Vad gör vi? Del CXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stämmer att jag bor på landet :) Marsvinen bor inne i huset hos oss. Vi har turen att inte få in möss i huset, inte ens i källaren har jag sett möss under de 9 år vi bott här.
Ute i stallet, höladan och hos kaninerna är det möss däremot. Katten får sköta musdödandet. Vi har inte så stora problem med dom så att vi behöver göra någon mer insats än hon gör :)
Vilken tur ni har:). Det låter toppen att få ha det så.
 
Är jag den enda som har svårt för att ta livet av ovälkomna möss i huset? Ni två verkar också ha marsvin som husdjur, liksom jag. Hur gör ni med möss där ni bor?
Antar att ni också bor på landet.
Ursäkta dum fråga, jag blir bara så nyfiken när jag ser att ni också, har marsvin som husdjur:).
Jag är en blödig typ, så jag fångar möss i levandefälla betad med choklad. Sen tar jag mig en hälsosam och stärkande promenad och släpper ut de jag fångar vid ett ödehus ett par kilometer härifrån, och hoppas på att de stannar där.
 
Nej, hunden avlivades i augusti. Troligtvis kroniska magbesvär, som vi inte fick ordning på trots 6 månaders gediget arbete och omvårdnad. Då bor vi ändå ensligt på landet utan grannar och en riktigt stabil hund som sällskap.
De är även anmälda till Länsstyrelsen och Tullverket då de bifogat uppgifter som inte stämmer.

Nu har jag tillbringat alldeles för lång tid med att leta upp en kopia om att vi betalade resterande summa på plats, för nu hävdar de att vi endast betalade 1000kr och inte de summa som finns i kontraktet. Visserligen spelar det ingen större roll då ärendet rör återbetalning av veterinärkostnaden på 4000 kr då försäkringen inte täckte då de ansåg att hon var sjuk redan vid tecknandet av försäkringen som gjordes 2 dagar innan hon anlände. Jag har nämligen lämnat de messenger grupper som finns, samt blivit utkastad från deras facebook grupper så det är svårt att hitta info.
Så fruktansvärt ledsamt. Jag beklagar. :heart
 
Jag är en blödig typ, så jag fångar möss i levandefälla betad med choklad. Sen tar jag mig en hälsosam och stärkande promenad och släpper ut de jag fångar vid ett ödehus ett par kilometer härifrån, och hoppas på att de stannar där.
Tack för ditt svar. Funderar på att köpa just en/flera sådan levande fälla och sedan sätta ut dem långt ut i skogen. Har köpt flera musfällor , men de blir liggandes oanvända. Jag klarar inte av att ha ihjäl dem, helt enkelt:heart
 
Tack för ditt svar. Funderar på att köpa just en/flera sådan levande fälla och sedan sätta ut dem långt ut i skogen. Har köpt flera musfällor , men de blir liggandes oanvända. Jag klarar inte av att ha ihjäl dem, helt enkelt:heart

Är det inte bättre att de får en snabb smärtfri död i en fälla än att sätta ut dem på främmande mark och riskera en långsam svältdöd?
 
Gårdagens middag var inte helt hemsk:

124267532_136241791172297_6795414522878657996_n.jpg


Plus att det är tillräckligt kvar för att jag ska få middag idag också :up:

Edit: Nej, jag vräkte inte i mig så mycket igår... Isis husse är här också :D
 
Är jag den enda som har svårt för att ta livet av ovälkomna möss i huset? Ni två verkar också ha marsvin som husdjur, liksom jag. Hur gör ni med möss där ni bor?
Antar att ni också bor på landet.
Ursäkta dum fråga, jag blir bara så nyfiken när jag ser att ni också, har marsvin som husdjur:).

Har ju haft i min nya lägenhet 🙈 jag och min hund brukar jaga ut dem genom dörren. Bygger typ en bana av tavlor,dylikt och leder den ut genom dörren :D
Varken jag eller hunden vill döda dem eller skada dem.
 
Fast svälter möss utomhus? Har de blivit så vana vid att bo i hus att de dör om de flyttas ut? 🤔

Tänkte snarare att den kanske hamnar på nån annans revir och blir jagad, eller hamnar mitt bland rovdjur som man själv inte märker av när man lämnar musen. Jag vet att möss är duktiga överlevare och kan föröka sig massor men jag vet inte hur det funkar med olika revir för möss.
 
Fast svälter möss utomhus? Har de blivit så vana vid att bo i hus att de dör om de flyttas ut? 🤔

Kanske de inte nödvändigtvis svälter ihjäl, men levandefångst är inte särskilt djurvänligt. Det finns ju skäl för varför djurskyddet ser ut som det gör och varför det är väldigt stränga regler kring levandefångstfällor. Har man fällor som inte dödar möss så ska de vittjas minst var femte timme - dygnet runt för att minimera den stress som mössen utsätts för. Möss är väldigt stresskänsliga.
 
Köpt två böcker, som ska bli julklappar, i bokhandeln. Det var bara jag och en kund till där. Och lika få kunder på övriga ställen jag såg. Värnamo centrum är inte som förr.
 
Tog bilen till en annan skog idag.

Vi mötte en ny bekanskap. En spets med husse. En jättevacker tik som tyvärr hade dåliga erfarenheter av andra hundar efter att ha blivit attackerad. Så hon var skeptisk mot lilla Torsten. Hoppas det stärkte henne lite. Torsten är ganska ängslig så han hotade verkligen inte alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 364
Senast: Account
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 840
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp