ska få som inte riktigt är detsamma.

Det är verkligen sorgligt att det inte fungerar lika bra överallt som där mina päron bor. Det var likadant när mormor och farmor behövde hjälp och morfar fick själv säga till hur mycket av hjälpen han ville ha kvar när mormor dog (de städar).
 
På väg till ortopeden i det härliga vädret... Storm och snöblandat regn. Undrar hur e4an är...
E4an var saltad men den dryga milen på oplogad grusväg innan vi kom dit var lite onödigt spännande + tjugo minuter att ens komma från uppfarten (en decimeter blötsnö :D ). Så nu är vi duktigt försenade trots att vi var ute i god tid. Får se om de ändå kan ta emot mig på sjukhuset...
 
Vet inte om jag missförstår, det är enligt mig fortfarande morgon och jag är också nyvaken :D Men att sova till 8 är väl inte att vända på dygnet..? O_o

Eller menar du kanske att ni brukar sova på dagen och vara vaken på nätterna, som vid skiftjobb?
Barnet sover lätt till framåt 11, och det kommer vara katastrof när skolan börjar om vi inte får styr på det ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 215
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 168
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
730
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp