Det stämmer inte. Jag har massa kompisar som har bostadslån (höga sådana) och csn är inte ett lån som har påverkat det. Är ju nära på rak amortering på det. Det bankerna däremot får varningsflagg för är ju korta krediter/avbetalningar på skitgrejer.
Jag har iaf fyllt i "kollen" för en prognos för hur mycket jag skulle kunna få låna med en viss handpenning, och kryssar jag i stt studielån finns så får jag låna ett par hundra tusen mindre än om jag inte gör det. Hos ett par av storbankerna. Och ringt upp och frågat om det, för stt ta reda på om det vore värt att betala av det så fort som möjligt tex (svaret blev ja, om jag kan betala av hela först. Annars nja.) .
Kanske skillnad om det gäller lån på flera miljoner eller så, det vet jag inte. Ska en låna flera miljoner så kan en ju också känna att ett par hundra tusen i skillnad inte är så mycket. Det frågade jag inte, eftersom ett så stort lån inte är aktuellt med min inkomst i vilket fall som det är idag.
CSN är det enda lån/kredit som jag har idag, så det finns inga kreditkort, blankolån etc som påverkar i mitt fall.
Och jag vet att det på hemsidan är ett prognos och att en lär ta ett möte när det är dags att prata lånelöfte "på riktigt". Förstås. Det de har på hemsidan är ju tänkt som indikation, inte ett definitivt besked.
Senast ändrad: