Vad gör vi? Del CXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säg åt dem att det är utanför ditt kompetensområde och att de får anlita en shipping agent. Skriver du på tulldeklarationen är det du som åker på det om något inte stämmer och med så krångliga saker som ska skickas hade jag aldrig i helvetet gått med på att sätta mitt namn på eländet.

/mvh hon som skickat utrustning till Mauretanien och radioaktiva prover till Australien och båda är en total pinne i röven att tulldeklarera...

Edit: De kan anlita mig som konsult att göra det, jag har övat rätt mycket på sådant pga jobbet :D
Åh det vet jag, jag har till och med hamnat i lite trubbel en gång pga fel siffra i varukoder. Har typ lärt mig själv under de 4 år jag jobbade med skiten. Pinne i röven var ordet.

Nuvarande personer har inte heller fått någon utbildning förutom det jag informerat om som jag självlärt mig efter 4 år.

Skulle vilja hitta vad det blir för konsekvenser enligt lag - men är superdålig på att slå i lagböcker. Så kan jag skicka med det i mitt mail där jag förklarar varför jag inte vill beblanda mig i arbetsuppgiften. Har du koll? Är det Tullbrott under Lag om straff för smuggling?
 
Åh det vet jag, jag har till och med hamnat i lite trubbel en gång pga fel siffra i varukoder. Har typ lärt mig själv under de 4 år jag jobbade med skiten. Pinne i röven var ordet.

Nuvarande personer har inte heller fått någon utbildning förutom det jag informerat om som jag självlärt mig efter 4 år.

Skulle vilja hitta vad det blir för konsekvenser enligt lag - men är superdålig på att slå i lagböcker. Så kan jag skicka med det i mitt mail där jag förklarar varför jag inte vill beblanda mig i arbetsuppgiften. Har du koll? Är det Tullbrott under Lag om straff för smuggling?

Lagföring kan det väl bli om man försökt skicka något kontrollerat som inte deklarerats (medicin/droger osv) men om det inte är korrekt deklarerat kommer det att gå i retur... och mig veterligen får man inte igen pengarna för vad transporten kostat. Dvs det kan bli dyrt som f-n (har testat det, med utrustningen som skulle till Mauretanien :angel:).

Största risken med tanke på att det verkligen verkar vara gott och blandat som ska skickas är att det tex är något organiskt (CITES-kontrollerat) eller kemikalier (sprayburkar) som inte får skickas hur som helst.

Dessutom lär du få skit om det kommer i retur... jag hade som sagt inte tagit den risken utan sagt att det här får någon annan fixa.

Edit: Försök ALDRIG skicka något till Afrika. Det är ett mindre helvete.

Edit 2: Skicka inte något som inte är korrekt deklarerat till Norge heller. Mina puckon till kollegor skickade utrustning till mig i Norge från Australien som inte ens var tulldeklarerad! :banghead: Den gick i retur... :grin:
 
Väntar på att kunna logga in i en portal för att kunna be om en lösenoffert. Väntar på att kattungarna ska somna så jag kan måla lite. Bokat tid hos veterinären för den äldre katten, oklart om hon kommer med hem därifrån.

Och så ska jag skriva på tentan som faktiskt börjar arta sig.
 
Lagföring kan det väl bli om man försökt skicka något kontrollerat som inte deklarerats (medicin/droger osv) men om det inte är korrekt deklarerat kommer det att gå i retur... och mig veterligen får man inte igen pengarna för vad transporten kostat. Dvs det kan bli dyrt som f-n (har testat det, med utrustningen som skulle till Mauretanien :angel:).

Största risken med tanke på att det verkligen verkar vara gott och blandat som ska skickas är att det tex är något organiskt (CITES-kontrollerat) eller kemikalier (sprayburkar) som inte får skickas hur som helst.

Dessutom lär du få skit om det kommer i retur... jag hade som sagt inte tagit den risken utan sagt att det här får någon annan fixa.

Edit: Försök ALDRIG skicka något till Afrika. Det är ett mindre helvete.
Åh tack! då har jag litegrann på fötterna :up:
Har skickat till Sudan en gång, gick konstigt nog bra. Till Botswana gick det mindre bra och jag gav till slut upp - fick tillbaka försändelsen 7 gånger.
 
Åh tack! då har jag litegrann på fötterna :up:
Har skickat till Sudan en gång, gick konstigt nog bra. Till Botswana gick det mindre bra och jag gav till slut upp - fick tillbaka försändelsen 7 gånger.

Jag var tvungen att använda FedEx... för det är tydligen det enda som fungerar inom Mauretanien. Synd bara att det inte fungerar så bra inom Sverige bara :meh: Vi fick inte lägga upp något konto så jag var tvungen att åka ner till Arlanda, det är närmaste kontoret från mig.
 
Jag är en liten otålig människa...... ;) Idag öppnar anmälan till högskolornas sommarkurser. Jättenöjd att jag hade kommit ihåg att det är idag. Glad i hågen loggar jag in nu precis, bara för att mötas av infon att anmälan kommer att öppnas upp under dagen....... :meh: Men om det är anmälan från den 20/2 ska det väl gå att anmäla sig från typ 00:01 den 20/2 - tycker jag i alla fall!
 
Tyckte mitt te såg ovanligt mjölkigt ut. Upptäckte efter lite rörande med skeden att jag glömt lägga i tepåsen :angel:
Skönt att det inte bara är jag som är förvirrad. Igår försökte jag få ut en scanner på ICA Maxi och var jätteirriterad att det inte fungerade... sedan såg jag scannern som redan låg i min vagn :angel:
TACK för att ni delar med er! Ibland funderar jag ärligt på om jag börjar bli lite ålderssenil....... :nailbiting::D
 
Jag är en liten otålig människa...... ;) Idag öppnar anmälan till högskolornas sommarkurser. Jättenöjd att jag hade kommit ihåg att det är idag. Glad i hågen loggar jag in nu precis, bara för att mötas av infon att anmälan kommer att öppnas upp under dagen....... :meh: Men om det är anmälan från den 20/2 ska det väl gå att anmäla sig från typ 00:01 den 20/2 - tycker jag i alla fall!
Det där är så sjukt bökigt. Om anmälan öppnar idag, varför är den då inte öppen efter midnatt? varför skall det gå halva dagen innan den öppnar? Sjukt irriterande :banghead:
 
Just avslutat ett seminarium (webb halleluja!) om hedersvåld och FGM från 07:30 - 09:00. Min hjärna fungerar inte riktigt som den ska så tidigt. Skönt att bara behöva vara anständig på överkroppen dock.

Katten var extremt jobbig och med jämna mellanrum gick det en brun svans över skrivbordet som alla såg. Försökte stänga ute henne ur sovrummet där datorn står men då blev det högt skrapande och jamande.
 
Just avslutat ett seminarium (webb halleluja!) om hedersvåld och FGM från 07:30 - 09:00. Min hjärna fungerar inte riktigt som den ska så tidigt. Skönt att bara behöva vara anständig på överkroppen dock.

Katten var extremt jobbig och med jämna mellanrum gick det en brun svans över skrivbordet som alla såg. Försökte stänga ute henne ur sovrummet där datorn står men då blev det högt skrapande och jamande.
Jag ska på webbinarium på måndag - gissar att jag kommer hamna i samma situation :D
 
Har avlivat min gamla häst (29år) nu på morgonen :cry:. Skönt att ha det avklarat. Tycker det jobbigaste är att ta beslutet. För att sedan ringa och beställa avlivningen och sedan vänta på att de ska komma. Nu dröjer det förhoppningsvis innan vi behöver avliva någon mer häst. :(

Men vad tråkigt 😪❤. Beklagar. Men 29 år, det var inte dåligt!
 
Det där är så sjukt bökigt. Om anmälan öppnar idag, varför är den då inte öppen efter midnatt? varför skall det gå halva dagen innan den öppnar? Sjukt irriterande :banghead:
Ja, det känns ju som om man har fattat beslutet att det ska vara den 20/2, så borde anmälan öppna när den 20/2 börjar. Någon tid måste de väl ha i åtanke ändå? Eller öppnar anmälan till olika kurser/program på olika tider??
 
Mår inte alls bra idag. Så onödigt med förkylning.
Har iaf ingen feber och sedvanligt stallfix på morgonen är i fas. Har ett gäng boxar kvar att mocka men lilla stallet är iaf färdig. Tur att jag gjorde extra påsar igår, för det är den i särklass tristaste sysslan alla kategorier.
Måste vara i ok form till ikväll. Får ta det lugnt nu på dagen.
Känns trist med tanke på det fina vädret. Men jag tänker att det är bättre att ta det lite lugnt nu så att förkylningen inte blir värre än vad den är. Börjar redan tappa rösten trots att jag knappt använt den idag :cautious:
Egentligen inte konstigt med tanke på hur var och varannan människa är eller har varit förkyld nyligen.
 
@bettysmatte och @Wonderwoman Jag gissar på att de inte vill/har råd att betala IT och support och växelfolk för att arbeta redan klockan 00:01 när ingen ändå är uppe och vill anmäla sig?

Vi har samma på min skola som har ett eget antagningssytem - med skillnad att vi talar om exakt klockslag på datumet som det går att börja använda systemet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 112
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 793
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 256
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp