Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så idag på em-ritten hade vi en ofrivillig avsittning.....
Längs vår ridväg har någon trimmat träd och lämnat stora grenar på marken på sidan av stigen.
"Silly horses" som rids här dagarna i ända blir ändå tittiga. Liksom "det här var inte här igår". Vissa hästar bryr sig mer än andra.

Så vad som hände var att en häst blev helt knorrig och svängde runt. Nybörjare på ryggen. Hästen bakom som hade en "halvt erfaren" ryttare på ryggen hade ingenstans att ta vägen än genom att hoppa genom ett buskage och ut på vägen, tjejen tappade balansen och då tvärstannade hästen och hon flög över nacken på den.
Rätt så hårt fall på asfalt och hon gjorde illa ankeln som hon då berättade varit bruten och just läkt sedan ett par månader. Tyckte så synd om henne.
Hon ville inte ha ambulans men ranchägaren kom och plocka upp henne och plåstrade om henne tillbaka på ranchen och körde henne sen hem till hennes hotell.
Rapport skrevs innan om vad som hänt och signat av alla.

Men nu till min fråga. Hon frågade om pengarna tillbaka. Vilket blev ett nej från oss.

Hur tänker ni här på buke?
Pengar tillbaka ja/nej?

Jag hade sagt nej. Det är en risk att rida och saker händer. Jag krävde ju inte tillbaka pengarna av min tränare när jag for av mitt i ett hinder och inte kunde fortsätta träningen (det gjorde för ont).
 
Så idag på em-ritten hade vi en ofrivillig avsittning.....
Längs vår ridväg har någon trimmat träd och lämnat stora grenar på marken på sidan av stigen.
"Silly horses" som rids här dagarna i ända blir ändå tittiga. Liksom "det här var inte här igår". Vissa hästar bryr sig mer än andra.

Så vad som hände var att en häst blev helt knorrig och svängde runt. Nybörjare på ryggen. Hästen bakom som hade en "halvt erfaren" ryttare på ryggen hade ingenstans att ta vägen än genom att hoppa genom ett buskage och ut på vägen, tjejen tappade balansen och då tvärstannade hästen och hon flög över nacken på den.
Rätt så hårt fall på asfalt och hon gjorde illa ankeln som hon då berättade varit bruten och just läkt sedan ett par månader. Tyckte så synd om henne.
Hon ville inte ha ambulans men ranchägaren kom och plocka upp henne och plåstrade om henne tillbaka på ranchen och körde henne sen hem till hennes hotell.
Rapport skrevs innan om vad som hänt och signat av alla.

Men nu till min fråga. Hon frågade om pengarna tillbaka. Vilket blev ett nej från oss.

Hur tänker ni här på buke?
Pengar tillbaka ja/nej?

Vad står i bokningsvillkoren?
 
Det var tydligen den här han köpt: https://www.prylstaden.se/shiatsu-a...NOjwv1dgp-epYw-C58O_mdYzUxKDP7WhoC_78QAvD_BwE

Så vansinnigt ful. Men underbar!
Har testkört nu både jag och sambo älskar den.
Enligt honom var det tydligen viktigt att det var Shiatsu-massage-maskin. Det ska kännas som fingrar, om än ngt robotiserade.
Sambon blev så knockad av massagen att han stöp i säng direkt. :laugh:

Den var verkligen inte snygg men ser ut som en grej jag verkligen behöver! Tack:love:
 
@athena_arabians
@Hoarfrost

Det var på vägen hem, efter att ha ridit i havet med hästarna, ca 20min kvar av ritten.

Alla signar ett papper dessutom innan ritten där det står om risker osv.
Hon bokade in sig som experience rider men det uppenbarade sig för mig att efter första traven att hon var mer intermediate.
Hästen hon red är riden mycket med intermediate och experience ryttare men även lite nybörjare med. Den hade förmodligen inte reagerat om det inte vore för hästen framför ballade ur.
 
Vad står i bokningsvillkoren?

Jag tror inte något turridningsföretag har nedskrivet i sina bokningsvillkor "inga pengar tillbaka om du trillar av"?

I våra står det tydligt om vilka riskerna är, turridning räknas som "extremsport" hos de flesta reseförsäkringar och vi ber kunder vara ärliga med sin erfarenhet och vikt så vi kan välja rätt häst för dem.

Detta idag hade ju dock aldrig hänt (vill jag tro) om det inte vore för att någon kapat träd på våra ridvägar utan att meddela mig
 
Läser nästa kurs studiehandledning. Vi ska dela upp basgruppen i två delar inför en fältstudie och varje grupp ska vara 3-4 personer. Men min basgrupp är totalt 5 personer... Bah.
 
Jag tror inte något turridningsföretag har nedskrivet i sina bokningsvillkor "inga pengar tillbaka om du trillar av"?

I våra står det tydligt om vilka riskerna är, turridning räknas som "extremsport" hos de flesta reseförsäkringar och vi ber kunder vara ärliga med sin erfarenhet och vikt så vi kan välja rätt häst för dem.

Detta idag hade ju dock aldrig hänt (vill jag tro) om det inte vore för att någon kapat träd på våra ridvägar utan att meddela mig

Så det står inte heller att "inga återbetalningar ges" och dylikt?
Det är ju annars bra att ha sådant färdigt i förväg så vet alla vad som gäller :)
Vad händer om ni måste avbryta pga en häst blir halt/tappar sko/vinden blåser åt fel håll?
 
Så idag på em-ritten hade vi en ofrivillig avsittning.....
Längs vår ridväg har någon trimmat träd och lämnat stora grenar på marken på sidan av stigen.
"Silly horses" som rids här dagarna i ända blir ändå tittiga. Liksom "det här var inte här igår". Vissa hästar bryr sig mer än andra.

Så vad som hände var att en häst blev helt knorrig och svängde runt. Nybörjare på ryggen. Hästen bakom som hade en "halvt erfaren" ryttare på ryggen hade ingenstans att ta vägen än genom att hoppa genom ett buskage och ut på vägen, tjejen tappade balansen och då tvärstannade hästen och hon flög över nacken på den.
Rätt så hårt fall på asfalt och hon gjorde illa ankeln som hon då berättade varit bruten och just läkt sedan ett par månader. Tyckte så synd om henne.
Hon ville inte ha ambulans men ranchägaren kom och plocka upp henne och plåstrade om henne tillbaka på ranchen och körde henne sen hem till hennes hotell.
Rapport skrevs innan om vad som hänt och signat av alla.

Men nu till min fråga. Hon frågade om pengarna tillbaka. Vilket blev ett nej från oss.

Hur tänker ni här på buke?
Pengar tillbaka ja/nej?

Jag tycker nog det kan vara trevligt att ge pengarna tillbaka, samtidigt som jag inte förväntat mig det.

Nu låter det dock som hon hunnit vara med på största delen av ritten? Då hade jag nog mer lutat mot nej. Hade det hänt precis i början hade jag nog absolut tyckt ja.
 
Har typ börjat nätdejta... :nailbiting: För hästens räkning. :rofl: Han letar en extra-människa som är roligare än matte är just nu.

Men jisses, det känns verkligen som nätdejting. Försöka sälja in oss lite lagom bra och samtidigt ge en rättvisande bild, sålla bland intressenter och sedan ändå mest få ovidkommande svar av folk i fel ålderdsspann som inte läst min annons :banghead:

Tror vi har en lovande dejt inplanerad i alla fall :laugh:
 
Men var hittar du alla fina tårtor @athena_arabians :love:!

@Zinfernia GRATTIS!!!

Försökte hitta en överdimensionerad extra allt tårta men hittade inte riktigt vad jag sökte. Denna är iaf fin och det står Diamant på den :D

E4875C59-BB33-4EA0-A1E0-7F0C46E7FDED.webp
 
Så idag på em-ritten hade vi en ofrivillig avsittning.....
Längs vår ridväg har någon trimmat träd och lämnat stora grenar på marken på sidan av stigen.
"Silly horses" som rids här dagarna i ända blir ändå tittiga. Liksom "det här var inte här igår". Vissa hästar bryr sig mer än andra.

Så vad som hände var att en häst blev helt knorrig och svängde runt. Nybörjare på ryggen. Hästen bakom som hade en "halvt erfaren" ryttare på ryggen hade ingenstans att ta vägen än genom att hoppa genom ett buskage och ut på vägen, tjejen tappade balansen och då tvärstannade hästen och hon flög över nacken på den.
Rätt så hårt fall på asfalt och hon gjorde illa ankeln som hon då berättade varit bruten och just läkt sedan ett par månader. Tyckte så synd om henne.
Hon ville inte ha ambulans men ranchägaren kom och plocka upp henne och plåstrade om henne tillbaka på ranchen och körde henne sen hem till hennes hotell.
Rapport skrevs innan om vad som hänt och signat av alla.

Men nu till min fråga. Hon frågade om pengarna tillbaka. Vilket blev ett nej från oss.

Hur tänker ni här på buke?
Pengar tillbaka ja/nej?
Nej.
 
Jag har ett annat uppdrag idag och det är förstås kul med omväxling. Samtidigt så är det lite segt för det är en del stillasittande :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
544
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
736
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 218
Senast: Glimra
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 198
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp