Vad gör vi? Del CXCIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var det dags för nästa klättring!
(Ja det är regentlängden till höger ;) )

Visa bifogad fil 141839

Jag hade en gång en plansch med England/Skottland/Wales efter att de blivit erövrade. Undrar om jag fortfarande kan rabbla upp dem. Tror faktiskt det. De enda är väl William/Mary/någon drottning där. Lite som Mössorna och Hattarna där jag kan dem fram tom Karl XII och sedan är det några fram till Gustav III jag är osäker på.
 
Jag hade en gång en plansch med England/Skottland/Wales efter att de blivit erövrade. Undrar om jag fortfarande kan rabbla upp dem. Tror faktiskt det. De enda är väl William/Mary/någon drottning där. Lite som Mössorna och Hattarna där jag kan dem fram tom Karl XII och sedan är det några fram till Gustav III jag är osäker på.

Jag är rätt säker från Vasa, men innan det får man tänka till lite mer
 
Frågan är om vi innan Vasa egentligen hade en kung? Av hela Sverige alltså. Men jag är också osäker. Innan var det ju en tid när vi hade Sturar och diverse danskar.

Nja, det är därför det blir mer komplicerat.
Olof Skötkonung har ofta räknats som Sveriges förste kung, då han regerade över såväl bygderna kring Mälaren som bygderna kring Vättern. Vissa anser att hans far Erik Segerhäll kanske borde räknas som ”först”. Han är iaf typ den första mer omskrivna kungarna.
Men ”Sverige” är ju under medeltiden ett relativt luddigt begrepp ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Nja, det är därför det blir mer komplicerat.
1521 slog dalkarlarna tillbaka dansken i ett slag vid dalälvens strand. Två år senare krönes Gustav till kung. Det är väl det enda jag kan ordentligt. ;)

Lyssnade också på ett föredrag en gång där det sas att vårt kungahus länge var bekymrade över vasaprinsarna och höll koll på dem..
 
Skäms lite, men har aldrig varesig lagat eller ätit. :o

Blev effektivt avskräckt i skolan där "risotto" severades, bestående av uncle ben-ris, gröna ärtor, burkskinka i tärningar och nåt mer. Fullkomligt oätligt och knastertorrt..


Det där tror jag vem som helst hade blivit avskräckt av låter helt avskyvärt faktiskt. Att man ens kom på tanken att kalla det risotto känns lite absurt faktiskt.
 
Skäms lite, men har aldrig varesig lagat eller ätit. :o

Blev effektivt avskräckt i skolan där "risotto" severades, bestående av uncle ben-ris, gröna ärtor, burkskinka i tärningar och nåt mer. Fullkomligt oätligt och knastertorrt..

Det där tror jag vem som helst hade blivit avskräckt av låter helt avskyvärt faktiskt. Att man ens kom på tanken att kalla det risotto känns lite absurt faktiskt.
Åh jag älskade den sortens ”risotto” när jag var liten i skolan 😍 blev så besviken när jag i tonåren blev bjuden på riktig risotto av min kära fader eftersom jag trodde det skulle vara som i skolan 😅

Nuförtiden gör jag egen risotto på italienskt vis och inte som i skolan 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 168
Senast: Glimra
·
Svar
2 004
· Visningar
72 318
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
66 128
Senast: Bonita4
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp