Kött till hund

ufot

Trådstartare
Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar.

Hon är inte känslig i magen och van att äta färskfoder och rått kött. Hon åt mush tidigare, men vägrar äta det nu.

Lite torrfoder äter hon (varierar mellan olika sorter). Hon äter inte tillräckligt, så hon behöver äta annat också.

Nu ger jag henne lite falukorv, skinka och leverpastej.

Hon får också två kycklingben varje dag. Tyvärr äter hon de inte råa, så jag lägger de i airfryen (utan kryddor) en stund.

En fråga, jag har läst att man absolut inte ska ge tillagade ben från kyckling. Jag ger henne nu enbart köttet från benen. Stämmer det att det är farligt att ge tillagade kycklingben?

Jag ska även köpa köttfärs och kött från gris att ge henne.

Det finns ju en uppsjö av olika köttdetaljer på Willys. Några frågor:

* Vilket kött är bäst att ge?
* Vilket kött bör man undvika?
* Är det ok att ge lever och hjärta från exempelvis kyckling?
* Hur tillagar man bäst köttet (jag har enbart tillgång till kastrull och airfryer).
* Hur är det med kryddor, ska man använda lite salt eller inte?

Alla tipps angående att ge ”människomat” till hund mottages tacksamt.

Jag undanber mig alla kommentarer om hur jag ska få i henne hundmat, eller annat i samma område.

Läs på om BARF, det är en halv vetenskap att råfodra med hemmalagad hundmat. Jag skulle köpa ett vitamin/mineralpulver att tillsätta. Och jag skulle INTE ge korv/skinka/leverpastej och annat processat kryddat kött, det blir allt för mycket fett och salt.

FInns mycket att läsa om råfoder till hund.

Läs på om BARF, det är en halv vetenskap att råfodra med hemmalagad hundmat. Jag skulle köpa ett vitamin/mineralpulver att tillsätta. Och jag skulle INTE ge korv/skinka/leverpastej och annat processat kryddat kött, det blir allt för mycket fett och salt.

FInns mycket att läsa om råfoder till hund.
Inser att jag får läsa på…

Vitamin/mineralpulver ska jag definitivt titta på. Tack för tipset.

Misstänker att det finns en mängd olika … någon du kan rekommendera?

Inser att jag får läsa på…

Vitamin/mineralpulver ska jag definitivt titta på. Tack för tipset.

Misstänker att det finns en mängd olika … någon du kan rekommendera?
Finns en grupp på Facebook för de som lagar hemlagad hundmat.

Jag gjorde det en månad i somras när min hund behövde en njurdiet med lågt fettinnehåll. Det är rätt många vitaminer, mineraler och fettsyror som behöver tillsättas.

Vet att det finns en del kokböcker på ämnet med receptförslag, svenska.

Finns det någon anledning till att du inte vill ge färskfoder? Vägrar hon alla sorters mush? Alla sorter av andra märken? Det finns ju en enorm variation. Har tex själv en som inte gillar vom og hundmat, men med enorm aptit äter precis vad som helst annat i matväg.

Ger du färskfoder så behöver du ju inte läsa på lika mycket som när du ska göra egen hundmat. För som redan påpekats så behövs mer än bara kött, och det behöver vara rätt proportioner osv.

Jag tänker som @Red_Chili att det finns Massor med olika märken och varianter att prova!
Det är givetvis inte fel att köra BARF och göra egen mat, men oftast är det betydligt mindre komplicerat med ett helfoder även om man kanske behöver variera ibland.
Jag vet inte hur det ser ut i Sverige just nu men i alla fall här i UK finns det några märken som erbjuder "lagad mat" till din hund, utöver sjuhundra färskfoder. Det finns även frystorkat och gudbevars.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 158
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 808
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 198
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick...
Svar
17
· Visningar
2 444
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka