Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min tältare har jag inte hört av sen jag lämnade henne vid lunch, men hon är i en villaträdgård 600m bortÄn så länge är de kvar i skogen men jag fick inte stänga av ljudet på telefonen. De skulle nog inte sova heller utan bara sitta och titta i natt.
Ska upp till Lappland några dagar i mitten på augusti. Nu frågar ena kompisen om vi ska tälta en natt. Jag är frusen av mig och har verkligen ingen koll på temperaturerna särskilt nattetid. Vad ska man ha med sig? Sover man i jacka? Behöver man ha med sig vinterjacka? Räcker det att sova i underställ? Ulltröja? Kommer jag att frysa ihjäl? Heeelp! Vi kommer vara fyra stycken plus två små hundar som gärna sover nära i tältet, ifall det gör någon skillnad. Kanske borde starta en egen tråd om detta kom jag på nu...
Stugan ligger i Tvärsele så däromkring någonstans Låter kallt! Får se om det blir av eller om vi håller oss till övernattning i stugan istället
Samma här. Utan anledning öhtIdag är tydligen en ångestdag
Har ni funderat något kring björnar öht? Det finns enorma mängder björn där (gränstrakterna mellan Jämtland-Västerbotten) och ni har ju hundar.
Edit: Särbon brukar alltid se spår efter och ibland höra björn när de jagar älg (septemberjakten). Ibland lyckas hunden dra upp någon björn också. Jag brukar se björnspår när jag jobbar i Jämtland och det är inte långt ut i terrängen, bara ca 10min i bil från byn.
Jag har inte alls funderat något, men kompisens sambo (som ska med) är uppvuxen där och har sin släkt där så jag hoppas han har bättre koll än vad lilla stockholmaren jag har
Så länge hundarna inte får springa lösa är det inte någon större fara. Jakthundar däremot som springer lösa och driver bl a älg kan stöta upp en björn, bli rädd och springa mot jägaren med björnen efter sig. Det är sällan andra ser mer än spillning efter den.
Jag har inte alls funderat något, men kompisens sambo (som ska med) är uppvuxen där och har sin släkt där så jag hoppas han har bättre koll än vad lilla stockholmaren jag har
Så länge hundarna inte får springa lösa är det inte någon större fara. Jakthundar däremot som springer lösa och driver bl a älg kan stöta upp en björn, bli rädd och springa mot jägaren med björnen efter sig. Det är sällan andra ser mer än spillning efter den.
Med ett bra underlag, en varm sovsäck, ev vantar och mössa så sover du gott i ett underställ. Jag gick i mitten av augusti ensam Hemavan - Ammarnäs och sov själv i tält hela sträckan, två övernattningar, och frös ingenting. Jag hängde upp kläderna jag vandrat i en fjällbjörk över natten, diskade och lät kokkärlen ligga under vatten medan jag sov och bytte om till underställer när jag sov.
De har själva hund där uppe (både sällskapshund av den lilla vita fluffiga sorten samt jakthundar) i alla fall.Jag har ju noll koll på terrängen just där men jag skulle aldrig ta med mig en hund när jag jobbar i Jämtland. Många björnmöten som går fel involverar ju en hund. Jag har ramlat på en björn när jag jobbade utanför Falun och efter det för jag ett ohyggligt oväsen när jag är i björntrakter. I Jämtland har jag klivit över färska björnskitar (som i att det ångar om dem) och några markägare hade sett björn där jag parkerat min bil. Jag är inte rädd men jag är försiktig.
Synd att jag inte är uppe där då, då hade jag försökt övertala er att hälsa på för en fika hos särbon men jag åker inte upp förrän till jakten.