Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
20211204_120427.jpg

Nu lyckades jag haha 😄. Hanen ❤
 
Kulningen ni pratade om, var det sändning från Engelbrektskyrkan? Var precis på deras luciakonsert som hade med kulning, det var en helt magisk konsert. Mina vänner lyckades inte riktigt uppskatta den på samma sätt dock, det är faktiskt lite trist att jag i princip inte umgås med någon som uppskattar bra musik och kultur. Ena dagen nämnda ingenjörsmiddag och andra dagen vänner som bara vill höra ”låtar man kan” på ett luciatåg och inte alls förstår sig på upplägget, de konstnärliga inslagen och nivån på vad de faktiskt presenterade ikväll. Jag älskar mina vänner, men saknar definitivt att ha fler kultursnobbar i mitt liv.
 
Kulningen ni pratade om, var det sändning från Engelbrektskyrkan? Var precis på deras luciakonsert som hade med kulning, det var en helt magisk konsert. Mina vänner lyckades inte riktigt uppskatta den på samma sätt dock, det är faktiskt lite trist att jag i princip inte umgås med någon som uppskattar bra musik och kultur. Ena dagen nämnda ingenjörsmiddag och andra dagen vänner som bara vill höra ”låtar man kan” på ett luciatåg och inte alls förstår sig på upplägget, de konstnärliga inslagen och nivån på vad de faktiskt presenterade ikväll. Jag älskar mina vänner, men saknar definitivt att ha fler kultursnobbar i mitt liv.

Vi kan byta! Jag har för många! Hade behövt byta ibland 😬
 
Jag utlöste precis en chock när jag råkade nämna att jag första gången såg Svansjön i… Leningrad!
Folk ba ”öööööööh hur gammal är du egentligen?!” 😂😂
Jag ba ”ja det måste varit samma år som Sovjetunionens fall eller om det var året innan”?

👵🏼👵🏼👵🏼
 
Det funderade jag också på, jag misstog kulningen i programmet för jojk (tyckte förvisso att det var lite malplacerat för ett program från Dalarna) och insåg inte att jag hade fel förrän jag läste @athena_arabians inlägg här :o Ja jag vet, jag ÄR en dålig svensk! Försökte googla mig till skillnaden, för jag vågade inte visa min okunskap genom att fråga nån, men Google hade inte så många svar :o Med andra ord: tack för att du ställde frågan som jag inte vågade! :D
Alltid redo för att visa mig dum! 💁‍♀️:D
 
Jojk är ju inte bara en sång och berättelse utan en del av samisk tro också.

Det är magiskt med jojk också, när jag var på konferens i Rovaniemi var det en kvinna som jojkade för oss vid öppnandet av konferensen. Hon berättade att jojken skulle skulle ge oss god kunskap (det var en teknisk konferens) och goda möten. Det kändes verkligen som en ära att få vara med om det.

Sedan tycker jag iofs att det finns något av kvinnlig urmagi i kulningen också.
Jag kommer fortfarande ihåg ett klipp från Discovery channel för cirka 15-20 år sedan, det var bara någon reklamsnutt för deras kanal men det var just en same som berättade lite kort om sin kultur och jojkade. Jag kan fortfarande höra rösten i mitt huvud, blev alldeles förtrollad :love:
 
Kulningen ni pratade om, var det sändning från Engelbrektskyrkan? Var precis på deras luciakonsert som hade med kulning, det var en helt magisk konsert. Mina vänner lyckades inte riktigt uppskatta den på samma sätt dock, det är faktiskt lite trist att jag i princip inte umgås med någon som uppskattar bra musik och kultur. Ena dagen nämnda ingenjörsmiddag och andra dagen vänner som bara vill höra ”låtar man kan” på ett luciatåg och inte alls förstår sig på upplägget, de konstnärliga inslagen och nivån på vad de faktiskt presenterade ikväll. Jag älskar mina vänner, men saknar definitivt att ha fler kultursnobbar i mitt liv.
Nä, den som åtminstone jag pratat om var svts Lucia sändning från Dalarna. Utomhus och inte i någon kyrka :D
 
Jag får dessutom sådan helig ångest av att inte kunna gå in i dagsljus nästa dag när allting torkat och landat och se så att det är okej - den här gången går det inte eftersom hyresgästen ska hämta nycklarna imorgon bitti så jag fick putta in dem genom brevinkastet på det stängda kontoret. :arghh: ALLT kommer att synas i dagsljus ju!

Meeeen.... det är pengar på kontot antar jag. Puh.
 
Kulningen ni pratade om, var det sändning från Engelbrektskyrkan? Var precis på deras luciakonsert som hade med kulning, det var en helt magisk konsert. Mina vänner lyckades inte riktigt uppskatta den på samma sätt dock, det är faktiskt lite trist att jag i princip inte umgås med någon som uppskattar bra musik och kultur. Ena dagen nämnda ingenjörsmiddag och andra dagen vänner som bara vill höra ”låtar man kan” på ett luciatåg och inte alls förstår sig på upplägget, de konstnärliga inslagen och nivån på vad de faktiskt presenterade ikväll. Jag älskar mina vänner, men saknar definitivt att ha fler kultursnobbar i mitt liv.
Alltså på förskolan får man se luciatåg med ”låtar man kan”, men då går man dit för något annat än en kulturell musikupplevelse. Går man aktivt och lyssnar på professionella musiker som repeterat i veckor under professionell ledning och regi vill man väl ha något helt annat? (Även om man kan göra riktigt fina saker med samma material.) Sen kan man alltid ha en diskussion om det lyckade i valet och genomförandet, men att önska sig att det ska vara samma man alltid hört känns lite som en märklig förväntan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 093
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp