Vad gör vi? Del CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
scrubc0uhcc51.png


:rage::rage::rage:
 
Ska upp till Lappland några dagar i mitten på augusti. Nu frågar ena kompisen om vi ska tälta en natt. Jag är frusen av mig och har verkligen ingen koll på temperaturerna särskilt nattetid. Vad ska man ha med sig? Sover man i jacka? Behöver man ha med sig vinterjacka? Räcker det att sova i underställ? Ulltröja? Kommer jag att frysa ihjäl? Heeelp! Vi kommer vara fyra stycken plus två små hundar som gärna sover nära i tältet, ifall det gör någon skillnad. Kanske borde starta en egen tråd om detta kom jag på nu...:cautious::cautious:

Jag hade typ velat ha el-sovsäck om jag skulle ut på sånt.

När en kompis gifte sig i Luleå skulle jag och övriga nära gäster från Sthlm stuvas in i de rum de hade i huset. Mig hade de bäddat till bredvid ett stort element IOM att jag är en fryslort. Övriga i rummet sov i endast täcke och någon t-shirt typ. På morgonen hittade de mig iklädd ett lager kläder, pälsjacka, mössa och min handduk över täcket. 😂
De hann tyvärr inte fota för att stoppa i bröllops-albumet. :laugh:

Med det in mind kanske du klarar dig med lite mindre kläder, typ underställ och bra sovsäck.:angel:
 
Stugan ligger i Tvärsele så däromkring någonstans :p Låter kallt! Får se om det blir av eller om vi håller oss till övernattning i stugan istället 🙈

Har ni funderat något kring björnar öht? Det finns enorma mängder björn där (gränstrakterna mellan Jämtland-Västerbotten) och ni har ju hundar.

Edit: Särbon brukar alltid se spår efter och ibland höra björn när de jagar älg (septemberjakten). Ibland lyckas hunden dra upp någon björn också. Jag brukar se björnspår när jag jobbar i Jämtland och det är inte långt ut i terrängen, bara ca 10min i bil från byn.
 
Har ni funderat något kring björnar öht? Det finns enorma mängder björn där (gränstrakterna mellan Jämtland-Västerbotten) och ni har ju hundar.

Edit: Särbon brukar alltid se spår efter och ibland höra björn när de jagar älg (septemberjakten). Ibland lyckas hunden dra upp någon björn också. Jag brukar se björnspår när jag jobbar i Jämtland och det är inte långt ut i terrängen, bara ca 10min i bil från byn.
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har inte alls funderat något, men kompisens sambo (som ska med) är uppvuxen där och har sin släkt där så jag hoppas han har bättre koll än vad lilla stockholmaren jag har:crazy:
 
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har inte alls funderat något, men kompisens sambo (som ska med) är uppvuxen där och har sin släkt där så jag hoppas han har bättre koll än vad lilla stockholmaren jag har:crazy:

Jag har ju noll koll på terrängen just där men jag skulle aldrig ta med mig en hund när jag jobbar i Jämtland. Många björnmöten som går fel involverar ju en hund. Jag har ramlat på en björn när jag jobbade utanför Falun och efter det för jag ett ohyggligt oväsen när jag är i björntrakter. I Jämtland har jag klivit över färska björnskitar (som i att det ångar om dem) och några markägare hade sett björn där jag parkerat min bil. Jag är inte rädd men jag är försiktig.

Synd att jag inte är uppe där då, då hade jag försökt övertala er att hälsa på för en fika hos särbon ;) men jag åker inte upp förrän till jakten.
 
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag har inte alls funderat något, men kompisens sambo (som ska med) är uppvuxen där och har sin släkt där så jag hoppas han har bättre koll än vad lilla stockholmaren jag har:crazy:
Så länge hundarna inte får springa lösa är det inte någon större fara. Jakthundar däremot som springer lösa och driver bl a älg kan stöta upp en björn, bli rädd och springa mot jägaren med björnen efter sig. Det är sällan andra ser mer än spillning efter den.

Med ett bra underlag, en varm sovsäck, ev vantar och mössa så sover du gott i ett underställ. Jag gick i mitten av augusti ensam Hemavan - Ammarnäs och sov själv i tält hela sträckan, två övernattningar, och frös ingenting. Jag hängde upp kläderna jag vandrat i en fjällbjörk över natten, diskade och lät kokkärlen ligga under vatten medan jag sov och bytte om till underställer när jag sov.
 
Jag tror jag är på jobbet...

Kan likaväl vara hemma med jobbdatorn.. känns det som.

Yepp är lite väck idag gårdagen var hektisk men idag är den helt plötsligt lugn och jag kommer på mig själv med att googla efter onödiga saker, kika på buke, klappa hundar och bara ta det lugnt. Gårdagen satte sina spår
 
Så länge hundarna inte får springa lösa är det inte någon större fara. Jakthundar däremot som springer lösa och driver bl a älg kan stöta upp en björn, bli rädd och springa mot jägaren med björnen efter sig. Det är sällan andra ser mer än spillning efter den.

Med ett bra underlag, en varm sovsäck, ev vantar och mössa så sover du gott i ett underställ. Jag gick i mitten av augusti ensam Hemavan - Ammarnäs och sov själv i tält hela sträckan, två övernattningar, och frös ingenting. Jag hängde upp kläderna jag vandrat i en fjällbjörk över natten, diskade och lät kokkärlen ligga under vatten medan jag sov och bytte om till underställer när jag sov.
Jag har ju noll koll på terrängen just där men jag skulle aldrig ta med mig en hund när jag jobbar i Jämtland. Många björnmöten som går fel involverar ju en hund. Jag har ramlat på en björn när jag jobbade utanför Falun och efter det för jag ett ohyggligt oväsen när jag är i björntrakter. I Jämtland har jag klivit över färska björnskitar (som i att det ångar om dem) och några markägare hade sett björn där jag parkerat min bil. Jag är inte rädd men jag är försiktig.

Synd att jag inte är uppe där då, då hade jag försökt övertala er att hälsa på för en fika hos särbon ;) men jag åker inte upp förrän till jakten.
De har själva hund där uppe (både sällskapshund av den lilla vita fluffiga sorten samt jakthundar) i alla fall.
Hade självklart inte tänkt att de ska vara lösa oavsett! Men det här med att tälta får vi nog prata igenom imorgon och se om det känns rimligt eller ej.
Jag nöjer mig som sagt att gå ut på dagarna och dricka vin och sova i stugan på kvällen ;)
Fika hade varit väldigt trevligt! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
71 72 73
Svar
1 444
· Visningar
40 548
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 123
Senast: escodobe
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
984
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 263
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp